View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 09:08

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Sinus F12 / Ljudklipp 
Author Message

Post Sinus F12 / Ljudklipp
I samma veva som jag fick den där Boråsar´n så kom där ett par andra brödrostar. I detta fallet i form av gamla Sinus F-12a.

Poängen e väl den att jag misstänker att detta är senare grejer än Boråsar´n,å har ngn ngt att fylla i där uppskattas all info.
Googlat och sökt...kommit upp helt tom. Blankt. Inte ett ord nånstans.

Hur som helst rör sig detta om enpetare. Rören är alla av rimlock typ,vilket alltså innebär lite annan sockel än de annars så vanliga novalerna.

Båda maskinerna är såvitt jag kan bedöma orörda,och så långt har jag bara sett till att det är liv i trafona på den ena av dem,vilket väl iofs e gott nog.

Image

Layouten e väl inte så mkt att orda om. Gissar kvalificerat på svenskt -50tal.. Ett EL-41 står för kraften medans ett AZ-41 står för likriktning. Det senare..japp...4VAC glöd.
På det hittar vi ett par EF-40. Mao inga större märkvärdigheter.

Det som väl kanske ÄR lite av grejen är att vi har en ganska rejäl gammal "värmeelement" diod som styr upp sketna 33VAC efter bästa förmåga. Mao har PT dels 4VAC tappar (vilket ger ung 4,6VAC med modern spänning i väggen),vi har 6,3VAC som vanligt och på det ett par HT tappar med centertapp (givetvis iom AZ-41 flaskan) som levererar dryga 280VAC.

Om det är ngt den lilla maskinen har gott om är det chokar. Dels till HT sidan men även en ren bjässe till "lågvolt" delen. Å se..det där lovar ju gott!

Chokarna vet jag inte riktigt vad jag skall tycka om i nuläget men...allt annat får respass.
Det är nämligen så att PT´n slår en som rejält överdimensionerad,i trakterna av att man tänkt "här skall fan inte ducka en volt under full last",varför jag planerar att göra om dem båda två till push/pull maskiner.

Tanken jag har är att göra dem parallellt. Iaf den ena med 6V6 flaskor... Den andra hade jag gärna begåvat med ett par EL-84,för ett omaka par av samma snitt,men det vetti fan om glödlindningen löser.?
Inget märkvärdigt. Enklast möjliga setup. Utgångstrafos blir det givetvis nya...

Givetvis kunde man återanvänt de där EF-40 rören men...neh. Inte denna ggn.

Skall ta lite fler bilder av dessa epos.. :mrgreen:

Saken e väl den att de båda är ganska slitna. Rostiga cabbar osv. Chassina däremot är tillverkade av aluminium så... På det sitter chassi delarna ihop som en form av självbärande konstruktion vilket gör dem mkt mkt starka.

En bit jag behöver se över även denna ggn är det med estetiken. Får fundera lite på den.. I original finns en enda pott per maskin och det är en volym. I sin tur en volym man justera med skruvmejsel.. :lol:

Last edited by Racing on 17 Sep 2015, 23:06, edited 1 time in total.

02 Sep 2015, 02:36
Profile

Post Re: Sinus F12
Image

Som hotroder i själen finns det alltid plats för louvers. Så e re bara. Ganska slitna skal,båda två. E vad det e och jag grunnar lite på vad göra åt det. Klart man kan blästra och lacka som det står men..det förtar ju en del av maskinernas ärligt förtjänade patina med.

Image

En dekal från varje,och iom det är väl all dialog om maskinernas ålder färdig. Det ena är alltså en -51a och det andra en -52a.

Image

I princip gör jag nu båda chassina soprena. Det som sitter kvar på bilden är PT´n samt voltväljaren,för det ena chassit.

Image

Anledningen till att jag gör soprent är friheten det medför i placering av maskinens hardparts. I detta fallet väljer jag alltså att vända trafona om,och med det är tanken att jag får AC biten av maskin i ena "hörnet". Å..då blir det nya hål och gummigenomföringar. Comes with the territory..

