| Author |
Message |
|
isak
|
 Hur göra två switchbara ppimv?
jag vill rita in två stycken switchbara mastrar av ppimv-typ i bifogat schema. Typ som jag ritat redan fast det skall funka med. Har ni några förslag på hur det bäst görs, länkar etc?
|
| 02 Mar 2016, 14:38 |
|
 |
|
Svullo
|
 Re: Hur göra två switchbara ppimv?
Bra fråga, tänkte precis på samma. Har nu master både pre och post fasvändaren och visst vore det kalas med två ställbara volymer efter fasvändaren. Ska det vara styrt med pedal så krävs nog något relä eller dyl. Minns att Racing hade någon variant i något bygge, men jag lyckades aldrig förstå hur han kopplat.. 
|
| 03 Mar 2016, 01:56 |
|
 |
|
Tubis
|
Ska man ha helt poppfritt jämt ska man använda optokopplare eller nån transistormojäng som sätts på långsamt. En signal som switchas tvärt som med ett mekaniskt relä ger ett popp oavsett vad man använder. Detta hörs mest på rena ljud och givetvis inte om man switchar när man inte spelar.
_________________ Johan Hansson
|
| 03 Mar 2016, 09:20 |
|
 |
|
Svullo
|
POP-fritt måste det ju va, jag spelar ROCK! Men seriöst, du har såklart rätt.. Att sätta dubbla dubbelpottar och ett relä löser man väl ganska enkelt, men för att få det användbart ska det ju vara utan pop.. Här går jag bet.
|
| 03 Mar 2016, 12:25 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
@ Svullo. Inte alls,det är nämligen inte speciellt komplicerat.
Använder två st sk LDR. Dvs två fotoresistorer. Mycket har hänt även på den fronten sedan det enda man kunde ha dem till var skalbaggar i tremolokretsar. Sedan en LED som driver den. Kapslar det hela med liberala mängder krympslang,så det verkligen blir svart för LDR´n när lyset inte e tänt. Driver det hela med likriktad och kraftigt glättad glöd. Två st 1N4007 bara... Det att tänka på är att reducera den utvunna spänningen så det blir vad LED´n vill se. Mao använder iaf jag två st lytar med en dropresistor emellan. Det hela styrs sedan via en mikroswitch alt en fotswitch. Om fotswitch lägg den bara på brytande jack så att när man knuffar in telekontakten i den så bryts matningen till switchen på faceplaten. Spänningen jag utvinner är negativ vs chassi.
Jag har valt att använda två st 2*500k log. Den ena sitter som en vanlig PPIMV. Den andra är reostatkopplad. Dvs fungerar som ett variabelt motstånd bara. Avblödning mot LDR´rna )använder två-en till resp signal) tas ut via inkommande på den dominanta potten. Sen..inte så mkt konstigheter. Slavpotten har mao en anslutning till samma jord som den dominanta potten. Kopplat på detta sättet blir det hela totalt steglöst justerbart. I läge "av" ger LDR´rna ung 10M Ohm+...mao så "finns" de inte rent kretsmässigt. I läge på ger dem i storleksordningen av 600 Ohm.
Låter mkt enklare än vad det är och fungerar klockrent.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 03 Mar 2016, 12:46 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Jesper, vad är tanken med att "hemtillverka" optopkopplare? Priset eller effekttålighet etc? För om jag inte är helt ute och cyklar är det ju samma sak? (Med en dåres envishet kan jag tipsa om att man kan shunta signal till jord mha optosar, ger ett väldigt transparent ljud. Jag har både och , dels pottar som kopplas in på det sätet Jesper säger, dels shuntat via opto. När man har en riktig pott blir det ett diskantklipp som är trevligt ibland, medan det i andra lägen är bra med den klarare optoshunten.)
_________________ /Lennart
|
| 03 Mar 2016, 14:19 |
|
 |
|
isak
|
finns det något schema nånstans på nätet över liknande lösningar? Har lite svårt skapa mig en uppfattning.
varianter med enkel pot ("cross line master") är helt utesluten?
|
| 03 Mar 2016, 22:21 |
|
 |
|
Svullo
|
Tackar Racing!
Läser det om och om igen, kan bara inte fatta hur du kopplat den andra potten + LDR:erna.. Blir det så att med LDR:erna i Läge av så är det den dominanta Pot:en som styr volymen. Denna blir då solovolym, då LDR:erna står i läge på så blöder det av ytterligare mot jord via "reostaterna" på inkommande på dominanta poten och då blir volymen lägre, beroende på hur slavpotten är ställd?
