View unanswered posts | View active topics It is currently 09 Oct 2026, 14:27

Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Gör nåt Deluxe liknande av en Hagström 210 
Author Message

Post Re: Gör nåt Deluxe liknande av en Hagström 210
Vilket sammanträffande. Har en 210 hemma nu. Den har precis blivit återupplivad med nya rör och ny trafo.
(Inte jag som gjorde det)
Jag tycker den låter skitcoolt, aningens dov, men jag kör den via line out från min fender concert och dom gillar varandra.

Röret är ju lite hemligt, men nu sitter jag på en låda ovanliga rör och undrar om ecll800 (6kh8??) har några andra betäckningar ibland? Eller om det finns ekvivalenta man kan trycka i utan mod?

Ecc83 är väl bara ett 12ax7?

24 Feb 2015, 14:42
Profile WWW

Kul att fler håller på med 210:or. Mitt moddande av 210:an har som stannat av, vilket mycket annat också gjort just nu pga en massa tjorv i livet. Jag funderar dock på att riva ut hela skiten och bygga från från början tror ni att det skulle hjälpa om man tog en layouten till försteget från ex Fenders 5F2, och sen tog fasvändaren och slutsteg från Hagström 210 men med förbättrad jordning? Det hela är ju trots allt en ganska simpel konstruktion.

Har kollat och den lokala radioaffären hade inga ECL86.

25 Feb 2015, 09:22
Profile

Fick ett stycke ECLL-800 från Ballz...så nu går skrotet igen iaf.
Speciellt roligt låter det nu då inte,om vi snackar gitarrbruk.

Får se var det slutar,men OM det skall göras ngt blir det med ett minimum av insats.

26 Feb 2015, 12:59
Profile

Lite update då Bosse.

Det jag gjort är alltså att bibehålla "Hagström tanken". Dvs,rörtyper som i grund å botten topologi e mer eller mindre som från fabrik.
Å..utan mods låter det verkligen helt för djävligt. :shock:

Image

Det som framför allt la hinder i vägen var att i samband med att man gjorde om topologin för de båda 83 trioderna mot mer gitarrorienterade värden,å därmed "snyt" i skrotet,så kom där en egenhet i form av att ljudet lät "trasigt". Det lät som ngt var sönder,i ljudbilden. Nästan som att man hade ett antal kallödningar,men så e alltså icke fallet.

Jag ersatte i princip allt på det lilla kortet. Sägas direkt kan att man från Hagströms sida alltså inte gått grundkursen... Iom det är skärmen för såväl ingående som för från volym till andra steg anslutet i båda ändar.
Jordar gör skiten varstans.

Steg 1 var utan tvekan att flytta CT för HT´n till jorden för första smälls e-lyt. Därefter e det så att preamp såväl som kraftjord för slutrör jordar genom ett par distanser i stål inlödade i kortet. Detta kapades resolut "rent". Dvs,de båda distanserna separerades galvaniskt från resten av kortets jordplan.
På det kapade jag banan mellan preamp och slutrörets jord. De båda nu separerade jordplanen försågs sedan med varsin kabel som drogs bort mot resp lyts jord.

Anodmotståndet för andra steg är splitat. Detta rationaliserades bort och ersattes med ett stycke 100k resistor,å bra med det. 1a steg,där behöll jag de 3,3k i katodresistor medans andra steg sattes om till 1,5k. Båda katodresistorerna fick 10uF över sig.

Avkopplingen av 1a och 2a nod sattes om till 22nF. Samtliga kondensatorer kring "filter" potten ersattes med friska bitar. Det som fick vara kvar som keram var den 560pF kondning som sitter som en form av diskant dito. Ersattes nu med en 470pF,av den enkla anledning att det var det värde jag hade hemma som var närmast.
8.2nF keramen mellan ingående på volympott,som är avsedd att dräna höga frekvenser,och jord skrotades helt.
På ingående på 2a triod sattes en stopper på 56k.
Volympotten byttes från 250k till 500k.

