| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
 Hästar
Nån här som har hästar? Här kommer bidler på två av mina , en 100 cm Shettis (Simon) , och en 150 cm Islands Häst (Birk af Borkar)   
| 25 May 2014, 09:15 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: Hästar
Fina hästar, dom ser ut att ha ett fint liv hos er, själv har jag bara smådjur eftersom jag bor i stan, skulle gärna i min önskedröm ha hästar och en gård på landet! Men livet har ställt andra krav på mig, (jobb och såna där tråkiga saker som tar fokus från verkliga livet), men nån gång kanske 
|
| 25 May 2014, 09:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
holmis63 wrote: Fina hästar, dom ser ut att ha ett fint liv hos er, själv har jag bara smådjur eftersom jag bor i stan, skulle gärna i min önskedröm ha hästar och en gård på landet! Men livet har ställt andra krav på mig, (jobb och såna där tråkiga saker som tar fokus från verkliga livet), men nån gång kanske  Ja , nu har vi ju jobb , ungar och sånt också. Men visst, det blir ingen 'fritid' direkt.
| 25 May 2014, 09:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Vrålallergisk. Skönt att slippa mocka och sånt 
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 25 May 2014, 09:41 |
|
 |
|
holmis63
|
Mike Leaf wrote: holmis63 wrote: Fina hästar, dom ser ut att ha ett fint liv hos er, själv har jag bara smådjur eftersom jag bor i stan, skulle gärna i min önskedröm ha hästar och en gård på landet! Men livet har ställt andra krav på mig, (jobb och såna där tråkiga saker som tar fokus från verkliga livet), men nån gång kanske  Ja , nu har vi ju jobb , ungar och sånt också. Men visst, det blir ingen 'fritid' direkt. Jo, jag fattar att man får "offra" fritiden men man kan ju på samma gång kalla det för fritid då det är vad (antar jag) man verkligen vill! Men visst, jag har valt att inte komlicera livet med gård och stora djur att ta hand om av bekvämlighetsskäl (har fullt sjå med forskning, familj, hem och musik), nånstans får man ju sätta en gräns. Ändå så är det en dröm.
|
| 25 May 2014, 09:48 |
|
 |
|
DrSlim
|
Villaträdgården i Älvsjö räcker dessvärre inte till för att rymma varken stall eller häst, så jag är inte hästägare. Däremot så tycker jag väldigt mycket om att rida. Och gärna islandshäst (kul med de där "fyrbenta jeeparna" med 4 eller 5 gångarter). Har på senare år även börjat intressera mig för westernridning.
_________________ Gud finns inte.
|
| 26 May 2014, 10:43 |
|
 |
|
spindeln
|
min tjej gillar att rida.....
|
| 26 May 2014, 12:54 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
näää ingen häst här!! men det är fina djur! fina bilder på din 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 26 May 2014, 14:34 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Jag vill ha en hund.
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 27 May 2014, 07:09 |
|
 |
|
eskil
|
Jag är rädd för hästar.
(Eller nej, jag är ju man, jag har respekt för hästar)
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 27 May 2014, 07:47 |
|
 |
|
abarth
|
Har "ofrivilligt" hästar, "råkade" köpa en hästgård tillsammans med min bättre hälft som hade ett slumrande hästintresse... Nu har jag hästtokig kvinna vid min sida samt dotter som är ännu mer intresserad och tävlar!
Från att varit ensamstående utan djur så har jag (vi) nu ca 10 st hästar på gården varav 3 (?) som är våra samt 3 hundar och lika många katter...
|
| 27 May 2014, 07:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
abarth wrote: Har "ofrivilligt" hästar, "råkade" köpa en hästgård tillsammans med min bättre hälft som hade ett slumrande hästintresse... Nu har jag hästtokig kvinna vid min sida Blev också inlurad i detta he he..... Från en hund och lägenhet endast till en massa av allt , både ungar och djur. Så kan det gå!
| 27 May 2014, 10:50 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
eskil wrote: Jag är rädd för hästar.
