|
Virusen är ute efter din musik!!!!
| Author |
Message |
|
bjoel
|
 Virusen är ute efter din musik!!!!
Se http://www.nyteknik.se/art/51646Quote: Säkerhetsexperter har upptäckt en musikälskande mask som jagar upp och förstör alla mp3-filer som lagrats på datorn.
W32.Deletemusic är namnet på den nya masken som tar sig in i datorn via usb-minnen. Enligt experterna kan det vara en strategi för att slippa fastna i exempelvis e-mailfilter.
För musikälskare kan den innebära en obehaglig överraskning, även om Symantec klassar risknivån som väldigt låg. Enligt företaget kan masken smitta datorer med Windows 2000, 95, 98, Me, NT, Server 2003, Vista samt XP. Den försöker också att sprida sig till alla anslutna lagringsenheter för att förstöra musikfilerna även där.
Tur jag kör Linux. [:D]
|
| 03 Aug 2007, 10:26 |
|
 |
|
malignatius
Joined: 13 Dec 2004, 23:22 Posts: 1264 Location: Helsingborg
|
Läskigt! Tur att man kör Mac. [:D]
"I was born a lonely singer, and I'm bound to die the same, But I've got to feed the hunger in my soul. And if I never have a nickle, I won't ever die ashamed. 'Cos I don't believe that no-one wants to know." -Kris Kristofferson
|
| 03 Aug 2007, 10:55 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Själv har jag ett tag med framgång kört Linux/Ubuntu på en av burkarna därhemma. Funkar ju rätt bra.. När det gäller MP3 och annat skitviktigt[;)] Ska man ju dessutom ha en ordentlig backup, skild från nätveket. Själv har jag backup på bilder och MP3or på fyra ställen, så om mina filer ska försvinna måste dom göra det samtidigt som kåken brinner ner, jobbet exploderar, blixten slår ner i sommarstugan och bilen blir stulen[8D] Hälsar gubben med hänglsen och dubbla livremmar (man har lärt sig den hårda vägen..) -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Aug 2007, 11:11 |
|
 |
|
_jesper_
|
Tur att man använder .ogg och .flac (utöver ett vettigt operativsystem)
|
| 03 Aug 2007, 11:29 |
|
 |
|
Joshunznera
|
_jesper_ wrote: Tur att man använder .ogg och .flac (utöver ett vettigt operativsystem)
"flac" har jag lurat lite på. Hur är det med ljudkvaliteen jmfrt med MP3 i motsvarande filstorlek? Jag har de flesta mp3orna sparade i 256 eller 320kbps och känner mig rätt nöjd med det, men eftersom jag enbart spelar dom via datorer, så skulle jag ju kunna ha ngt annat format bara det var bra nog.. -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Aug 2007, 11:49 |
|
 |
|
bjoel
|
Flac är förlustfritt, dvs det är exakt samma kvalitet som källan (CD?). http://flac.sourceforge.net/
|
| 03 Aug 2007, 11:58 |
|
 |
|
knedy
|
tur att jag inte får virus trots att jag har windows.
|
| 03 Aug 2007, 11:59 |
|
 |
|
_jesper_
|
knedy wrote: tur att jag inte får virus trots att jag har windows.
well... så vitt du vet.
