View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 00:50

Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Ny förstärkaridé;kommentarer? 
Author Message

Post Ny förstärkaridé;kommentarer?
Jag har ingen erfarenhet av att bygga rörstärkare, och tänker inte bygga bifogad förstärkaridé själv, men jag fick börja lära mig teckna schema och sätta mig in i lite av teorin bakom förstärkare när jag skulle förklara vad jag menade för en tekniker. sju år senare ser det ut så här. några kommentarer, på fel brister, tekniska olämpligheter etc?

Attachments:
rsz_senaste_zedna (2).jpg
rsz_senaste_zedna (2).jpg [ 130.02 KiB | Viewed 7547 times ]
05 Oct 2013, 14:53
Profile

Post Re: Ny förstärkaridé;kommentarer?
ingen som vill lufta sina åsikter?

08 Oct 2013, 23:45
Profile

Tja, bör man inte ha en avkopplingskonding på katodföljaren så man inte skickar typ 150V ut via Effekt Send ? Och var går signalen om man inte ansluter nåt i effektloopen...ser ingen signalväg som går förbi Effekt Send/Return.. används switchade jack för Effekt/Send så borde signalen gå förbi dem om inte loopen används. Personligen skulle jag förenklat och byggt den för att förstå hur den funkar. Det är ex inte alls säkert att man behöver en 100pF "snubber" cap på V1 (bara för att Marshall hade det).

LF Audioservice

09 Oct 2013, 09:56
Profile WWW

Hej!

Jag tror du bör ta bort ett gainsteg på reverbreturen, annars kommer du att ha alldeles för hög signal in på fasvändarens "baksida". Mix-poten kommer att behöva ligga väldigt nära noll för att få lagom stark reverbsignal. Och som Lasse nämde behöver du kolla över designen av katodföljaren till effekt send, den har inte korrekt bias.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

09 Oct 2013, 12:37
Profile

Exempel på tillämpning av effektloop från Weber....

https://taweber.powweb.com/store/el_schem.jpg

Det finns en variant i AB200:an som jag har:

https://taweber.powweb.com/store/ab200_schem.jpg

LF Audioservice

09 Oct 2013, 12:55
Profile WWW

Har byggt en stärkare som kanske kan vara lite åt det hållet då det gäller reverbet med två gainsteg som retur till reverbet, Fenders Prosonic har också ett liknade reverb fast om jag minns rätt så har man ett 3.3M, 10pF för att splitta våta och torra signalen som på en klassisk Fender.

Jag skulle nog i första läget bygga med två gainsteg i reverbreturen för om det skulle bli alldeles för mycket reverb så är det ju enklare att ta bort ett gainsteg än att klämma in ett extra om så skulle behövas. Man får väl sen kanske anpassa förstärkningen på respektive gainsteg och så kan ju också sätta in en spänningsdelare mellan 1:a och 2:a gainsteget i reverbreturen för att strypa signalen till lämplig nivå. Sen beror det väl på hur mycket reverb man vill ha i max läget, skall man spela surf brukar man ju vilja ha rejält med reverb.

Som jag sagt tidigare skulle jag göra en layout med två gainsteg till reverbreturen och sen får man om man använder bägge gainstegen då den är klar, då det gäller "prototyp stärkare" är det smart att tänka till lite steget före innan man startar att bygga, alltid enklare att ta bort än att lägga till.

Motståndet och 10 pF kondingen du har på ditt schema skulle jag skippa för det sabbar enligt mig bara tonen och är väl hämtat från Fender och är till för att dämpa den torra signalen så den skall matcha med reverbets signal volymmässigt men det problemet bör du inte ha då du tar in signalerna på var sin sida fasvändaren utan då får väl matcha det hela med spänningsdelare om det behövs.

09 Oct 2013, 13:20
Profile

Jag tror det blir problem med nivån i loopen när du kör i lead-läget eftersom det bara är tonstacken som tar ned signalnivån.

Jag skulle satsa på att ha en nivåkontroll för loopen för båda kanalerna (fast eller justerbar) och sen ha master-volym för båda kanalerna efter loopen och reverb-mixen.

Med master före loopen kommer du att behöva ändra inställning på prylarna i loopen varje gång du ändrar mastervolymen, och riskera att överstyra loopen så fort du vill fläska på lite.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

09 Oct 2013, 13:30
Profile

Kanske en petitess , men döp om trioderna V1a, V1b osv..nu är det dubletter överallt....och som d95err skrev,
Effektretur -> Recovery steg -> Master Vol

LF Audioservice

09 Oct 2013, 14:15
Profile WWW

C20 är felplacerad; den ska sitta "utanför" gallerläckan (1M) till V6a, och det behövs motsvarande DC-blockerare på fasvändarens andra ingån, den som matas från reverbreturen. Det ska vara en konding precis där ordet "mix" står.

