View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 22:41

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Twin-experter - vad har ni att säga om dessa bilder? 
Author Message

Post Twin-experter - vad har ni att säga om dessa bilder?
Den har mastervolym som synes:
Image

Importerad av Albin Hagström i Älvdalen enligt bakre skylt:
Image

Vad är det för trafos? Original eller Hagström?
Image

Två olika sorters högtalare, vilken är original? Märke och sort på dessa?
Image

Vad kan ni säga utifrån dessa bilder ang skick, värde, årsmodell, vad för grejer det sitter i den osv? Är helt novis men skulle vilja ha lite info kring den. Har spelat på den ikväll och den låter bra. Nyservad av Ola Insulander. Kunde inte testa vibratot då jag inte hittade fotomkopplaren. Eller så var det sönder, men jag förutsatte att man måste ha fotomkopplaren för att få igång det? Reverbet funkade dock utan. Den har tiltlegs vilket inte syns på fotona.

Skulle bli jättetacksam för lite info kring den då jag funderar på att köpa den.

Last edited by Shoegazers Anonymous on 18 Jan 2014, 11:57, edited 1 time in total.

03 Dec 2013, 01:32
Profile WWW

Post Re: Twin-experter - vad har ni att säga om dessa bilder?
Tala om serienumret som är stansat på baksidan av chassit, så går det att säga årsmodellen. Men det handlar om åren -72 till -75 tror jag.
Original transformatorer ser det ut som.
Troligen den högra (på bilden) högtalaren som är original. Den vänstra är nog nyare. Kolla siffror på dem så bör det gå att reda ut fabrikat och ålder. Egentligen ser ingen av dem ut som typiska Twin-trattar, så det kan hända att båda är utbytta.
Tremolot funkar inte utan pedal eller kortslutningsplugg, så hoppet lever.
Ser väl bra ut?

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

03 Dec 2013, 10:32
Profile WWW

Understöder Sixten, plus att man gärna skulle titta inuti innan man köper. Det inverkar ju på priset också.

03 Dec 2013, 12:28
Profile

Tack för info. Vad är en sån här värd? Eller rättare sagt, vad ska man ge - mellan tummen och pekfingret?

03 Dec 2013, 14:05
Profile WWW

Shoegazers Anonymous wrote:
Tack för info. Vad är en sån här värd? Eller rättare sagt, vad ska man ge - mellan tummen och pekfingret?

Det beror som sagt på om det är nåt fel på den, och hur den ser ut inuti. 10-12k kanske? En säljare skulle förmodligen begära mer.

03 Dec 2013, 14:11
Profile

10-12k for en halvtidig,lite nersunkad SF Twin idag?
Inte en chans. 2006...kanske,å då menat med stora bokstäver.

Nä. En maskin som den på bilderna? 6-8 nånstans. Den senare siffran kräver som jag ser det ett finare skick än vad som visas på bilderna.
Tiden när man fick 10´ för en SF Twin hur som helst e förbi,å det sedan länge.

03 Dec 2013, 14:30
Profile

Racing wrote:
10-12k for en halvtidig,lite nersunkad SF Twin idag?
Inte en chans. 2006...kanske,å då menat med stora bokstäver.

Nä. En maskin som den på bilderna? 6-8 nånstans. Den senare siffran kräver som jag ser det ett finare skick än vad som visas på bilderna.
Tiden när man fick 10´ för en SF Twin hur som helst e förbi,å det sedan länge.

Ok, ignorera mitt förslag. Prisbilden är en annan på andra sidan viken där jag håller till, och kronan är stark... Tänkte inte riktigt på det.
Men är maskineriet i gott skick och den går för 6000 SEK, då är det bara att gratulera.

03 Dec 2013, 14:36
Profile

Quote:
Men är maskineriet i gott skick och den går för 6000 SEK, då är det bara att gratulera.