Image

Voltväljarna flyttas därför från maskinernas faceplates till deras baksida.

02 Sep 2015, 23:09
Profile

Mm.

Image

"Work in progress". Som sagt,nu görs de båda två helt parallellt.

OT´n som används i detta chassit är till en Dynacord med dubbla EL-84. PT´n tror jag ni börjar haja storleken av. Japp...de får återanvända sin HT choke per maskin. Ger ung 150 Ohm i DC resistans.

03 Sep 2015, 23:26
Profile

Image

Mjo. Basic lösning. Sant. Grejen e den att kabelpiskan från trafon på ena maskin vart ledsen. Dålig rent av,inte bara av ålder utan även av belastning. Gamla nättrafos...smältsäkring å hela den biten.
Mm. Bort bort bort bort (med bästa Magnus Härenstam röst). Så nu kommer det bli till att båda trafona blir av med de bitarna och..ersätts med panelsäkringshållare. O tempera o mores liksom..

Image

Å jodå. De e allt två stycken. Min första tanke med att göra den ena till EL-84 maskin och den andra till 6V6...har jag övergett. Nu blir det lite annat som mixar till det hela istället (läs-skapar två olika individer)
Som synes skiljer det även i OT´s. Ena med gamla Dynacord grejer...andra med modern Hammond.

04 Sep 2015, 21:01
Profile

Image

Det tar sig som det heter så vackert. Att göra två stycken parallellt är verkligen mer tidsödande än man kan tro. Förhoppningsvis blir resultatet värt det.

Men mer avancerat än så behöver det alltså inte bli i "AC hörnan". E min tanke iaf. På det skall jag nu likrikta glöden...för tanken min e då att driva LDR´r med den spänningen se.. :mrgreen:

06 Sep 2015, 21:47
Profile

Image

Mm. Så e re nu då Tubetowns brädor. Två lika samma,eftersom det som sagt handlar om två maskiner.

Image

Japp. Allt i kondensatorer hittar vi undertill. Vidare då gjorda det man kallar flying lead i vanlig ordning. Primärt eftersom det underlättare för en rent estetiskt snyggare installation.

Image

Å jodå. Installerat osv. Tom med en balanspott till glöden..aldrig fel de se..

Image

Nu skall en del av kablaget buntas ihop,men det hela e på rätt väg iaf. Skall sägas.

Image

Som det där tex. Så får det inte se ut,men...Rom byggdes heller inte på en dag.

Fått startat upp den gamle harven,å jodå. Allt fungerar. E ngr av preamp flaskornas steg jag inte fått fart i iom bristen på gridleaks..men bortsett från det så e vi allt i hamn.
Det som konfunderar mig lite är B+. Lurar på...det där stämmer inte helt.

PT´n ger rätt spik 280VAC mellan respektive tapp och center. Under last sjunker detta till 277VAC ca.
Ändå är det så att B+ trillar ner från ~400VDC till 360VDC under last.. Lurar på var det ligger.?
Tycker tappet i B+ inte motsvarar det som händer AC? Likriktaren är av "Fender typ". Dvs helt vanliga 1N4007...ett par av dem.

08 Sep 2015, 00:37
Profile

Image

Fan. Bara...fan.
Som ni ser börjar det hela ta form. Nära nog färdiga förstärkare liksom,å det jag eg sysslat med mest idag är maskinernas detaljer. Detaljer som i styrning av "kanal" mm.
Mm.

Så tar jag mig för att nu testa maskinen som var anledningen till att jag bytte kablage på dem bägge två. Smältsäkringen på den var medtagen..å det borde jag ju ha tagit till mig. Men..inkopplat gav den 280VAC mellan tapp å CT på HT sidan,det MESTA av tiden. Nu med friskt kablage osv så kan ni ge er fan på att den går varmt...å levererar ung 140VAC mellan tapp å CT.
Gonatt.
Fan. Bara....fan. Borde ha fattat detta... :oops:

Mao e det nu till att jaga fatt i en nättrafo som ger ca 280VAC mellan tapp och CT... 10VAC hit eller dit gör mig detsamma,men det behöver vara i det häradet iaf anser jag för att de fortsatt skall få lov att vara syskon.