Sedan vill jag framhärda i att det bara behövs ett gainsteg för reverbet. Betänk att du matar fasvändaren till ett omotkopplat EL84 slutsteg. Det behövs inte så mycket signal här. Ett 12AX7 gainsteg med avkopplad katodresistor kommer att räcka, är min åsikt.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

09 Oct 2013, 15:59
Profile

Sammanfattning: förenkla! Ju mer finesser, desto svårare att få till det.

T.ex:

Ta bort reverbet. Du har ju loop, så sätt en reverbpedal i den.

Lösningen med master efter fasvändaren enbart för leadkanalen är cool, men komplex och kan bli svår att trimma in.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

10 Oct 2013, 08:07
Profile

isak wrote:
Jag har ingen erfarenhet av att bygga rörstärkare, och tänker inte bygga bifogad förstärkaridé själv, men jag fick börja lära mig teckna schema och sätta mig in i lite av teorin bakom förstärkare när jag skulle förklara vad jag menade för en tekniker. sju år senare ser det ut så här. några kommentarer, på fel brister, tekniska olämpligheter etc?

Vad är det för skillnad på Lead och Rythm kanalerna förutom separata Gain kontroller och att Lead har en egen Mastervolym. För mig är ju Lead en kanal med mer Gain. Rythm Mastern påverkar ju både Lead och Rythm kanalen ????

11 Oct 2013, 10:51
Profile

Tillika.
Inga spänningar e angivna. Gör att det blir svårt att se "hur det låter".

James setupen i sin tur,ner med slope resistorn..finns ingen anledning till 200k.100k räcker länge. Mixer resistorn kan sitta tills du rent praktiskt fått klart för dig om du tycker det e ok eller inte.
Svansresistorn mot backen för baspotten e precis meningslös i applikationen. 10k räcker mkt mkt länge i sammanhanget och ger ett betydligt bättre svep på pottarna. Signal har du råd att tappa så det finns inte med alla de gainstegen framför. Så att ha ett högt värde på svansresistorn i tron att du annars tappar för mkt gain e direkt felaktig.
Var åxå medveten om att med de aktuella värdena på kondningarna kommer den där James setupen att ge ett relativt midorienterat sound. Ngt jag iofs personligen tycker är bra,men då för fokus vad avser distat gitarrljud.

Om du vill komplettera din James med en midpott så sätt den till 50k isf. Skall sitta istället för svansresistorn mot backen på baspotten.
Men det medför även att du behöver öka på den 1nF kondning som sitter ner mot den resistorn rejält. I storleksordningen 150nF eller så. (Jmfr schema för en DNS tex)

11 Oct 2013, 11:44
Profile

tack för feedback! jag har gjort en del ändringar av de föreslagna och rättat fel som att inte loopen visade hur den skulle leda signal om ej i bruk mm. fortsätt väldigt gärna att kommentera på det uppgraderade schemat!

Attachments:
rsz_senaste_zedna_lj.jpg
rsz_senaste_zedna_lj.jpg [ 135.4 KiB | Viewed 7247 times ]
11 Oct 2013, 14:32
Profile

Racing wrote:
James setupen i sin tur,ner med slope resistorn..finns ingen anledning till 200k.100k räcker länge. Mixer resistorn kan sitta tills du rent praktiskt fått klart för dig om du tycker det e ok eller inte.

jag har bara laborerat på Duncans tonstack calculator men upptäckte då att om dessa motstånd (mixermotståndet är det på 300k?) är mindre flyttas peaken och dippen upp i registret, jag tänkte det inte skulle passa mig. därav de högre värdena.

Racing wrote:
Svansresistorn mot backen för baspotten e precis meningslös i applikationen. 10k räcker mkt mkt länge i sammanhanget och ger ett betydligt bättre svep på pottarna. Signal har du råd att tappa så det finns inte med alla de gainstegen framför. Så att ha ett högt värde på svansresistorn i tron att du annars tappar för mkt gain e direkt felaktig.
Var åxå medveten om att med de aktuella värdena på kondningarna kommer den där James setupen att ge ett relativt midorienterat sound. Ngt jag iofs personligen tycker är bra,men då för fokus vad avser distat gitarrljud.

ja du har rätt i att jag tänkte på gainen när det gällde tailresistorn (den på 68k va?), det har följt med från när jag hade denna tonstack mellan två gainsteg, tack för påminnelsen. den är sänkt till 10k nu.