Dropresistorn mellan 1a och andra triod skrotades då 2a triod inte har ngn glättning alls. Ersattes med en enkel bygel.

Men.
Problemen hopade sig utan tvekan in på gallret på ECLL-800 flaskan. Utan den där avblödningen i form av 8,2nF mot backen var diskanten MILT sagt påträngande,och länge å väl tillskrev jag avsaknaden av den kondningen det där med att ljudet var "trasigt". Icke så.

Gallerläcka för såväl triod som pentoder på ECLL flaskan sattes om från 1M Ohm till 220k. In på triodens galler byttes stoppern från 1k till 330k.
Bättre,mycket bättre,men inte bra. Ljudet var fortfarande trasigt.

Fram kom så skåpet. Visade sig att det där beteende,som en sågtand mkt högt upp i frekvens med våra mått mätt,i eg mening inte fanns med från preampen...utan uppstod emellan triodens anod och dess 150k anodmotstånd.
Upptäckte det hela när jag provade att mäta signalen in på gallret...å det visade sig att maskin lugnade sig betydligt i beteende i det att proben kom i kontakt med triodens galler.
Hm.
Så det jag gjorde var att prova lite olika varianter på att lägga dels feedback och dels bara kapacitans mot backen för gallret.
Efter att ha provat lite olika varianter och olika inkopplingar så slutade det med att jag lade 220pF från gallret i backen och i sin tur kopplade jag av 150k anodresistorn med 100pF. Där å då...försvann "det trasiga".
Som den står nu den lilla maskinen kan man naturligtvis investera mer tid i att få till det hela,men tanken med den från ägarens håll e att ha en liten enkel maskin hemmavid för att kunna prova olika låtidéer snabbt inom den typ -70tal stoner genre dem lirar.
Soundet ur den är väl i eg mening nu ganska "Marshall" inspirerat,men utan att det beteendet för den sakens skull tar över.
Hur vi än vänder å vrider på det e antalet inblandade kombatanter i smeten här begränsat,och det ger givetvis att disten ur maskin blir old school som bäst.

Kul maskin att lira på?
Ptja...? Bra FAN mycket roligare än originalet iaf. Å även om det jag nu skrivit kan låta omfattande så är det i eg mening inte det.

Det som förtjänar att nämnas mer är att de båda inputjacken nu kopplades på mer normalt maner. Dvs,47k från resp prong...å 1M mot backen. Ger mao en ganska stor spridning i inputsignal och därmed effekt på maskin.

26 Feb 2015, 22:45
Profile

Intressant läsning Jesper, du verkar ju ha fått liv i maskineriet utan problem med oscillation. Frågan är om det kan vara ECLL800 röret som spökar och står för självsvängningen?

Jag måste försöka ta tag i min 210:a plus en massa andra avstannade projekt men har som saknat motivation att hålla på med stärkare pga annat strul just nu :cry:

27 Feb 2015, 11:32
Profile

Ja och ja.
Snackade som kortast med Sixten om det,och även han hade haft probs med oscillation.

Ja. Det är ECLL-800 röret som ställer till det och det redan på dess triod uppenbarligen. Iom att de båda pentoderna och trioden delar katodmotstånd i sin tur är det inte helt enkelt lr uppenbart att kasta omkring värdet för detsamma hur som helst.

Men ja. Oscillationen knäcker du dels på triodens galler och dels dess anodmotstånd. Utan tvekan är det så Bosse.
Som jag skriver ovan provade jag lite olika varianter,bla då att feedback koppla mellan galler och anod med en 220pF keram. Funkade det åxå,varför det kanske kan vara ide för dig att just labba å leka lite med när,var å hur.
Det jag nu slutade med är ju inte säkert att det är din grej... Finessen e att du nu iaf vet var du skall attackera problemet.

En variant på lösning,som jag e ganska övertygad om hade funkat det med,är att skapa ngn form av återkoppling på pentoderna vs deras galler. Alt att installera högeffektsmotstånd av mindre rang mellan resp pentods anod och OT´n.
Oscillationen uppstår iaf tveklöst i ECLL röret. E kanske därför så få labbat med dem?

