View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 22:15

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Bara högtalaren som skiljer mellan gitarr-/basförstärkare? 
Author Message

Post Bara högtalaren som skiljer mellan gitarr-/basförstärkare?
Tänkte kanske att detta är rätt ställe för denna fråga. Har blivit sugen på att börja spela bas och undrar om jag kan använda min Epiphone Valve Jr combo till elbasen också? Det är ju en gitarrförstärkare egentligen men den har en utgång för att koppla in extern högtalarkabinett. Tänkte jag skulle koppla in ett lämpligt baskabinett (givetvis matchande ohm) och använda detta tills dess jag vet om detta med bas är något för mig.

Jag fattar att högtalaren i min förstärkare inte pallar att återge de låga frekvenserna från en bas men jag undrar om det finns andra begränsningar i själva förstärkarkretsens utformning. Kanske de låga frekvenserna filtreras bort redan där?

/ Azumi

10 Aug 2014, 19:21
Profile

Post Re: Bara högtalaren som skiljer mellan gitarr-/basförstärkar
Det är såklart ingen idealisk basförstärkare på långa vägar, men den fungerar säkert att prova med.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

10 Aug 2014, 21:41
Profile WWW

Ville bara meddela att jag nu provat att koppla in min gamla baslåda vilken jag sparat på vinden sedan mina yngre år - och det funkade faktiskt riktigt bra. Åtminstone på sovrumsvolym, ska tilläggas.

Var lite fundersam på om högtalaren i baslådan skulle låta lite trist eftersom högtalarens övre frekvensavrullning sker redan vid 2000 hz, men det låter helt ok. Jag vrider t.o.m. gärna ned tonkontrollen på basen en aning. Jag antar att elbasar har en hel del övertoner i registret ovanför 2000 hz, men som tillfällig lösning så funkar detta bra för mig. Superkul att äntligen få användning för Valve Jr combon. Den måste vridas upp rätt högt i volym för att låta bra med elgitarr så jag har inte använt den speciellt ofta tidigare.

Min fråga kvarstår dock ändå: Skiljer det sig nämnvärt i själva kretsen på en elgitarrförstärkare kontra en elbasförstärkare?

/ Azumi

12 Aug 2014, 21:26
Profile

Funkar det och du är nöjd med ljudet har du ju svaret på frågan, sen är väl en 5 wattare inte den optimala basstärkaren men på låg volym hemma funkar den säkert och jag skulle nog även våga testa med original lådan.

Om man kollar på gamla förstärkare som tillbaka från 50-talet och kanske en bit in på 70-talet så är det ofta ganska snarliga konstruktioner möjligtvis skiljer några värden kring tonkontrollen och så mellan bas och gitarrvarianterna men ibland inget alls. Fenders Tweed Bassman var ju en basstärkare om än kanske inte optimal men det har säkert lirats en hel del bas genom tweed Bassman genom åren även om den i dag anses som en gitarr stärkare. Jag kan ju säga att jag föredrar att spela bas genom Normalkanalen i min Bassman Silverface jämfört med baskanalen.

Jag kan ju också säga att jag ibland spelat bas hemma genom en moddad Hagström 210 med en hembyggd öppen låda med två Jensen C10Q högtalare i och högtalarna verkar ha överlevt det.

Lemmy spelar väl bas genom gitarrstärkare och jag har för mig att det är nån "känd" som också lirar bas genom en Twin Reverb, det är väl lite vad man är ute efter för ljud.

12 Aug 2014, 22:33
Profile

busse wrote:
Lemmy spelar väl bas genom gitarrstärkare och jag har för mig att det är nån "känd" som också lirar bas genom en Twin Reverb, det är väl lite vad man är ute efter för ljud.

När jag såg Stanley Clarke på Roskilde (med Jeff Beck) 1979 spelade han genom ett par Twin Reverb, låt vara med ett par extra lådor - typ Bassman eller Showman - till var och en, och det lät fantastiskt. Dessutom var ju riggen vackert glittrande silverfejsig, var och en stapel pyramidliknande med liggande stor låda nederst, något mindre i mitten och combon högst upp. 8)

Antar att stärkarna var moddade för att kunna försörja alla lådor.

17 Aug 2014, 22:12
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]