|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
Modda ett mixerbord, separera kanaler
| Author |
Message |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
 Modda ett mixerbord, separera kanaler
Fick en knäpp idé. Har ett amtech 16 mixerbord på ingång. Problemet är att det inte har utgångar på varje kanal, jag skulle vilja använda bordets preamps med mitt ljudkort.
Så min fråga är. Kan man på ett enkelt sätt koppla loss 8 kanaler och använda dom som separata preamps? Dom ska ej ha kvar sin funktion i mixern utan vara helt fristående strippar.
Resterande kanaler på bordet skulle jag vilja ha som vanligt.
|
| 04 Oct 2015, 23:34 |
|
 |
|
Lingon
|
 Re: Modda ett mixerbord, separera kanaler
svaj wrote: Fick en knäpp idé. Har ett amtech 16 mixerbord på ingång. Problemet är att det inte har utgångar på varje kanal, jag skulle vilja använda bordets preamps med mitt ljudkort.
Så min fråga är. Kan man på ett enkelt sätt koppla loss 8 kanaler och använda dom som separata preamps? Dom ska ej ha kvar sin funktion i mixern utan vara helt fristående strippar.
Resterande kanaler på bordet skulle jag vilja ha som vanligt. Hittar inget schema på den men det måste gå att göra som du vill, låt kanalerna vara kvar i mixer bordet då har du spänningsmatning mm. som fungerar. Lokalisera var utgången från kanalerna är, troligen sittter dom på volymregeln, därifrån går dom säkert via en buffertförstärkare in till en mixerkrets för att koppla ihop det med utgångskortet. Kan se ut så här schematiskt http://schematicblog.blogspot.se/2011/0 ... rcuit.html
|
| 05 Oct 2015, 11:40 |
|
 |
|
rudmark
|
Är inte det en sån där stooooort mixerbord som sålts under namnet Hagstroem också? Isf är det skit. Men finns det inte nån insertplats? TRS In där (koppla ihop R o S) till en monosladd TR in i ljudkortet.
|
| 05 Oct 2015, 21:50 |
|
 |
|
svaj
|
Rudmark>>> Det är inte det största, men jo det va Hagström som byggde dom i början. Vilken tur att jag inte betalt eller hämtat det än då  På vilket sätt är det skit? Låter illa? Lingon>>. Det va min tanke, att alt ska sitta kvar, men inte gå till mastern.
|
| 06 Oct 2015, 11:44 |
|
 |
|
rudmark
|
Vi har haft två (Ett från LillBabs  sommarturne år anno dazumal, en hagström, och senare ett Amtech) Var det i slutet eller mid 80' ?? Mer tomrum än komponenter i dessa, byggda för att vara imponerande. Som de 80talsmixrar de är, tar inte basen speciellt lågt i dagens musik och ideal. Däremot var det (då) fantstiskt med antingen två mellanregister eller om det var med frekvensval. Och näe, diskanten var ingen höjdare. Brusiga. Beware! är min åsikt. (Ju äldre mixer ju mer inskränkt frekvensområde filtren påverkar. Ju nyare, ju högre upp styr diskantn/lägre i basen)
|
| 06 Oct 2015, 14:59 |
|
 |
|
svaj
|
Ok, då låter jag nog bli att hämta upp det. Är på jakt efter något "vintage" läs skitigt, gammalt bord som kan sätta lite prägel på dom tråkiga preamparna i mitt focusrite-kort.
|
| 06 Oct 2015, 21:18 |
|
 |
|
rudmark
|
Preampen är en liten standard IC krets i dessa. Varför inte ngn rörpreamp? Javisstt ja, pengarna.....  Tror du bör leta på annat ställe i kedjan än just mixern.
|
| 06 Oct 2015, 21:34 |
|
 |
|
pudas
|
Skit kan man ju tillföra på många andra ställen i signalvägen, jag tycker att dom senare emuleringarna av populära mixbord som finns i dom stora DAW låter rätt så bra! Vist, inte "the real deal", men "close enough for rock 'n' roll"!
_________________ pudas
|
| 07 Oct 2015, 14:01 |
|
 |
|
svaj
|
Vist är waves emuleringar av Abbey Roads mixerbord kanonbra, men man kan inte polera ^*}*<€^<€| Preamparna i ett ljudkort med ex. 8 kanaler för 5000:- är ju omöjligt lika bra som en enstaka preamp för 2000:- Tanken va just att hitta ett karakteristiskt gammalt bord som kunde liva upp dom transparenta preamparna i mitt focusrite. Nu snackar jag inte ett neve-bord utan snarare något som dom glada proggarna klarade sig på under 70-talet. Men det slutar kanske med en gammal rullbandare istället 
|
| 07 Oct 2015, 23:17 |
|
 |
|
Svullo
|
svaj wrote: Vist är waves emuleringar av Abbey Roads mixerbord kanonbra, men man kan inte polera ^*}*<€^<€| https://www.youtube.com/watch?v=yiJ9fy1qSFI 
|
| 09 Oct 2015, 16:22 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|