View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 01:49

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Behöver hjälp: Vinande förstärkare BILDER NU 
Author Message

Post Behöver hjälp: Vinande förstärkare BILDER NU
Har sedan ett tag en Palmer Eins, en-wattare med ECC82 som slutrör, där jag har problem med ett oscillerande ljud, ett högfrekvent vinande som kommer under vissa betingelser.
Ska försöka förklara symptomen så att någon kan komma med förslag på åtgärd.

Vinandet kommer när jag använder single coils, med humbuckers kommer det vid betydligt högre gain och volym eller inte alls. Oljudet kommer när volymen är tämligen hög eller när jag använder OD/Dist/Fuzz.
Vissa gitarrer är mer ”känsliga” än andra, dvs två strator reagerar inte helt på samma sätt.
Vinandet uppkommer bara när jag inte ”jordar” gitarren genom att hålla på dess metalldelar, dvs så fort jag släpper kontakt med t ex svajspaken så sätt oljudet igång. Det är alltså inte fråga om mikrofoni från mickarna. Samtidigt är det tydligt att det har med mickarna att göra, på något sätt.
Vinandet ändrar ”tonhöjd” när jag skruvar på förstärkarens tonkontroll.
Vinandet upphör när jag skruvar ner gitarrvolymen ett snäpp, får liknande effekt när jag drar ner tonkontrollen på gitarren.
När jag närmar handen mot förstärkaren beter sig ljudet på liknande sätt som om förstärkaren nästan varit en Theremin. Annars har det ingen betydelse hur långt från förstärkaren jag befinner mig (inom 1-4 m).
En sak som är lite förvånande, förstärkaren är köpt begagnad, är att det direkt på signal vid ingångsjacket sitter en kondensator som sen går vidare in i kretskortet. Lite förvånande att man inte satt denna på kortet, om den är original dvs.

Har testat följande, utan förbättring;
Bytt rör.
Satt buffer före fuzzar.
”Rört om” i kablaget i förstärkaren med kina-pinne.
Testat att elektriskt jorda förstärkaren.
Kört utan pedaler, men på hög volym.

Har inte testat detta, men det borde jag kanske göra;
Spänna båda transformatorerna (hade på en annan förstärkare liknande problem, de försvann då jag spände nättrafons skruvar).
Rengöra rörens ”ben” och socklarna.
Annars har jag inga idéer…. Någon som kan hjälpa till att hitta en lösning?

Last edited by Goran on 19 Mar 2014, 15:10, edited 1 time in total.

18 Mar 2014, 08:25
Profile

Post Re: Behöver hjälp: Vinande förstärkare
Skitknepigt, väldigt långsökt, men du har testat olika gitarrkablar? låter fånigt, jag vet...

18 Mar 2014, 22:54
Profile

Eftersom du bytt rör så utesluta det.
En bild på insidan av stärkan hade varit bra nu, ibland kan det vara kablar som går till rören som kan ge upphov till detta fenomen, man kan även var någon dålig lödning (till jord?).

18 Mar 2014, 23:13
Profile

Custom Sam wrote:
Skitknepigt, väldigt långsökt, men du har testat olika gitarrkablar? låter fånigt, jag vet...

Jodå, det är testat.

19 Mar 2014, 07:44
Profile

Amp Healer wrote:
Eftersom du bytt rör så utesluta det.
En bild på insidan av stärkan hade varit bra nu, ibland kan det vara kablar som går till rören som kan ge upphov till detta fenomen, man kan även var någon dålig lödning (till jord?).

Ska ordna det.
Att det är något som har med jord att göra är rätt tydligt tycker jag.

19 Mar 2014, 07:46
Profile

Post Re: Behöver hjälp: Vinande förstärkare BILDER NU
Bytt kabeln från ingångsjacket till skärmad sådan. Sätt en jordad skärm på ingångsröret.
Utgångstrafo är dumt placerad.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

19 Mar 2014, 20:24
Profile WWW

Instämmer med Alex, och du ka nog skippa kondingen på ingången med.

20 Mar 2014, 03:08
Profile

Amp Healer wrote:
Instämmer med Alex, och du ka nog skippa kondingen på ingången med.

Vad har den för funktion om det inte är ingångskonding? För om det är det kan jag väl inte ta bort den...

Återkommer när jag testat råden, men kan ta lite tid för är inte säker på jag har skärmkåpa.
Får klura ut hur jag ska fästa rörskärmen, sockeln är inte förberedd för detta, men det löser sig…

OCH, Tack för support båda två!

20 Mar 2014, 07:51
Profile

Goran wrote:
Vad har den för funktion om det inte är ingångskonding? För om det är det kan jag väl inte ta bort den...

Återkommer när jag testat råden, men kan ta lite tid för är inte säker på jag har skärmkåpa.
Får klura ut hur jag ska fästa rörskärmen, sockeln är inte förberedd för detta, men det löser sig…

OCH, Tack för support båda två!