(Eller nej, jag är ju man, jag har respekt för hästar) Jo du.... har faktiskt fått en känga av den ena... Dom är ju rätt speciella på ett par sätt, Om den inte vill gå in i stallet så har man ju små möjligheter att tvinga den , iom att han väger typ 500 kg. Man kan ju dominera genom att backa dom om man är lite bestämd underlättar det. Dom har också en himla förmåga att känna minsta tvekan/rädsla , och då vädrar dom fara och blir spattiga. Man lär sig deras personlighet och får helt enkelt hela tiden läsa av dom och omgivningen så man inte hamnar i situationer där det kan gå snett. Dom är i grunden snälla alla mina , men en är lite tjurig i samband med matning.
| 27 May 2014, 10:54 |
|
 |
|
Uncle Fred
|
Vad betyder det när en häst skakar på huvet upp och ner?
|
| 28 May 2014, 03:53 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Uncle Fred wrote: Vad betyder det när en häst skakar på huvet upp och ner? När han höjer huvudet är han osäker/rädd/tveksam , sänker han så från rädd/orädd, så kanske lite tvekan/osäkerhet? Det kan nog vara lite individuellt. Om dom buffar med huvudet så är det lite kaxigt/försök att dominera.
| 28 May 2014, 11:10 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
Nä, havremoppar är inte min grej. Det finns alldeles tillräckligt med andra i släkten som är hästtokiga. För min del är det mera av: "Farlig fram och bak, obekväm mitt på." 
|
| 28 May 2014, 12:59 |
|
 |
|
Uncle Fred
|
Mike Leaf wrote: Uncle Fred wrote: Vad betyder det när en häst skakar på huvet upp och ner? När han höjer huvudet är han osäker/rädd/tveksam , sänker han så från rädd/orädd, så kanske lite tvekan/osäkerhet? Det kan nog vara lite individuellt. Om dom buffar med huvudet så är det lite kaxigt/försök att dominera. Oki. Vet inte om jag blev klokare... Jag cyklar förbi ett gäng rätt ofta och ibland är det nån av dem som då kör en sån kraftig upp och ner grej med huvet några ggr.
|
| 29 May 2014, 06:28 |
|
 |
|
Cabretta
|
Uncle Fred wrote: Oki. Vet inte om jag blev klokare... Jag cyklar förbi ett gäng rätt ofta och ibland är det nån av dem som då kör en sån kraftig upp och ner grej med huvet några ggr. Kan va mygg och bromsar och sånt också, dom blir rätt hårt ansatta ibland. Kan nog nästan bli lite reflexmässig rörelse till slut, dom brukar köra ett par varv med svansen också i samma syfte, tror jag  . Som en vindrutetorkare inställd på intervall, typ.
|
| 30 May 2014, 22:54 |
|
 |
|
Uncle Fred
|
Cabretta wrote: Uncle Fred wrote: Oki. Vet inte om jag blev klokare... Jag cyklar förbi ett gäng rätt ofta och ibland är det nån av dem som då kör en sån kraftig upp och ner grej med huvet några ggr. Kan va mygg och bromsar och sånt också, dom blir rätt hårt ansatta ibland. Kan nog nästan bli lite reflexmässig rörelse till slut, dom brukar köra ett par varv med svansen också i samma syfte, tror jag  . Som en vindrutetorkare inställd på intervall, typ. Hmm... kan va. Men jag har inte märkt att där är nåra flygfän. Det är intressant med kroppsspråk. Jag tycker jag har lite pejl på hundar men hästar - nope.
|
| 31 May 2014, 01:45 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Uppväxt med hästar, Men va fint du verkar bo,fint lant. ställe Berätta mer om gården ?
|
| 31 May 2014, 11:04 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Bbenderman wrote: Uppväxt med hästar, Men va fint du verkar bo,fint lant. ställe Berätta mer om gården ? Det är en liten hästgård i Sörmland, lösdrift. Gammalt , byggt 1880. Inte så mycket mark tyvärr , men 2 egna hagar plus att vi får låna/beta av en större hage nära här. 3 egna hästar + en på foder , en Fjording. Typiskt svenskt lantligt boende, falurött osv..... Vanligt för oss men tydligen exotiskt för folk från andra länder, grannen har bed & breakfast som går kanonbra, bara folk från europa som bor där, engelsmän, tyskar , fransoser osv.
