View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 09:11

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Fender deluxe reverb fråga(fixat!) 
Author Message

Post Fender deluxe reverb fråga(fixat!)
Har ett gäng BF fenderförstärkare och bara en av dom(deluxe reverb -66) får problem att "hänga med" vid ungefär 5 på volymratten. Den liksom morrar till när man tar fler toner samtidigt(och då är det inte dist jag menar). Jag har nya filterkondingar i den. Har för mig att jag ökade från 16 uF till 20 eller 22 uf på samtliga 5. Har provat med olika högtalarelement men det gör ingen skilnad. Tips?

George Harrison

Last edited by Polytone on 25 Jan 2016, 12:48, edited 1 time in total.

23 Jan 2016, 16:52
Profile

Post Re: Fender deluxe reverb fråga
Man tänker ju på preamprörens status men antar att du kollat dem? Hur är det med kopplings- och tonkondingar på kortet? Är dom friska?

23 Jan 2016, 18:20
Profile

Dan the Man wrote:
Man tänker ju på preamprörens status men antar att du kollat dem? Hur är det med kopplings- och tonkondingar på kortet? Är dom friska?

Har testat att byta rör utan framgång(alltså, det gick att byta rör :) , men det blev ingen skilnad. Råmandet kvarstod :cry: ). Bias kondingen är det enda som är bytt förutom filter kondingarna.

George Harrison

23 Jan 2016, 21:06
Profile

nhaa kolla upp spänningar i den ;) 40 volts skillnad gör mycket :mrgreen:

23 Jan 2016, 22:44
Profile WWW

zven wrote:
nhaa kolla upp spänningar i den ;) 40 volts skillnad gör mycket :mrgreen:

Ehh, kan du förklara lite närmare hur jag ska göra? :oops:

George Harrison

24 Jan 2016, 10:26
Profile

Var kom 40 V ifrån..?

24 Jan 2016, 16:16
Profile

Det räcker med att en enda katodavkopplingselektrolyt (!) har börjat svikta i preampen, så tappar du en hel del ork och fokus i det röret, och det kan låta illa. Du skriver att glättnings- och bias-kondingarna är bytta, men dom på kortet - är dom bytta?

Arbetspunkterna för rören är viktiga. Fel arbetspunkt ger osymmetrisk vågform/klippning = fuldist.

Du kan evt ha det klassiska felet med en trasig resistor på kortet. Resistorn är monterad (längsgående) med för lite marginal, så när komponentkortet buktar sej av värme eller fukt så dras motståndet helt enkelt sönder mellan lödpunkterna. Och då har du ingen negativ feedback kvar, och då pruttar stärkaren på sej vid pådrag och distar väldigt tidigt. Långskott, men..ändå.

Finns tusen saker som kan vara fel. Sen är ju DR inte direkt kända för väl sammanhållen bas vid volymer över 5. Jag vet ingen som kan spela med "BAS" på mer än max 1,5-2 när volymen är på 5.

Beter den sej likadant på bägge kanalerna, med reverb o tremolo av?

24 Jan 2016, 19:39
Profile

Ballz wrote:
Det räcker med att en enda katodavkopplingselektrolyt (!) har börjat svikta i preampen, så tappar du en hel del ork och fokus i det röret, och det kan låta illa. Du skriver att glättnings- och bias-kondingarna är bytta, men dom på kortet - är dom bytta?

Arbetspunkterna för rören är viktiga. Fel arbetspunkt ger osymmetrisk vågform/klippning = fuldist.

Du kan evt ha det klassiska felet med en trasig resistor på kortet. Resistorn är monterad (längsgående) med för lite marginal, så när komponentkortet buktar sej av värme eller fukt så dras motståndet helt enkelt sönder mellan lödpunkterna. Och då har du ingen negativ feedback kvar, och då pruttar stärkaren på sej vid pådrag och distar väldigt tidigt. Långskott, men..ändå.

Finns tusen saker som kan vara fel. Sen är ju DR inte direkt kända för väl sammanhållen bas vid volymer över 5. Jag vet ingen som kan spela med "BAS" på mer än max 1,5-2 när volymen är på 5.

Beter den sej likadant på bägge kanalerna, med reverb o tremolo av?

Tack för uttömmande svar! Har faktiskt inte kollat om den låter likadant på bägge kanalerna :oops: Ska kontrolleras. Är DR den stärkaren i BF familjen som har svårast med sammanhållen bas? För jag upplever inte detta problem med mina andra BF-modeller.(PR, SR,VR, TR). Har basen på 3 för det mesta(gäller alla BF-modeller). Kondingarna på kortet är inte bytta. Det tar lite emot då den är så vacker invändigt, men visst, det måste ju låta bra!

George Harrison

24 Jan 2016, 21:11
Profile

Jag vet inte om det bara är DR som har det där pruttryktet, faktiskt. Min SF lider av det, men jag har minimerat det med mindre kopplingskondingar överlag och lite andra trix.
Har i övrigt bara haft en SF Twin och den led INTE av det :-)

Ang kondingarna på kortet: elektrolyterna har förmodligen gjort sitt. Det innebär att du tappar en massa gain och diskant i preampen, och förmodligen har du då även en fasvändare som inte riktigt orkar mata slutrören som den ska, dvs symmetriskt och med rätt amplitud. Så ..det finns all anledning att mäta upp - eller bara byta dom rätt av, utan knussel.

Plastkondingarna behöver man mäta upp under drift så att man ser att dom inte läcker DC in på efterföljande steg. Om dom gör det, så rubbas arbetspunkten för steget, och du får ful vågform så fort steget får börja jobba lite.

24 Jan 2016, 21:51
Profile

Post Re: Fender deluxe reverb fråga(fixat!)
Problemet är löst. :) Det var PI röret, ett Mullard CV 4024, som inte klarade sin uppgift. Satte i ett Telefunken ECC 81 och "råmandet" försvann. Skönt att slippa ha en stärkare som låter som hon vill bli mjölkad... 8)

George Harrison

25 Jan 2016, 12:51
Profile

Ett tips också om du vill slippa fart-ljud när du drar på lite är att byta högtalaren. Om det är en original Oxford i den så är de ju kända för att farta ut ordentligt ("Oxfart"). Sätt i en Eminence Cannabis Rex eller en WGS Reaper.

25 Jan 2016, 22:40
Profile

Dan the Man wrote:
Ett tips också om du vill slippa fart-ljud när du drar på lite är att byta högtalaren. Om det är en original Oxford i den så är de ju kända för att farta ut ordentligt ("Oxfart"). Sätt i en Eminence Cannabis Rex eller en WGS Reaper.

Jag har en Celestion gold i nu och först var jag tveksam, tyckte den var för stiff, men den börjar bli riktigt bra efter en tids inspelning. Den får nog bli kvar där. Orginalhögtalaren är mycket riktigt en Oxford som är omkonad. Den låter bra på lägre volymer men spelar inte lika bra på högre volymer. Blir lite för lite headroom.Har även testat en WGS ET65 som många tokhyllar i en DR. Tyckte den var för ofokuserad där. Däremot passade den bra i min Princeton reverb. Antagligen pga den mindre lådan.(Har byggt en 12" baffel till den).

George Harrison

26 Jan 2016, 10:24
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]