Har i stort fått ihop dem bortsett från det. Återstår väl ngr timmars pyssel med signalkablar osv,å sen skall det dit lite switchar mm för att kunna variera deras karaktär.

09 Sep 2015, 22:58
Profile

Image

Jaaahapp. Då var det fart i den ena av de två iaf. Vart inte då dumt det här när man adderar de möjligheter jag nu valt att installera. Faktiskt.

Image

"Work in progress",mao det ligger lite huller om buller. Men med allt sagt,mjo...vart ordning på kablage å vad de nu e...så e re.

Image

Jopp. Nu blev det en del pottar och switchar. Så e re,men tro mig när jag säger att varenda en av dem kan försvara sin plats i chassit.

Image

:shock: Mm. Skall försöka förklara det här. Som de flesta av er vet är jag glad i ngt man kallar för James network som tonkontroller. I det att jag nu börjat utmana den lösningen som effekt av att framför allt Aleks sparkat på mig lite så har liksom det hela växt. Så e sant.

Så switchen längst upp till vänster,vid inputjacket,är till styrningen av den LDR som skickar signalen antingen rakt på första triod ELLER till den rysktillverkade EF-86 variant som kan läggas framför hela mullevitten.
Väl med det.
Sen har vi midshift och basshift switchar å se MELLAN dem då...nyheten...sitter en trimpot som alltså blir justerbar från faceplaten där man kan variera motståndet för den "separationsresistor" som normalt sitter mellan bas och diskantpotten på en James. Det där är en trimpot på 500k lin....å man kan enkelt förklara det som så att det är en form av "förfördelar pot". Dvs,den ser till vilken av bas och diskantpotten som får störst ansvar för tonen. Vrid åt ena hållet så lägger man tonvikt på diskant,vrid åt andra...bas.
Det där..var kort sagt en höjdare! Varför trimpot? Ptja..det kändes helt enkelt vettigt. Det där är inget jag ser att man har behov att justera "on the fly" varför MIN tanke är att man sätter sig å kranar...letar reda på "sitt" ljud.. I sammanhanget är det därför viktigt att förstå att justering av trimpotten påverkar hur HELA James kontrollen gör sitt jobb.

Mången ggn är det ju så att man använder kanske ett...till två ljud på scen. Det potten gör är att bredda möjligheterna för gitarristen ifråga att helt enkelt styra tonbild på ett HELT annat sätt än man normalt är van vid.
Jag har sagt det förut,och jag säger det igen.. Häri ligger en James storhet. Genom att variera komponentvärden kan man i effekt verkligen ha kakan och äta den.
Klockrent tillägg i min mening detta med den trimpotten.

Sen har vid den sista switchen och det är en brightswitch som sitter över gainpotten som ligger direkt efter James kontrollerna..å styr mao det som skickas in på sista triod. Funkar bra,och man kan medelst den där mkt enkelt variera tonbild även med tex cleant ljud,även om det nu inte direkt är det maskin är tänkt för.

Image

Sinusmaskinerna e nu inte stora. Som en Tinyterror i storlek ungefär,varför plats mao blir en bristvara till slut,framför allt när man nu skruvar ihop skrotet point to point.
Innerst där,vid "väggen" sitter EF-86 flaskan och i de andra två novalerna sitter där då 6n2p.

Image

Mm. Behöver säkra polerna på choken...så e re. Nåja,den där nättrafon då. Med allt sagt och gjort och med 6V6 flaskorna justerade till ~20mA per flaska så landar B+ på konservativa 350VDC. Lite? Mjo,lite. Samtidigt är det så att sviktet begränsar sig på fulla skaft till ung 25VDC. Mao..inget att erinra om direkt.