11 Oct 2013, 14:43
Profile

d95err wrote:
Ta bort reverbet. Du har ju loop, så sätt en reverbpedal i den..

vitsen med att koppla reverbet till andra ing på fasvändaren är väl delvis att inte reverbsvansen skall dista, nu när fasvändaren används i distkretsen. det går inte att göra i en vanlig loop.

d95err wrote:
Lösningen med master efter fasvändaren enbart för leadkanalen är cool, men komplex och kan bli svår att trimma in.

tack! rätt mallig över iden haha. synd det verkar problematiskt i praktiken.

Last edited by isak on 11 Oct 2013, 14:55, edited 2 times in total.

11 Oct 2013, 14:47
Profile

fp

11 Oct 2013, 14:53
Profile

AHjelmAmp wrote:
C20 är felplacerad; den ska sitta "utanför" gallerläckan (1M) till V6a, och det behövs motsvarande DC-blockerare på fasvändarens andra ingån, den som matas från reverbreturen. Det ska vara en konding precis där ordet "mix" står..

hade slarvat i kopieringen av matchless chieftains reverb, blandat ihop med vanligt fender. nu kanske det är bättre? (se nya bifogade schemat)

AHjelmAmp wrote:
Sedan vill jag framhärda i att det bara behövs ett gainsteg för reverbet. Betänk att du matar fasvändaren till ett omotkopplat EL84 slutsteg. Det behövs inte så mycket signal här. Ett 12AX7 gainsteg med avkopplad katodresistor kommer att räcka, är min åsikt.

tanken var att minimera brusnivån på reverbet, ett steg kanske räcker om man inte har ett så högfrekvent reverb där bruset bor, men inte annars? och är det inte så att det blir lägre signal på reverbet om man kopplar det till andra ingången på fasvändaren?

11 Oct 2013, 15:00
Profile

Mrcool wrote:
isak wrote:

Vad är det för skillnad på Lead och Rythm kanalerna förutom separata Gain kontroller och att Lead har en egen Mastervolym. För mig är ju Lead en kanal med mer Gain. Rythm Mastern påverkar ju både Lead och Rythm kanalen ????

skillnaden är att leadkanalen integrerar fasvändaren i distkretsen medans i rytmkanalen ligger fasvändaren efter mastern. samma antal steg i bägge kanalerna, ändå ett steg mer i distkanalen!

11 Oct 2013, 15:05
Profile

Gör om gör rätt :wink:

Håller inte med vissa kommentarer om reverbet, men jag hade inte gjort som ditt schema visar.
Hur har du tänkt dig styra skillnaden mellan hög o log signal?
Inte ovanligt att man vill ha mer reverb på komp, men mindre på lead, nu är det ju omvänt.

11 Oct 2013, 22:26
Profile

Isak.
Bygg skiten åsså låter du de där 200k å 300k resistorerna byta plats.
Kom tebax efter det. :wink:
Then we´ll talk. :mrgreen: - Zee...James is da shit. Man behöver bara fatta vad som gör vad..zee... :mrgreen:

12 Oct 2013, 00:50
Profile

Racing wrote:
Isak.
Bygg skiten åsså låter du de där 200k å 300k resistorerna byta plats.
Kom tebax efter det. :wink:
Then we´ll talk. :mrgreen: - Zee...James is da shit. Man behöver bara fatta vad som gör vad..zee... :mrgreen:

i james tonestack calc ser det bättre ut om det är som det är nu, men som sagt jag sticker inte under stol med att jag inte har nån verklig erfarenhet. ljuger programmet?

12 Oct 2013, 01:28
Profile

fp

12 Oct 2013, 01:41
Profile

Nä. Programmet ljuger inte.
Däremot e det så att det e extremt svårt,för att inte säga omöjligt,att förstå vad skillnaderna ger utan att ha upplevt dem.
Kanske speciellt så vad avser svepet i en James.
Säger det igen,bygg skiten med dem värdena. Låt slope å separerings resistorn byta plats så kommer du förstå alldeles utmärkt väl. Märk nu...allt annat skall vara samma som i ditt schema ovan

Första ggn jag utmanade det där själv var verkligen en aha upplevelse.

12 Oct 2013, 06:24
Profile

Amp Healer wrote:
Håller inte med vissa kommentarer om reverbet, men jag hade inte gjort som ditt schema visar

hur hade du gjort då, vad håller du inte med om i kommentarerna?

