| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Liten snöskoter, bil, båtkompass
Köpte en ny skoter i helgen och konstaterade att det inte såg ut som det gjorde för fem år sen i mina hemtrakter efter X antal kalhyggen  Var lite svårnavigerat i lätt dimma så man inte såg bergen och fick små chansa att komma rätt. En enkel liten smidig kompass skulle vara bra att ha på skotern i såna här lägen då man ofta måste hålla koll på terrängen och då lätt kan börja dra iväg åt nåt håll. Belysning som går på 12V kunde också vara bra att ha men är väl inte helt nödvändigt. Har GPS men känner att man vill ha en vanlig "analog" kompass som fungerar i alla väder och utan batterier. Några tips på nån liten smidig kompass som inte kostar skjortan. Behöver inte vara nån värsting utan den skall mer användas till att bara se väderstrecken men den får ju inte gå hel fel heller.
|
| 03 Feb 2014, 10:43 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
 Re: Liten snöskoter, bil, båtkompass
| 03 Feb 2014, 13:17 |
|
 |
|
busse
|
Såna där har jag ju tänkte mig mer nåt åt marin hållet fast liten som kan monteras fast bakom rutan på skotern. Har GPS i from av Garmin hundpejl och har beställt styrfäste till handenheten men en vanlig kompass skulle också sitta fint. Ni som testat köra skoter i dålig terräng och mörker vet säkert hur svårt det är att hålla rätt kurs då man får lägga mycket av uppmärksamheten att på att planera körningen för att inte hamna i nåt elände och inte komma där ifrån utan en masssa tjorv. Då känns en kompass som sitter fast på skotern som ett enkelt bra hjälpmedel.
|
| 03 Feb 2014, 13:35 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
| 03 Feb 2014, 15:30 |
|
 |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
Jag tänkte också omedelbart på ett marint instrument. Men den här är ju standard 52mm perfekt att montera i instrumentpanelen belysning.  
|
| 03 Feb 2014, 19:20 |
|
 |
|
busse
|
Silva kompassen har jag kikat skulle vara kul att se hur stor den är, de moderna skotararna är ju så jäkla slimmade nu för tiden så man får plats att montera den på nån plan yta.
Var hittar man den där kompassen i 52 mm utförande? Den skulle ju kunna vara ett alternativ.
|
| 04 Feb 2014, 09:30 |
|
 |
|
Bbenderman
|
|
| 04 Feb 2014, 15:00 |
|
 |
|
busse
|
Bbenderman wrote: http://www.asap-supplies.com/marine/compass-gauges/faria-fluxgate-compass-instrument-euro-black-12892 Enda nackdelen med denna var väl priset. Conrad har ju små smidiga kompasser ex denna http://www.conrad.se/HR-BILKOMPASS.htm? ... 87_0306020 som kunde funka. Frågan är ju också hur rätt en sån där går, men den går säkert nog rätt till det jag skall ha den då jag inte skall navigera längre sträckor på ex fjäll eller hav. Dock så känns det lite surt att betala 99 kr i frakt för två kompasser som kostar lika mycket tillsammans. Tycker dock att Conrad har hutlös frakt, samma sak då jag beställde en piezotändare till kylskåpet i husvagn, frakten kostade mer än tändaren.
|
| 05 Feb 2014, 08:41 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
busse wrote: Dock så känns det lite surt att betala 99 kr i frakt för två kompasser som kostar lika mycket tillsamman Vad spelar det för roll om du får 2 kompasser för 200:-? Om dom kostat 99:-/st och fri frakt , hade det varit bättre?
| 05 Feb 2014, 12:28 |
|
 |
|
busse
|
Mike Leaf wrote: Vad spelar det för roll om du får 2 kompasser för 200:-?
