View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2026, 20:31

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Missljud från gamla Celestions 
Author Message

Post Missljud från gamla Celestions
Kanske inte angår förstärkare egentligen, men kändes ändå mest passande att fråga här.

Har två gamla Celestion högtalare, skulle tippa på att det är såna man kallar "blackbacks". Är på 30w, från 70-talet och med svarta kåpor. Den ena surrar på vissa frekvenser, låter nästan som att något ligger löst i den. Den andra har mer ett konstant missljud som ligger i bakgrunden.

Det jag undrar är helt enkelt, går det att rädda dessa på något vis? De sitter i varsin 4x12a med likadana högtalare och jag gillar deras sound.

07 Jan 2015, 20:38
Profile

Det brukar ju vara skrap ifrån talspolen eller resonans ifrån veck/utmattning i konen eller fisljud ifrån hål. Finns väl blandade knep med olika chans till framgång på de problemen. Kan du identifiera vilket det är så kan du nog få jättemånga internettips att leka med.
Det kan ju vara lösa delar i lådan/uppfästningen som spökar oxå, det är ju att föredra.

07 Jan 2015, 21:30
Profile ICQ WWW

Post Re: Missljud från gamla Celestions
Tack för infon! Måste helt klart vara något med talspolen, för hittar inga hål eller veck i konerna. Har även gått igenom hela lådan och dragit åt alla skruvar så det var tyvärr inte det som var problem. Får helt enkelt googla lite talspole-tips.

07 Jan 2015, 22:49
Profile

Prova att vända dom två som bråkar ett halvt varv. Jag hade en PA-klump som gått i backen ganska hårt, med påföljd att magneten flyttat sej bara nån liten aning. Då blev det aaningen för trångt för spolen, som såklart skorrade lite. Vände på högtalaren, och då fick spolen plats att röra sej igen..nu är den tyst.

Och ett annat tips: när du skruvar åt högtalarna, se till att du drar med samma moment överallt. En deformerad korg - även ytterst lite - kan ge konstiga symptom också.

08 Jan 2015, 10:46
Profile

Köpte två G12H-30 av en annan bojare här får kanske två år sen. Båda hade sådana missljud. Det ena fick jag kona om direkt hos Lasse på LH. Det andra körde jag vidare på, för missljuden hördes inte lika mycket. Men när jag mickade upp den för inspelning i våras var det inget snack om saken, den lät illa.

Problemet enligt Lasse är att de här gamla Celestion trattarna hänger sig, så spolen börjar skrapa i nederkanten. Ålderströtthet helt enkelt. Kan gå att rädda om du vänder på högtalaren så att den hänger ner sig åt andra hållet. Men för det mesta är det bara att riva ur hela skiten, och sätta i en ny kon.

Lasse tar väl en tusenlapp för jobbet, men det blir grymt bra. Mina trattar låter bättre än tidigare. Fortfarande som gamla Celestions, men piggare.

Kanske inte det tips du ville ha, men det är det bästa jag kan ge. :wink:

09 Jan 2015, 15:14
Profile ICQ WWW

Det är fel att man måste kona om alla element som så kallad "Cone rub".

Det man gör är inte helt enkelt dock.

1. Man avlägsnar "the dust cap" genom att läsa upp limmet som den är limmat med, detta är känsligt så man inte löser upp spolen.

2. Sedan dammsuger och tvättar ut med special lösning och blåser rent med tryckluft.

3. Därefter lossar man "the spider" den ribbade plattan bakom konen och släpper spänningarna i konen.

4. Därefter centrerar man spolen igen med "shims" i fickan mellan "the coil" och magneten.

5. Limmar tillbaka "the spider"

6. Låt torka

7. avlägsna shims

8. Damsug igen

9. Limma tillbaka "dust cap"

10. Låt torka

11. Montera tillbaka och rock en roll!

Jag har faktiskt lärt mig få upp 80-90% lyckade operationer av detta slag på gamla celestions.

Med vänlig hälsning, plexi

09 Jan 2015, 21:21
Profile ICQ YIM WWW

Tack för alla tips! Har köpt två nya element och byter så kan jag pilla med de trasiga elementen i lugn och ro, kanske tar och ger mig på Pleximasters variant, hade ju vart gött att få igång dem igen

10 Jan 2015, 13:27
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]