View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 00:38

Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Ny Svensk webshop för Fenderkloner 
Author Message

Post Re: Ny Svensk webshop för Fenderkloner
Nordström-Audio wrote:
busse wrote:
Det jag skulle vilja att det finns med i sortimentet är såna där platsbrickor som man isolerar telejack från chassi med. Är ju inte skadligt att fixa till bättre jordning på dessa gamla tweed Fenderar.

Sådana finns, se länk : http://nordstromaudio.se/komponenter-reservdelar/ovriga-komponenter/in-och-uttags-jack

Trevligt! det är såna jag själv använder, bra att vet var jag kan vända mig när dom tar slut :)

1K/5W motstånd är ju ett rätt vanligt värde, så det bör du nog ta hem.

En annan tanke, vore har bättre priser för ju mer man köper typ: 1-9st ett pris 10-19 st ett lägre pris.

05 Nov 2013, 15:23
Profile

Quote:
Trevligt! det är såna jag själv använder, bra att vet var jag kan vända mig när dom tar slut :)

1K/5W motstånd är ju ett rätt vanligt värde, så det bör du nog ta hem.

En annan tanke, vore har bättre priser för ju mer man köper typ: 1-9st ett pris 10-19 st ett lägre pris.

Tack Owe för dina tips.
1K / 5W kommer.
Har själv funderat på det här med olika pris som du beskriver, tyvärr har sidan sina begränsningar vad gäller olika priser på samma artikel.
Jag får försöka finna ut en bra lösning på ett eller annat sätt.

05 Nov 2013, 20:02
Profile

lämna typ ex 10% vid köp av tio av en vara.
går det åt rätt håll o fraktpriserna ligger bra till så finns det ingen anledning att handla från tyskarna

mitt tips är att försöka hålla lägsta pris på elektrolyter så lågt som du kan ligga... o kasta på lite på annat småskrot

jag är storkonsument av Elektrolyter..

om priset är bra... det recappas allt för lite i Sverige...

bra pris = stort flöde...

RÖR o kondingar är nåt som jag klassar som förbrukningsvara...

05 Nov 2013, 21:28
Profile WWW

Du ligger för högt över tysken! På en del grejer så ligger du inom en acceptabel skillnad (om man handlar lite) men på majoriteten så är priset för högt.

Det finns det ingen anledning att handla där det är dyrare när det är online vs online. Hade det funnits en butik där man bor så hade det varit en annan sak dock.

När det gäller byggsatserna så är priserna bra dock. Inte omöjligt att man någon gång handlar ett kit.

06 Nov 2013, 21:13
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Du ligger för högt över tysken! På en del grejer så ligger du inom en acceptabel skillnad (om man handlar lite) men på majoriteten så är priset för högt.

Det finns det ingen anledning att handla där det är dyrare när det är online vs online. Hade det funnits en butik där man bor så hade det varit en annan sak dock.

När det gäller byggsatserna så är priserna bra dock. Inte omöjligt att man någon gång handlar ett kit.

Jag hoppas att både du och ni andra kan ha lite tålamod.
Jag jobbar för att hitta bra inköpskanaler och min ambition är att på lite sikt bli billigare än Tysken.

// Per

06 Nov 2013, 23:24
Profile
Nordström-Audio wrote:
Frisk wrote:

Jag hoppas att både du och ni andra kan ha lite tålamod.
Jag jobbar för att hitta bra inköpskanaler och min ambition är att på lite sikt bli billigare än Tysken.

// Per

Tysken kostar ju 150 SEK i frakt oavsett vad du köper...

Så jag antar att det blir lite billigare iallafall (har inte läst vad du tar för frakten)
men det kan du ju ta som ett USP för din hemsida!

USP=unique selling point...

07 Nov 2013, 14:35

Ser ju fint ut att kunna beställa det mesta i Fender-förstärkarväg.. Det jag tycker brukar vara svårt att få tag på är bla kontakterna för reverbet på blackfaces och F-plattan bak på högtalarkontakten på blackfaces. Sen är det lurigt att hitta vinyl som faktiskt ser rätt ut när man får hem den. Men det kanske bara är Tweeds som är tanken med sortimentet?

Tycker vidare att sidan borde ha en presentation om Nordström Audio..

Bra jobbat, blir frestad att beställa redan!

07 Nov 2013, 15:46
Profile

@Freppezon

"Tysken kostar ju 150 SEK i frakt oavsett vad du köper..."

Nu pratar du strunt igen som vanligt.

@Nordström-Audio

"Jag hoppas att både du och ni andra kan ha lite tålamod.

