View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 18:40

Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next
Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i försteg) 
Author Message

Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (nytt försök, omstart)
Samtliga jack är isolerade med riktiga isolerbrickor. Jag brukar göra så att efter kopplingskondingen så drar jag efterföljande jordar till kommande gainstegs jordpunkt för dess katodmotstånd och sen från den punkten till filterkondingens jord, i detta fall med loopen sitter dessutom filterkondingen väldigt nära respektive steg några cm ifrån.

Jag är som inne på att jag har nån loop på nåt vis mellan send och retursteget, för det är ju som konstigt att det inte blir tyst då man korta gallret på sendsteget men att det blir knäpptyst om man kortat returstegets galler. Jag kan ju säkert tänka fel men tycker i alla fall att det verkar logoskt.

07 Mar 2016, 09:01
Profile

Var systematiskt, koppla bort sendsteget från sendpoten, brummar det fortfrande osv...

07 Mar 2016, 09:30
Profile

Jag tänkte göra nåt sånt, funderade på att koppla bort både send och retur potarna och jacken och bara ha "V4B" kopplingen som är aktiv i bypassläget kvar och se om det brummar då.

Men hur skall man tänka då det gäller jordningen i detta fall skall allt som hör till senddelen jordas till den? Så gör man ju i tex ett Fender reverb fast då bryts väl jorden i tanken. I detta fall skulle det ju då bli sendpoten, 5.6M "antismällmotståndet" och send jacket jordlyftsmotstånd, konding och även den fast spänningsdelaren som är inkopplad i bypassläget. Eller skall man jorda allt till efterföljande steg för det är ju dit som signalen går?

07 Mar 2016, 10:04
Profile

Jag ser 1Mpot och 5.6M som tillhörande returnsteget och resten sendsteget.

07 Mar 2016, 10:48
Profile

Tubis wrote:
Jag ser 1Mpot och 5.6M som tillhörande returnsteget och resten sendsteget.

Nu vet jag ju inte vilket schema du tittat på men om det är det sista så är det som stärkaren ser ut just nu och då sitter bara ett 5.6M till jord på sendsidan och det sitter ju parallellt med sendpoten och den fasta spänningsdelaren så det borde väl ändå tillhöra sendsteget? Skall även sitta ett på retursidan (gör det i tidigare scgheman) från gallret till jord detta för att ha jordreferens under reläswitchningen. Har tagit detta från loopen på Twin Reverb II som har dessa motstånd men egentligen skulle man i detta läge kunna skippa dessa motstånd då dom bara skall vara där för att förhindra smällar vid i och urkoppling av loopen.

Bara för att ha det hela på det klara så måste väl returjacket också höra till retursidan och jordas där tillsammans med 1M poten?

07 Mar 2016, 14:02
Profile

busse wrote:

Nu vet jag ju inte vilket schema du tittat på men

Tittade på fel schema.

07 Mar 2016, 19:43
Profile

Ett litet framsteg tror jag att fått till och det är att jag nu har fått "flyttat" brummet ett steg framåt. Gjorde om jordningen runt loopen och kopplade bort själva loopen så jag bara kört med den fast spänningsdelaren och sen jordade jag om allt så att den fasta spänningsdelaren efter katodföljaren R42 och R43 i sista schemat jordas med R109 och går sen via en ca 4 cm lång kabel till filterkondingen för steget märkt G9, recoverysteget bägge katodmotstånd R28 och R50 jordas direkt till filterkondingens jord G9. Detta gjord att jag nu får en tyst stärkare om jag kortsluter gallret på katodföljaren vilket väl i sig är ett litet framsteg då jag har lyckats få till loopen.

Vad som nu är intressant är att jag har två 470K mixmotstånd för respektive kanal innan loopen där den renakanalen är ansluten och till det ena mixmotståndet är den renakanalen ansluten och om jag kortsluter signalen där innan detta 470K motstånd är brummet är kvar, kortsluter jag efter 470K motstånd så blir det i princip knäpptyst även på full volym, vilket ju är samma som att kortsluta direkt på gallret till katodföljaren. Alltså har jag brummet i försteget så nu gäller det att hitta var sjutton det uppkommer för jag har brum redan efter 1:a kopplingskondingen enligt oscilloskopet.