Om dom kostat 99:-/st och fri frakt , hade det varit bättre? Förmodligen hade det kännts bättre  Är nog mycket psykologi i det hela  .
|
| 05 Feb 2014, 13:38 |
|
 |
|
Bbenderman
|
Vad har du för skoter?
|
| 05 Feb 2014, 13:46 |
|
 |
|
busse
|
Bbenderman wrote: Vad har du för skoter? En Lynx 49 Ranger med e-tek motor, så i sammanhanget är 200 kr för kompasser en skit summa Var ute och testade 49:an i går kväll ensam tidigare har det bara varit skogskörning och dessutom med nån av pojkarna på skotern och den går lungt och fint och märker inte av de 116hk som den skall ha i skogen. Men i går testade jag på älven och upp till ca 85 km/h går den lungt och fint men sen jäklar hände det grejer pluggade gasen i botten i 80 och då mätaren passerade 90km/h bara ylade motorn till och blev ett sjujäkla drag! Konstaterar att jag nog gott och väl hade klarat mig med 4-taktsmotorn ace jag är ju van med 56hk i en Rotax 503. Gammelskotern är en Ranger King 500 från 1998 köpte den ny efter påsken 98:a, köpte den nya 49 Rangern så att jag och sambon skall kunna åka tillsammans med var sig grabb på skotrarna, är ju mycket roligare att bara ha skotrar än att dra pulka speciellt om man vill åka utanför lederna.
|
| 05 Feb 2014, 14:13 |
|
 |
|
Con Chord
|
Kul med ny skoter E-tec är en väldigt trevlig motor med relativt låg bränsleförbrukning. Kandke lite bökiga att skruva i, men förhoppningsvis slipper du det.
|
| 05 Feb 2014, 19:34 |
|
 |
|
busse
|
Con Chord wrote: Kul med ny skoter E-tec är en väldigt trevlig motor med relativt låg bränsleförbrukning. Kandke lite bökiga att skruva i, men förhoppningsvis slipper du det. Jo den verkar trevlig och en fin kombination till vad jag skall ha skotern, jag var lite rädd att e-tec motorn skulle vara för vass och aggressiv vid skogskörning men jag upplever ingen större skillnad mot 503:an med dubbelgasare i Kingen vid skogskörning. E-tec motorn motorbromsa dock hårdare än 503:an och kanske lite med direkt tillslag på variatorn vid start men imponerande hur lugnt den går. Man får ju verkligen hoppas att man slipper skruva för e-tec är väl att jämföra med en modernare bil med elektronik och annat elände.
|
| 05 Feb 2014, 20:28 |
|
 |
|
Bbenderman
|
Lynx får mig onekligen och tänka på pistvakt. Sven-E ha vart på fjälle och råkat träffat sin fader Stor-Erik som har mystiskt varit borta i 20år Det första de två andra bröderna Olle och Jan-E frågar är vilken skoter han hade. "Lynx så klart dä bäst" Och jag håller med det är typ Mercedes BMW i Skoter världen. Så grattis till en underbar maskin.
|
| 06 Feb 2014, 07:56 |
|
 |
|
busse
|
Bbenderman wrote: Lynx får mig onekligen och tänka på pistvakt. Sven-E ha vart på fjälle och råkat träffat sin fader Stor-Erik som har mystiskt varit borta i 20år Det första de två andra bröderna Olle och Jan-E frågar är vilken skoter han hade. "Lynx så klart dä bäst" Och jag håller med det är typ Mercedes BMW i Skoter världen. Så grattis till en underbar maskin. Ja till det jag skall ha skotern verkar 49 Rangern vara fin, nu har vi väldigt bra före så den går på snön så hur den går i riktig lössnö vet jag inte, vissa klagar att dom vill dyka då det går uppför och man gasar men man skall visst kunna justera boggin så dom går bättre. Sen är väl allt relativt om man jämför med en ren klättermaskin med 800 motor så går den nog sämmre vid samma typ av körning men till skogssmygning bör nog Rangern gå bättre. Vad man jag direkt upplevede är hur smal och hög 49:an känns mot Ranger Kingen, en klar fördel vid ståendes körning men då man har med sig en av pojkarna på skotern och inte vill stå och köra känns den lite vinglig mot gammel Kingen. Passade även på att utrusta den med ryggstöd och packbox, det blev ju lite gubbit utseende då men klart praktiska grejer att ha på skotern, ryggstödet är ju fint att ha då man skall ha med barnen.
