View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 16:30

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Hagström 310 
Author Message

Post Hagström 310
Hej!

Jag har en möjlighet att köpa loss en Hagström 310 för 1500kr men med renoveringsbehov. Vad får man för en sådan maskin i fungerande skick. Har själv aldrig lyssnat på en, låter de bra?
Finns det några marginaler på 1500kr?

20 Dec 2015, 18:28
Profile

Post Re: Hagström 310
Om den är i fint skick kosmetiskt så kan du börja fundera på den. Men:

Renoveringsbehov brukar innebära byte av samtliga signalkondensatorer, service/smörjning av potar, ofta lite meck med tremolokretsen och ofta slutrörsbyte. Och om det röret (ECLL800) är kass så är det svårt att hitta och svindyrt. Plus att du bör justera glödspänningen neråt (vi har 230 V eller mer i väggen numera).

Sen måste ingångarna modifieras för att passa nutida instruments impedanser, annars låter den apa på allt över halv volym (middigt och ful dist).
Och till sist måste original Sinus-högtalaren bytas (låter mest ..papp).
Och med det sagt och gjort så återstår den nakna sanningen: nej, den låter inget vidare. Retro, ja, men...nä.

Pular du själv med rörgrejor och inte siktar på en säljvinst så ..tja... Jag tror inte du får mer än 2500 eller strax däröver vid en försäljning.

20 Dec 2015, 18:57
Profile

Ballz wrote:
Om den är i fint skick kosmetiskt så kan du börja fundera på den. Men:

Renoveringsbehov brukar innebära byte av samtliga signalkondensatorer, service/smörjning av potar, ofta lite meck med tremolokretsen och ofta slutrörsbyte. Och om det röret (ECLL800) är kass så är det svårt att hitta och svindyrt. Plus att du bör justera glödspänningen neråt (vi har 230 V eller mer i väggen numera).

Sen måste ingångarna modifieras för att passa nutida instruments impedanser, annars låter den apa på allt över halv volym (middigt och ful dist).
Och till sist måste original Sinus-högtalaren bytas (låter mest ..papp).
Och med det sagt och gjort så återstår den nakna sanningen: nej, den låter inget vidare. Retro, ja, men...nä.

Pular du själv med rörgrejor och inte siktar på en säljvinst så ..tja... Jag tror inte du får mer än 2500 eller strax däröver vid en försäljning.

Tackar, nä...inte så intressant. Har tillräckligt med stärkare själv. Den var inte direkt mint i skicket heller. Tanken var att få iväg den sedan men jag tror jag tar och struntar i det :)

20 Dec 2015, 19:27
Profile

Jag håller med Ballz i det mesta hand säger. Det är en del man behöver fixa innan det blir en pålitlig stärkare. Men det är två saker som jag inte håller med om.
Det ena är att röret inte alls är svårt att få tag i. De finns hur mycket som helst på eBay. Jag köpte ett till min för ca 400kr inkl frakt från Tyskland.
Det andra är att originalhögtalaren låter alldeles fantastiskt. Jag brukar ha svårt för mindre kombos. Tycker de bara låter små och fjuttiga och blir alltid bättre när man kopplar ut dem till en större låda, men icke men min Hagström 310. Det låter stort och fylligt och helt klart bäst med sin egen högtalare.
I min bok var det värt varenda krona och minut jag lade ner på min. Den låter ju som inget annat. Karaktär så det dryper om et´.

Men ja, utan att modda ingångarna så låter det verkligen svajnekass.

22 Dec 2015, 16:49
Profile WWW

David Wikström wrote:
Jag håller med Ballz i det mesta hand säger. Det är en del man behöver fixa innan det blir en pålitlig stärkare. Men det är två saker som jag inte håller med om.
Det ena är att röret inte alls är svårt att få tag i. De finns hur mycket som helst på eBay. Jag köpte ett till min för ca 400kr inkl frakt från Tyskland.
Det andra är att originalhögtalaren låter alldeles fantastiskt. Jag brukar ha svårt för mindre kombos. Tycker de bara låter små och fjuttiga och blir alltid bättre när man kopplar ut dem till en större låda, men icke men min Hagström 310. Det låter stort och fylligt och helt klart bäst med sin egen högtalare.
I min bok var det värt varenda krona och minut jag lade ner på min. Den låter ju som inget annat. Karaktär så det dryper om et´.

Men ja, utan att modda ingångarna så låter det verkligen svajnekass.
Jag misstänker att det förekommer olika Sinus-högtalare i de här. Hur ser din ut?
I min 310:a är den kass, så jag vet inte hur den har låtit.
Så här ser den ut och jag har meckat med en annan 310:a med likadan högtalare.