Ingår dessutom som det verkar ett Fender 6G15 stand alone reverb även om du nu råkas vara nytillverkade modellen så är det väl frågan om en rent fynd :!:

03 Dec 2013, 14:52
Profile

Ok, tack för hjälp och info. Jag behöver den egentligen inte som sagt, men det är ju kul att ha om det inte kostar skjortan och borde gå att sälja vidare utan att förlora pengar på det om jag ledsnar. Får väl bli att slå till. Jag erbjöd 5 från början då killen inte orkar att annonsera och bara är glad om någon vill ta hand om det. Han ska flytta och sluta lira. Men han ville inte ge ett pris utan ville ha bud så jag gav det. Fick ett motbud på 6 men funderar ändå på att stå fast iom att det inte är något jag egentligen behöver utan bara skulle vilja lyxa lite med. Får se vad som händer. :)
Verkar som om fotomkopplaren är borta och att högtalarna är bytta, sen är det allmänna skicket lite slitet så jag känner att det drar ner lite. Ska försöka hinna med att skruva bort luckan bakom och titta lite närmre inuti.

04 Dec 2013, 12:47
Profile WWW

Ok, tack för hjälp och info. Jag behöver den egentligen inte som sagt, men det är ju kul att ha om det inte kostar skjortan och borde gå att sälja vidare utan att förlora pengar på det om jag ledsnar. Får väl bli att slå till. Jag erbjöd 5 från början då killen inte orkar att annonsera och bara är glad om någon vill ta hand om det. Han ska flytta och sluta lira. Men han ville inte ge ett pris utan ville ha bud så jag gav det. Fick ett motbud på 6 men funderar ändå på att stå fast iom att det inte är något jag egentligen behöver utan bara skulle vilja lyxa lite med. Får se vad som händer. :)
Verkar som om fotomkopplaren är borta och att högtalarna är bytta, sen är det allmänna skicket lite slitet så jag känner att det drar ner lite. Ska försöka hinna med att skruva bort luckan bakom och titta lite närmre inuti.

Silverface växer kanske på trän hos Racing i Göteborg :wink: Men nog är väl 6K att betrakta som ett fynd ändå. Så billigt går de väl knappt i Amerika?
Högtalarna, i varje fall den ena, är kanske inte original (även om underligare saker hänt på Fender), men de är åtminstone från samma era.

04 Dec 2013, 13:11
Profile

Närå :D
Grejen e att jag för inte så länge sen renoverade en mkt mkt fin -72a. Maskin var aldrig ngt för mig,men en direkt juvel för den som ville ha en tidig SF Twin.
Försökte med 10´ både länge å väl...icke ett napp. Inte ett enda svar på ngn månad.
Märk nu väl,med original huv..original JBL..original tiltbacks osv osv å i snorfint skick. Original sidegetters osv osv.
Lät fantastiskt rent ut sagt.

I den vevan följde jag givetvis med vad avser andra Twins som låg till salu,och det var inte bara jag som begärde för mkt. INGEN av dem med den formen av prislapp gick.
Så..
Marknaden talade. Inte mer med det.

05 Dec 2013, 11:09
Profile

Nu är den köpt iaf. Fick den för 5500:- inkl ett Fender Reverb Unit. Den står i repan fortfarande så jag har inte kunnat kolla mer, men jag vet att mastern har push pull. Det antar jag gör den till en lite senare? Sen står det 100w RMS vid högtalarjacket, syns på bilden om man har bra syn. Jag såg det inte på bilden, men när jag förstorade den så gick det se.

Antar att det inte är en Ultralinear iaf, eller?

Man blir lätt sjuk i huvet av att läsa på nätet om SF och alla BF-moddar. Kan erkänna att tankarna går ditåt. Skulle vara ett kul vinterprojekt, den är ju lite relicerad redan, så skaffa en BF front och göra gammal, göra om kretsen osv. Mest för att det är kul och för att jag faktiskt tycker om utseendet bättre hur löjligt det än kan låta. Sen gillar jag enkelhet med bara volym. Men MV kan ju kanske vara behändigt. Repade ett helt set med den senast och fick inte till hur jag ville ha ljudet med master kontra volym. Men som sagt, jag funderar även på att bara låta den vara. Får se hur jag känner framöver.