27 Feb 2015, 12:52
Profile

Okej, då är det som jag misstänkte att det är runt ECLL800 röret som det tjuter. Skall testa dessa ändringar som du gjort så får jag ju en början i alla fall att få bot på det lätt nervösa stärkaren, Som det verkar har du inte haft problem med att få för lite diskant vilkt väl egentligen är ett bra utgångsläge, tänker mig väl inte att detta skall bli någon super maskin men om man kunde få till nåt som funkar hyfsat vore det ju kul.

Frågan är ju också i vilken kondition som ECLL800 röret är, kan det vara ett dåligt rör som gör att det oscillerar. Skulle gärna köpa ett nytt rör men vill ju inte betala så mycket jäkla mycket då känns det ju mer värt att lägga pengarna på andra rör och en ny OT.

Om nån har eller vet av ett ECLL800 så är jag intresserad av ett rör.

02 Mar 2015, 09:03
Profile

Jag har ett till...kul byten är aldrig fel. PM:a mej.

02 Mar 2015, 22:23
Profile

Nejdå.
Diskant lider den inte brist på,avblödningen till trots. Inte i ngn form.

Ja. Det förefaller vara så att ECLL flaskan är upphovet till oscillering,eller kan vara rättare sagt. Det jag skriver ovan håller till det bästa av min erfarenhet,som ju i fallet milt sagt är begränsad,vatten.
Prova du. Tycker jag.

I grunden e det inget direkt "fel" på den lilla maskinen å vad den gör. Som jag ser det är det primärt bara det med de egenheter som ECLL röret för med sig som stör bilden. Hantera det så har du en alldeles utmärkt liten maskin. Å 10 watt ger dem nog allt när de serveras vad de behöver. Tror jag på.

02 Mar 2015, 23:46
Profile

Plockar upp den här tråden igen, då jag med hjälp av Jespers förslag nu fått bra fart på min egen 210:a.
Den har stått länge i väntan på engagemang, för jag tröttnade när jag inte hittade orsaken till att den började tjuta när man drog upp volymen till en viss nivå. Plus att jag inte haft så bra förutsättningar för förstärkarpulande ö.h.t. under flera år.
Men nu tog jag tag i den igen härom dagen. Började efter en stund söka efter tips och hittade tillbaka till den här tråden.

Jesper hade ju också problem med självsvängning, så jag tänkte att då testar jag hans föreslagna moddar, få se om jag får tyst på skrället. Om den dessutom låter bättre så blir det ju en bonus.
Sagt och gjort, förstärkaren blev ett helt annat djur, låter plötsligt som en gitarrförstärkare! :-) Men. aj aj, tjutet var fortfarande kvar! :-(
Tog då till träpinnemetoden, körde förstärkaren, drog upp volymen till gränsen för tjut och började peta på kablar och komponenter. Det tog uppskattningsvis 10 sekunder att hitta orsaken till tjutet!
Det var den ena kabeln från utgångstrafon till slutrörets anoder som låg för nära ena ingångsjacket!
Till saken hör, att det här problemet inte fanns när jag fick tag i förstärkaren, men efter att jag bytt kondingar och plockat bort den över volympoten, så började det. Men jag hade gjort en sak till, nämligen bytt ingångsjacken och kopplat dem enligt standardnormen. Troligen är det det som gjort att avståndet mellan anodkabeln och övre jackets fjäderkontakt blev för kort.

Nu är ju förstärkaren plötsligt användbar! :-) Jag trodde faktiskt inte att det fanns så pass potential i den utan större förändringar.
Men, tonkontrollen... Det händer liksom inte mycket när man vrider på den. Har någon framgångsrikt provat någon annan variant?

Jag har ingen bra bild som visar hur den spökande kabeln låg tidigare, men på nedre bilden är det den röda kabeln som kommer upp genom chassit tillsammans med en brun och en gul kabel. Den låg i en böj neråt och väldigt nära ingångssjacket. Nu har jag dragit den runt andra sidan av rörhållaren.

