View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 09:01

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Sprak och knäppar 
Author Message

Post Sprak och knäppar
Jag har lite problem med sprak. Det hörs regelbundna knäppar med några sekunders mellanrum (se bilden; tidsaxeln är sekunder). Inte så det stör när man spelar, men ändå.

Stärkaren är en typisk Marshall-aktig tvåstegare med 2xEL84 med katodbias.

Jag har testat att byta och flytta runt förstegsrören, det gör ingen skillnad. Tar jag bort V1 finns knäpparna kvar. Tar jag bort V2 försvinner det. Jag har testat flera olika rör som V2 och det blir samma resultat.

Slutledningen blir då att det inte är fel på rören utan något annat som spökar. Har ni några tips på vad som kan orsaka regelbundet sprakande i en krets på det här sättet?

Image

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

24 Mar 2014, 11:59
Profile

Knacka runt med något isolerande på komponenter och lödningar.
Knacka kondingar först om du har bråttom. :arrow:

24 Mar 2014, 12:56
Profile ICQ WWW

Post Re: Sprak och knäppar
Ok. Fram med chopsticks alltså...

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

24 Mar 2014, 20:19
Profile

Petade runt med chopsticks på lödningar, kablar, komponenter och rör, men hittade inget särskillt.

Här är inspelningar av oljudet:

Med alla rör:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/202 ... p_norm.mp3

V1 borttaget:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/202 ... 1_norm.mp3

24 Mar 2014, 21:53
Profile

d95err wrote:
Petade runt med chopsticks på lödningar, kablar, komponenter och rör, men hittade inget särskillt.

Här är inspelningar av oljudet:

Med alla rör:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/202 ... p_norm.mp3

V1 borttaget:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/202 ... 1_norm.mp3

Spruta med kylspray på komponenterna, en i taget och se / hör var det reagerar.

24 Mar 2014, 23:06
Profile WWW

Kan väl vara kontaktproblem som tex en kass lödning eller komponent som är kass internt. Lät precis så där i en peavey 5150 jag mekade med och då var det flatkabel som inte var lödd utan fastnålad med någon anslutning jag inte kan namnet på. Det gjorde dock att det poppade precis så där. Lödde fast den i stället och då var det löst.

24 Mar 2014, 23:16
Profile

Tack för tipsen. Ska testa vidare imorgon.

25 Mar 2014, 00:01
Profile

Intermittent fel i ett anodmotstånd? Är det kolmassa så kan det vara en s k hairline crack - nästan osynligt avbrott. Typiskt AC30 som kan låta som när man steker bacon.

Edit: NEJ, glöm det. Det där är alldeles för regelbundet för att komma från ett anodmotånd. Testa stärken på en annan plats. Jag ger mej katten på att det där är knäppar från nåt i miljön/rummet, inte i stärken. Termostat? Häststängsel låter sådär på en kortvågsmottagare och ända upp på VHF.....med precis samma periodicitet. Jag tror du har en radiomottagare i preampen som plockar upp dom där spikarna. :-)

Styrning till pannan? Ett tremolo igång på en annan stärk bredvid? En Nixie-klocka? Flytta stärken o kolla, helst till ett annat hus.

25 Mar 2014, 19:12
Profile

Ja, så kan det ju vara förstås.
Jag tänkte mig en intern r/c-krets mot en likspg.
Hur låter det vid på/avslag? Någon ändring av regelbundenheten?

25 Mar 2014, 20:10
Profile ICQ WWW

I det andra klippet låter det väldigt random tycker jag.

25 Mar 2014, 22:35
Profile

Jag gjorde om alla lödningar omkring v2, men det hjälpte inte. Ska kontrollera om det påverkas av yttre faktorer. Ska också lyssna noggrannare om det är mindre regelbundet utan v1.

Återigen tack för tipsen. Felsökning fortsätter...

Edit: elstängsel finns ca 50m från huset. Kan det påverka?

26 Mar 2014, 18:06
Profile

"elstängsel finns ca 50m från huset. Kan det påverka?"

Hehe. Det var ju det jag sa. Ja, det påverkar garanterat. I min värld, långt ute på landet för några år sen, kunde man höra dom på ett par kilometers håll på kortvåg och ända upp till UHF. Hördes alltid, men mest vid fuktigt väder.

Knäpparna beror i regel på spruckna (eller skitiga = överslag) isolatorer i stängslet, så du får be din granne kolla över sitt stängsel. Vill du verkligen verifiera att det är det som är boven så ta dit en förlängningssladd med dej och gå dit med stärken.

Sen gäller det för dej att minska känsligheten för HF i din preamp. Ferritpärlor på gallren, blockeringskonding mellan ingång och jord brukar hjälpa.

26 Mar 2014, 20:57
Profile

Hej!
Detta är mitt första inlägg här på Ljudbojen!
Jag läste ditt inlägg om knäpparna och lyssnade på inspelningarna för några dagar sedan.
Tänkte att jag skulle tipsa dej om störningarna, men hade problem med registreringen.
Men idag lyckades jag :D
Håller med Ballz att det är typiska störningar från el-stängsel.

På den ena inspelningen kan man även höra en svagare, så det kan vara ett stängsel lite längre bort också.
Det är lite tidigt för årstiden, men kolla ändå om det är några grässtrån som når upp till ledningen.
Är det el-stängsel med den breda typen av band (5-6-ledare) i stället för en enkel tråd kan det vara problem att slippa störningen.
Avstörning av förstärkarens ingångssteg är säkert den bästa medicinen.

Last edited by Musikanten on 26 Mar 2014, 23:52, edited 1 time in total.

26 Mar 2014, 23:25
Profile

Hoppas att problemet är identifierat då. Det är i alla fall någorlunda enkelt att hantera (enklare än intermittenta komponenter och mystiska oscillationer). Hinner inte testa ikväll, får bli senare i veckan. Om inte annat märker jag om det är skillnad när jag tar med den till repet på söndag.

26 Mar 2014, 23:51
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]