|
| 03 Aug 2007, 12:35 |
|
 |
|
_jesper_
|
Joshunznera wrote: _jesper_ wrote: Tur att man använder .ogg och .flac (utöver ett vettigt operativsystem)
"flac" har jag lurat lite på. Hur är det med ljudkvaliteen jmfrt med MP3 i motsvarande filstorlek? Jag har de flesta mp3orna sparade i 256 eller 320kbps och känner mig rätt nöjd med det, men eftersom jag enbart spelar dom via datorer, så skulle jag ju kunna ha ngt annat format bara det var bra nog.. -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Precis som bjoel sade så är FLAC förlustfritt, det har alltså precis lika bra kvalitet som källmediet. Det är dock mycket mer utrymmeskrävande än t.ex mp3 och ogg som komprimerar förstörande. Vill du ha ett ungefär likvärdigt alternativ till mp3 så tycker jag du ska titta på ogg. Den största fördelen är inte kvalitetsskillnaden (den är nog marginell) utan att det är fritt. Tyvärr så är inte gemene man insatt nog för att bry sig om sådant, vilket kommer bli vår död och världens undergång etc etc http://en.wikipedia.org/wiki/Ogghttp://en.wikipedia.org/wiki/Flac
|
| 03 Aug 2007, 12:39 |
|
 |
|
Joshunznera
|
hmmm man undrar ju vad som komprimeras om det inte är musiken... Är det tystnaden som komprimeras så kan man ju inte kalla det förlustfritt heller, eftersom tystnaden kan vara mer eller mindre tyst.. Måste nog läsa på lite om detta -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Aug 2007, 13:00 |
|
 |
|
bjoel
|
Josh, det är helt enkelt en fråga om informationsentropi. Vanliga PCM-kodade sampels är rätt glesa så de går att komprimera en hel del förlustfritt. Jämför med att packa en stor textfil med ZIP - det går rätt bra trots att man inte plockar bort bokstäver... [;)] Just ZIP och liknande "generella" program baseras dock på att det de packar består av text - brukar kallas Zip Lempel-kodning eller LZW-kodning eller varianter därav. I princip går det ut på att hitta upprepade mönster, och när man ser samma text en andra gång behöver man ju inte ta med den igen utan bara peka och skriva "nu kommer den där meningen igen!". Extremt förenklat då. http://en.wikipedia.org/wiki/LZW har mer info. Ljudfiler har inte riktigt samma egenskaper av upprepning, så FLAC funkar annorlunda, men det går ut på att göra filerna "informationstätare". Den allvetande skräphögen Wikipedia säger: Quote: FLAC is for efficient packing of audio data, unlike general lossless algorithms such as ZIP and gzip. While ZIP may compress a CD-quality audio file by 10 - 20%, FLAC achieves compression rates of 30 - 50% for most music, with significantly greater compression for voice recordings. This leads to bitrates of roughly 800 - 950 kbit/s.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Flac ) Jag har hört rapporter om att Ogg av många upplevs bättre än mp3 på vanliga bitrates, men jag har inte försökt jämföra själv. Själv använder jag bara mp3 i bilen - och den spelaren förstår inte Ogg... ( Ska man vara noga är Ogg bara ett containerformat, det är Vorbis som är ljudcodecen. [;)] )
|
| 03 Aug 2007, 13:37 |
|
 |
|
Joshunznera
|
tack bjoel ja, man får väl helt enkelt koda lite flac och testa själv. Håller på att blåsa liv i min gamla audiofilanläggning nu och tänkte plugga in min Squeezebox till den. Då jäklar vill det till att det låter bra, om man nu ska jämföra med dom gamla direktgraveringarna på LP[:p] Måste bara hitta ett par bra högtalare till anläggningen först, men detta tar jag nog i separat tråd -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Aug 2007, 13:42 |
|
 |
|
knedy
|
_jesper_ wrote: knedy wrote: tur att jag inte får virus trots att jag har windows.
well... så vitt du vet. Håller man lite koll och inte är helt blåst i skallen är risken rätt liten att man får virus.
|
| 03 Aug 2007, 13:46 |
|
 |
|
_jesper_
|
jaja, ogg vorbis då  Men det viktiga är att inse skillnaden mellan förlustfri och förstörande komprimering.. Jag brukar alltid lyckas förstöra information när jag ska förenkla saker  men borde man inte kunna säga att förstörande komprimering kastar bort data, det finns helt enkelt inte lika mycket information i t.ex en mp3fil som det finns i originalet. Medan förlustfri komprimering bara representerar informationen på ett smartare sätt, allt finns kvar. Se det som att ordna upp de papper som ligger att skräpar över hela ditt kontor och tar upp massvis med plats i pärmar och ställa dem i bokhyllan, de tar mindre plats men inget är borta. Respektive gå igenom alla papper och slänga dubletter och mindre viktiga papper och sedan lägga dem i en fin hög på skrivbordet. De tar nu ÄNNU mindre plats men information har försvunnit... även om man kanske har lika stor behållning av den information som finns kvar som man hade haft av all information. Äh, nu blev det kvickt och rörigt.
|
| 03 Aug 2007, 13:49 |
|
 |
|
Makten
|
bjoel wrote: Jag har hört rapporter om att Ogg av många upplevs bättre än mp3 på vanliga bitrates, men jag har inte försökt jämföra själv.