Attachments:
DSC_5341xs.jpg
DSC_5341xs.jpg [ 175.52 KiB | Viewed 8480 times ]
DSC_5335s.jpg
DSC_5335s.jpg [ 234.22 KiB | Viewed 8480 times ]

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
26 Nov 2015, 11:14
Profile WWW

Någon slump att du tog upp tråden, mitt moddande av 210 stannade ju också av mest pga familjeskäl men nu håller jag på att beta av dessa avstannade projekt, bla ett reverb, en Twin, en 1X12 låda och just 210:an vilken jag sneglade på i går. Vill göra klart dessa avstannade projekt innan jag går vidare med nya.

Nu måste jag ta mig samman och testa detta runt slutröret och se om jag för bot på tjutandet.

26 Nov 2015, 14:38
Profile

Är ju en schema kille och har ritat ett schema både hur mitt deluxe försteg ser ut nu men även de slutstegs moddningar som Jesper och Sixten talat om, har jag fattat det hela rätt då det gäller slutsteget att R14 och R19 byts ut från 1M mot 220K och att R16 byts från 1K till 330K, R18 avkopplas med 100p och 220p går från gallret till trioden på ECLL800 röret (som också är anslutet till R19) och jord.

Schema på det hela

Image

26 Nov 2015, 23:27
Profile

Nu har jag inte mina noteringar till hands, men jag tror det stämmer.
Och så kan du ta bort R10 och sätta en bygel där, alternativt komplettera med den filterkondning som saknas för andra steget.
Det blir intressant att höra hur den där blir!

26 Nov 2015, 23:39
Profile WWW

Glömde att R10 ska bort, har för mig att jag byglat min där.

En till fundering är om jorden kan skapa oscillation? Jag har inte brytt mig om att fixa jorden utan den är jordat som originalet vilket ju är lite hej vilt, tänkte att den kan få brumma till jag vet om jag får till nåt vettigt av denna. Finns det risk att jorden också kan bidra med oscillationen i dessa maskiner?

26 Nov 2015, 23:44
Profile

Jag vet inte säkert, men jag tvivlar på att "random grounding" skapar oscillation.

27 Nov 2015, 11:14
Profile WWW

Nu är arbetsbänken städad och 210.an ligger på bänken :D så nu skall vi se om även jag får ordning på min.

Då struntar i jordningen tillsvidare och försöker få bukt med det övriga, Sixten har du fixat jordningen i din?

27 Nov 2015, 13:03
Profile

Nu är det lever min 210 igen och oscillerar inte, flyttade kabeln Sixten pratade om och frågan är om det är den som spökat hela tiden. Maskinen låter väl hyfsat och det blev ett helt annat drag i maskineriet nu men det är nåt med disten då tonen ringer ut som jag stör mig på men helt okej låter den, spelade genom en 2X10:a med Jensen C10Q element och det vibrerade bra i sortimentlådor och hyllor då jag höll på.

Får sen om jag tar tag i jordningen för den brummar en hel del en fråga vilken kabel som är centertapp till högspänningen? Vilken som skall flyttas till 1:a elyten?

På min 210 satt det en switch i fronten och den får nu koppla in en extra 220p konding mellan gallret på trioden på ECLL800 röret för att skära lite mer diskant om så önskas. Testade förs att öka på avkopplingen på katoderna på ECC83:an med 10uF till men det märktes ingen skillnad mellan 10 och 20 uF.

27 Nov 2015, 17:49
Profile

Ah, du är igång igen! Bra. Keep it up! 8)

27 Nov 2015, 20:05
Profile

Ballz wrote:
Ah, du är igång igen! Bra. Keep it up! 8)

Tack, kom på att vi inte gjort upp ECLL800 affären. Jordningen verkar behöva en översyn på 210:an för att slippa brum sen får man väl se om man tweakar den mer.

Hoppas att jag skall få avklarat de avstannade projekten och nu återstår efter 210:an att göra kabinett till ett reverb, fixa bakstycken till en 1X12 låda och fixa i Jonkens Twin Reverb. Då det är gjort är tanken att bygga mig en basstärkare och två stycken 2X10 lådor.