Attachments:
SinusH310.jpg
SinusH310.jpg [ 166.24 KiB | Viewed 4610 times ]

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
22 Dec 2015, 23:39
Profile WWW

Den modellen du har där Sixten...e med David.
Verkningsgraden e väl sådär,men de låter faktiskt helt ok. Iaf för blues och bluesrock.

22 Dec 2015, 23:59
Profile

Jag har en som har varit död i minst tjugo år. Ljudet min presterade var aldrig speciellt bra, pappigt å dött, lite som att alltid spela med fem år gamla strängar! Har aldrig ens funderat på att låta laga den, än mindre lägga pengar på en annan, likadan. Finns så mycket annat med större potential att satsa på! Tycker jag.

23 Dec 2015, 11:05
Profile

pudas wrote:
Jag har en som har varit död i minst tjugo år. Ljudet min presterade var aldrig speciellt bra, pappigt å dött, lite som att alltid spela med fem år gamla strängar! Har aldrig ens funderat på att låta laga den, än mindre lägga pengar på en annan, likadan. Finns så mycket annat med större potential att satsa på! Tycker jag.

Ja, fast det du beskriver nu är väl förstärkaren i sitt originalutförande, och då är vi nog alla överens om att den låter riktigt hemskt. Att modda om ingångsdelen på den till något som är anpassat för gitarr är verkligen inte något större ingrepp och det är först då man bör avgöra huruvida den låter bra eller inte. Detta p.g.a. att den helt enkelt inte byggdes som en gitarrförstärkare och då blir det inte en rättvis bedömning.

Förresten, är det någon som har en aning eller gissning på hur den var tänkt att användas? Att micka upp dragspel? ..och i så fall, men vilken typ av mick?

23 Dec 2015, 17:05
Profile WWW

Min gamla tweed-310a är original sånär som på moddad tonkontroll (konding) och låter förträffligt. Har lite karaktär av mini-blackface-Fender eller
gammel-Gibson och blir till mini-Dumble när man brötar på med en gammal MXR Distortion före. Otroligt kul att spela igenom men ganska volymsvag.

30 Dec 2015, 00:36
Profile

Hagströms tidiga små rörstärkare är i princip ripoffs av Mullards dito, och ämnade för allehanda instrumentförstärkning. Egentligen kommer dom från Mullards egna "application notes" som egentligen pekar mer mot dåtidens "hifi" = rent och inte särskilt högt. Undantagen kan vara 210/310-stärkarna. Där slog nog en tanke om produktionsekonomi ner som blixten i Hagströmfabriken. ECLL800...wow...ALLT i ett rör, liksom. Ja, minus försteget, då.
Dom enda som använde ECLL800 vid denna tiden var tyskar som byggde radioapparater med grammofonsteg i stereo. Schaub/Lorentz och ITT/Schaub-Lorenz, då. Och det är ju Hifi, i a f enligt DIN-normen som fanns då.

Så...dom där häckarna var tänkta att kunna förstärka lite vad som. En sångmick, en tidig gitarrpickup, kanske ett dragspel uppmickat med en Sennheiser eller nåt annat. Allround är bara förnamnet. Alltsammans i samma stärk, samtidigt. Kolla gamla bilder på tidiga svenska popband och andra orkestrar, ofta användes EN 310:a till 2-3 instrument, och en 50-watts mixerstärk - gärna Hagström + Dynacord - till sången.

Många gjorde samma sak (instrumentstärkare) vid den tiden, t ex Elmelids musik i Skåne, som glatt använde ett klart hifi-stukat 2 x EL84-koncept med katodbias till instrumentförstärkning, utan att egentligen ha en aning om vad dom gjorde. 2-4 ingångar, med helt värdelös karaktär med dagens mått mätt. Idag , med dagens pickuper och ljudideal låter dessa 60-talare jäkligt fel.

Men: det går att fixa. Ingångsimpedansen, kopplingskondingarna, högtalarbyte - och i ECLL800stärkarna (och i Hagström 39 som är lite annorlunda) - lite handpåläggning i fasvändarstegen..så blir dom rätt bra.

Om man inte gillar originalljudet, alltså :-)

30 Dec 2015, 01:39
Profile

Nordh wrote:
Hej!

Jag har en möjlighet att köpa loss en Hagström 310 för 1500kr men med renoveringsbehov. Vad får man för en sådan maskin i fungerande skick. Har själv aldrig lyssnat på en, låter de bra?
Finns det några marginaler på 1500kr?

pm om den hagström 310 om du inte köpa så är jag intresserad :)

30 Dec 2015, 11:18
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]