Men sen tycker ju jag att det är så förbannat kul att lära mig om sånt här så om någon skulle vilja ta en lördag eller söndag i vinter och hjälpa mig med det - om det är så att jag ska göra det - så skulle jag gärna vara med och titta på, bjuda på käk, kanske en öl eller vin och pröjsa lite lön och materiel. Personligen skulle jag tycka det vore jättekul. :)

11 Dec 2013, 09:57
Profile WWW

Du har gjort ett riktigt kap med denna och reverbet för 5,5 :shock: Nåt annat kan ingen säga, bara att gratulera!
Ultalinjär ska den inte vara om den är 100W, och UL inföll alldeles i slutet av 70-talet i vilket fall som helst.
BF-modd är ingen stor operation. Men mitt råd är ändå att testa och lyssna på maskinen i nuvarande skick, sedan fundera på vad du eventuellt skulle vilja ändra på.
Inte för att maskinen skulle vara för helig att modda, utan för att dessa moddar ofta verkar göras bara för att, utan tanke på vad man egentligen vill åstadkomma.
Många fixar till biaskretsen så att det faktiskt går att ställa bias - det som finns i maskinen ställer biasbalansen mellan rören.
Den modden kan man väl inte direkt argumentera mot, så länge man även behåller balansfunktionen (tycker jag).

Nyttan med dessa mastervolymer kan ifrågasättas. Många väljer att köra den på fullt hela tiden och reglera kanalvolymen.
Men: om du använder pedaler för att boosta signalen, kan den spela en större roll.
Du kan då pressa förstegen till dist med hög kanalvolym och samtidigt hålla ned utvolymen med mastern. Något att experimentera med, men någon slutstegsdist är det ju inte tal om då på lägre volymer.
Boostfunktionen är lite lustig, eftersom den tar sin signal från reverbet, mellan reverbtrafo och tank. Hur detta låter lär du ju märka.

EDIT: bodde jag kvar Söder om Knivsöder hade jag nog knackat på i morgon, pga mitt osunda intresse för att rota i gamla fendrar :mrgreen: Det finns nog bojare, dessutom betydligt mer kompetenta än mig, på närmare håll.

11 Dec 2013, 14:08
Profile

Ska testa den mer innan något bestäms. Läste på flera ställen att om man har mastern på max så blir det samma som att inte ha en master. Sen hur det blir "egentligen" är ju svårt att veta utan direkt jämförelse. Men så länge det låter bra så är det ju inget problem. Mest en kul grej och jag gillar det lite mer avskalade egentligen. Det där med biasen har jag läst om oxå och det verkar ju vara en bra grej. Om jag fattat saken rätt så gjordes dessa på detta sätt för att man skulle kunna matcha rören lättare, men att det idag har mindre betydelse då de flesta redan är matchade.

Sen är jag osäker själv på vad det är jag gillar. När vi repade sist så rattade jag lite under tiden och fick inte riktigt koll. Men efter testade jag lite mer och då lät det rätt gött när jag hade volymen på max och använde mastern som utvolyms reglage. Antar att det då är förstegsdist. Men jag testade inte riktigt det omvända. Testade inte heller boosten då jag inte visste att den fanns. Men den har jag inga höga förväntningar på efter allt jag läst, men vem vet, kanske gillar den som fan! Konstigare saker har ju hänt...

Vill tillägga att jag är flyttbar och att jag kan åka till den personen som ev om det skulle bli så vill åta sig jobbet.

11 Dec 2013, 17:03
Profile WWW

Det där med biasen har jag läst om oxå och det verkar ju vara en bra grej. Om jag fattat saken rätt så gjordes dessa på detta sätt för att man skulle kunna matcha rören lättare, men att det idag har mindre betydelse då de flesta redan är matchade.

Eller så förutsattes att bias skulle ligga hyfsat så länge rätt rörtyp användes. Åtminstone var det inte tänkt att användaren själv skulle börja justera bias varje gång rör byttes - vilket knappast var så ofta. Dessutom kunde ju användaren börja justera bias helt anarkistiskt när han upptäckte en ny ratt på undersidan, och plötsligt låter förstärkaren inte som Fender tänkt eller börjar skjuta rör och säkringar, med dåligt rykte för Fender som följd :mrgreen: Om man nu ska spekulera.