|
| 06 Feb 2014, 08:44 |
|
 |
|
susy
Joined: 12 Dec 2008, 19:31 Posts: 630 Location: Västertorp, S Stockholm.
|
Nu har jag inte lusläst alla poster så det kanske redan nämnts. "Vanliga" kompasser störs ju av närhet till järn. Om du tänker montera den permanent bör du nog prova först med en enkel orienterings kompass hur mycket nålen snurrar när du kommer i närheten.
|
| 06 Feb 2014, 09:58 |
|
 |
|
busse
|
susy wrote: Nu har jag inte lusläst alla poster så det kanske redan nämnts. "Vanliga" kompasser störs ju av närhet till järn. Om du tänker montera den permanent bör du nog prova först med en enkel orienterings kompass hur mycket nålen snurrar när du kommer i närheten. Det har du helt rätt i, därför är en kompass som går att fästa på ex rutan bra då kommer man en bit ifrån sånt som man påverka kompassen.
|
| 06 Feb 2014, 14:13 |
|
 |
|
Wheatenterror
|
E-tech och kompasser är inte direkta kompisar. Vet inte varför men nålen bara snurrar tills motorn är avslagen, gällde i alla fall en 800. Troligtvis något som ger magnetfält.
Har själv en Garmin Dakota 20 med Ram montering på min egen skoter. Oerhört skönt att kunna hitta tillbaka även om Dakota 20 är på tok för liten.
|
| 07 Feb 2014, 15:14 |
|
 |
|
busse
|
Jag skall kolla hur en vanlig kompass beter sig runt skoter, jag tror ju som sagt att man måste ha den kring rutan för att inte påverkas av magentfält eller andra järnhaltiga saker som styret.
Då det gäller GPS så har jag en Garmin Astro 220 hundpeljare som får funka som GPS. Monterade ett cykelfäste på styret till handenheten i går och pluggade sen in 12V kabeln i skoterns 12V uttag och åkte ut och testade en sväng. Det enda som är lite irriterande är att orginaluttaget inte går under ca 2500 rpm, dock hittade jag en inställning i Astron så man kan välja att den inte stänger av sig då den tappar extern spänningsmatning så då funkar den på batteri på tomgång. Nackedelen är att belysningen slocknar vid batteridrift men den tänds igen då den extrerna spänningsmatningen kommer igång igen.
Astron upplevde jag också som ganska liten till att använda på skotern men det får funka och det är ju bättre än att vara helt utan.
|
| 07 Feb 2014, 16:02 |
|
 |
|
Wheatenterror
|
Du har något fel i elsystemet, eller så får du ta 12v på ett annat ställe. Ingen av de BRP jag har haft att göra med har något problem med 12v på tomgång. Det är ju då man har tid att kolla upp kartor ordentligt. Eventuella irritationer har funnits med att strömmen bryts när man lägger i backen på vissa.
|
| 07 Feb 2014, 18:14 |
|
 |
|
busse
|
Jag tror inte att det är fel på elsystemet, det förekommer tydligen på både Lynx och Ski Doo att man inte har spänning i original 12V uttaget under 2000 rpm, hittar inget i boken om 12V uttaget men handtagsvärmarna går inte heller under 2000 rpm enligt boken. Man funderar ju lite hur dom tänkt med att inte ha spänning i uttaget under 2000 rpm lyset går ju hela tiden motorn är igång så nog borde man väl kunna lösa det hela så att man hade spänning i uttaget så fort motorn går.