Nu har jag som sagt kollat med oscilloskopet och 10ms är brummet så det är väl 100Hz brum jag har att göra med, vad betyder detta är det mest troligt brum som kommer via en jordloop i försteget eller är det nåt annat? Som sagt nu verkar jag ha brumfritt från loopen och bakåt så hur skall jag attackera det hela nu och vad kan man dra för slutsatser då man har att göra med 100Hz brum?

08 Mar 2016, 23:43
Profile

Ett 100hz brum kommer från likriktad 50hz. Så det är antingen dålig filtrering i nätdelen eller en olycklig
dragning av jord som gör att strömmen genom ellyterna passerar något lågnivå-steg.

08 Mar 2016, 23:55
Profile WWW

Det känns väl ut som troligast att det är jordningen som tjorvar för mig. Om man har dålig filtrering så borde man väl få med brum hela vägen och även längre bak i stärkaren.

En sak som jag funderar på är att då jag nu bygge om stärkaren så satte jag in filtersteg, anodmotstånd och kopplingskondingar även för distkanalen och dessa är ju inkopplade på B+ linan men ingen annanstans, det enda som är anslutet till jord av dessa saker är filterkondingarna för dess steg och inga andra saker och inga rör sitter heller i socklarna så här bör man väl inte få jordloopar.

Känns som att man nu får försöka få 2:a gainsteget i den rena kanalen att bli tyst. En fundering kan det vara bra att separera jordpunkterna för respektive steg till katodmoståndets jordpunkt och sen gå med en kabel från katodmoståndets jordpunkt till filterkondingen istället för att dra allt direkt till till filterkondingen? Blev ju lit så i loopen och där funkade det ju, fast det var kanske mer tur?

09 Mar 2016, 08:38
Profile

Gjorde en simpel skiss i paint på vad jag menar med att separera jordpunkterna, har gjort som i vänstra exemplet i tron att det skall vara rätt men det blir kanske fel då två rörhalvor delar på samma filterkonding och att man får jordloopar därifrån? I vänster exempel går ju som sagt alla jordar direkt till filterkondingen men i höger exempel går dessa först till jorden för respektivekatodmotstånd. Ungefär så blev det i loopen efter att jag ändrat om, sendsteget fick en jordpunkt som går via kabel till filterkondingens jordpunkt och recoverysteget går direkt till filterkondingen.

Denna skillnaden som jag talar om, vad är rätt och fel?
Image

09 Mar 2016, 09:37
Profile

busse wrote:
Har efter lite funderande på morgon varit snabbt ner i källaren och kollade, rycker man ur V1 så minska inte brummet nämnvärt och brummet kommer med volymkontrollen för den rena kanalen, men minska rejält då man vrider fullt. Ryckte V2 och då blev det tyst och brummet försvann, brummet öka även på distkanalen då man vrider upp volymen så nånting runt V2 är det som ställer till brummet.

Detta får mej att misstänka ripple på anodspänningen till V1-a. Då kvittar det om du rycker röret, brummet går ju via kopplingskondingen till nästa galler och blir förstärkt där.
Har du kollat med oscilloskop om det finns ripple på V1-a anod? (gäller även V1-b)
Och var kommer anodspänningen från? Hittar inte punkten H på schemat.

Last edited by Musikanten on 10 Mar 2016, 01:27, edited 1 time in total.

09 Mar 2016, 18:06
Profile

Ser att jag missat i sista schemat, dropmotståndet mellan nog G och H är borta, sen har jag ökat på motstånden R75, 78, 79, 82 till 4.7K.

Skall kolla i morgon kväll hur det ser ut men då jag testade igår vill jag minnas att jag har brum ut från både V1-A och V1-B:s kopplingskondingar. Har dock inte mätt direkt på anoderna.

Vad skall man göra om man har rippel här? Man måste ju få till filtreringen men hur?

09 Mar 2016, 23:44
Profile

Då får du öka värdet på de filterkondingarna i nätdelen som levererar anodspänningen till just dessa ingångsrör.

