|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Ocku
|
 Hjälp med slutsteg
Hej på mej, måste bygga en förstärkare nu i sommar, och jag har glämt bort allt vad jag aldrig lärde mig tidigare heller. Det här med load lines går inte riktigt in i min skalle. Slutsteget ska ha dubbla socklar, så att jag kan använda antingen 2x6V6GT eller 2xEL84. Vid dist så ska den ha rejält med SAG, så måste få den i klass AB. I övrigt har den 2xECC83 och 1xECC82. Utgångstrafon: Hammond 1650E, 8k, http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB1650E.pdfNättrafo: Blir nånting med ca 270-0-270. Likrtiktare: Vill kunna byta mellan 5Y3 (för EL84) och GZ34 (för 6V6GT). Har jag räknat rätt att 5Y3 ger ca. 300V och GZ34 ger ca. 350V? 1k droppingmotstånd mellan centertap och skärmgaller. Fasvändaren är en cathodyne (concertina) ECC82 med 26k7 på anod och katod. Slutrören har 2k2 gallermotstånd (fan, hette det så? Alltså gridd ståppärrs?) och 1k på skärmgallren. Och nu till det besvärliga, hur stort katodmotstånd ska jag ha för att slutsteget ska ha rätt bajs både? Jag använder inte bypasskondom på katoden. Jag försökte räkna, och då kom jag till följande värden: EL84 med 5Y3 och 300V - 400 ohm/rör (eller 200 ohm gemensamt) EL84 med GZ34 och 350V - 650 ohm/rör Har inte fått vettiga siffror för 6V6, därför saknas de. Hjälp? Kollade ännu hur det blir med EL34, ifall man kunde köra med dem också. EL34 med 5Y3 och 300V - 187 ohm/rör EL34 med GZ34 och 350V - 280 ohm/rör Hur fel har jag räknat? Beklagar, om det uppfattas som ohövligt att jag bara dyker upp från ingenstans och ber om hjälp. Men detta uppdrag kom som en blixt ur en klar Koskenkorva. Om det är till nån tröst så har jag varit aktiv på detta forum för länge sedan.
_________________ ------ Dom låter alla lika
|
| 15 May 2015, 12:33 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
 Re: Hjälp med slutsteg
Principen är rätt; GZ34 kommer att ge högre DC+ än 5Y3, men att säga precis hur mycket, det är nog inte så lätt. Personligen tror jag 300V är lite lågt gissat för 5Y3/EL84 kombinationen. Katodmotstånden. Antagligen är du i rätt härad, men börja högt och gå "neråt" i resistans tills du är nöjd. Det går nog snabbare att prova dig fram än att räkna. Dock. Om du ska ha en klass A/B-konfiguration för att få fram sag, så kommer det att påverka slutrörens biaspunkt. Saget uppstår ju när slutrören börjar dra mer ström (p.g.a. påförd signal). Då kommer denna ökade ström att "skjuta upp" spänningen på katoderna i motsvarande grad, så att klass A/B-punkten, eller vad vi ska kalla den, förskjuts. Jag har inte forskat så mycket i detta och på vilket sätt det eventuellt påverkar förstäkarens egenskaper, men min bild är att man brukar använda fixed bias för klass A/B.
|
| 15 May 2015, 13:49 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Det finns ju lite troll i det här med klass A; det anses fint som fan, därför marknadsförs de flesta stärkare med katodbias som klass A, fast de till 99% är klass A/B, om de är push-pull. Inklusive gamla VOX ac30. Hade det hetat klass B, vad hade folk föredragit då? (mina stärkare går i klass A/B 2, det är fanimej mycket finare och definitivt sällsyntare än klass A!  ) Så mitt råd är att våga prova med ganska högt värde, det kan ge önskad feeling. Betr 6v6, så funkar värdena för EL34, de biaserar ungefär med samma värden, i all fall upp till en 400-420v. (dvs om du har ett värde som ger 70% för EL34, ger det ung 70% för 6v6 också. Om du hajjar) Sen skulle jag, vid såpass låg B+, sänka värdet på droppresistorn till SGM, och även våga gå ner rejält på själva SGM, tänk 100 ohm eller så (betänk att en choke ligger på en 50-max 100 ohm). Du bygger ju ingen stärkare för att spara rör, och EL84 behöver ju i princip inget SGM alls. Visst, SGM ger en viss kompression, men den är inte särskilt musikalisk om du frågar mig, blir mest mos. OBS att resonemanget ovan utgår ifrån att du inte använder katodkonding på slutrören. Det är en styggelse i klass med Coca Cola till single malt. I vissa fall även stor skillnad på gemensamt - seperata katodmotstånd.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 19 May 2015, 21:33 |
|
 |
|
skumberg
|
Vill du kan du välja slutrör genom att koppla katoderna till eller från med en dpdt omkopplare. Så kan du ha i rören samtidigt eller bara som en försiktighetsåtgärd ifall någon kör den i alla hålen samtidigt. Om glöden klarar det vill säga, kanske lika bra att rutinmässigt skifta ifall någon kombination blir för mycket. El34 +el84 drar ju rätt mycket juice. Nej nu var jag inte till nån hjälp alls...