Alltså: Den lägre volymen=Jordning via bägge pottarna (varav slaven går via LDR:erna) Solovolymen= Via endast den dominanta potten.
Är jag på rätt spår?
|
| 04 Mar 2016, 00:08 |
|
 |
|
Racing
|
Skall göra så att jag ritar en enkel skiss på det men det får vänta tills im. E precis hemkommen från rep och är mer död än levande.
Men jag lovar. Det ÄR inte svårt. Inte för fem öre.
E kanske just därför jag tar det till hjärta. Sann ingenjörskonst är att göra ngt komplicerat mkt enkelt alt att göra ngt väldigt dyrt mkt billigt. Detta står upp som lösning i båda fallen.
Edit- Japp. Du har fattat precis rätt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 04 Mar 2016, 00:49 |
|
 |
|
Svullo
|
Grymt Jesper, ska bli intressant att se!
|
| 04 Mar 2016, 10:59 |
|
 |
|
Racing
|
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/16/145708848182515300_resized.jpg?width=1366&height=768(Bilden är fullstor så högerklicka för nytt fönster. Antingen klicka på bilden sedan för större upplösning) En mkt enkel principskiss. Den översta och nedersta potten är alltså reostat kopplade. Dvs signal in på wipern och bakifrån sett vänster ben mot jord. Höger ben kan med fördel lödas ihop med wipern. LDR´rna utgör en resistans om 10M minimum när de är släckta och fungerar som gigantiska seriemotstånd. I tänt läge i sin tur omkring 600 Ohm som det samma (mao försumbart). Avtappningen av signal sker på den ordinare PPIMV pottens inkommande ben. Mina hemmatillverkade LDR´s är enkla som fan att tillverka,,men man behöver inte alls gå så långt. Finns vettiga färdiga grejer att köpa med. Mina installerar jag,som kmpl enhet-dvs fotoresistor+LED,på ett enkelt "experiment kort". Enklast möjliga. Mao fungerar den reostatkopplade sidan av resp dubbelpott som ett parallellmotstånd till den ordinare PPIMV potten vid aktiverade LDRs. Iom att de båda två är pottar är det iom detta fullständigt steglöst justerbart. Ambitionen med övningen är ju att skapa två volymer som kan justeras tex via fotpedal ute på golvet i skarpt läge. Iom att det är LDRr är det hela dessutom fullständigt ljudlöst i sitt arbete. Det hela skiftar bara helt odramatiskt volym,och som sagt...hur mkt styr man helt själv.
|
| 04 Mar 2016, 12:43 |
|
 |
|
Svullo
|
Brutalt, då fattade jag rätt! (Hade jag aldrig trott) 
|
| 04 Mar 2016, 18:41 |
|
 |
|
Tubis
|
Annars kan man sätta en opto på respektivepots viper så får man spänningsdelande pot på bägge mastrar som är oberoende av varandra. Det går då åt fyra optos. Potarna ligger då parallellt konstant så höpassfiltret får beräknas därefter.
|
| 04 Mar 2016, 19:34 |
|
 |
|
Racing
|
Svullo wrote: Brutalt, då fattade jag rätt! (Hade jag aldrig trott)  Mm. Jag gillar KISS se.... Keep It Simple Stupid. Brukar vara ett bra recept på att få skit i hamn. 
|
| 04 Mar 2016, 20:46 |
|
 |
|
isak
|
Racing wrote: Iom att de båda två är pottar är det iom detta fullständigt steglöst justerbart. Ambitionen med övningen är ju att skapa två volymer som kan justeras tex via fotpedal ute på golvet i skarpt läge. Iom att det är LDRr är det hela dessutom fullständigt ljudlöst i sitt arbete. Det hela skiftar bara helt odramatiskt volym,och som sagt...hur mkt styr man helt själv. tack för lektionen och skissen! Det är givetvis lite över mitt huvud men jag lär mig så sakta. jag är guitarplayer/songwriter, inte guitarplayer/amptech. Är de bägge mastrarna helt oberoende av varandra på detta sätt? Eller kommer inställningen på dominanta poten (och här syftar ni på den som inte är reostatkopplad och sitter bakom en LDR?) påverka volymen på den reostatkopplade då denna är i aktivt läge? Jorden skall inte brytas på den dominanta poten när den reostatkopplade är aktiv?