Nu hoppas att jag nu får lite mer lust men även tid för att hålla på med stärkarprojekt.

28 Nov 2015, 01:17
Profile

busse wrote:
Nu är arbetsbänken städad och 210.an ligger på bänken :D så nu skall vi se om även jag får ordning på min.

Då struntar i jordningen tillsvidare och försöker få bukt med det övriga, Sixten har du fixat jordningen i din?

Ja, ungefär som Jesper beskriver. Men det går att göra mer, som att isolera ingångsjacken från chassit och jorda dem via kabelskärmen till första stegets jordpunkt. En sak jag däremot har gjort, är att göra på motsvarande sätt med signalen från volympoten till andra steget. Och jag har inte ökat värdet på volympoten. Om ökningen bara påverkar gain, så verkar det inte behövas. Men det kanske även påverkar tonkontrollens funktion?
Jag håller f.ö. på att få lite ljudklipp gjorda med hjälp av HasseA.

28 Nov 2015, 01:58
Profile WWW

Sustain wrote:
busse wrote:

Ja, ungefär som Jesper beskriver. Men det går att göra mer, som att isolera ingångsjacken från chassit och jorda dem via kabelskärmen till första stegets jordpunkt. En sak jag däremot har gjort, är att göra på motsvarande sätt med signalen från volympoten till andra steget. Och jag har inte ökat värdet på volympoten. Om ökningen bara påverkar gain, så verkar det inte behövas. Men det kanske även påverkar tonkontrollens funktion?
Jag håller f.ö. på att få lite ljudklipp gjorda med hjälp av HasseA.

Okej, visst är det den lila kabel som är CT:n som skall flyttas till första elyten? Man skulle ju som du säger kunna göra en hel del mer då det gäller jordningen men får man brummet till acceptabel nivå är det kanske inte lönt att riva om hela jordningen.I sånt fall vore det nog snabbare och enklare att skrota originalkortet och bygga helt nytt.

Jag skall ta och testa lite mer med min, jag har ju ett "halvt Deluxe" försteg och kanske det är lite för våldsamt med signal in till ECLL800 röret, tänkte först testa en gridstopper på 2:a stegets galler sen kan man ju testa parallella ett motstånd över volympoten för att sänka värdet vilket ju borde tämja maskinen lite grann. Funderar annars på att testa med en mastervolym efter 2:a gainsteget för att kunna reglera signalen in till slutsteget, om man kommer fram till en vettig nivå så är det ju bara att byta ut poten till fast motstånd i en spänningsdelare.

28 Nov 2015, 08:24
Profile

Ja, lila kabel är centertappen.

Som jag ser det finns ingen anledning att byta ur kortet, om det är helt och fint. Jag kapade banorna så att distanshylsorna frigjordes från jordningen på kortet och delade jorden mellan för- och slutsteg. Drog två kablar till ellyternas jordpunkter. En från andra stegets jordpunkt, den andra från slutstegets d:o. Helt enligt Jespers beskrivning från den 26/2 tidigare i tråden.
Jag har inget praktiskt problem med brum, men jag kommer nog att isolera ingångsjacken också.
På bilden nedan har jag markerat med fyra gula streck där jag kapat kopparbanorna.
Kopplingen från ingångsjacken är provisorisk och ser nu bättre ut än på bilden.
Andra stegets delade anodmotstånd har ersatts med ett på 100k, vars ena ben byglar över för det nedre av de två originalmotstånden på undersidan av kortet. Det kan ses på bilden alldeles till vänster om den högra distanshylsan.

Attachments:
DSC_5333sc.jpg
DSC_5333sc.jpg [ 249.89 KiB | Viewed 8377 times ]

28 Nov 2015, 12:02
Profile WWW

Har varit och grejat på i källaren men får inte till den riktigt som jag vill, stärkaren har en helt okej ljud och dist men jag har som en fräsande ton som hörs väldigt tydligt då tonen ringer ut eller om man slår av strängarna hårt dämpade, märks mer på de grövre strängarna. Skulle man få bukt med detta fulfräsande så skulle den låta riktigt bra.