Men kul att ni föredrar katodmotstånden utan AC avsugning. Måste prova nån gång, just nu har jag 1000uf parallellt med en 1.5uf filmis för stabilitet, gillade inte 100-220uf alls...Har även 47k som gallerståppers på el84 inbillade mig att det tog bort nått jobbigt i disten.
_________________ /Nicklas
|
| 19 May 2015, 22:20 |
|
 |
|
Sustain
|
Martin, det där om att 6V6 och EL34 biaserar med ung. samma värden, det gäller väl vid fixed bias och inte vid katodbias? I alla fall är det så utifrån mina begränsade erfarenheter. Vid katodbias brukar det istället stämma rätt bra mellan 6V6 och 6L6.
|
| 19 May 2015, 23:25 |
|
 |
|
Tubis
|
Borde bli en ganska markant skillnad att ha separerade katodresistorer om man inte avkopplar. Är den gemensam har du ju motsatt fas från respektive rör på katoden som borde släckas ut och ge lite samma sak som om den vore katodavkopplad. Eller tänker jag fel?
_________________ Johan Hansson
|
| 20 May 2015, 10:12 |
|
 |
|
peterh
|
Tubis wrote: Borde bli en ganska markant skillnad att ha separerade katodresistorer om man inte avkopplar. Är den gemensam har du ju motsatt fas från respektive rör på katoden som borde släckas ut och ge lite samma sak som om den vore katodavkopplad. Eller tänker jag fel? Du tänker rätt. En annan skillnad är att med separata katodmotstånd utjämnas skillnaderna om man har omatchade rör, det blir alltså lite bättre balans i utgångstrafon.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 20 May 2015, 13:34 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Sustain wrote: Martin, det där om att 6V6 och EL34 biaserar med ung. samma värden, det gäller väl vid fixed bias och inte vid katodbias? I alla fall är det så utifrån mina begränsade erfarenheter. Vid katodbias brukar det istället stämma rätt bra mellan 6V6 och 6L6. Jag menar att det funkar även med katodbias, men mina erfarenheter är också begränsade, jag har t.ex inte testat med särskilt många exemplar.. Mitt förbehåll var iofs att det funkar upp till max 420v, och då säger det sig självt att det inte kan vara fråga om klass A, utan mer en moderat klass A/B. Säg 540 Ohm/katod vid 400v Men visst, man måste ju alltid kolla, speciellt som nyare rör både har en enorm spridning och dessutom, tycks det mig, driftar över tid oftare.
|
| 20 May 2015, 22:07 |
|
 |
|
Ocku
|
Tack för svar!
En 5E3 har ca. 5k droppresistor till skärmgallren. Hur påverkar ett stort vs ett litet värde ljudet? Påverkar den mängden sag? Som jämförelse så har både 6G3 (Blondin Deluxe) och 6G2 (Princekorv) 1k på droppingen.
En sk SAG-resistor brukar ju komma strax efter likriktaren och före första filterkondingen, men 5E3an har ju inget sånt motstånd så saggen kan ju inte komma därifrån.
|
| 21 May 2015, 10:24 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Lite resonemang kring detta egendomliga ämne: [url][url]http://www.ampbooks.com/mobile/classic-circuits/fender-deluxe-5e3-power-amp/[/url][/url]
|
| 21 May 2015, 19:48 |
|
 |
|
Ocku
|
Det var lite för mycket för min skalle. Hade varit bra med en konklusion for dummies, typ "ett högre värde här ger mera sag, ett lägre värde där ger...". Dessutom blev jag fundersam om jag borde höja B+ för att få önskad effekt? Så borde jag göra följande ändringar till utgångsläget? - 300 ohm gemensamt katodmotstånd, och sen testa gå neråt - Ändra skärmgallrens droppingresistor från 1k till 5k? - Behålla B+ (270-0-270) och ändra SGM från 1k till 100 ohm ELLER höja B+ (t.ex 300-0-300) och behålla högre värde på SGM (t.ex. 470ohm)?
|
| 23 May 2015, 11:48 |
|
 |
|
Ocku
|
Här är schema: https://drive.google.com/file/d/0B5tPK3 ... sp=sharingC102 måste säkert göras mindre. En 5Y3 ska väl inte ha större än 20uF? Och filtreringen i övrigt? Edit: C101 och R103 är väl onödiga i och med rörlikriktare? Eller tänker jag fel igen?
|
| 23 May 2015, 15:10 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 12 posts ] |
|