View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 23:50

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Fender fråga 
Author Message

Post Fender fråga
E som så att jag för en tid sedan tagit på mig ett lite tyngre jobb i form av en dual Showman som milt sagt varit utsatt för terrorism.

Image

Till att börja med hade ngn klåfingrig fan spraymålat hela insidan vit med vanlig enkomp sprayfärg. Ngt som tog en liter tvättaceton att hantera.
Men.
Sen har vi det på bilden som ser ut som,funkar som,rostskyddsmassa.

Vet att Fender använde ngt liknande ibland även om jag i detta fallet menar att någon milt sagt "adderat" på jobbet för den där skiten sitter som vulkat gummi precis överallt invändigt.I mkt tjocka lager. Det ser ut som Jerusalems förstörelse.
Tar bort det fn...

Image

...å att säga att arbetet e tråkigt,mödosamt och tidskrävande..ja då ljuger man inte. E till den grad att det får ske komponent för komponent.. :( Finns inget annat val om detta skall bli gjort.

Min fråga e hur som ifall dessa MASSOR av den där bruna geggan ändå kan vara Fender original? Bort skall det oavsett,men jag grunnar tex på hur dielektriskt den där skiten kan va?
Sen..som sagt,sett Fenders från eran med ett TUNT lager av liknande smörja tidigare. Denna förefaller man ju närmast ha doppat i skiten.
Maskinen i sig kommer i stort att orignalrenoveras fö-med tillägget av en PPIMV pot.

12 Sep 2013, 13:45
Profile

Racing,

Denna stärkare försökte kunden lämna in till mig för några veckor sedan.
JAG TACKADE NEJ efter att jag inspekterat insidan.

Jag blir bara sur och förbannad ner jag ser sådant.

Lycka till.

--Bosse

12 Sep 2013, 19:30
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Fender fråga
Jo,jag fick berättat det Bosse.
Har som sagt tagit mig an den,å om än mkt mkt arbetsintensivt så kommer det sig.

Tack.

12 Sep 2013, 21:12
Profile

Hur kommer du rostkyddsbehandla den nu då?

12 Sep 2013, 21:24
Profile

Image

Som sagt,ngt annat än att riva isär allt har inte varit aktuellt. Finns i min mening ingen annan väg för att få detta tillbaka till ett stadie där man kan använda maskinen igen.
Ngt av det som var jävligast att få loss var lamphållaren samt de två huvudsäkringarna. Geggan slog igen gängorna styggt i båda fallen,men skam den fan som ger sig :mrgreen: .
Å sådär ser det ut nu kring uttaget för PT´n.
För att ha det sagt håller jag med Bosse. Utgångsläget här var fanimig under all kritik varför beslutet att riva allt var det enda rätta.
Det jag gjort så långt vad avser rengöring är alltså primärt kemiskt. I första hand aceton och t-sprit samt mycket av min egen "armbågssmörja".

Image

Allt har varit ur. Ner till mässingplåten som sitter mot pottarna,å då av den enkla anledning att jag bokstavligt menat det jag skrivit tidigare..geggan sitter PRECIS överallt.
Det betyder OCKSÅ att jag fått demontera pott för pott vad avser deras hus och göra rent invändigt i pottarna. :shock: .
Nu har jag iaf nått ett stadie där huvudkortet är rent,som sagt varenda komponent har varit loss och rengjord från skit en efter en,och chassiet är tillbaka vid nån form av användbar status.
På det har maskin varit i backen med såväl näsan före,vilket indikerades av att plåten bakom faceplaten var krokig,som med aktern-vilket då indikerades av att hålen för utgångsjacken var buckliga.

Mkt arbete?
Japp. Mkt arbete,men förhoppningsvis blir det bra till slut. Så långt har jag nöjt mig med att göra rent originalkablaget. Sannolikt kommer delar av det behövas bytas. Men..det tar vi där å då.

12 Sep 2013, 21:52
Profile

Tubis wrote:

5mm "motorplast" som sprayas på?? :mrgreen: :mrgreen:

12 Sep 2013, 22:03
Profile

Racing wrote:
Tubis wrote:

5mm "motorplast" som sprayas på?? :mrgreen: :mrgreen:

Gjut in hela skiten i epoxi....

12 Sep 2013, 22:07
Profile

Liten varning på sin plats: Med så mycke gegga överallt hade jag nog bytt även komponentkorten. Dom leder garanterat spänning om dom täckts med sån skit, och du kommer bli gråhårig när du felsöker. Prata med AmpHealer, han är en jävel på att bygga såna.

13 Sep 2013, 00:03
Profile

Tack. Ja,jag e medveten om det. Har mätt i skrotet å det förefaller vara safe.
Skall åxå sägas att maskin alltså fungerade när den kom in genom dörren. Å att Owe e hemma på det där..japp...i know.

