Gott initiativ med vissa förbehåll:
Personligen föredrar jag smidig affär framför "först till kvarnen". Smidig kan betyda trevlig person eller i samma stad så man slipper skicka eller att det är nån man känner. Jag väljer själv vem jag gör affär med. Däremot meddelar jag självklart alla inblandade när jag sålt eller köpt en vara. En del annonsörer skriver om detta "fri prövningsrätt". Det finns personer jag undviker att göra affär med efter tidigare erfarenheter, även om personen är först och/eller bjuder högst.
När jag själv säljer något är jag fullt medveten om att vissa personer försvinner efter att först ha anmält intresse, det finns gott om däckssparkare. Om jag inte accepterat och inväntat rätt köpare skulle jag i sommar kanske sålt en bil för 5000 istället för 15000 som jag fick när jag väntade in rätt kund.
När jag säger "jag är intresserad" innebär det inte att jag vill genomföra affären utan förbehåll, utan just att jag är intresserad. När jag säger/skriver "deal" eller motsvarande innebär det att jag avser slutföra affären. Intresse kan ju vara förbehållet att man hittar nåt annat alternativ, eller att pris/skick/fraktkostnad är rätt.
Ett tips till alla säljare är att ange ett ungefärligt/uppskattat pris och inte bara säga "ge bud men jag ignorerar skambud". Klart man kan ändra sig senare. På samma sätt borde bild vara självklart vid de flesta affärer. Dessa två saker (bild och pris) är till enbart för säljarens bästa: anger man inte "startpris" får man färre vettiga bud och visar man bild får man fler bud på det stora hela. Själv bjuder jag ytterst sällan på varor där man inte har en aning om vad säljaren vill ha: det är för stor risk att man avfärdas som skambudare (
http://www.ovenholm.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1381 är det senaste exemplet här i högen, är det 3000 eller 6000 som förväntas?)
Ju mer finstilt man skriver i annonserna, desto färre bjuder enligt min erfarenhet. Som säljare eller köpare får man tyvärr acceptera att en viss mängd strul kommer från vissa motparter om man vill få till den bästa affären. Själv försöker jag naturligtvis minska den mängd strul jag orsakar för andra, men jag är fullt medveten om att många bjuder utan att ha pengar eller på annat sätt är "däckssparkare".
Edited by - bjoel on 02 November 2003 01:50:27