// Per"

Tålamod vet jag inte direkt om man kan kräva av kunder. Det är snarare man som säljare som behöver en redig dos av tålamod.

Din ambition är bra :!: Jag hoppas att du har tålamod.

Metallfilm motstånd 1W och uppåt vore inte dumt heller. ELFA har men de är jävligt dyra...

07 Nov 2013, 19:01
Profile ICQ WWW

Quote:
Tålamod vet jag inte direkt om man kan kräva av kunder. Det är snarare man som säljare som behöver en redig dos av tålamod.

Metallfilm motstånd 1W och uppåt vore inte dumt heller. ELFA har men de är jävligt dyra...

Självklart har du rätt, det är jag som måste ha tålamod.

Så här långt har jag två fördelar gentemot Tysken. Jag har ingen minimiordergräns, om jag minns rätt ligger hans på ca 500kr.
Dessutom är jag medlem på Ljudbojen :)

07 Nov 2013, 23:14
Profile

Nordström-Audio wrote:
Quote:

Så här långt har jag två fördelar gentemot Tysken. Jag har ingen minimiordergräns, om jag minns rätt ligger hans på ca 500kr.

???

Bra att du inte har en minimiordergräns. Det är absolut strunt att ha sånt. Det går emot allt vad bra kundservice innebär.

Den dagen man råkat glömt att beställa nån liten sak så är det guld att kunna beställa en sån liten grej. Såna saker gör att man kommer tillbaka som kund när man ska handla nästa gång. På så sätt är det bra när man befinner sig inom samma land med tanke på att man kan skicka billigare. Men som sagt, det gäller att ha bra priser, tyska handlarna har låga fraktkostnader. Det är inte som att beställa från USA då frakten är riktigt dyr.

07 Nov 2013, 23:57
Profile ICQ WWW

Nordström-Audio wrote:
Quote:

Du har två fördelar till ; du kan spåket :-) Och du kan leverera snabbare ! Kanske rent av hämta/lämna om det är panik. Och med lite god vilja kan man samarbeta; om du vill ha en blixtsnabb leverans i götet och jag har grejerna så kan jag lämna ut det (och tvärtom). Det kan ingen tysk göra!

08 Nov 2013, 09:38
Profile WWW

Quote:
Du har två fördelar till ; du kan spåket :-) Och du kan leverera snabbare ! Kanske rent av hämta/lämna om det är panik. Och med lite god vilja kan man samarbeta; om du vill ha en blixtsnabb leverans i götet och jag har grejerna så kan jag lämna ut det (och tvärtom). Det kan ingen tysk göra!

Sant ! Det är ju alltid enklare att ställa frågor eller få hjälp med komponenter och byggsatser, även om man är duktig på engelska (eller tyska).

Samarbete är jag mycket positiv till. Alla är lika välkomna med förslag eller funderingar, här eller via mail.

info@nordstromaudio.se
http://nordstromaudio.se

09 Nov 2013, 13:30
Profile

Med alla "mjuka" fördelar som du har jämfört med utländska leverantörer behöver du nog inte prioritera lägre priser.
Annars kan man ju handla direkt från Fjärran Öster om det bara är priset som styr ens inköp.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

09 Nov 2013, 14:12
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Med alla "mjuka" fördelar som du har jämfört med utländska leverantörer behöver du nog inte prioritera lägre priser.
Annars kan man ju handla direkt från Fjärran Öster om det bara är priset som styr ens inköp.

Ja kan man hitta samma typ av komponenter från samma tillverkare (exakt samma inte jämbördigt från någon annan) till ett billigare pris levererade till dörren så är det väl givet att man väljer det???

Kan man bygga en förstärkare för 4059 kr istället för 4459 kr så gör man väl det?

Har du några bra förslag på bra återförsäljare i Asien så får du gärna meddela mig i PM om du känner för det, om det inte skulle passa i denna tråden.

För mig är priset alltid viktigast. Sen är givetvis service en viktig sak, men den är inte lika viktig när det kommer till dessa saker, köper man en färdigbyggd apparat så är det en viktigare faktor dock.

Leverans inom 14 dagar och lägsta pris är prioritet nummer ett för mig i alla fall.

Jag tror man begår ett misstag som säljare om man inte alltid försöker ha lägst pris. Med internet så är konkurransen otroligt hård.

11 Nov 2013, 17:06
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Jag tror man begår ett misstag som säljare om man inte alltid försöker ha lägst pris. Med internet så är konkurransen otroligt hård.

