View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 20:57

Reply to topic  [ 12 posts ] 
toroidtransformator som pt effektivt mot reverbbrum? 
Author Message

Post toroidtransformator som pt effektivt mot reverbbrum?
om man skulle göra en topp med reverbtank i, hur effektivt är det egentligen att använda toroidtransformator istället för vanlig trafo som pt för att undvika brum som kommer sig av att reverbtanken ligger för nära pt?
läste nyss om metallskydd som går att sätta runt trafon också för extra skydd, samt att det är viktigt att toroidtrafon sitter vriden åt rätt håll.
så funkar dessa saker tillfredsställande, eller är fjäderreverb i en topp, där det är svårt få nåt avstånd mellan delarna, helt enkelt ingen bra idé?

i mesa ta-30 är tydligen detta ett problem, men i min mesa caliber 50 sitter reverbtanken inne i chassiet och den brusar/brummar inte alls mkt. det reverbet är iofs inte så crispigt, så ev brus kan ju ha filtrerats bort.

14 Feb 2015, 02:48
Profile

Post Re: toroidtransformator som pt effektivt mot reverbbrum?
Quote:
fjäderreverb i en topp, där det är svårt få nåt avstånd mellan delarna, helt enkelt ingen bra idé?

Av två orsaker: 1. Den som du nämnde, men går att fixa till med lite mek.
2. Viktigare: En tank bör sitta på golvet. Alla vibrationer multipliceras när tanken sitter ovanpå en högtalare. Det blir ett j-vla liv. Funkar inte helt enkelt, i alla fall inte om du ska spela ute med den. Fråga mig, jag har försökt. Jag rekommenderar digitalreverb till toppar, Beltons snorbilliga funkar hur bra som helst, och går att få att låta mycket bra. Kräver 5v strömförsörjning, går att hitta för typ 5 dollar (eller slakta en mobilladdare). Jag rekommenderar 230v-varianten, att ta strömmen från glöden kan ge stort trubbel.

http://kuhnamps.com

16 Feb 2015, 14:21
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Viktigare: En tank bör sitta på golvet. Alla vibrationer multipliceras när tanken sitter ovanpå en högtalare.

det är också en aspekt. dock finns det ju många stärkare som har fjäderreverb i topp, som cornford, orange, two rock mm. borde gå att trixa med detta oxå, som dämpande fötter på toppen etc.
kanske det finns reverbtankar som går att sätta i "taket"?

16 Feb 2015, 15:25
Profile

Det finns ju ett antal stärkare som har reverbet i en vadderad påse av tolex eller liknande, i min egen Fender Dual Showman sitter reverbet i en sådan påse fastskruvad på insidan av fronten på toppen. (iofs är den fronten tillräckligt stor för at ttrycka in en 8´eller 10´högtalare i, var visst ngn som gjort...

Det är mao inte så trångt, vet inte hur du har det i ditt projekt. Har aldrig märkt några problem med detta, utom när jag en gång i forntiden spelade på en Finlandsbåt, med scenen placerad längst akterut rakt ovanför propellern. Fastän det var fem-sex däck upp slogs fjädrarna ihop kontinuerligt av vibrationerna från propellern. Var väldigt torrt ljud de kvällarna, reverbet nerskruvat till noll... 8)

16 Feb 2015, 18:29
Profile

Jag har en topp som är baserad på en Bassman 6G6-B men med reverb och tremolo och den funkar live även tiltad på ett lastbilsvagn i alla fall med måttliga mängder reverb jag har inte upplevt några problem på de live spelningar som den varit med om men det är ju kanske skillnad att ställa toppen på en 1x15 låda som är ca 50 cm hög mot att ställa toppen på dubbla 4x12 lådor, dock är det ju som Martin säger kanske inte optimalt med reverb i en topp just för att. Om man nu väljer att sätta in en tank i en topp så skall man nog se till att driva på tanken bra så man kan hålla nere volymen på recoverysteget, jag laborerade en hel del med kondensatordrivet rörreverb i min topp men efter att jag bytte till transformatordrivet så kunde jag minska nivån på recoverysteget vilket gjorde toppen mindre känslig för vibrationer.

Se också till att utgångssidan på tanken sitter så långt från nättrafon man kan då den lätt plockar upp brum. Det finns säkert en anledning till att Dual Showman ser ut som den gör man kan väl inte påstå att den är direkt snygg och proportionerlig :wink: förmodligen har man velat få bort tanken från själva förstärkardelen, den nyare Super Sonic 100 toppen ser ju ut betydligt snyggare 8) .

16 Feb 2015, 22:51
Profile

busse wrote:
Se också till att utgångssidan på tanken sitter så långt från nättrafon man kan då den lätt plockar upp brum. Det finns säkert en anledning till att Dual Showman ser ut som den gör man kan väl inte påstå att den är direkt snygg och proportionerlig :wink: förmodligen har man velat få bort tanken från själva förstärkardelen, den nyare Super Sonic 100 toppen ser ju ut betydligt snyggare 8) .

"Fronten" på Dual Showman-toppen är 24 cm hög, kan tänka mig att det är ca 10 cm högre än t.ex en Bassman. Totalt med högtalaren, 2x15´så är förstärkaren 148 cm hög.

