| Author |
Message |
|
Polytone
|
 Elektrolytburk princeton reverb
Bytte elektrolytburk på min princeton reverb -64. Men nu ligger det ett lågt brum/ton(typ tonen G eller Giss) där och irriterar mig. Har läst nånstans att dom nytillverkade elektrolytburkarna inte ska hålla speciellt hög kvalité. Kan detta vara orsaken till brummet? Låg kvalité? Nån som har någon åsikt om detta? Känns trist om jag ska behöva byta tillbaks till den gamla som ju är 50 bast... Brummet påverkas inte av volymkontrollen.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 02 Dec 2014, 13:54 |
|
 |
|
peterh
|
 Re: Elektrolytburk princeton reverb
Polytone wrote: Bytte elektrolytburk på min princeton reverb -64. Men nu ligger det ett lågt brum/ton(typ tonen G eller Giss) där och irriterar mig. Har läst nånstans att dom nytillverkade elektrolytburkarna inte ska hålla speciellt hög kvalité. Kan detta vara orsaken till brummet? Låg kvalité? Nån som har någon åsikt om detta? Känns trist om jag ska behöva byta tillbaks till den gamla som ju är 50 bast... Brummet påverkas inte av volymkontrollen. Det kan vara obalans i slutrörens bias, i så fall blir det 100hz brum som är oberornde av volymkontrollen.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 02 Dec 2014, 16:58 |
|
 |
|
Polytone
|
Bra tänkt! Testade med min biasmaster och det var perfekt bias(tyvärr). 25,2 på båda slutrören som är NOS Rca´s. Några fler tankar?
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 02 Dec 2014, 17:52 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Hur jordas en sån där burk, kan det vara dålig jord av burkkondingen om den jordas med en klämma?
|
| 02 Dec 2014, 20:44 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
vad för kondensator har du använt ?
|
| 02 Dec 2014, 21:10 |
|
 |
|
Polytone
|
Kondensatorburken heter; CE manufacturing C-EC 20x4-475 V. Köpt på TAD för 39 euro. Den är fastlödd i chassit(bifogar bild)
Attachments:
Bild.jpg [ 109.45 KiB | Viewed 3916 times ]
George Harrison
|
| 02 Dec 2014, 21:39 |
|
 |
|
zven
|
Polytone wrote: Kondensatorburken heter; CE manufacturing C-EC 20x4-475 V. Köpt på TAD för 39 euro. Den är fastlödd i chassit(bifogar bild) ser ett markant fel jordning av mittentappen på högspänning skall INTE bultas fast på trafons bult ..... skall vara så nära det går burk elyten lödd i chassiet
|
| 02 Dec 2014, 23:22 |
|
 |
|
Polytone
|
zven wrote: Polytone wrote: Kondensatorburken heter; CE manufacturing C-EC 20x4-475 V. Köpt på TAD för 39 euro. Den är fastlödd i chassit(bifogar bild) ser ett markant fel jordning av mittentappen på högspänning skall INTE bultas fast på trafons bult ..... skall vara så nära det går burk elyten lödd i chassiet Ok! Blir det mindre jordbrum då?
George Harrison
|
| 03 Dec 2014, 09:36 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Polytone wrote: Men nu ligger det ett lågt brum/ton(typ tonen G eller Giss) där och irriterar mig ... Brummet påverkas inte av volymkontrollen. Hej, Det är kanske redan välkänt, men 100Hz brum ger ett något högt G i högtalaren. Och om det inte påverkas av volymkontrollen så ligger det i slutsteget eller fasvändaren (iaf efter volym poten). Med matchade slutrör brukar det inte vara något problem att släcka ut brummet från ripplet på B+. Jag har reparerat en Princeton -68 där felet visade sig vara att det var avbrott i en av sektionerna, den som glättade skärmgallermatningen. Även med matchade slutrör hördes då brummet.
|
| 03 Dec 2014, 10:13 |
|
 |
|
Polytone
|
AHjelmAmp wrote: Polytone wrote: Men nu ligger det ett lågt brum/ton(typ tonen G eller Giss) där och irriterar mig ... Brummet påverkas inte av volymkontrollen. Hej, Det är kanske redan välkänt, men 100Hz brum ger ett något högt G i högtalaren. Och om det inte påverkas av volymkontrollen så ligger det i slutsteget eller fasvändaren (iaf efter volym poten). Med matchade slutrör brukar det inte vara något problem att släcka ut brummet från ripplet på B+. Jag har reparerat en Princeton -68 där felet visade sig vara att det var avbrott i en av sektionerna, den som glättade skärmgallermatningen. Även med matchade slutrör hördes då brummet. Jag har nog ändrat mig vad gäller tonkontrollen. Brummet blir faktiskt lite svagare från 5 och uppåt för att sedan bli starkare från 8 och uppåt. Jag misstänker dålig elektrolytburk. Vad säger expertisen?
George Harrison
|
| 03 Dec 2014, 10:40 |
|
 |
|
zven
|
Byt till jj multicap
|
| 03 Dec 2014, 14:36 |
|
 |
|
Amp Healer
|
zven wrote: Byt till jj multi Cap Det är egentligen inget dumt förslag av Zven, för om du inte hade brum med din förra/gamla multi Cap så kan det vara så enkelt att du fått en defekt cap. komponent fel är inte alls ovanligt, även om dagen E-kondinar är mycket bättre än förr, så tro jag man missar ibland med kontrollen.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 03 Dec 2014, 15:32 |
|
 |
|
Polytone
|
Jag bytte tillbaks till den gamla. Ny är den tyst o fin igen  Trist med felaktiga komponenter. Tyckte jag var duktig och kollade burken innan med min ESR-mätare. Men enligt den så var det inga fel. Men brummade gjorde den likt förbannat 
George Harrison
|
| 03 Dec 2014, 15:54 |
|
 |
|
zven
|
Bara reklamera
|
| 03 Dec 2014, 16:12 |
|
 |
|
Polytone
|
zven wrote: Byt till jj multicap Har bara sett att dom har 40+3x20uF. Är det den du menar? Passar den storleksmässigt?
George Harrison
|
| 04 Dec 2014, 22:55 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Polytone wrote: zven wrote: Byt till jj multicap Har bara sett att dom har 40+3x20uF. Är det den du menar? Passar den storleksmässigt? Det brukar alltid stå storlek där man bestsäller dom från, men du får nog inhandla en sån där klämma med, tro inte dom är menat att lödas dit. Sen är det ju ingen nackdel att det är 40 uF på första noden.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Dec 2014, 23:13 |
|
 |
|
zven
|
Polytone wrote: zven wrote: Byt till jj multicap Har bara sett att dom har 40+3x20uF. Är det den du menar? Passar den storleksmässigt? japp köp till klämman... o det går o löda dit klämman .. rek att förstora hålet med ca 3 mm i omkrets så nya elyten sitter bra.. med säkerhetsavstånd från chassiet till lödanslutningarna har nog nån bild på senaste renovering jag gjorde på en sådan
|
| 05 Dec 2014, 02:15 |
|
|