Det finns en klar gräns mellan affärverksamhet och välgörenhet.
Tvivlar på att Peter eller Per sysslar med det andra.

Jo, jag köper ibland från fjärran östern bara det jag absolut vill/måste ha och som håller för mina kvalitetskrav.
Har faktiskt i gångna veckan tagit emot leverans av ett mätinstrument från Taiwan,
det var inte ngn 100:- kronors leksak av okänd härkomst.
Speciellt där borta besannas principen att man får precis det man betalar för och inte en myggfjärt mer.

Zagray! - test & review

11 Nov 2013, 20:38
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Frisk wrote:

Det finns en klar gräns mellan affärverksamhet och välgörenhet.
Tvivlar på att Peter eller Per sysslar med det andra.

Jo, jag köper ibland från fjärran östern bara det jag absolut vill/måste ha och som håller för mina kvalitetskrav.
Har faktiskt i gångna veckan tagit emot leverans av ett mätinstrument från Taiwan,
det var inte ngn 100:- kronors leksak av okänd härkomst.
Speciellt där borta besannas principen att man får precis det man betalar för och inte en myggfjärt mer.

Konkurrensen är hård som sagt. Vill man klara sig och kanske till och med klara sig bra så gäller det att man kan konkurrera med de andra aktörerna på marknaden.

Lustigt att du använder ordet "välgörenhet". Då kan man lika gärna vända på det och säga att köparna står för "välgörenhet" om de väljer att köpa produkter till ett högre pris för att vara snäll.

Nej, som säljare så gäller det att man har låga priser annars går man i graven. Det är svårt, man bör försöka hitta varor som man kan vara konkurrenskraftig inom, att vara billigast på exakt allting är nog svårt. Man måste hitta en vinnande väg helt enkelt, det är givetvis svårt att konkurrera med tyskarna nu med tanke på att kundservice och sånt är så pass bra. Jag bor i Norrland, för mig kvittar det totalt om jag köper grejer från någon i Skåne eller någon i Tyskland så länge kundservice är på samma nivå. Vilket den enligt min erfarenhet har varit hittills.

Ja, givetvis får man vad man betalar för. Om jag köper en Fender Stratocaster så vill jag ju ha det också och inte en Squier Stratocaster. Du verkar jämföra prylar mot varandra och inte priser. Klart man inte köper en produkt som håller lägre kvalité (eller högre). Då jämför man inte pris längre utan en produkt mot en annan.

11 Nov 2013, 21:09
Profile ICQ WWW

Nej, jag jämför "lika" produkter mot ställda kvalitetskrav och där ingår även högsta akceptabla pris, inte mot varandra.
Men fortsätt du handla enligt dina principer, jag får handla som jag tycker är bäst för mig.
Mer behöver vi inte drifta saken för då blir det politik i det hela.

Zagray! - test & review

11 Nov 2013, 21:24
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Nej, jag jämför "lika" produkter mot ställda kvalitetskrav och där ingår även högsta akceptabla pris, inte mot varandra.
Men fortsätt du handla enligt dina principer, jag får handla som jag tycker är bäst för mig.
Mer behöver vi inte drifta saken för då blir det politik i det hela.

Okej. Jag missförstod dig nog pga denna rad:

"Speciellt där borta besannas principen att man får precis det man betalar för och inte en myggfjärt mer"

11 Nov 2013, 22:15
Profile ICQ WWW

Nu vet jag ju inte hur dina kit ser ut men en sak som slog mig är hur vore det med en "upgrade" version av byggsatserna? Samma kit men förbättrad jordning, skärmade kablar, valbar högtalarimpedans. Fast kanske du redan dessa saker med i dina kit?

13 Nov 2013, 00:08
Profile

busse wrote:
Nu vet jag ju inte hur dina kit ser ut men en sak som slog mig är hur vore det med en "upgrade" version av byggsatserna? Samma kit men förbättrad jordning, skärmade kablar, valbar högtalarimpedans. Fast kanske du redan dessa saker med i dina kit?

Jag har valt att i grundutförandet på byggsatserna hålla mig så nära originalet som möjligt. (Många vill ha det så)
Däremot finns i sortimentet möjligheten att välja utgångstrafo med lindningar för 4, 8 eller 16 Ohm, impedansomkopplare, skärmad signalkabel, säkringar för kretskortsmontage m.m. för den som vill ha en "modernare" version.

info@nordstromaudio.se

14 Nov 2013, 20:00
Profile

Om jag skulle satsa på någon eller några blackfacemodeller som byggsats, vilka tror ni skulle vara efterfrågade?
Deluxe Reverb (modell AB763) och ´63 Reverb (modell 6G15) är vad jag själv har funderat på.