Håller helt med om att det är ett hiskeligt härke, men den låter bra. Jag misstänker att Fender ville ha en modell som kunde konkurrera med en Marshallstack i storlek, ju större desto bättre... Jag hade inte köpt en så stor förstärkare idag, men jag var ca 18 år när jag köpte den, i forntiden.

Martins förslag med en digital reverbenhet är inte så dumt, även om man som rörtaliban till en början får lite rysningar. Det gäller att välja sina strider. :wink:

16 Feb 2015, 23:28
Profile

Custom Sam wrote:
Martins förslag med en digital reverbenhet är inte så dumt, även om man som rörtaliban till en början får lite rysningar. Det gäller att välja sina strider. :wink:

det är tyvärr uteslutet. många fina rörstärkare har fått strykas från listan på möjliga inköp för att tillverkare valt att stoppa in digitalt reverb. jag kan inte riktigt försvara det med annat än att det är tillfredsställande att VETA att det är fjädrar som rasslar, och dessutom unikt varje gång de triggas, till skillnad från digitalt reverb.

17 Feb 2015, 20:04
Profile

busse wrote:
jag har inte upplevt några problem på de live spelningar som den varit med om men det är ju kanske skillnad att ställa toppen på en 1x15 låda som är ca 50 cm hög mot att ställa toppen på dubbla 4x12 lådor.

ja jag håller mig gärna under 20w som effekt på en topp dessutom så kanske klarar mig från vibrationsstörningar till reverbtanken. som sagt har ju många tillverkare klarat detta, som two rock, orange, cornford mfl.

busse wrote:
Se också till att utgångssidan på tanken sitter så långt från nättrafon man kan då den lätt plockar upp brum.

har du nån erfarenhet av att använda toroidtrafos som pt och hur det förbättrar brumnivån från fjädertanken?
anledningen att jag startade tråden var att jag läste i en annan tråd hur en hemmabyggare inte fick bort brummet fast han hade toroidtrafo som pt. han uteslöt ett efter ett alla andra anledningar till brum.

17 Feb 2015, 20:12
Profile

Tyckte inte belton digiverb var så där jättekul när jag satte i ett sånt, lätt inte naturligt när det klingade ut på nått sätt. Var iofs mark I.

17 Feb 2015, 20:15
Profile

isak wrote:
busse wrote:
jag har inte upplevt några problem på de live spelningar som den varit med om men det är ju kanske skillnad att ställa toppen på en 1x15 låda som är ca 50 cm hög mot att ställa toppen på dubbla 4x12 lådor.

ja jag håller mig gärna under 20w som effekt på en topp dessutom så kanske klarar mig från vibrationsstörningar till reverbtanken. som sagt har ju många tillverkare klarat detta, som two rock, orange, cornford mfl.

busse wrote:
Se också till att utgångssidan på tanken sitter så långt från nättrafon man kan då den lätt plockar upp brum.

har du nån erfarenhet av att använda toroidtrafos som pt och hur det förbättrar brumnivån från fjädertanken?
anledningen att jag startade tråden var att jag läste i en annan tråd hur en hemmabyggare inte fick bort brummet fast han hade toroidtrafo som pt. han uteslöt ett efter ett alla andra anledningar till brum.

De erfarenheter jag har av reverb i en topp är som sagt på mitt eget bygge och den har funkat live, dock har jag inte testat leka Dick Dale live med den. Hemma med i källaren och på det lite svajiga, sönder sågade golvet på övervåningen klarade den dock av surf reverb det på rejäl ljudvolym. Jag tror att vibrationerna från högtalaren egentligen är ett mindre problem än ex att ställa upp toppen på en högtalarlådan på ett vekt scengolv där minsta lilla rörelse sprider sig till grejerna och får toppen att gunga mycket. Men man kan ju inte komma ifrån att ju lägre reverbtanken sitter ju mindre risk för problem, att ställa ett stand alone reverb på toppen för att det ser snyggt ut är ju som att be om problem. Kan även misstänka att själva tanken spelar roll, Dr Z har ju till och med en kort tank i sitt Z Verb och det finns kanske en anledning till det vad vet jag. Korta fjädrar bör ju i alla fall bli mindre känsliga.

Jag har ingen erfarenhet av toroidtrafos och jag kan säga att min topp är tyst och då menar jag tyst, vilket alla som testat den hållit med om.

En bild på den avklädd, tanken sitter monterad i påse vilket också hjälpte till att ta bort högfrekvent rundgång.
Image

En bild med kläderna på.
Image

17 Feb 2015, 22:22
Profile

Image

17 Feb 2015, 22:28
Profile

busse wrote:

kanske en fördel för dig att du har en så pass bred topp som gör att saker och ting kommer långt från varann. jag hade tänkt mig en liten topp.

busse wrote:
Kan även misstänka att själva tanken spelar roll, Dr Z har ju till och med en kort tank i sitt Z Verb och det finns kanske en anledning till det vad vet jag. Korta fjädrar bör ju i alla fall bli mindre känsliga.

jag hade tänkt mig kort tank eftersom jag vill ha en liten topp. så grejer kommer nära varandra, delvis därför jag funderat på toroidtrafo. kort reverbsvans kan man bota med kompressor innan reverbet, har jag märkt. som ju finns på en del studiofjäderreverb vilket även botar rasslet.

Image[/quote]

snyggt!! toppen fender glömde att göra. skulle kanske såga upp en vibroking och få en liknande topp...

19 Feb 2015, 20:58
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]