Har testat med en 220K gridstopper på 2:a gainsteget och även att avkoppla 2:a gainsteget med 100p och minska volymkontrollen till 500K men hur än jag gör är denna fulton kvar. Har testat öka på avkoppling på 150K motståndet till trioden på ECLL800 röret till 250p men detta fizzel fräsande är kvar, verkar ju vara runt slutsteget, har för övrigt testat med andra rör och har ett nytt slutrör i nu men det låter inte nåt bättre än det gamla.

28 Nov 2015, 22:22
Profile

Nu har jag fått några ljudklipp som HasseA fixat åt mig. Inspelade med en Tele och en LP. Jag glömde fråga, men jag tror bestämt det är stallmick i båda fallen.
Spelad genom en Celestion Vintage 30 i open-backlåda. Ljudnivån i klippen är reglerad enbart med gitarrerna.
Stormembransmikrofon ett par decimeter ifrån högtalaren.
Modest pådrag, volym på c:a 3 och tonkontrollen i mitten. Drar man på mer blir det betydligt mer dist som låter helt OK.

http://edgaraudio.se/sound/Hagstrom210H ... Stones.mp3
http://edgaraudio.se/sound/Hagstrom210H ... Stones.mp3
http://edgaraudio.se/sound/Hagstrom210H ... eYoung.mp3
http://edgaraudio.se/sound/Hagstrom210H ... aYoung.mp3

01 Dec 2015, 21:40
Profile WWW

Sixten, den låter ju bra :D

Tänkte försöka testa lite mer i morgon i min 210:a och se om jag kan få till den lite bättre. Tänkte i alla fall fixa jordningen och försöka få till lite bättre ton, vill få bort den skräniga fuldisten som ligger "ovanpå" tonen. Funderar på att testa lite med olika återkopplingar för att se vad som händer.

10 Dec 2015, 00:11
Profile

busse wrote:
Sixten, den låter ju bra :D

Tänkte försöka testa lite mer i morgon i min 210:a och se om jag kan få till den lite bättre. Tänkte i alla fall fixa jordningen och försöka få till lite bättre ton, vill få bort den skräniga fuldisten som ligger "ovanpå" tonen. Funderar på att testa lite med olika återkopplingar för att se vad som händer.

Annars kan du ju göra som jag gjorde. Följ Jespers beskrivning i ett inlägg tidigare i tråden. :)
Det jag inte gjorde var att byta volympot till 500k. Det behövs inte för gainen, men jag vet inte om det påverkar något annat?
Det som "felar" nu är tonkontrollen, som knappt gör någon nytta.
Annars låter den bra och spelar otroligt starkt genom en effektiv högtalare. Funkar även till bas, som den ju är tänkt.

10 Dec 2015, 15:50
Profile WWW

Testade nu att gå ifrån 0.1uF kopplingskondningar som sitter original och även i Deluxe försteget, bytte till 0.022 vilket väl både Jesper och Sixten gjort och då verkade det blir bättre. Nu skall jag ta tag med jordningen och fixa den för att se om maskineriet blir tystare på brum fronten.

11 Dec 2015, 12:45
Profile

Nu har jag grovfixat jordningen enligt Sixtens bild, lite tystare blev den då man har av volymen men skall man få det riktigt bra måste man väl köra fullt ut med isolerade jack.

Jag har dock fortfarande kvar en irriterande fizzlig diskant i min stärkare som vill även vill skapa högfrekvent rundgång men nu via gitarrens pickuper, speciellt med en Strata med ganska brighta pickuper. Får jag till fizzlet så är jag hemmaför grundtonen är bra, vill bara kapa i toppen på diskanten och frågan är hur man skall gå tillväga. Funderar på att öka på avkopplingen över 150K anodmotståndet.