Tweaks? Ja..jo. Det får det allt bli till.
Förvisso e det ibland påkallat att sätta ihop maskiner,i min mening,som kan drivas "över gränsen" i måtto att de rent av kan fås att låta direkt illa...så länge det sker i de absoluta ytterlägena på de justeringar som finns. Grundtanken min är upplösning,givetvis,på de olika justermöjligheterna men även att man på så vis kan komma att behöva beteenden som andra beteenden,genom justering av pottar mm,skulle kunna förhindra.

Ni som tagit del av det schema jag la upp förleden inser kanske hur LITE skit som "ligger ivägen" för signalen. I grund och botten är det eg James kontrollerna...å bra där,detta med en baktanken givetvis.

I det att jag den sista tiden kommit att slåss en del med småsignalspentoder så driver det där saker och ting till sin spets. Helt klart,och primärt då vad avser instabilitet i form av oscillation. Som det visat sig kan väldigt mkt av det hanteras genom tex det man kallar "lead dress" mm,men icke desto mindre sätter småsignalspentoder helt klart specifika både krav och arbetsparametrar som vanliga trioder inte ger för handen. Inte mkt mer med det egentligen,men..man skall vara medveten om de bitarna innan man ger sig i kast med just småsignalspentoderna.
I min mening är det då utan ett uns av tvekan värt jobbet för pentoderna ifråga tillför verkligen någonting. Som det getts uttryck för,helt fantastiska "solo rör".

Detta e vidare första ggn jag nu provar de ryska EF-86 ekvivalenterna och..det är så långt bara att ge dem den bästa kvittens man eg kan. Dvs,det var händelselöst. Dvs,de agerar som alla andra diton,bara med en helt annan prislapp.

Så?
Tja,enkelt summerat...detta lovar stort så långt. Skall nu bli intressant att dra igång den andra helt parallellt till den ovan...å kunna jmfr de rygg mot rygg.

14 Sep 2015, 22:35
Profile

Image

Jomen. Detta blir bra. Det blir riktigt bra.
Skall se om vi inte kan visa vad jag menar strax..

15 Sep 2015, 21:11
Profile

Image

Mm. Se nu detta som ett 1a utkast. Å...iom att jag e en klant så kom dessvärre ngr av hålen i faceplaten fel,så det blir att handla ny plåt.
Handtaget uppepå satte jag denna ggn i 90grad vinkel,å det tycker jag nog gör sig. Det med att göra ngt åt det slitna yttre sedan.?
Mja. Jag vetti faen jag. Kan nog rent av vara lite coolt att den patinerade sidan av maskin får vara det den e.?

Faceplaten däremot kommer bli lite annorlunda än på bild. Av den enkla anledning att det blir för "bart" med den nya,och rena,natureloxade aluminiumen.
Övervägde en stund att göra en faceplate i "blank" obehandlad aluminium...som iom det snabbt nog blir repig osv den med,och kanske iom det skulle smälta in bättre mot den annars mkt slitna cabben.?

Ptja. Fan trot. Jag e öppen för förslag. Det enda som känns mer eller mindre spikat är att cabben får se ut som den gör. Gillar det mer och mer ju mer jag betraktar den.
Till saken hör sedan att original sitter den bara med en enda skruv,och den skruven sitter ung där faceplatens ovankant är-mitt i där.
Det gjorde jag bedömningen att det varken duger eller räcker varför det nu sitter 4st M3 skruv,med gänga rakt i plåten,"baktill" där cabben möter chassit.
Iom det blev det också ganska självskrivet var handtaget skulle hamna,som nu är ett vanligt kökshandtag ifrån Jula av alla ställen..
Mao har det varit av praktisk betydelse med eftersom de 4st M3 skruvarna OCH handtaget SAMT faceplaten styvar upp cabben ganska rejält.
Tanken är alltså OCKSÅ att de bitarna har en praktisk grund så apparajten tål att kastas omkring.