10 Mar 2016, 00:17
Profile

Om man bara tänker på filtreringen visst bör det då även funka att öka på värdet på dropmotståndet i B+ linan som är ansluten till filterkondingen? Som jag nu har det har jag 4.7K och 22uF som filter till detta steg och det ger en brytfrekvens på 1.5Hz, ökar jag till 10K och behåller 22uF får jag ju 0.7Hz, vilket blir samma som att öka på kondingen till 47uF.

Visst spänningarna kommer ju att ändras om man byter motståndet men i detta läge skulle nog det enklaste vara att byta till större motstånd bara för att kolla upp om brummet försvinner, tänker jag rätt?

10 Mar 2016, 10:03
Profile

Post Re: Äntligen, basstärkarbygge på gång (få bort rippel i förs
Som det är nu finns det två seriekopplade kondingar = 23µF. Jag anser att det är för lite.
Prova med att öka till 47µF. Eller öka motståndet till 10k vilket är enklast?

10 Mar 2016, 16:46
Profile

Musikanten wrote:
Som det är nu finns det två seriekopplade kondingar = 23µF. Jag anser att det är för lite.
Prova med att öka till 47µF. Eller öka motståndet till 10k vilket är enklast?

Jag har bara en 22uF om man kollar in sista schemat på sid 6, har två seriekopplade 220uF som första elyt, två seriekopplade 100uF till SGM och två seriekopplade 47uF till fasvändaren, resten är nu "enkla" 22uF till efterföljande steg som loop och försteg. Skall testa att öka på filtreringen och se om det hjälper.

10 Mar 2016, 17:45
Profile

Nu har jag testat att hänga på en till 22uF elyt parallellt med V1:s filter konding men utan resultat. Brummet finns där även utan rör och minskar något om man kortsluter signalen efter kopplingskondinegn på V1-B som är andra gainsteget innan mixermotstånden men det är långt ifrån tyst som det blir då man kortsluter signalen efter mixermotstånden.

Brummar även utan första röret i så nåt skräp är det som kommer in nånstans. Lite konstigt är ju att det inte blir tyst om man kortsluter signalen innan 470K motståndet men efter. Vad tusan kan det bero på?

10 Mar 2016, 23:04
Profile

Hur blir det om du kopplar den extra elektrolyten på V1-B spänningsmatning? Eller är det samma punkt?
Du har rätt busse. Det är jag som är på PrataBas också. :D

10 Mar 2016, 23:13
Profile

Japp V1-A och V1-B matas från samma nod så det är samma punkt. Vad som är som konstigt är ju varför stärkaren inte blir tyst om man jordar signalen före 470K mixermotståndet på tex kopplingskondingen men efter 470K motståndet blir det tyst?

10 Mar 2016, 23:20
Profile

Vilken beteckning har detta 470k motstånd på schemat? R (nr)

10 Mar 2016, 23:29
Profile

Musikanten wrote:
Vilken beteckning har detta 470k motstånd på schemat? R (nr)

Jag måste göra ett nytt schema igen så det stämmer mot de ändringarna som är gjorda men om man utgår från detta schema http://postimg.org/image/imxyvons3/ så sitter 470K motståndet efter kopplingskondingen på V2-A (andra gainsteget) C6 och motståndet R105 så det är en gridstopper på gallret in på loopens sendsteg.

Har börjat fundera på om utgångstrafon skulle kunna ställa till det? Kan man tänkas har 100Hz brum här som inte märks av i slutsteget men som på nåt vis ger ett magnetfält som i sin tur ger överhörning in till ex kopplingskondingarna, mixmotstånden eller kablaget även om det är skärmat kablage?

11 Mar 2016, 09:16
Profile

busse wrote:
Har börjat fundera på om utgångstrafon skulle kunna ställa till det? Kan man tänkas har 100Hz brum här som inte märks av i slutsteget men som på nåt vis ger ett magnetfält som i sin tur ger överhörning in till ex kopplingskondingarna, mixmotstånden eller kablaget även om det är skärmat kablage?

Nej, det tror jag inte på.
busse wrote:
Japp V1-A och V1-B matas från samma nod så det är samma punkt. Vad som är som konstigt är ju varför stärkaren inte blir tyst om man jordar signalen före 470K mixermotståndet på tex kopplingskondingen men efter 470K motståndet blir det tyst?