En fråga, jag har ju en tongenerator som jag just bara kollat att den funkar :oops: (kört med datorn tidigare) och ett oscilloskop. Hur fasen gör man för att kolla var i maskineriet fizzlet uppkommer? Lägga på en signal och söka efter var dist uppkommer har jag prövat men hur skall man göra för att söka efter just fizzlet om man skall använda tongenerator och oscilloskop?

11 Dec 2015, 21:04
Profile

Nå nu verkar även jag fått till min 210:a, satte ett 220K motstånd efter 2:a gainstegets kopplingskonding så det blir en spänningsdelare in till trioden på ECLL800 röret och då försvann fizzeldisten. Förmodligen ger mitt Deluxe försteg högre gainin till slutröret än Jespers och Sixtens moddade originalförsteg.

Mitt försteg är nu ena kanalen på en Tweed Deluxe 5E3 enda skillnaden är att jag har ett 56K gridstoppermotstånd in på 2:a gainsteget, 10uF avkopplingskondingar på katoderna och 22nF som kopplingskonding från 2:a gainsteget. Slutsteget är precis som Jespers men med ett extra 220K mellan C8 och R16 så det blir en spänningsdelare tillsammans med R13.

Den verkar ju låta riktigt lovande och reagerar bra på gitarrens volym och tonkontroller, volymen på runt kl 2 och sen är det bara att backa gitarrvolymen för att välja mängden dist. Tonkontrollen kunde kanske vara lite effektivare och jobbar högt upp i diskanten men gör ändå skillnad, funderar på att ev öka på värdet på 4,7nF kondingen som går mellan tonpoten och jord, vilket ju borde ge lite mer effekt då man drar av tonen. Kör min genom en öppen 2X10:a med Jensen C10Q och det skakar på riktigt bra, så jag har varit orolig att väcka pojkarna som sover nu då jag spelat i källaren med stärkaren på gasen i botten för att testa moddningarna, tur att dom är vana att det spelar sen dom varit små :wink:

Så här ser mitt schema ut nu
Image

12 Dec 2015, 23:32
Profile

Nu har jag också labbat färdigt, i alla fall för den här gången. Jag gick på lite andra lösningar än Busse.

Först provade jag att minska Jespers 220p på gallret i slutrörets triod, då det visade sig att den själ för mycket diskant för min smak när det gäller rent ljud. Jag provade med 120p och fick ett bra lyft i diskanten utan märkbara biverkningar. Det går nog bra med ett lite högre värde också.

För tonkontrollen så började jag labba med en variant på "Big muff", som ska påverka både bas och diskant. Men den funkade inte som jag räknade med och önskade. Det hände i princip ingenting i basen, så då kan man lika gärna göra en vanlig enkel tonkontroll. Gjorde om till samma som Busse, men med 500k potar. Upplevde ju direkt det vanliga 5E3-problemet med att volymen kommer väldigt tvärt i början, så jag vände på volympoten så det blev som i t.ex. Tremolo-kanalen i en Marshall 18W. Har sedan labbat vidare utifrån det, och för att få till bra nivåer och tonkontrollsfunktion, har jag nu hamnat i följande lösning:
Båda potarna A250k, alltså som i original, vilket i sig är en trevlig fördel om originalpotarna är friska.
Tonkondingarna ökade till 1n resp. 10n.

I övrigt är allt enligt Jespers förslag från i våras.
Provade nyss med ett 12AY7 i försteget, vilket lugnar ner det hela en god bit, men det finns fortfarande att ta av.
Nu återstår bara att göra lite mätningar med skåpet (som inte varit igång på flera år) för att se att det inte händer några konstigheter som man inte hör, kollar väl vad den ger i effekt också då.

Hursomhelst så har 210:an blivit en riktigt kul maskin nu! :-)

Tillägg:
Jag har nu kollat kurvorna och mätt uteffekten.
Med 16 Ohms last börjar den platta till sinuskurvan vid c:a 7,5 W ut. Ökar man ytterligare så blir det som mest c:a 9 W.
Med 8 Ohms last blir motsvarande siffror 4,5 resp, 8 W.
Inga konstigheter syns till, så nu är jag nog klar.

16 Dec 2015, 12:59
Profile WWW
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next