Om någon normalt funtad person överhuvudtaget tänkte på matchade rör vet jag inte, men råkade rören vara felmatchade så började det brumma, vilket användaren sannolikt också skulle beskylla Fender för. Så man installerade en balanspot som för säkerhets skull kallades "brumbalans". (Spekulerar igen).
Det bästa är att kunna ställa både bias och balans (alternativt individuell bias för varje rör).
Quote:
Men efter testade jag lite mer och då lät det rätt gött när jag hade volymen på max och använde mastern som utvolyms reglage. Antar att det då är förstegsdist. Men jag testade inte riktigt det omvända.

Ja det händer ju även andra saker än dist i försteget när man maxar det, som har att göra med frekvensåtergivning och liknande. Man kan mycket väl hitta ett prima ljud med mastern lågt ställd.

11 Dec 2013, 17:55
Profile

Har testat vibratot nu med footswitch. Funkar inte. Det knäpper i det och det ökar i takt med att hastigheten ändras med reglaget, men mer än så blir det inte. Poten till depth är trög på ett konstigt sätt, kanske är den som är fel.

Har försökt hitta info om datering genom det stansade numret på chassie-plåten, men går bet. Det står A69501. Någon som vet år då?
Edit:
Hittade en site som säger:
Twin Reverb AB763, AC568, AA769, AA270 (silverface)
A10500 to A11300 - 1967
A10500 to A16500 - 1968
A16500 to A21400 - 1969
A21400 to A25600 - 1970
0100 to 3400 - 1970
A25600 to A37000 - 1971
A37000 to A50500 - 1972
A50500 to A68000 - 1973
A68000 to A99999 - 1974
A81000 to A99999 - 1975
B01000 to B15000 - 1975
B15000 to B68000 - 1976

Så enligt den en 74.

Högtalaren (den högra på bilderna ovan) har text:
005379
456-402
12T6-10

Den vänstra har en stämpel:
575841

Last edited by Shoegazers Anonymous on 18 Jan 2014, 12:00, edited 1 time in total.

18 Dec 2013, 18:38
Profile WWW

På högra högtalaren, ska inte 456-402 vara 465-402? I så fall är det en Oxford, vilket även modellbeteckningen 12T6-10 tyder på.
402 står då för år 4 och vecka 2. Decenniet får man gissa, men det kan ju mycket väl vara en original från -74 då.

Numret på den vänstra är mer förbryllande. Om det nu är tillverkar- och tidskod i samma anda, så skulle fabrikatet vara Heppner, ett helt obekant namn för mig. Men jag känner inte igen modellen på högtalaren heller så...

18 Dec 2013, 22:18
Profile WWW

Sustain wrote:
På högra högtalaren, ska inte 456-402 vara 465-402? I så fall är det en Oxford, vilket även modellbeteckningen 12T6-10 tyder på.
402 står då för år 4 och vecka 2. Decenniet får man gissa, men det kan ju mycket väl vara en original från -74 då.

Numret på den vänstra är mer förbryllande. Om det nu är tillverkar- och tidskod i samma anda, så skulle fabrikatet vara Heppner, ett helt obekant namn för mig. Men jag känner inte igen modellen på högtalaren heller så...

Det känns som om den högra är den som är original och efter att ha kollat bilder på nätet så har jag sett ett par andra sådana.

Image

Last edited by Shoegazers Anonymous on 18 Jan 2014, 12:02, edited 2 times in total.

18 Dec 2013, 22:32
Profile WWW

Eh...brun bakelitplatta baktill med S-märke på....tyder väl ändå på bytt trafo( Hagström-trafo)?

18 Dec 2013, 22:59
Profile

Ballz wrote:
Eh...brun bakelitplatta baktill med S-märke på....tyder väl ändå på bytt trafo( Hagström-trafo)?

På bilderna ser det ut som en Fender export-trafo. 1974 stämmer bra överens med förstärkaren i övrigt också.

18 Dec 2013, 23:08
Profile

Kolla bakplattan. "Reverb UT" och "Till" känns Hagström, jag har svårt att tro att dom skulle fått in dom med exporttrafo. Jag kan ha fel, det har hänt förr. Kanske smart att mäta upp den trafon (B+ och glöd) o kolla lindningarna.

18 Dec 2013, 23:24
Profile

Ballz wrote:
Kolla bakplattan. "Reverb UT" och "Till" känns Hagström, jag har svårt att tro att dom skulle fått in dom med exporttrafo. Jag kan ha fel, det har hänt förr. Kanske smart att mäta upp den trafon (B+ och glöd) o kolla lindningarna.