Ja det beror lite på konstruktionen, om det inte sitter något motstånd på katoden på ingångsteget, så kan du inte ta bort kondingen, men du kan flytta den till direkt på kortet med korttare leads , efter en skärmad kabel.
Men har du motstånd på katoden, så kan du ta bort den.

Angående skärmkåpa, så kan du ta en vanlig och sen ta ur fjädern löd sen dit tåt på den och sen ner till jord .
Skulle nu skärmkåpan sitta löst på, så kan du bara buckla till den lite så den sitter tajtare.

20 Mar 2014, 15:19
Profile

Amp Healer wrote:

Ja det beror lite på konstruktionen, om det inte sitter något motstånd på katoden på ingångsteget, så kan du inte ta bort kondingen, men du kan flytta den till direkt på kortet med korttare leads , efter en skärmad kabel.
Men har du motstånd på katoden, så kan du ta bort den.

Angående skärmkåpa, så kan du ta en vanlig och sen ta ur fjädern löd sen dit tåt på den och sen ner till jord .
Skulle nu skärmkåpan sitta löst på, så kan du bara buckla till den lite så den sitter tajtare.

Nu är jag ingen fena på att hitta om där sitter ett motstånd eller ej, men om jag tar bort kondingen och där inte är ett motstånd, leder det till haveri eller bara att det låter skit/inte alls?
Vilket ben är kopplat till katoden, kanske underlättar veta?

20 Mar 2014, 19:05
Profile

Bry dig inte om ta bort den. Ingångskonesator har 2 uppgifter:
1. Tillsammans med ingångresistansen bildar den första etapp av basavskärning
2. Ifall oturen är framme och ingångstrioden havererar med kortslutning mellan anod och galler så stoppar den sisådär 250-350 V DC från att nå ingångsjacket på gitarren eller dig.
Den skall vara specad för 400V, kan vara lämpligt att kolla.

Zagray! - test & review

20 Mar 2014, 19:24
Profile WWW

Kollade lite extra på den ena bilden och första steget är kopplat som "vanligt" med motstånd o konding, så du kan ta bort ingångs kondingen utan bekymmer.

Gillar du ljudet i den stärkan? Ljudklipp jag hört så tyckte jag den var rätt blurrig i basen, men det kan ju varit just det ljudklippet.

20 Mar 2014, 19:35
Profile

Starta förstärkaren. Koppla in en gitarr. Skruva upp. Pilla på den där ingångskondingen som hänger fritt i luften. Jag ger mej katten på att den är mikrofonisk eller att hela arrangemanget är mikrofoniskt. I s f....ta bort den. Eller limma fast den på ingångsjacket med smältlim.

20 Mar 2014, 21:34
Profile

Amp Healer wrote:
Kollade lite extra på den ena bilden och första steget är kopplat som "vanligt" med motstånd o konding, så du kan ta bort ingångs kondingen utan bekymmer.

Jag tror du misförstod det jag skrev...men om jag säger så här: det är faktiskt en elsäkerhetsdetalj som nästan aldrig nämns.

Zagray! - test & review

20 Mar 2014, 21:54
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Amp Healer wrote:

Jag tror du misförstod det jag skrev...men om jag säger så här: det är faktiskt en elsäkerhetsdetalj som nästan aldrig nämns.

Men vid ett sådant haveri bör anodmotståndet minska anodströmmen till några få milliampere. 350V och ett anodmotstånd på 100k ger en max ström på 3.5mA. Ofta sitter där ju ett motstånd på gallret också på ca 30k.

Ett problem som inträffar när man minskar anodspänningen mycket, med exempelvis VVR(mosfet) som vissa stärkare använder är, att gallret börjar dra ström. Detta märks när du rattar på volymkontrollen på gitarren, det börjar spraka som om du har en riktigt dålig potentiometer. Då funkar ju en ingångskonding förträffligt som botemedel. När det gäller andra ljudmässiga för/nackdelar har jag ingen aning.

20 Mar 2014, 23:32
Profile

Enda felet med ingångskondingen är väl att den verkar hänga och dingla fritt i luften i kabeln vilket jag fått lära mig inte är korrekt montering.

20 Mar 2014, 23:55
Profile

skumberg wrote:
Men vid ett sådant haveri bör anodmotståndet minska anodströmmen till några få milliampere. 350V och ett anodmotstånd på 100k ger en max ström på 3.5mA. Ofta sitter där ju ett motstånd på gallret också på ca 30k.

Kittlar väl störtskönt i handen även om inte det blir någon ström att tala om..........

20 Mar 2014, 23:58
Profile

Amp Healer wrote:

Gillar du ljudet i den stärkan? Ljudklipp jag hört så tyckte jag den var rätt blurrig i basen, men det kan ju varit just det ljudklippet.