|
| 05 Mar 2016, 19:35 |
|
 |
|
isak
|
Tubis wrote: Annars kan man sätta en opto på respektivepots viper så får man spänningsdelande pot på bägge mastrar som är oberoende av varandra. Det går då åt fyra optos. Potarna ligger då parallellt konstant så höpassfiltret får beräknas därefter. det vore oxå kul se en skiss på! som jag fattat saken så blir den rostatkopplade poten i Jespers förslag mer en nivåkontroll (i förhållande till huvudmastern) än en självständig master!? Det skulle oxå funka, kan vara en fördel ibland att ha en huvudmaster tycker jag.
|
| 07 Mar 2016, 20:15 |
|
 |
|
isak
|
Custom Sam wrote: (Med en dåres envishet kan jag tipsa om att man kan shunta signal till jord mha optosar, ger ett väldigt transparent ljud. Jag har både och , dels pottar som kopplas in på det sätet Jesper säger, dels shuntat via opto. När man har en riktig pott blir det ett diskantklipp som är trevligt ibland, medan det i andra lägen är bra med den klarare optoshunten.) även detta skulle vara intressant att se på papper, om du har nån länk eller nåt. Jag ritade in Jespers förslag i mitt schema, efter hans skiss, utan styrningen för LDR. Men på den övre av de två reostatkopplade potarna ritade jag bara in en swith till jord. Skulle det funka oxå?
Attachments:
rsz_1zedna_2_exempel.jpg [ 120.59 KiB | Viewed 10734 times ]
|
| 07 Mar 2016, 20:20 |
|
 |
|
isak
|
Tubis wrote: Ska man ha helt poppfritt jämt ska man använda optokopplare eller nån transistormojäng som sätts på långsamt. En signal som switchas tvärt som med ett mekaniskt relä ger ett popp oavsett vad man använder. Detta hörs mest på rena ljud och givetvis inte om man switchar när man inte spelar. menar du att kanalswitchen i själva preampdelen (som kopplar in ett extra steg) på detta schema kommer att poppa oxå? Oavsett hur det styrs, bara för att signalen bryts?
Attachments:
rsz_1zedna_2_exempel.jpg [ 120.59 KiB | Viewed 10733 times ]
|
| 07 Mar 2016, 20:25 |
|
 |
|
Tubis
|
Stäng av och på denna ton så förstår du fenomenet jag pratar om. https://youtu.be/G9oYClOrS-kDetta fenomen försvinner om signalen får en stig och falltid i stället för abrupt switchning
|
| 07 Mar 2016, 21:34 |
|
 |
|
isak
|
Tubis wrote: Stäng av och på denna ton så förstår du fenomenet jag pratar om. https://youtu.be/G9oYClOrS-kDetta fenomen försvinner om signalen får en stig och falltid i stället för abrupt switchning Ok, men det går att implementera denna stig-och falltid i den switchen jag ritat in i preampdelen, efter ingångssteget/extra gainsteget? Utan att schemat ändras något principiellt?
|
| 07 Mar 2016, 21:48 |
|
 |
|
Tubis
|
Att avända slowswitchar kräver betydligt mer konst iom att de varken bryter eller öppnar helt. Med andra ord, i signalvägen läcker de och till jord jordar de inte bort helt. Så hela konstruktionen måste anpassas efter detta. Man kan kombinera med relä med en avstämd timing så man dämpar med slowswitch och på slutet växlar helt med relä
|
| 07 Mar 2016, 22:18 |
|
 |
|
isak
|
Tubis wrote: Att avända slowswitchar kräver betydligt mer konst iom att de varken bryter eller öppnar helt. Med andra ord, i signalvägen läcker de och till jord jordar de inte bort helt. Så hela konstruktionen måste anpassas efter detta. Man kan kombinera med relä med en avstämd timing så man dämpar med slowswitch och på slutet växlar helt med relä Rent schematiskt ser väl typ alla kanalswitchande stärkare på marknaden ut som att de bryter signalen, likt min gör i preampen. Just min preamp är i grunden en laney vc15 skulle man kunna säga (som i sin tur baseras på 2204) switchen sitter på exakt samma ställe. Så använder de alla slowswitchar eller hur gör de?
|
| 10 Mar 2016, 00:39 |
|
 |
|
Tubis
|
isak wrote: Rent schematiskt ser väl typ alla kanalswitchande stärkare på marknaden ut som att de bryter signalen, likt min gör i preampen.