Det var bara i mitten av 60-talet som Hagströms satte i en svensk trafo, och de ser ju helt annorlunda ut.

18 Dec 2013, 23:43
Profile WWW

Har testat vibratot nu med footswitch. Funkar inte. Det knäpper i det och det ökar i takt med att hastigheten ändras med reglaget, men mer än så blir det inte. Poten till depth är trög på ett konstigt sätt, kanske är den som är fel.

klassiskt Fender fel.
Det sitter tre kondingar i serie i tremolot, två alt alla tre är keramiska kondingar med väldigt korta ben, som regel räcker det med byta dessa mot "plast" kondingar .
Hjälper inte det så får man sätta in en extra konding till jord, felet är så vanligt att du kan hitta lösningen på Fenders support sida.

Sen om du har en Fender export-trafo, kolla vilken tapp den går på, alla fendrar jag fått in har gått på 220V tappen, vilket gör stärkan får generellt högre spänning.
Lättas avgörs med mäta glödspänningen, ska ligga på 6,3V men på 220V tappen brukar ligga på 6,7V

19 Dec 2013, 01:11
Profile

Tack alla för engagemanget! Kul!!!

Nu återstår frågan, go BF eller inte. Måste ju ändå (känns det som) kolla upp lite, 220V, elyter, fixa tremolo osv. Kanske göra den så bra det går när man ändå är igång. Den låter bra nu tycker jag, men den kan ju enligt många låta bättre. Även om detta är högst subjektivt så gillar jag enkelhet och mindre krafs som jag ändå inte använder, så av den anledningen så känns det rätt. Lär väl knappast bli sämre.

Sen snabb fråga: Saknas två muttrar till högtalaren på ena sidan. Hade inga som passade hemma då det verkar vara tum-gänga. Någon som vet vilken storlek det ska vara eller om det är någon annan skum mutter? Åker förbi Sifverts och köper två idag tänkte jag, men glömde mäta hemma... :oops:

19 Dec 2013, 09:08
Profile WWW

Nu återstår frågan, go BF eller inte. Måste ju ändå (känns det som) kolla upp lite, 220V, elyter, fixa tremolo osv. Kanske göra den så bra det går när man ändå är igång. Den låter bra nu tycker jag, men den kan ju enligt många låta bättre.

Men börja med att bestämma hur du vill att den ska låta. Hur kunde den låta bättre?
Det är mitt råd i alla fall. Att blackfejsa bara för sakens skull tycker jag är onödigt.

Min åsikt om blackfejsing, en process jag själv gått genom, är följande:
- Justerbas bias, vettigt.
- De typiska SF-kondingar som släcker diskant vid slutrören, sitter åtminstone enligt schema inte på Twinen.
- Folk som predikar om blackfejsing brukar glömma det som har mest inverkan på ljudet: högtalare, högre B+ spänning, typ av komponenter, leaddress (i den ordningen) :) .

19 Dec 2013, 12:05
Profile

Lynxtrap wrote:
Nu återstår frågan, go BF eller inte. Måste ju ändå (känns det som) kolla upp lite, 220V, elyter, fixa tremolo osv. Kanske göra den så bra det går när man ändå är igång. Den låter bra nu tycker jag, men den kan ju enligt många låta bättre.

Men börja med att bestämma hur du vill att den ska låta. Hur kunde den låta bättre?
Det är mitt råd i alla fall. Att blackfejsa bara för sakens skull tycker jag är onödigt.

Min åsikt om blackfejsing, en process jag själv gått genom, är följande:
- Justerbas bias, vettigt.
- De typiska SF-kondingar som släcker diskant vid slutrören, sitter åtminstone enligt schema inte på Twinen.
- Folk som predikar om blackfejsing brukar glömma det som har mest inverkan på ljudet: högtalare, högre B+ spänning, typ av komponenter, leaddress (i den ordningen) :) .