Rent ljudmässigt är jag MYCKET nöjd. Kommer en video där på YT där ni kan bedöma själva. Maskin påminner väldigt mkt i beteende om den Ceriatone jag gjorde till Knut,bara med 6V6 som slutrör (mer "kött") och med större bredd. Mycket då tack vare de små switcharna som kastar runt i James kontrollerna.

Nu skall man i det jag skriver ovan åxå vara medveten om att där alltså kommer ett syskon till denna inom det närmaste.

17 Sep 2015, 21:38
Profile

Faceplåten kanske skulle vara i mässing ? Samt rattarna lite "tristare", kanske hönsnäbbar ?
En mässingfront kan man nog maska och etsa så texten blir lätt upphöjd.

Fronten skall hur som helst se patinerad ut.

Kanske en engelsk jätteströmbrytare också ?

17 Sep 2015, 21:49
Profile WWW

Good thinking.
Ja. Rattarna kommer INTE vara av Marshall snitt. Blir mycket riktigt hönshjärnor...å det redan imorgon.
Det med mtrl till faceplaten...där säger du fan nått. Samma firma som levererar aluminiumet har gulmetall med..

Nåja.

https://www.youtube.com/watch?v=4whGds8MZlM

Som sagt. Tack vare switcharna kring James kontrollerna...myyyyyyyyyycket bredare i vad den löser. Bra skit.
I EF-86 läge ganska konservativt rattad,och vad som tillkommer allt eftersom man öser in mer dist e övertoner...hinkvis.

17 Sep 2015, 23:05
Profile

Får säga att jag tycker den låter väldigt nice...

18 Sep 2015, 09:33
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Sinus F12 / Ljudklipp
Ja,den blev bra. Tycker tom jag.

Rytet i den i gainläge i sin tur,när man öppnar fördämningarna,är ngt jag nog faktiskt gillar mer än cleanljudet. Cleanljudet däremot tycker jag e behagligt,och utan tvekan en produkt av det med switcharna kring James kontrollerna.

Nåja.
Dags för syskonet. Fick fixat en liten nättrafo igår så de e dags... Handlade en omgång pilrattar å installerade på den på bilderna ovan. Dessvärre då kritvita tv....av den enkla anledningen att de cremefärgade var slut. Sådana e dock beställda.

19 Sep 2015, 13:52
Profile

Arg.
Arg som i RIKTIGT förbannad. För se...detta e ITTE ok! :evil:

De e två. Den ena,som ni läst ovan,on hold i väntan på en ny PT. Originalet från 1952 var ju kass! När jag koppla in skiten,utan last,så lukta den som fan..gav ifrån sig bubblande ljud å ut kom ung halva de spänningar som skulle.
Mm.
Skaffade en ny PT,en Hammond,igår...koppla in den-samma sak!!!
WTF?!?!
FÖRBANNAD!!!!

Image

Ingen last. Det ENDA som var inkopplat var 1a lyt,å gissa vad... Jo serni..en splitterny JJ visar då det där!
14dgrs väntan på grejer....kostnaden av en ny PT...timtal av arbete...

Det här e fan inte ok! Inte för ett ögonblick!

Självklart lastade jag dit original PT´n. Vart la fan inga fel på den!

FÖRBANNAD!!! :evil: :evil: :evil:

19 Sep 2015, 20:56
Profile

Så.
Den förbannade kondningen bytt...å mkt riktigt.

Så nu blir det att färdigställa "2;an". Får se vad som hinns med under morgondagen.

21 Sep 2015, 21:49
Profile

Den 1a av de två syskonen har hittat ett nytt hem.
Dess nya husse ville ha...

Image

..en loop installerad. Så så blev ´re...

13 Oct 2015, 02:04
Profile

Image

Mm. No2. Nu ligger div anslutningar mm huller om buller i väntan på att den bakre chassidelen skall passas in. Mao,det skall städas men rent generellt ger det väl en ganska god ide om hur det hela ter sig.
Stabila blir de iaf. E ett som är säkert.