Nej det gör de inte en del använder reläer(hard switchning) en del använder soft i form av optokopplare och ibland med transistorer som fungerar bra där signalen är relativt låg, och en del en blandning. Om du kollar tex på detta Mesa boogie schema så kan man kanske tro att det är mekaniska switchar som switchar men det står LDR vid dessa vilket betyder att det är optokopplare. http://schematicheaven.net/boogieamps/b ... tifier.pdf
Last edited by Tubis on 10 Mar 2016, 13:32, edited 1 time in total.
|
| 10 Mar 2016, 10:19 |
|
 |
|
Racing
|
Isak. I sammanhanget talar man om trailing och falling edge. Ngt som alltså både kan och bör kikas på. Rampup i sammanhanget brukar anges i µS eller delar därav.
|
| 10 Mar 2016, 12:23 |
|
 |
|
Tubis
|
Notera att många många tillverkare struntar i detta lilla missljud som bara hörs ibland för att det är mycket enklare att designa med mekaniska reläer. Även effektpedaler görs ju med softswitching och då krävs det tex buffrar och switchkrets i stället för att bara ha mekaniskt i själva switchen som vid true bypass.
|
| 10 Mar 2016, 13:43 |
|
 |
|
isak
|
Tubis wrote: Nej det gör de inte en del använder reläer(hard switchning) en del använder soft i form av optokopplare och ibland med transistorer som fungerar bra där signalen är relativt låg, och en del en blandning. Om du kollar tex på detta Mesa boogie schema så kan man kanske tro att det är mekaniska switchar som switchar men det står LDR vid dessa vilket betyder att det är optokopplare. http://schematicheaven.net/boogieamps/b ... tifier.pdfok tror jag förstår. Så ett switchsystem med LDR skulle se ut lite mer så här kanske (preampdelen)?
Attachments:
rsz_zedna_ldr.jpg [ 120.8 KiB | Viewed 10599 times ]
|
| 10 Mar 2016, 16:34 |
|
 |
|
isak
|
Racing wrote: Isak. I sammanhanget talar man om trailing och falling edge. Ngt som alltså både kan och bör kikas på. Rampup i sammanhanget brukar anges i µS eller delar därav. och denna fördröjande effekt finns alltså i LDR av naturen, det behöver inte ytterligare beståndsdelar (förutom styrning på/av)?
Last edited by isak on 10 Mar 2016, 17:12, edited 1 time in total.
|
| 10 Mar 2016, 16:44 |
|
 |
|
Tubis
|
isak wrote: ok tror jag förstår. Så ett switchsystem med LDR skulle se ut lite mer så här kanske (preampdelen)?
Ja...fast man måste då acceptera att de kommer läcka lite signal. Ofta lägger man till ytterligare en LDR i den kretsen med mest gain, ofta en som går till jord efter ett stort motstånd för att försöka få ner signalen så lågt så att läcket inte hörs. Andra låter helt enkelt alla kanaler gå genom samma rörsteg och låter LDR i stället förändra strukturen i denna kedja genom tex att sänka gain.
|
| 10 Mar 2016, 16:57 |
|
 |
|
isak
|
Tubis wrote: Andra låter helt enkelt alla kanaler gå genom samma rörsteg och låter LDR i stället förändra strukturen i denna kedja genom tex att sänka gain. Ja 2204-kretsen som jag baserat allt på är ju väl lämpad för detta genom att den inte har några bypasskondingar, så då kan man ju lägga på en sådan samtidigt som man switchar kanal. Har tänkt tanken. Men finns inte här då istället chansen att respektive kanals volyminställning läcker in på den andra kanalen? så här då. Det ser nu ut som att tonkontrollen switchas av/på samtidigt som allt annat, vilket inte var tanken egentligen. Men det är iofs en idé, så blir det ännu mer ös i kanal 2. Så samtidigt som tonkontrollen för rena switchas av då, switchas den där frekvensberoende boosten på katoden på andra steget in.
Attachments:
rsz_zedna_ldr_2.jpg [ 121.32 KiB | Viewed 10559 times ]
|
| 11 Mar 2016, 16:25 |
|
 |
|
Tubis
|
isak wrote: Men finns inte här då istället chansen att respektive kanals volyminställning läcker in på den andra kanalen?
Lägger du den ena LDR så som du gjort blir den ena volymkontrollen extremt påverkande på den andra. Lägger du dom rätt har du så stor serieresistans så påverkan blir försumbar. Kolla tex på Soldano SLO volymkontroller.
|
| 11 Mar 2016, 16:41 |
|
|