Jag har en del album i både Ogg och Mp3 med ungefär samma bitrate, och Ogg låter mycket bättre. Man kan höra att det är komprimerat om man har bra lyssningsmöjligheter, men det finns inget "fnissel" i diskanten som Mp3 dras med. Det låter mindre digitalt, om man nu kan säga något sånt om ett digitalt filformat. [:D] I ren ljudkvalitet (hur man nu mäter det) vet jag inte om det skiljer egentligen. Det är mest "bekvämare" att lyssna till. [url="http://www.giantess.se/"]  [/url]
|
| 03 Aug 2007, 16:39 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Japp, håller med Galanten betr Window. Min jobbdator har gått på samma XP i 2,5 år utan att vare sig kracha eller behöva installeras om Ubuntu är en bra uppstickare helt klart, men jag har ännu inte lyckats få allt att fungera som det borde. Men iofs om man bara ska surfa och mail så funkar det säkert kanon (fast inte via WiFi då..) -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 05 Aug 2007, 20:54 |
|
 |
|
notuern
|
90% av alla virus får man för att man är klumpig. Däremot så låter ju detta viruset något riskabelt för de som laddar ner musik, men jag tror ju att viruset då ligger i mer av den ungdomspopulära musiken som Darin. [:D]
Och det där med Linux kan jag säga precis som farsan just sade: Linux har inte mycket virus, men _ALLT_ Linux folk jag har träffat installerar ibland om sin dator flera gånger i månaden, och det tar ju knappast någon timma som med windows, det kan ju ta upp till en dag. Däremot så tycker jag att det kan vara värt det, virusfritt och gratis, samt att nästan alla program till det är gratis.
Nu för att kapa tråden något: FLAC är komprimerat, alltså har det inte samma kvalitet som orginalkällan.
Att det låter olika när ni lyssnar på MP3 och vanlig CD beror i stort på att ni har haft låg kvalitet på era MP3or. Visst, MP3 kanske ligger längre ifrån orginal källan än vad FLAC gör, men FLAC förlorar på att det tar större plats, och tar längre tid att komprimera.
Dessutom behöver ni ju studiomonitorer om ni ska uppleva ljudet som låtarna är ämnade att lyssnas på.
Självklart får ni använda FLAC om ni vill, men såvida man inte har studiomonitorer, eller att man gillar att ha stora filer, så bör man köra MP3. [;)]
|
| 05 Aug 2007, 21:09 |
|
 |
|
_jesper_
|
notuern wrote: Nu för att kapa tråden något: FLAC är komprimerat, alltså har det inte samma kvalitet som orginalkällan.
Givetvis är det komprimerat, annars vore det helt poänglöst. Komprimerat är dock inte samma sak som att det inte har samma kvalitet som källan. Det ÄR förlustfritt. Detta är bevisbart. Quote: Självklart får ni använda FLAC om ni vill, men såvida man inte har studiomonitorer, eller att man gillar att ha stora filer, så bör man köra MP3.
... eller ogg vorbis.
