View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 21:53

Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Ny Svensk webshop för Fenderkloner 
Author Message

Post Re: Ny Svensk webshop för Fenderkloner
Nordström-Audio wrote:
Tom-Andrew wrote:
En tanke som jag klurat på länge själv:
Varför inte erbjuda en enkanalig AB763? Hur många använder egentligen både Normal- och Vibrato-kanalen på en Deluxe/Twin/Pro/Super?

Jag tänker mig en "high-power" Princeton Reverb. Med olika faceplates kan dessutom samma chassi användas till varianter med/utan "vibrato" och/eller reverb. Med några olika scheman kan man dessutom välja om det ska vara 6V6 eller 6L6GC i slutsteget, LTP eller concertina som fasvändare...

Den stora fördelen är att komplexiteten i bygget blir avsevärt mindre med en kanal än med två.

Värsta grejen ju! :)

Är det viktigt att det är en Fenderklon? Att den exakt ser ut som en Blackface-modell?

Inte för mig. Gillar t ex blond tolex, vita barrel-rattar mm.

Dock bör den vara snygg. Många mindre fötstärkartillverkare borde i allmänhet lägga lite mer engagemang på det exteriöra, en del stärkare ser inget vidare ut.

12 Dec 2013, 22:01
Profile

Jag gillar också blond tolex och vita rattar, brownface stuket tycker jag är det snyggast som Fender producerat.

Tror det handlar om tycker och smak då det gäller utseendet, en del gillar tweed stuket, andra brownface och en del blackface. Håller fullt och fast med att det skall se snyggt ut. Själv designar jag paneler på mina bygge för jag vill att det skall se "köpes" ut. Har turen att få trycka dom på en reklambyrå till i princip materialkostnaden, visst blir det lite budget för mig med men en laminerad dekal klistrad på en 0.7 mm galvad plåt duger till paneler åt mig och ser bra ut. Enda nackdelen är väl att den inte är lika tålig som en screentryck panel är.

12 Dec 2013, 22:28
Profile

Det viktiga är väl att den låter "rätt".

Sedan skadar det knappast att den är "stilig"; första intrycket är ju ofta synintrycket. Jag tror att princeton-formatet är lyckat! För egen del skulle jag vilja kunna få plats med en 12":are i kabinettet.
Jag är ingen tweedkille, jag föredrar svart tolex, men fronttyget behöver inte vara blackface. :)

Låter det bra så är det antagligen bra...

14 Dec 2013, 11:23
Profile
Reply to topic   [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3