| Author |
Message |
|
Tubis
|
 Nya rör som lämnar in och hur gör ni med detta.
Har haft ett nytt jj el34 och ett jj e34L som lämnat in nu inom loppet av en vecka i olika stärkare. I bägge fallen har det dragit ner biasspänningen genom något fel på g1 så det rusat för mycket ström genom anoden. Följden i en fyrarörs är ju att även det andra röret på samma biasspänning strömrusar. Man märker ju snabbt vilket rör genom att biaspänningen åker upp igen till det normala när man drar ut det felande röret. Har haft den blygsamma inställningen på 50% anodförlust.
Vet inte hur jag ska tackla det här om det kommer hålla på att ske ofta ty detta är ju kundärenden. Vill inte köpa in några lager med rör för det blir ju inte så lätt att kräva nya från säljaren när det gått ett tag sen man köpte. Vet ärligt inte ens hur lätt det är att få nya från säljaren när de pajar omedelbart. Den ena uppsättningen har jag haft så länge så där är det nog kört men ska se med den senare på måndag för de fick jag hem i dag. Annars blir man ju tvungen att lägga på procent på rören för att gardera sig mot kunden eller köpa in sex matchade när man ska byta fyra, så har man två att byta med och behövs det inte har man två matchade över.
Hur gör ni andra som reparerar mot kund med det här?
_________________ Johan Hansson
|
| 13 Feb 2015, 22:42 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 Re: Nya rör som lämnar in och hur gör ni med detta.
Jag beställer när det behövs från banzai. Har alltså inga lager. Har aldrig varit något problem att få nya på garantin. Men jag minns inte om man måste skicka tillbaka de kassa, har dock för mig det.
|
| 13 Feb 2015, 23:29 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag tänkte ju när jag startade firman att det var gött å ha komponentlager så man snabbt kan fixa till kund. Inser att det var lite fail från min sida när det gäller rör. Men jag har aldrig haft failade rör förr men har heller inte bytt i den frekvens som jag nu gör. Funderar på hur länge rören körs när de matchas iom att de inte failat då? Misstänker att de kanske inte ens hinner bli varma ty jag tycker aldrig att matchade rör har varit så där bra matchade utan diffar en hel del. Eller kan det vara transportskador....inte alltid så där bra vadderade och när jag pratat med posten tidigare så ska paket tåla 1.5meters fallhöjd i deras hantering.....
|
| 13 Feb 2015, 23:38 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Tubis wrote: Jag tänkte ju när jag startade firman att det var gött å ha komponentlager så man snabbt kan fixa till kund. Inser att det var lite fail från min sida när det gäller rör. Men jag har aldrig haft failade rör förr men har heller inte bytt i den frekvens som jag nu gör. Funderar på hur länge rören körs när de matchas iom att de inte failat då? Misstänker att de kanske inte ens hinner bli varma ty jag tycker aldrig att matchade rör har varit så där bra matchade utan diffar en hel del. Eller kan det vara transportskador....inte alltid så där bra vadderade och när jag pratat med posten tidigare så ska paket tåla 1.5meters fallhöjd i deras hantering..... Visst hade det varit smidigt att ha på lager om man bara tänker på att det ska gå fort att åtgärda. Men det blir en del pengar att ligga ute med, det tar plats och garantin hinner som du säger i de flesta fall gå ut innan man stöter på det där enstaka felaktiga. Banzai packar bra. Originalkartong med papper i, bubbelplast runt och sedan kartong. Av alla de jag beställt därifrån har jag returnerat två par och det kan ju säkert vara tillverkningsfel.
|
| 13 Feb 2015, 23:47 |
|
 |
|
Tubis
|
Man kanske skulle bygga en rigg som kan köra rören när man får dem så skulle man kanske vara lite modigare med lagerhållning.....det händer ganska ofta att "jag måste ha förstärkaren på lördag för jag har spelning eller "jag måste ha förstärkaren på lördag för jag ska in i studion"....
|
| 13 Feb 2015, 23:48 |
|
 |
|
peterh
|
Jag märker upp både rör och förpackning med bias, så om man låter märkningen sitta kvar i förstärkaren kan man köpa ett nytt med exakt samma värden. Men, rör förändras, dock inte så fort som man tror, så efter några år stämmer inte matchningen längre. ( vilket påminner mig om att man bör skriva på märkningen vilket datum det tas i bruk)
Vad gäller "hur länge man kör ett rör innan matchning", så har jag testat att "åldra" rör, men jag ser inte några större skilnader efter de första minuternas uppvärming. Jag har 4 6550 som suttit i c:a1000h, och då jag sist kollade ( för ett halvår sedan) var de fortfarande ungefär samma bias.( inom några mA ) Detta är en hifi förstärkare som står stilla i en hylla. En gitarrförstärkare som dessutom är ute och reser lever ett hårdare liv, man skall inte glömma att rör är "mekaniska under" av små metallbitar som påverkas av vibrationer Bl.a. kan glimmerskivorna som utgör stöd vibrera loss bitar och göra att rören utvecklar microfoni eller rent av instabilitet, därav att rör för mobilt/areonautiskt bruk gjordes med "triple-mica" och liknande.