Även i denna då använde jag ett av locken ifrån en Winston. Iom att de agerar skärm för Winston maskinernas transistorsteg och de stegen lite försiktigt sagt fått respass så passar de ju bra i detta bygget tycker jag. Lätt moddade med plåtsaxen :mrgreen: .

Jaja. Hur som helst,det blev mkt gjort idag. Faktum är att det blev så mycket gjort att No2 nu fungerar den med.

Image

Jopp. Så e re.
Enda jag har att anmärka på är att jag tycker denna saknar effekt vs No1. Skall prova med en annan OT jag har liggande och se vad det ger,kan ju vara att denna gamla Dynacord dito faktiskt är liten ledsen. INTE provat den innan.
Men sammantaget sett så är det allt all systems go. Med det i vasken att denna väl är än tystare i tomgång osv än vad No1 är. Hm. Märkligt kan tyckas då de är byggda som direkta avbilder av varandra.

No1 har ju sedan en liten stund ett nytt hem. Får väl bli samma väg för No2 när den nu väl är färdig,är ju inte så mkt kvar där..
Båda är alltså LDR styrda och det är uppsatt på så vis att man antingen kan använda switchen på faceplaten alt använda en fotswitch. Vilket som..

Skall denna få en loop den med? Mnjaee...inte till att börja med iaf. Skulle ngn vara helt "hellbent" kring att få dit en så..visst. Nu vet vi ju att det går att lösa.
Men annars? Naee...tycker jag faktiskt inte.

Jaja. Next stop är det med att fixa till själva plåtcabben. Denna är då i nååååågot aldrig så lite finare skick än No1 ur det perspektivet. Sämre/bättre? Ptja,you tell me.

25 Oct 2015, 23:50
Profile

Image

Joo men asså... Efter en del tänkarmysse kom jag tillrätta med de småproblem som många ggr finns när man startar upp ett nybygge.
Såpass att det vart fram med plåtnibblingsmaskinen å holka ur så plåtcabben går att sänka ner över chassit.

Satt med maskin iaf en timma innan jag gav mig för dan och i likhet med den andra är även denna bred.
Mina farhågor kring det med OT´n visade sig vara helt ogrundade. Bottnade i att "masterpotten"(dvs gainpotten vs fasvändaren) vart falsk marknadsföring vs vad den var angiven till. Så så enkelt vart det med det.

Hade problem med lite brum i EF-86 läge. Tog mig för att vända och vrida lite på tingens ordning (läs-bla lead dress) åsså vart det enda som återstår på full patte ett sus.
Iofs ett ganska påtagligt sus,men då spelar den lilla maskinen dels ut sin sång med MUKKE dist i pipan och vad vidare e...allt vad de stackars 6V6 rören förmår.
Högljudd?
Jafan. Så det räcker till vilket normalt rocknroll band som helst.

"Kanalstyrningen" ligger nu även ut mot ett stereo telejack..kort sagt är vi där att det nu är all systems go.
Det som kvarstår är en faceplate...handtag...borra&gänga setskruv så att cabben sitter stabilt över chassit...åsså ett gäng fötter.
Sen e denna nog fan färdig den med. :mrgreen:

Nöjd? Ja. Mycket.
Den förra ville ju nya ägaren ha en loop i,och så blev det ju. Denna däremot..mnjae. Jag vet att jag låter lite löjlig nu men..det handlar nog primärt om känsla..varken mer eller mindre,men..jag tycker ärligt sagt inte den skall ha ngn.
Klart man alltid kan lägga en loop på true bypass iofs..

Jaja. Först nu då faceplate osv så får vi la se sen.

27 Oct 2015, 21:51
Profile

Image

Mm. Men då var vi väl mer eller mindre framme tror jag. Inte mkt att orda om.

https://www.youtube.com/watch?v=yLDyPAw1asc&feature=youtu.be

Å där det numer mer eller mindre obligatoriska videoklippet. Hoppar helt det med clean denna gång,e bara att lyssna på klippet ovan om man så vill.

28 Oct 2015, 23:06
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]