|
| 05 Aug 2007, 21:24 |
|
 |
|
bjoel
|
notuern wrote: men _ALLT_ Linux folk jag har träffat installerar ibland om sin dator flera gånger i månaden, och det tar ju knappast någon timma som med windows, det kan ju ta upp till en dag. D
Det där verkar mycket märkligt? VARFÖR skulle man installera om nåt så ofta? Jag har flera linuxmaskiner i min närhet med upptid på över ett år - tid de varit igång, inte behövt bootats om alltså. Självklart installeras de inte om varje månad. [:D] Möjligen har du träffat på folk som gillar att pilla och dona ovanligt mycket men de skulle nog gjort det lika ofta oavsett OS. Min erfarenhet är att Windows- och Linux-installationer tar ungefär lika lång tid - nån timme för OSet och sen nån vecka av småpill innan man fått alla småprogram och inställningar rätt. [:)]
|
| 05 Aug 2007, 21:35 |
|
 |
|
_jesper_
|
bjoel wrote: notuern wrote: men _ALLT_ Linux folk jag har träffat installerar ibland om sin dator flera gånger i månaden, och det tar ju knappast någon timma som med windows, det kan ju ta upp till en dag. D
Det där verkar mycket märkligt? VARFÖR skulle man installera om nåt så ofta? Jag har flera linuxmaskiner i min närhet med upptid på över ett år - tid de varit igång, inte behövt bootats om alltså. Självklart installeras de inte om varje månad. [:D] Möjligen har du träffat på folk som gillar att pilla och dona ovanligt mycket men de skulle nog gjort det lika ofta oavsett OS. Min erfarenhet är att Windows- och Linux-installationer tar ungefär lika lång tid - nån timme för OSet och sen nån vecka av småpill innan man fått alla småprogram och inställningar rätt. [:)] Medhåll. Här är en till linuxmänniska... har inte behövt installera om någon linuxburk pga problem som inte gått att fixa... någonsin. Det har jag däremot fått göra med alla windowsmaskiner jag någonsin ägt, med varierade tidsintervall från någon månad till ett par år. Däremot så har jag installerat om linuxburkar för att jag velat byta distribution etc. Det brukar ta från 20 minuter till ett par-tre timmar beroende på distribution och maskin. ... och sedan som bjoel säger, ett tag att sätta upp saker och ting som man vill ha dem.
|
| 05 Aug 2007, 21:44 |
|
 |
|
notuern
|
_jesper_ wrote:
Givetvis är det komprimerat, annars vore det helt poänglöst. Komprimerat är dock inte samma sak som att det inte har samma kvalitet som källan. Det ÄR förlustfritt. Detta är bevisbart.
Allting som komprimeras måste dekomprimeras vid uppspelning, och därför är det en omöjlighet att bli av med ljudet av kompressionen. Däremot så kan vissa format låta Mindre komprimerat. _jesper_ wrote:
... eller ogg vorbis.
Ptja, OGG Vorbis ligger väl ganska nära MP3, skillnaden är att OGG tar upp frekvenser mellan 0-20hz och 15-22 khz bättre. Basen i de registren behöver inte vara så exakt, eftersom att den ligger så pass lågt i frekvenserna så att man kan jämna ut kurvan utan att det blir någon märkbar skillnad(med öronen). Däremot så tappar ju MP3 i diskanten i kampene mot OGG, men det är inte jätte långt ifrån, och det krävs i regel studiomonitorer för att komma över 20khz(då "vanliga" högtalare inte avger ljud i frekvenserna). Både FLAC och OGG är ju bättre än MP3 rent ljudmässigt, men jag tycker att nackdelarna väger upp. Jag tycker att OGG har otrevligt ljud när det gäller "vanliga" högtalare, för man upplever diskanten som väsig och basen som bullrig. Där har MP3 fördelarna att det gör ljudet behagligare för oss som inte har studiomonitorer. [;)]
|
| 05 Aug 2007, 21:53 |
|
 |
|
notuern
|
bjoel wrote:
Det där verkar mycket märkligt? VARFÖR skulle man installera om nåt så ofta? Jag har flera linuxmaskiner i min närhet med upptid på över ett år - tid de varit igång, inte behövt bootats om alltså. Självklart installeras de inte om varje månad. [:D]
Möjligen har du träffat på folk som gillar att pilla och dona ovanligt mycket men de skulle nog gjort det lika ofta oavsett OS. Min erfarenhet är att Windows- och Linux-installationer tar ungefär lika lång tid - nån timme för OSet och sen nån vecka av småpill innan man fått alla småprogram och inställningar rätt. [:)]
Ptja, de som jag känner kör ju sina servrar med relativt enkla linux installationer, så de står och kör som bara den. Däremot för datorer som man ska kolla på film, lyssna på musik, spela spel osv. Då blir det ett jäkla meck med olika distar och program, också måste de ändra något i kärnan för att det programet ska fungera, och då krånglar det programet, så måste man göra så, och på det viset spårar det oftast ur. ;P Däremot så kanske det inte är några problem om man bara ska surfa och lyssna på musik, men lägg till spel och dyl. så börjar det bryta ihop. 