OK...kan ripplet komma via R33 till galler på V4-A? Kommer från volympot R32. Påverkar poten brummet?
Attachment:
V2-A   V4-A.PNG
V2-A V4-A.PNG [ 23.87 KiB | Viewed 7717 times ]

Last edited by Musikanten on 11 Mar 2016, 11:54, edited 2 times in total.

11 Mar 2016, 10:40
Profile

Funderar vidare på om man skulle testa parallellkoppla spänningsmatningen? Vox AC50 har spänningsmatningen så att efter fasvändaren går matningen till förstegsrören parallellt, även Fender Rumble Bass 400 är kopplad på likande sätt och nån mer stärkare som jag sett schema på, kanske Soldano hade i alla fall vissa rör parallellkopplade? Kan det minska störningarna? Nu sitter ju dropmotstånd och anodmotstånd och kopplingskondingar monterade men inte inkopplade för den andra kommande 4-stegskanalen men dessa är inte anslutna till signalen och det verkar inte göra någon skillnad då man kortsluter dessa kopplingskondingar. Skulle man parallella spänningsmatningen kan man ju helt koppla förbi dessa komponenter.

Finns det någon nackdel med att parallellkoppla B+ spänningsmatningen till försteget? Det blir ju om inte annat lättare att justera spänning och jag tycker att det borde vara mindre risk för att få överhörning mellan olika steg om dom inte ligger i serie? Eller varför kör man allt i serie, är det på gammal hävd?

11 Mar 2016, 11:30
Profile

Nu hann du skriva innan jag var klar med mitt inlägg så du får titta lite bakåt, he-he.
Undrar om jag förstod ditt förra inlägg rätt...

Du har ju gjort spänningsförsörjningen på traditionellt vis så det bör fungera utan problem. Har själv byggt en helt brumfri förstärkare på detta sätt.
Mät ripplet på alla spänningsnoderna med oscilloskopet och jämför skillnaderna. På allra sista filtret bör det vara lägst, helst inget rippel alls. :wink:

Viktig synpunkt på ditt spänningsfilter:
Jag såg att du har ett 10k motstånd precis efter drosseln. Sätt ett mera lågohmigt motstånd där och sätt 4k7 eller 10k i slutet på kedjan.

11 Mar 2016, 12:51
Profile

Musikanten är ju inne på nåt..har du DC på V4a och ska inte gallerläckan gå mot jord (R105) ?

EDIT: såg inte senaste schemat förrän nu...

LF Audioservice

11 Mar 2016, 17:10
Profile WWW

Nya upptäckter, ser ingen större skillnad i rippel i spänningsmatningen i alla fall efter fasvändaren och jag kan inte få oscilloskopet att trigga nåt vidare, vad som dock är väldigt intressant är vad som händer i loopens recoverysteg. På noden D som matar loopen med spänning där är det inte nåt direkt rippel men efter anodmoståndet i loopens recoverysteg R48 kommer ripplet rejält, men vad som då är ännu intressantare är att det inte finns ut från C28 och inte heller på sendstegets anodmostånd. Varför får jag helt plödsligt detta efter anodmotståndet i looprecoverydelen? Om jag kortsluter innan sendsteget mellan R1 och R105 försvinner det men inte om jag kortsluter innan R1. Om det nu skulle komma störningar ifrån försteget borde jag väl sen nåt innan recoverysteget och det borde ju bli tyst även om man kortsluter innan R1? Blir ju som helt förvirrad på detta.

Image

11 Mar 2016, 19:37
Profile

Har inte följt tråden på nån vecka, så det här har du kanske testat. Antar att R17 är mixmotståndet från distkanalen..det hänger i luften nu o det brummar fortfarande ? Kortsluter du innan R1 så är ju hela Clean-kanalen bortkopplad , och detta är verkningslöst. Det enda som du kortsluter bort ytterligare vid R105 är ju det som kommer in via R17 ?