| 31 May 2014, 19:29 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Några bilder till Birk af Borkar  Soldattorp som jag äger i Hyltinge/Sparreholm  Fyrhjulingen , används dagligen året om till olika sysslor 
| 31 May 2014, 19:39 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Mike Leaf wrote: Några bilder till Birk af Borkar  Soldattorp som jag äger i Hyltinge/Sparreholm  Fyrhjulingen , används dagligen året om till olika sysslor  Blir det någon tid över till gitarrerna?
|
| 31 May 2014, 23:04 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Bentooshape wrote: Blir det någon tid över till gitarrerna? Nej, knappt. Någon stund sent på kvällen när alla lagt sig kanske. Höll på med växthuset till sent igårkväll, ska bli ett litet trädäck där är det tänkt i kvällssolen. 
| 01 Jun 2014, 12:30 |
|
 |
|
DrSlim
|
Idag var jag ute och red på på Österlen. Lyckades ramla av två gånger när vi busgalopperade ovanför stranden utanför Kivik. Säkerhetsväst och hjälm är bra. Jag tror att jag ådrog mig en lättare hjärnskakning. Under en stund så tyckte jag att jag redan drömt eller varit med om allt som hände eller sades. Nu mår jag fint.
|
| 01 Jun 2014, 17:31 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
DrSlim wrote: Idag var jag ute och red på på Österlen. Lyckades ramla av två gånger när vi busgalopperade ovanför stranden utanför Kivik. Säkerhetsväst och hjälm är bra. Jag tror att jag ådrog mig en lättare hjärnskakning. Under en stund så tyckte jag att jag redan drömt eller varit med om allt som hände eller sades. Nu mår jag fint. Säkerhetsväst och hjälm är ett måste när man rider. Annat är bara dumheter.
| 01 Jun 2014, 18:44 |
|
 |
|
DrSlim
|
Mike Leaf wrote: DrSlim wrote: Idag var jag ute och red på på Österlen. Lyckades ramla av två gånger när vi busgalopperade ovanför stranden utanför Kivik. Säkerhetsväst och hjälm är bra. Jag tror att jag ådrog mig en lättare hjärnskakning. Under en stund så tyckte jag att jag redan drömt eller varit med om allt som hände eller sades. Nu mår jag fint. Säkerhetsväst och hjälm är ett måste när man rider. Annat är bara dumheter. Om jag inte haft hjälm på mig idag så hade jag garanterat fått en allvarlig huvudskada. Kanske hade jag nytta av västen också. Om man har en bra väst så upplever man den heller inte som ett hinder. Faktum är att jag tycker att min (Airowear) är så pass skön att jag känner mig lite naken om jag rider utan den.
|
| 01 Jun 2014, 20:08 |
|
 |
|
Bentooshape
|
Mike Leaf wrote: Bentooshape wrote: Blir det någon tid över till gitarrerna? Nej, knappt. Någon stund sent på kvällen när alla lagt sig kanske. Höll på med växthuset till sent igårkväll, ska bli ett litet trädäck där är det tänkt i kvällssolen.  Ser ut att kunna bli riktigt trevligt!
|
| 01 Jun 2014, 20:09 |
|
 |
|
Wåhlin
|
Jodå - här med. 6 hästar, 2 schäfrar, 4 pojkar, 1 fru, heltidsjobb på kontor - gitarr på nätterna - om man har tur... 
|
| 01 Jun 2014, 23:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Wåhlin wrote: Jodå - här med. 6 hästar, 2 schäfrar, 4 pojkar, 1 fru, heltidsjobb på kontor - gitarr på nätterna - om man har tur...  Låter som vi har ungefär samma förutsättningar då. Vi har .... 3 grabbar 5-10 år 4 hästar 2 hundar 4 katter 20 höns 3 ankor sen en hel drös med kycklingar och ankbebisar..... hårdvara: 2 hus med stora tomter 2 bilar 4 hästvagnar 1 hästsläp 2 Fyrhjulingar 1 släpvagn plus ett gäng andra mindre fordon..... Båda jobbar heltid med pendling 6 mil enkel resa.
| 02 Jun 2014, 14:34 |
|
|