Att lagerhålla rör på en verkstad är nog bra, här kan jag rekommendera att man köper 6 eller 8 matchade, så har man rör att byta som har identiska värden, att ha på lager är oöverträffat vad gäller leveranstider. De flesta leverantörerna har ett rabattsystem för just dessa fall, svårare är att komma överens om garantivillkor, skall 6 månaders garanti gälla från leverans , eller skall den gälla från den tidpunkt man tar ett rör ut "varulagret", det senare kräver ett visst mått av förtroende, men är inget orimligt.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 14 Feb 2015, 09:26 |
|
 |
|
Tubis
|
Det här med att leverera "ett" rör med specifika uppmätta värden, är det något som de flesta rörsäljare brukar ordna?
|
| 14 Feb 2015, 09:55 |
|
 |
|
peterh
|
Tubis wrote: Det här med att leverera "ett" rör med specifika uppmätta värden, är det något som de flesta rörsäljare brukar ordna? Jag kan bara svara för mig : Ja.
|
| 14 Feb 2015, 10:04 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Tubis!! jag handlar Rör (utom 6N2P-EV ) av peterh utmärkt service testade o bra support 
|
| 14 Feb 2015, 13:11 |
|
 |
|
Amp Healer
|
zven wrote: Tubis!! jag handlar Rör (utom 6N2P-EV ) av peterh utmärkt service testade o bra support  Vad lämnar Peter för garanti ? TT lämnar ju ingen (jävla Tyskar  ) vore bra med leverantör som förstår att rör man köper ibland ligger på hyllan X antal månader.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 14 Feb 2015, 14:45 |
|
 |
|
peterh
|
Amp Healer wrote: zven wrote: Tubis!! jag handlar Rör (utom 6N2P-EV ) av peterh utmärkt service testade o bra support  Vad lämnar Peter för garanti ? TT lämnar ju ingen (jävla Tyskar  ) vore bra med leverantör som förstår att rör man köper ibland ligger på hyllan X antal månader. 6 månader. Hittils har jag räknat från leveransdatum, men om någon vill lagra dem så får vi diskutera hur vi gör.
|
| 14 Feb 2015, 16:22 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: Man kanske skulle bygga en rigg som kan köra rören när man får dem så skulle man kanske vara lite modigare med lagerhållning.....det händer ganska ofta att "jag måste ha förstärkaren på lördag för jag har spelning eller "jag måste ha förstärkaren på lördag för jag ska in i studion".... En väldigt enkel rigg är "Priceless Tube matcher " http://www.priceamp.com/
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 14 Feb 2015, 17:23 |
|
 |
|
Tubis
|
Är inte detta ett värde som borde åkt i papperskorgen? De har kört det i 29,4 W i inte vet jag hur länge vid matchningen. De hävdar "burn in period" så ganska länge antar jag. Nu går rören i detta set upp i rök som tomtebloss på julafton. Har inte reflekterat så mycket vad som står på matchningen tidigare men nu blev jag ganska komfunderad. 
|
| 15 Feb 2015, 18:37 |
|
 |
|
peterh
|
Du får fråga leverantören hur det gjort matchningen.
Man kan gissa att det gjorts via 490V,okänt vilken G2 spänning, okänt g1 spänning , vid dessa okända förhållanden mättes ett gm på 7.2mA/V , och man kan gissa att det drar 60mA under dessa omständigheter.
|
| 15 Feb 2015, 18:56 |
|
 |
|
Tubis
|
peterh wrote: Du får fråga leverantören hur det gjort matchningen.
Man kan gissa att det gjorts via 490V,okänt vilken G2 spänning, okänt g1 spänning , vid dessa okända förhållanden mättes ett gm på 7.2mA/V , och man kan gissa att det drar 60mA under dessa omständigheter. Inte okänt bara inte plats på bilden. G2=487 G1=-44. Känns ju även utanför spec en del överlag. Jag fick ju bromsa nästan så biaspoten bottade för att få mina 50% och efter ca 20 sekunder gick ett rör upp rök, efter några timmars spelande gick nästa rör upp i rök. Nu sitter de 10år gamla svetlana tillbaks i stärkaren igen och tuffar på utan problem.
|
| 15 Feb 2015, 19:01 |
|
 |
|
bb5000
|
Typ 30W effektförlust då...varför kör man skiten ur rören när man testar dem ?
|
| 15 Feb 2015, 19:05 |
|
 |
|
Tubis
|
bb5000 wrote: Typ 30W effektförlust då...varför kör man skiten ur rören ? För mig känns det som man mäter under förhållanden som ska stämma med den rörtypens spec och givet diffar rör upp och ner runt de förhållandena. Men när det diffar så mycket så slänger man röret i soptunnan?
|
| 15 Feb 2015, 19:07 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: bb5000 wrote: Typ 30W effektförlust då...varför kör man skiten ur rören ? För mig känns det som man mäter under förhållanden som ska stämma med den rörtypens spec och givet diffar rör upp och ner runt de förhållandena. Men när det diffar så mycket så slänger man röret i soptunnan? Jag köper rör från Banzai eller GMF i dagsläget och har fått graderingar mellan 18 - 45 på EL34:or ex..beställde 2 matchade kvartetter EL34 från Banzai och fick såklart 2 kvartetter som låg långt ifrån varandra.. nu står det inte vilka spänningar man utsätter rören för i GMF o Banzai's fall. Man får väl anta att rör graderade "60" ligger rejält åt det varma hållet, såpass att man kan behöva ändra komponenter i biaskretsen...så ja, de borde nog ha kasserats hos leverantören.
|
| 15 Feb 2015, 21:31 |
|
|