Jag funderar på att montera ett till 12V uttag till GPS:en men jag skall tala med återförsäljaren innan jag gör det då det är garanti på skotern så det inte blir nåt tjorv med den.
|
| 07 Feb 2014, 20:51 |
|
 |
|
Wheatenterror
|
Fel från min sida. Mina mer Ski-Doofanatiska vänner sa att det är vanligt på 600motorn utan elstart. Känns konstigt då de jag kör med har 800 utan 12v trassel eventuellt samma som Polaris att strömmen bryts när motorn ändrar rotationsriktning.
|
| 08 Feb 2014, 04:06 |
|
 |
|
busse
|
Enligt vad jag gogglat fram så finns det visst också e-tec 800:or som bryter på tomgång. Det som är konstigt är varför man man bryter spänningen på 12V uttaget på tomgång på 49:an då det ändå sitter batteri och elstart i den så då borde det ju vara lätta att fixa konstant matning från fabrik.
Få se hur jag gör om jag drar nytt uttag eller ej som det är nu funkar det med att låta GPS:en gå på batteri på tomgången och det enda som händer är ju att belysningen släcks i batteridrift men det är nog sällan jag kommer att köra på okända marker i mörker och måste jag stanna för att läsa kartan får man väl tycka igång belysningen manuellt. Som jag skrev tidigare så skall jag kolla med återförsäljaren innan jag drar nytt uttag så man inte sabbar garantierna.
|
| 08 Feb 2014, 10:06 |
|
 |
|
rifle
|
Om du kör i mörker och stannar för att kolla kartan så är det väl bara gasa lite över 2000rmp så du får ström? Tillslagsvarvet ligger väl inte så lågt ens på en gubbaskoter? 
|
| 26 Feb 2014, 10:25 |
|
 |
|
busse
|
rifle wrote: Om du kör i mörker och stannar för att kolla kartan så är det väl bara gasa lite över 2000rmp så du får ström? Tillslagsvarvet ligger väl inte så lågt ens på en gubbaskoter?  Jo på denna 116hk gubbskoter så ligger tillslagsvarvet i alla fall högre än då 12V uttaget kopplas in, det verkar vara igång till ca 2000 varv men för att 12V uttaget skall starta så måste man upp över tillslagsvarvet. Lite irriterande så displayen slocknar i batteriläget då man tappar 12V jag har ju dessutom en Gamin Astro 220 som GPS vilken kanske inte heller har optimal skärm vilket gör att man nästan måste stanna för att kunna se nåt och då är displayen utan bakgrundsbelysning. Jag överväger fortfarande att montera en vanlig kompass på skotern då jag tycker att GPS:ens kompass inte alltid hänger med om man snirklar på. Men fortsätter det att vara sånt här väder som det varit sista veckorna så är det bara garagera skotern för det börjar redan vara dåligt med snö och isarna skall man definitivt inte alls vara på. Står det så varmt som det gjort sista veckan så är då snön borta fort  . Detta väder är inte som det brukar vara i februari utan snarare som i slutet av april.
|
| 26 Feb 2014, 22:23 |
|
 |
|
Emnitec
|
Om jag vore du (till nästa säsong) så skulle jag koppla om 12-volts uttaget så att du slipper klipp innan 2000 varv, finns ingen anledningen direkt att ha det på annat sätt. Sedan måste jag smyga in med lite kommentarer om e-tec. Absolut inte något mer svårskruvad än någon annan motor med direktinsprutning oavsett om det är Polaris eller Arctic Cat, samma princip (Yamaha spelar i en egen liga då dom enbart har 4-takt med direktinsprutat och du behöver aldrig skruva i en Yamaha-motor). Men, det som är (kul) med e-tec, och då framförallt om man kör hårt med dom, är att man kan räkna med ett motorhaveri efter en 6-700 mil eftersom dom har kapslade lager i vev. Efter hård körning så bränner man bort det inkapslade fettet och då har man ett haveri i knät. Räknar man med detta innan och byter lager antingen själv eller lämnar in, vilket inte är så stor kostnad, så har du den absolut trevligaste 2-taktaren som finns att uppbringa. 49 Ranger är ju en extremt trevlig skoter att åka med. Väldigt smidig och 600:an räcker mer än väl till att skotta snö med där det behövs. Så, mycket bra val av skoter! Det finns nog bara ett bättre val vad gäller 2-takt och det är att gå bredband med en Commander... 