|
| 05 Aug 2007, 22:00 |
|
 |
|
bjoel
|
notuern wrote: _jesper_ wrote:
Givetvis är det komprimerat, annars vore det helt poänglöst. Komprimerat är dock inte samma sak som att det inte har samma kvalitet som källan. Det ÄR förlustfritt. Detta är bevisbart.
Allting som komprimeras måste dekomprimeras vid uppspelning, och därför är det en omöjlighet att bli av med ljudet av kompressionen. Däremot så kan vissa format låta Mindre komprimerat. Tyvärr, där har du tvärfel. Förlustfri komprimering är just det. Förlustfri - helt utan skador eller destruktion. Det är exakt samma bitström som matas till DACen oavsett om du kör en WAV-fil eller en signal som passerats genom FLAC-komprimering och upp igen. Om du komprimerar en Word-fil med ZIP börjar du väl inte tappa bokstäver och kommatecken? (givetvis undantaget för buggar men de skiter vi i nu).
|
| 05 Aug 2007, 22:17 |
|
 |
|
_jesper_
|
notuern wrote: _jesper_ wrote:
Allting som komprimeras måste dekomprimeras vid uppspelning, och därför är det en omöjlighet att bli av med ljudet av kompressionen. Däremot så kan vissa format låta Mindre komprimerat. Hur många minuter har du funderat på detta? Två? Eftersom Bjoel redan skrivit ett utmärkt svar så tänker jag inte bemöda mig med ett sådant. Quote: _jesper_ wrote:
... eller ogg vorbis.
Ptja, OGG Vorbis ligger väl ganska nära MP3, skillnaden är att OGG tar upp frekvenser mellan 0-20hz och 15-22 khz bättre. Basen i de registren behöver inte vara så exakt, eftersom att den ligger så pass lågt i frekvenserna så att man kan jämna ut kurvan utan att det blir någon märkbar skillnad(med öronen). Däremot så tappar ju MP3 i diskanten i kampene mot OGG, men det är inte jätte långt ifrån, och det krävs i regel studiomonitorer för att komma över 20khz(då "vanliga" högtalare inte avger ljud i frekvenserna). Både FLAC och OGG är ju bättre än MP3 rent ljudmässigt, men jag tycker att nackdelarna väger upp. Jag tycker att OGG har otrevligt ljud när det gäller "vanliga" högtalare, för man upplever diskanten som väsig och basen som bullrig. Där har MP3 fördelarna att det gör ljudet behagligare för oss som inte har studiomonitorer. [;)] Min poäng med ogg vorbis är inte ljudkvalitén utan att det är öppet och fritt, något som för mig är viktigare. (och borde egentligen vara det för dig också)
|
| 05 Aug 2007, 22:32 |
|
 |
|
notuern
|
bjoel wrote: notuern wrote: Allting som komprimeras måste dekomprimeras vid uppspelning, och därför är det en omöjlighet att bli av med ljudet av kompressionen. Däremot så kan vissa format låta Mindre komprimerat.
Tyvärr, där har du tvärfel. Förlustfri komprimering är just det. Förlustfri - helt utan skador eller destruktion. Det är exakt samma bitström som matas till DACen oavsett om du kör en WAV-fil eller en signal som passerats genom FLAC-komprimering och upp igen. Om du komprimerar en Word-fil med ZIP börjar du väl inte tappa bokstäver och kommatecken? (givetvis undantaget för buggar men de skiter vi i nu). Självklart så tappar inte filen i komprimperingen, det var inte det jag menade. Det jag menar är vid uppspelningen, annars måste du dekomprimera hela filen innan du spelar upp den, och det tycker jag käns opraktiskt. Självklart så är ju datan i filen intakt, men vid uppspelningen så blir det ju loss, och om det inte blir loss så blir det i form av att det hackar till, eller som jag skrev innan, att den packar upp filen innan uppspelning.