01 Dec 2013, 20:23
Profile
låter guld!

01 Dec 2013, 20:42

Jag skulle nog fundera på de billigare modellerna Vibro Champ, Princeton Reverb och sen också Deluxe Reverb. Jag har bara en känsla att dom kan vara gångbara och att de dyrare modellerna som ex Super Reverb och Twin Reverb är betydligt mer svår sålda då dessa lär hamna i en ganska hög prisklass, detta är vad jag tror utan att ha nån egentlig koll.

Då det gäller stand alone reverbet 6G16 så tror jag starkt på det och det väl nästan ekonomiskt att bygga själv mot att köpa ett nytt Fender för nästan 7000 kr hos tysken och begagnat verkar dom ju också ligga högt. Kollade lite på delar för ett tag sen och då kom jag fram till att det elektriska skulle landa på runt under 2000 kr och då har man ändå runt 5000 kr till chassi, rör, tank, kabinett, mm innan man är uppe i vad ett Fender reverb kostar.

01 Dec 2013, 21:32
Profile

En tanke som jag klurat på länge själv:
Varför inte erbjuda en enkanalig AB763? Hur många använder egentligen både Normal- och Vibrato-kanalen på en Deluxe/Twin/Pro/Super?

Jag tänker mig en "high-power" Princeton Reverb. Med olika faceplates kan dessutom samma chassi användas till varianter med/utan "vibrato" och/eller reverb. Med några olika scheman kan man dessutom välja om det ska vara 6V6 eller 6L6GC i slutsteget, LTP eller concertina som fasvändare...

Den stora fördelen är att komplexiteten i bygget blir avsevärt mindre med en kanal än med två.

Värsta grejen ju! :)

Låter det bra så är det antagligen bra...

06 Dec 2013, 10:32
Profile

Tom-Andrew wrote:
Varför inte erbjuda en enkanalig AB763? Hur många använder egentligen både Normal- och Vibrato-kanalen på en Deluxe/Twin/Pro/Super?

Jag tänker mig en "high-power" Princeton Reverb. Med olika faceplates kan dessutom samma chassi användas till varianter med/utan "vibrato" och/eller reverb. Med några olika scheman kan man dessutom välja om det ska vara 6V6 eller 6L6GC i slutsteget, LTP eller concertina som fasvändare...

Den stora fördelen är att komplexiteten i bygget blir avsevärt mindre med en kanal än med två.

Jag har tänkt på precis samma sak, har till och med gått så långt att jag för ca två år sen låtit tillverka ett chassit, front och bakpaneler till en "Custom Princeton Reverb" som var tänkt bli en enkanalig Deluxe Reverb men sen har det stannat där. Jag passade på att fixa chassi och paneler då jag ändå skulle ha ett chassi och paneler till ett annat bygge.

06 Dec 2013, 11:25
Profile

En sådan låter intressant. För min del kunde den vara i ett tweedliknande chassi
Hade nog föredragit det till och med. Då behöver du ju inte göra fler lådmodeller.

06 Dec 2013, 17:23
Profile

Ni tror förmodligen att jag bluffar, men jag har själv för en tid sedan börjat bygga på en enkanalig Deluxe Reverb AB763.
Jag tyckte precis som Tom - Andrew att det var helt onödigt med två kanaler.
Jag tror också som ni att detta skulle kunna vara av intresse för många.

Mitt projektet ligger förnärvarande på hyllan då jag har varit tvungen att prioritera annat den senaste tiden.
Om det är någon som har lite tid över får ni gärna maila över denna till mig så att jag kan fortsätta där jag slutade. :)

En annan tanke (och nu spånar jag fritt) är att någon kanske kan tänka sig att bli "Test pilot" och genomföra projektet mot någon form av ersättning.
Jag är öppen för förslag och synpunkter.

// Per

06 Dec 2013, 20:34
Profile

Mail skickat ;)

06 Dec 2013, 21:27
Profile

Tom-Andrew wrote:

Precis vad jag också vill ha. Enkanlig, vol, bas, mid, treble, reverb, inget tremolo, ca 30 W och 12" högtalare.
Byggd i ett princetonchassi så man köpa lite olika färdiga kabinett som finns på marknaden.

09 Dec 2013, 22:07
Profile

Tom-Andrew wrote:

Är det viktigt att det är en Fenderklon? Att den exakt ser ut som en Blackface-modell?

12 Dec 2013, 18:58
Profile
Reply to topic   [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next