_________________ /Emnitec
*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*
|
| 05 Apr 2014, 22:55 |
|
 |
|
busse
|
Emnitec wrote: Om jag vore du (till nästa säsong) så skulle jag koppla om 12-volts uttaget så att du slipper klipp innan 2000 varv, finns ingen anledningen direkt att ha det på annat sätt. Sedan måste jag smyga in med lite kommentarer om e-tec. Absolut inte något mer svårskruvad än någon annan motor med direktinsprutning oavsett om det är Polaris eller Arctic Cat, samma princip (Yamaha spelar i en egen liga då dom enbart har 4-takt med direktinsprutat och du behöver aldrig skruva i en Yamaha-motor). Men, det som är (kul) med e-tec, och då framförallt om man kör hårt med dom, är att man kan räkna med ett motorhaveri efter en 6-700 mil eftersom dom har kapslade lager i vev. Efter hård körning så bränner man bort det inkapslade fettet och då har man ett haveri i knät. Räknar man med detta innan och byter lager antingen själv eller lämnar in, vilket inte är så stor kostnad, så har du den absolut trevligaste 2-taktaren som finns att uppbringa. 49 Ranger är ju en extremt trevlig skoter att åka med. Väldigt smidig och 600:an räcker mer än väl till att skotta snö med där det behövs. Så, mycket bra val av skoter! Det finns nog bara ett bättre val vad gäller 2-takt och det är att gå bredband med en Commander...  Jag kommer nog att koppla om 12V uttaget till nästa säsong så det ligger på hela tiden, egentligen vore ju det mest praktiska att kunna koppa det så det är igång då skotern är igång så det gick på matningen till lyset. Dock har jag konstaterat att skärmen på Astron är alldeles för liten man måste nästan stanna för att man skall kunna se nåt och då slocknar bakgrundsbelysningen så omkoppling av 12V uttaget är nog inte fel. Det är nog troligt att e-tec inte är värre än nåt annat nytt men jämfört med en fläktkyld 503:a så är den väl lite mer komplicerad. Hur tänker man med kapslade lager på veven? Borde det inte vara klokare med lager som får smörjning via oljeinblandningen? Nu skulle jag tro att jag kör snällare än genomsnittet då det gäller e-tec motorer och kör ju inte så många mil per säsong heller får jag ihop 100 mil så är det nog bra, denna vinter har det blivit ca 40 mil, men då har det ju varit en ganska dålig säsong med 6 veckor ihållande regn i streck sista veckorna har ju varit fina men dåligt med snö och stenhårt vilket gett problem med kylning. Nu har isrivare inhandlats och skall monteras i veckan och förhoppningsvis håller vädret i sig så det står natt kallt till påsk så man får ihop några mil till. Jag är väldigt nöjd med 49:an och den är otroligt smidig i skogen och effekten i 600:an räcker då till för mitt körande, bredbandare har väl sina fördelar men jag föredrar de smalare och långa skotrarna som är lite smidigare och går bra i snö. Kommer aldrig mer att äga en kort skoter för jag är less på att lyfta.
|
| 07 Apr 2014, 19:43 |
|
 |
|
Emnitec
|
busse wrote: Hur tänker man med kapslade lager på veven? Borde det inte vara klokare med lager som får smörjning via oljeinblandningen? Jag vet inte helt säkert, men kan vara av både miljömässiga skäl och samtidigt att man slipper all sot/skit som till slut förstör lagren via oljeinblandning. Vet man bara om det och antingen byter, eller fettar om lagren så har man enbart en trevlig motor som drar sanslöst lite bränsle för att vara en 2-taktare.
_________________ /Emnitec
*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*
|
| 08 Apr 2014, 19:48 |
|
|