Du har rätt där. Jag vet inte vad som skulle kunna bli bättre annat än att det skulle bli enklare och mindre elektronik i vägen. Sen verkar det ju vara som så att "hypen" är att BF låter bättre även om det iofs finns mycket annat som spelar in, ex trädslag i baffel/låda, högtalare, komponenter osv. Skulle gärna se över det du föreslår, inte för att den låter dåligt idag, men det är alltid kul att optimera och innan man gjort det så vet man ju svaret på frågan. Den behöver nog en liten genomgång hur som. Den är nyservad på LH Musik, inte av Ola Insulander som jag först trodde. Men man har tydligen bara fått den att funka så att det kommer ljud, inte gått igenom den helt vad det verkar iom tremolot.

Men om man utgår från två stärkare med samma förutsättningar men med olika kretsar, BF och ex den krets av SF som bör vara i min, då borde man kunna säga att det låter på olika sätt antar jag. Där är väl smak och tycke avgörande och det finns säkert inga rätt eller fel. Kommer nog aldrig få chansen att höra ett A/B-blindtest på det sättet, men det skulle vara kul att göra just för att höra vad som egentligen är skillnaden.

19 Dec 2013, 14:46
Profile WWW

Du har rätt där. Jag vet inte vad som skulle kunna bli bättre annat än att det skulle bli enklare och mindre elektronik i vägen. Sen verkar det ju vara som så att "hypen" är att BF låter bättre även om det iofs finns mycket annat som spelar in, ex trädslag i baffel/låda, högtalare, komponenter osv. Skulle gärna se över det du föreslår, inte för att den låter dåligt idag, men det är alltid kul att optimera och innan man gjort det så vet man ju svaret på frågan. Den behöver nog en liten genomgång hur som. Den är nyservad på LH Musik, inte av Ola Insulander som jag först trodde. Men man har tydligen bara fått den att funka så att det kommer ljud, inte gått igenom den helt vad det verkar iom tremolot.

Men om man utgår från två stärkare med samma förutsättningar men med olika kretsar, BF och ex den krets av SF som bör vara i min, då borde man kunna säga att det låter på olika sätt antar jag. Där är väl smak och tycke avgörande och det finns säkert inga rätt eller fel. Kommer nog aldrig få chansen att höra ett A/B-blindtest på det sättet, men det skulle vara kul att göra just för att höra vad som egentligen är skillnaden.

Det är ingen tvekan om att man i regel hör tydlig skillnad på BF och SF. Man hör även tydlig skillnad när kretsarna nästan är identiska, som i fallet med Deluxe Reverb.
Min personliga uppfattning är att högtalare, anodspänning och komponenter är 80-90% av skillnaden. Okej, det är ju lite svårt att mäta den men... :wink:
Man hör också skillnad på original BF och reissue BF, trots att kretsen borde vara den samma.
Det är inte "mer elektronik i vägen" på Silverface (förutom nämnda kondingar som enligt schema dock inte finns i twin, fast det ändå inte kan uteslutas).
Men inget hindrar ju att du provar blackfejsing för att se om du gillar det!

19 Dec 2013, 15:30
Profile

Quote:
Man hör också skillnad på original BF och reissue BF, trots att kretsen borde vara den samma

Det vete fasen om den är den samma i alla fall då det gäller Twinen, om nu inte minnet sviker mig så har reissuen två seriekopplade 220uF eltyer som 1:a kondingar medans blackface orginalet bara har två 70uF.

19 Dec 2013, 15:49
Profile

På Blocket finns nu en -74 Twin som väl kan anses bekräfta att den högra högtalaren är original.
Men jag blir inte klok på tillverkarkoden, för enligt alla listor jag hittar så har Oxford 465 och ingen har 456.

Och helt klart har ju priset gått ner rejält den senaste tiden:
http://www.blocket.se/stockholm/Fender_ ... 3.htm?aw=1

Image

19 Dec 2013, 17:11
Profile WWW

Sustain wrote:
På Blocket finns nu en -74 Twin som väl kan anses bekräfta att den högra högtalaren är original.
Men jag blir inte klok på tillverkarkoden, för enligt alla listor jag hittar så har Oxford 465 och ingen har 456.

Och helt klart har ju priset gått ner rejält den senaste tiden:
http://www.blocket.se/stockholm/Fender_ ... 3.htm?aw=1

Och då kan man, som i mitt fall, jämföra med priset på denna 74:a i Finland.... Dvs 1200€.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=826256

19 Dec 2013, 20:39
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next