Amp Healer wrote:
Inte ovanligt att man vill ha mer reverb på komp, men mindre på lead, nu är det ju omvänt.

antar du menar INPUTsignalen på reverbet, för output/mix är ju densamma på bägge kanalerna. har kanske inte tänkt på att inputsignalen skulle förändra reverbets output lika mkt.. hur hade du gjort, igen? finns det nåt sätt som du ser det att behålla denna typ av kanalväxling och få det att balansera inkl reverb etc?
kanske skrotar den delen annars, kanalväxlingen. kill your darlings;tyckte verkligen att idén med att flytta mastern och därmed få ett till gainsteg utan att eg lägga till nåt i kedjan var rätt kaxig..

12 Oct 2013, 12:44
Profile

Mm.
Saken e den Isak att du HAR redan gainsteg så du kan så med dem.
Var på det klara med att ett enda av dem e tillräckligt för att skjuta fasvändaren i såpass omlopp att du når full utstyrning. Speciellt som fasvändaren e uppsatt.

Rent praktiskt kan jag säga att när det väl blir dags Isak så kan det vara en kraftig ögonöppnare att lattja med katod samt svansresistor på en PI. Finns inget som säger att hårt drivet e bättre,men förändringar i värden på dem resistorerna påverkar ljudet mkt.

12 Oct 2013, 13:09
Profile

isak wrote:
Amp Healer wrote:
Håller inte med vissa kommentarer om reverbet, men jag hade inte gjort som ditt schema visar

hur hade du gjort då, vad håller du inte med om i kommentarerna?

Amp Healer wrote:

antar du menar INPUTsignalen på reverbet, för output/mix är ju densamma på bägge kanalerna. har kanske inte tänkt på att inputsignalen skulle förändra reverbets output lika mkt.. hur hade du gjort, igen? finns det nåt sätt som du ser det att behålla denna typ av kanalväxling och få det att balansera inkl reverb etc?
kanske skrotar den delen annars, kanalväxlingen. kill your darlings;tyckte verkligen att idén med att flytta mastern och därmed få ett till gainsteg utan att eg lägga till nåt i kedjan var rätt kaxig..

Oavsett om du nyper signalen på input eller utgång, så måste du kompensera för högre/lägre signal när du växlar kanal.
Som du har nu så ställer du in lagom mängd reverb på rent ljud, så kommer du få mer reverb på lead.

12 Oct 2013, 13:47
Profile

Amp Healer wrote:
Oavsett om du nyper signalen på input eller utgång, så måste du kompensera för högre/lägre signal när du växlar kanal.
Som du har nu så ställer du in lagom mängd reverb på rent ljud, så kommer du få mer reverb på lead.

kanske köra reverbet parallellt med preamp hela vägen till PI, med ett par extra steg som matar reverbdrivern?

12 Oct 2013, 17:31
Profile

isak wrote:
Amp Healer wrote:

kanske köra reverbet parallellt med preamp hela vägen till PI, med ett par extra steg som matar reverbdrivern?

Ärligt Vad var otydligt?
Du kan säkert köra det så, men nä slutar där, meningslöst.

12 Oct 2013, 17:52
Profile

Amp Healer wrote:
Ärligt Vad var otydligt?

vet inte om du förstod men förtydligar ändå för jag förstår inte va det är jag ska förstå-gain och volym interagerar då inte med reverbinputsignalen, reverbets input är inte efter gain/vol utan parallellt och behöver därför ett par extra steg för att komma upp i nivå..preampen matar ju inte reverbet i en sån figuration. som two rock studio pro och matchless Lightning reverb. eller för att förtydliga ännu mer:kör två signaler parallellt från din gitarr:en till gitarrstärkaren och en till en stand alone reverbenhet vars output matar en andra ingång på stärkaren. så typ, fast integrerat i stärkaren.

12 Oct 2013, 19:00
Profile

isak wrote:
Amp Healer wrote:
Ärligt Vad var otydligt?

vet inte om du förstod men förtydligar ändå för jag förstår inte va det är jag ska förstå-gain och volym interagerar då inte med reverbinputsignalen, reverbets input är inte efter gain/vol utan parallellt och behöver därför ett par extra steg för att komma upp i nivå..preampen matar ju inte reverbet i en sån figuration. som two rock studio pro och matchless Lightning reverb. eller för att förtydliga ännu mer:kör två signaler parallellt från din gitarr:en till gitarrstärkaren och en till en stand alone reverbenhet vars output matar en andra ingång på stärkaren. så typ, fast integrerat i stärkaren.

Bra! Sen kan vi prata om det när du byggt stärkan o fått mer erfarenhet.
Då lär du förstå!

13 Oct 2013, 02:22
Profile
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next