|
| 05 Aug 2007, 23:34 |
|
 |
|
notuern
|
_jesper_ wrote: Min poäng med ogg vorbis är inte ljudkvalitén utan att det är öppet och fritt, något som för mig är viktigare. (och borde egentligen vara det för dig också) Du menar att MP3 är patenterat? För jag har inte planerat att sluta använda blixtlås bara för att det är patenterat. Jag kan iaf. inte komma på något annat som gör det "öppet och fritt".
|
| 05 Aug 2007, 23:39 |
|
 |
|
_jesper_
|
notuern wrote: bjoel wrote: notuern wrote: Allting som komprimeras måste dekomprimeras vid uppspelning, och därför är det en omöjlighet att bli av med ljudet av kompressionen. Däremot så kan vissa format låta Mindre komprimerat.
Tyvärr, där har du tvärfel. Förlustfri komprimering är just det. Förlustfri - helt utan skador eller destruktion. Det är exakt samma bitström som matas till DACen oavsett om du kör en WAV-fil eller en signal som passerats genom FLAC-komprimering och upp igen. Om du komprimerar en Word-fil med ZIP börjar du väl inte tappa bokstäver och kommatecken? (givetvis undantaget för buggar men de skiter vi i nu). Självklart så tappar inte filen i komprimperingen, det var inte det jag menade. Det jag menar är vid uppspelningen, annars måste du dekomprimera hela filen innan du spelar upp den, och det tycker jag käns opraktiskt. Självklart så är ju datan i filen intakt, men vid uppspelningen så blir det ju loss, och om det inte blir loss så blir det i form av att det hackar till, eller som jag skrev innan, att den packar upp filen innan uppspelning. Det dekomprimeras alltid innan uppspelning, om än väldigt kort tid innan. Detta gäller .ogg och .mp3 också. Klarar din hårdvara inte av det så blir det hack och lagg. Men klarar den det så är det inget problem alls, och jag är övertygad om att alla persondatorer tillverkade det här årtusendet fixar det. Sammanfattningsvis: Har du inte _enormt_ sunkig hårdvara så _är_det_ingen_somhelst_skillnad_ Ge dig eller läs på.
|
| 05 Aug 2007, 23:52 |
|
 |
|
_jesper_
|
notuern wrote: _jesper_ wrote: Min poäng med ogg vorbis är inte ljudkvalitén utan att det är öppet och fritt, något som för mig är viktigare. (och borde egentligen vara det för dig också) Du menar att MP3 är patenterat? För jag har inte planerat att sluta använda blixtlås bara för att det är patenterat. Jag kan iaf. inte komma på något annat som gör det "öppet och fritt". Ja, alltså, jag kan inte skriva mjukvara som kodar/avkodar formatet mp3 utan att riskera bli stämd eller betala licenspengar till ett flertal olika parter som alla hävdar äga patent till formatet eller delar av det. Det suger.
|
| 05 Aug 2007, 23:55 |
|
 |
|
notuern
|
_jesper_ wrote: Ja, alltså, jag kan inte skriva mjukvara som kodar/avkodar formatet mp3 utan att riskera bli stämd eller betala licenspengar till ett flertal olika parter som alla hävdar äga patent till formatet eller delar av det. Det suger.
Ok, jag "ger mig" på första punkten, det börjar bara utvecklas till ett gräl som kommer sluta på "din mamma nivå". [:o)] Men det med MP3 och att skriva mjukvara är ju ingenting som JAG påverkas av, därför bryr jag mig inte. Det finns dll'er som man får använda gratis till det iaf. det enda kravet är att man skriver med vart dll'en kommer ifrån. Jag tror att det var tidigare Winamp som använde sig av den, även min fars kompis använde den i en MP3 spelare han gjorde, och det var lagligt.
|
| 06 Aug 2007, 01:02 |
|
|