Classic 30 topp med brummig trafo och reverb
Hej. En classic 30 topp på arbetsbänken. Primär felorsak var att reverbet brummar när man vrider upp reverb-poten, vilket jag kunde bekräfta... Om man flyttar ur reverbtanken blir den succesivt tystare, och till slut ok. Allt verkar bero på avståndet mellan nättrafo och reverbtankens pick-up. Och det är ju helt normalt. Men jag har aldrig jobbat med classic 30 topp förut, och har ingen referens till vad som är bra eller "normalt" för denna modellen. Min första känsla var att det vore en ganska ansenlig konstruktionsmiss om det är normalt med brum från reverb-returen. Kanske någon som har pysslat mer med Classic 30 topp har lite info?
Men, det var inte bara reverbet... PT:n ger ifrån sig ett irriterande mekaniskt surr. Jag tog ur chassiet och startade det löst på bänken, och det ligger en 50/100Hz vibration i hela förstärkaren. T.o.m. så att man i vissa lägen kan höra "resonanser" från kretskorten och/eller komponenter på korten. Chassiemuttrarna skallrar i sina små hållare... Det låter inte friskt. Skulle kunna vara korstslutna varv i PT:n? Men den ger ut sekundärspänningar enligt förväntan. Verkar det som ialla fall. Återigen, för mig känns det inte normalt, men jag har å andra sidan inte haft exakt en sån på bänken förut. Någon som vill ge lite referensinfo?
Tack på förhand!
Attachment:
IMAG0751_lo.jpg [ 144.23 KiB | Viewed 2318 times ]