Jag gillar ljudet och upplever den inte alls blurrig i basen, halsmick på strata låter nästan som en flygel, ett gott tecken.
Men den låter inte bra om man maxar volymen, ingen direkt snygg dist, men den spelar rent/crunch nästan hela vägen till max.

Det där med mikrofonisk, vete tusan om det är så, varför försvinner vinandet när jag "jordar" gitarren med min kropp då?l Alla tips ska testas i helgen och återkommer med rapport

21 Mar 2014, 07:48
Profile

Tog komp från jobb och gjorde samtliga rekommenderade insatser, i tur och ordning med testning mellan varje steg...
Inget hjälpte :x

Men gjorde en del iakttagelser;
Vinandet/tjutet försvinner m e m om jag är tre meter från förstärkare.
Plus att det, som nämnts, försvinner helt när jag "jordar" gitarren genom att vidröra metalldelar (inte bara strängar), eller telejacket in i förstärkaren för den delen.
Det är inte mikrofoni från gitarren i vanlig bemärkelse, med motsvarande gain på pedaler (även en RC Booster ger samma effekt) så får jag inte samma vinande från någon annan av mina förstärkare, någonsin. Varför viner det inte med humbuckers???
Varför är vissa strator mer känsliga än andra???
Så, vad ända in i glödheta h-lv-tet kan det vara?????

Googlat lite och hittade något om att man inte ska jorda "jorden" på ingången, utan göra det efter förstärkeriet, men begriper inte vad det skulle ge för skillnad...

Tacksam för ytterligare ideér.....

21 Mar 2014, 18:42
Profile

Prova att koppla en 10nf keramisk konding från jorden på ingångsjacket direkt till chassit.

21 Mar 2014, 20:56
Profile

skumberg wrote:
Prova att koppla en 10nf keramisk konding från jorden på ingångsjacket direkt till chassit.

Menar du att jag ska lyfta jorden, den gul-grön randiga kabeln, där jord från ingångsjacket går in och sätta 10nF kondingen mellan input-jord och gula-gröna kabeln?

22 Mar 2014, 12:25
Profile

Goran wrote:
skumberg wrote:

Menar du att jag ska lyfta jorden, den gul-grön randiga kabeln, där jord från ingångsjacket går in och sätta 10nF kondingen mellan input-jord och gula-gröna kabeln?

Jag tror att Niklas menar "minuspolen" på ingående signal (ingångsjacket), och koppla kondingen till chassit, helst till samma punkt där första rörets katodmotstånd är jordat. Detta för att minska jordstörningar, stjärnjordstänk.

22 Mar 2014, 19:03
Profile

Custom Sam wrote:
Jag tror att Niklas menar "minuspolen" på ingående signal (ingångsjacket), och koppla kondingen till chassit, helst till samma punkt där första rörets katodmotstånd är jordat. Detta för att minska jordstörningar, stjärnjordstänk.

Det är ett tips jag fångade upp från Aikens artiklar. Men jordningen skall göras kortast väg till chassit från minus(jord) på gitarringången. Du behöver alltså inte lödda loss några kablar för att testa detta. Läs gärna om jordning både där och även hos valvewizard som är bra på illustrationer.
Citatet från aiken:
"If you connect the buss to ground at the power supply, you will need to use an isolated input jack (run the shield connection over to the ground point of the cathode components of the first stage). Then you will need to add a 0.01uF capacitor (ceramic disk caps are good for this) from the shield terminal of the input jack directly to the chassis with the shortest possible wires. This will keep radio frequencies from getting into the amp."

Jag hade en gång en echoplex inne som betedde sig som en theremin. Det visade sig att kopparbanan var av på kretskortet och lämnade några komponeter kring emittern på en trissa ojordade(bland annat kondingen över emitter motståndet). Spänningarna var trots detta nära schemavärden vilket var förvirrande till en början. Du bör alltså också säkerställa att allting är kopplat som det skall, inga dåliga lödningar etc.

22 Mar 2014, 20:08
Profile

Hmmm, jag ska alltså koppla 10nF mellan ingångsjackets jord (det är isolerat) och chassi jord?
Men ingångsjackets jord är direkt anslutet till chassi jord, som man ser på bilden, går inte då all "ström" enklaste vägen, dvs direkt till chassi jord?
Har på några fuzzar, som gett ifrån sig vinande eller radioljud, satt en 10K resistor i serie med "plus" på ingången. Och även en 470pF mellan "plus" på ingångssignalen och jord.
Där kan jag förstå logiken, men att sätta en 10nF från jord till jord, där jord (på ingångsjacket) och jord redan är sammanfogade.....

Ursäkta att man är lite trög....

Ska kolla upp ev kallödningar, det tycker jag låter som en rimlig orsak till eländet.

23 Mar 2014, 08:31
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]