LF Audioservice

11 Mar 2016, 21:38
Profile WWW

bb5000 wrote:
Har inte följt tråden på nån vecka, så det här har du kanske testat. Antar att R17 är mixmotståndet från distkanalen..det hänger i luften nu o det brummar fortfarande ? Kortsluter du innan R1 så är ju hela Clean-kanalen bortkopplad , och detta är verkningslöst. Det enda som du kortsluter bort ytterligare vid R105 är ju det som kommer in via R17 ?

Stämmer att R17 är mixermotståndet från distkanalen och att det just nu hänger i luften men det som gör mig så förvirrad är att brummet inte minskar om man kortsluter R17 och det minskar marginellt om man kortsluter R1 sidan mot kopplingskondingen men blir i princip helt tyst om man kortsluter på gallret eller punkten R1, R17.

Om störningarna skulle komma från den renakanalen borde det väl räcka att kortsluta R1 oavsett på vilken sidan man kortsluter, skulle störningarna komma via R17 som just nu råkas hänga i luften så borde dom ju försvinna om man kortar där. Störningarna påverkas av volymkontrollen och når sitt max nånstans runt 7-8 om max är 10 på volymen för att sen minska lite på maxvolym.

11 Mar 2016, 22:35
Profile

Nu har jag tagit en kopia på det senaste schemat. Har ritat en röd linje där du konstaterat att ripplet finns.
Två noder med drivspänningar ingår i denna krets, nod G och nod F (enligt schemat).
Kolla hur mycket ripple som finns längs den röda linjen och på vilka punkter du kan tysta ner störningen.
Den passerar även poten som du nämnde.
Attachment:
nod G och nod F.png [183.1 KiB]
Not downloaded yet

PS.
Jag är kanske på fel spår nu. Har i alla fall gjort ett försök...

12 Mar 2016, 02:00
Profile

Musikanten wrote:
Nu har jag tagit en kopia på det senaste schemat. Har ritat en röd linje där du konstaterat att ripplet finns.
Två noder med drivspänningar ingår i denna krets, nod G och nod F (enligt schemat).
Kolla hur mycket ripple som finns längs den röda linjen och på vilka punkter du kan tysta ner störningen.
Den passerar även poten som du nämnde.
Attachment:
nod G och nod F.png

PS.
Om jag är helt ute och reser beror det nog på att jag inte får komponentbeteckningarna att stämma trots att det är det senaste schemat.
Har i alla fall gjort ett försök...

Det där är inte senaste schemat :wink: :wink: kolla några poster upp. Vad som ställer till det med mina scheman är att det jäkla programmet numrerar komponenter automatiskt men om man då plockat bort tex en resistor nånstans i kretsen ex R10 så kommer komponentbeteckningen R10 igen nästa gång man sätter in en resistor i schemat och detta gör ju inte saken bättre.

Om du kolla i schemat nedan så finns det inte så mycket kvar och det är så stärkaren ser ut i dagsläget, då jag resonerar så att jag vill få, slutsteg, fasvändare, loop och renakanalens försteg att funka innan jag börjar blanda in distkanalen, line och stämutgång som kan ställa till ännu mer problem. Som sagt kortsluter jag i punkten R1/C6 brummar det men inte i punkten R1/R17/R105 då blir det tyst och ingen skillnad om man kortar R17 som nu faktiskt hänger i luften vilket ju inte är bra men det verkar ju inte vara problemet.

Är ju förbenat konstigt, att jag inte ser någon vågform med skopet på gallret till loopens sendsteg men en hur tydlig och kraftig vågform som helst på recoverystegets utgång. Nu testade jag att koppla loss signalen mellan C6 och R1 470K motståndet så man inte har nån signal från försteget till loopen men det brummar om man inte kortsluter signalen efter R1/R17 minskar lite om man kortsluter bägge motstånden R1 och R17. Det enda som jag hittar i form av rippel på själva B+ linan är nån jäkligt konstig vågform på runt 20kHz och den är väldigt svag 10mV som starkast och den ser väldigt konstig ut på oscilloskopet, den är kraftigare på vänster sida för att succesivt minska åt höger sida på skärmen.

Veta fan vad jag har för problem men det verkar som att loopens sendsteg lik förbenat kan vara boven i det hela, eller?

Här är senaste schemat hur det ser ut.
Image

12 Mar 2016, 11:11
Profile
Reply to topic   [ 226 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next