13 Sep 2013, 00:07
Profile

Jag såg ju eländet när jag besökte Jesper härom dagen, kan väl säga att bilderna inte gör underverket rättvisa... Att den faktiskt funkade när den kom in i garaget är smått otroligt...

Det är troligen en -76a, dvs samma årgång som min egen stärkare. Orange trådar i tyget på fronten, året efter kom 135-wattarna (har jag för mig). I min egen stärk finns liiite av den bruna geggan, men det ser mest ut som något som blivit över vid tillverkningen, lite spill i undangömda skarvar etc. Detta ser ut som en komplett behandling på närmaste Dinitrol Center.

Undrar vad tanken var med den vita färgen? renare ljud? :wink:

13 Sep 2013, 22:24
Profile

Nej.
Utgångsläget e nog det värsta jag sett. Å andra sidan känns det ju lite kul att det iaf GÅR att få rätsida på det.
Men jag håller med du...som den kom in genom dörren så är det det jävligaste jag gett mig i kast med så långt.

14 Sep 2013, 15:26
Profile

Racing wrote:
Image

Image

Mkt arbete?
Japp. Mkt arbete,men förhoppningsvis blir det bra till slut. Så långt har jag nöjt mig med att göra rent originalkablaget. Sannolikt kommer delar av det behövas bytas. Men..det tar vi där å då.

Jösses vilket arbete du lägger ner! Får hoppas kunden inser magnetiten av arbetet du gör!?

Tips, har du några ölgetter liggandes (eller kan jag skicka) så släng ditt två i början av kortet så kan du splitta katoden.

14 Sep 2013, 17:03
Profile

Ja,det e en del jobb som sagt Owe.

Image

Likriktarkortet e tebax på plats,med nya lytar för bias.

Image

Å även balanspotten har givetvis fått tas isär å rengöras osv. Nu då med trimbar pott för biasspänning.

Image

Å den där goe mässningplåten e tebax på plats. När man lödade dit den igen vart man allt bra tacksam för den HF styrda pennan! :lol:

Det som irriterar lite e att det trots rengöring alltså e kvar som ett macramé mönster i stålet. Missfärgning givetvis,å enbart,men irriterande lika fast. Går garanterat bort med mekanisk hjälp,men då har vi nog passerat rimlighetens gräns så det får allt va som de e nu..

16 Sep 2013, 12:57
Profile

Fin pjäs.

Jag brukar löda loss allt på korten, värma med värmepistol för att få bort gegga, överflöd av stearin/parafin eller vad de dränkt med samt ev brun gegga. Hartset brukar lösa sig fint med isopropanol. T-blå funkar.

Antar att du drar om jordningen? Isolerbrickor till jacken, etc etc.
Och kollar att PT:n är lödd med rätt primär? Flera av de där har körts på 220V-primären när jag grävt i dem.

Ppimv är inte så dumt i den där, men jag hade powerscalat slutrören. Gjorde så med min Bassman 100 och det blir riktigt bra i dessa 100-wattare. Behöver inte ens ha en ppimv eller drive control. När man skalar ned till kanske 250V på anoderna, normalkanalen volym sådär 4-5 så behåller man ett skönt klipp i anslaget, men den crunchar och komprimerar snyggt och vid rimlig volym.

/Gunnar

16 Sep 2013, 15:17
Profile

Tack för inputen Gunnar.

Japp. Drar om jord samt lägger flytande jack. Så e det allt tänkt. Däremot blir det PPIMV,om inte annat av rena "roadrugged" skäl.

16 Sep 2013, 20:05
Profile

Du har inget kort på ursprungsstatusen på stärkaren? Så som den såg ut vid mitt besök? Så att man förstår magnituden av ditt jobb...

De första bilderna i tråden är betydligt renare än vad det var från början, vit sprayfärg all over... :evil:

Quote:
Izzy:
Ppimv är inte så dumt i den där, men jag hade powerscalat slutrören. Gjorde så med min Bassman 100 och det blir riktigt bra i dessa 100-wattare. Behöver inte ens ha en ppimv eller drive control. När man skalar ned till kanske 250V på anoderna, normalkanalen volym sådär 4-5 så behåller man ett skönt klipp i anslaget, men den crunchar och komprimerar snyggt och vid rimlig volym.

Hm, kanske är det läge att göra något sådan i min egen Dual S, högljuddheten är formidabel... Och så får jag ju orsak att sätta in en pot till. Har redan beställt en stereopot för övrigt, på väg från TubeTown... :?

17 Sep 2013, 11:02
Profile

Jesper,

Vi sågs på Temaelektronik idag, jag hajade inte att det var du, det var Magnus som påpekade detta efter du gått.
Förlåt, jag är disträ och smalsynt ibland.

Du kunde sparkat mig på smalbenet eller nått, så jag hade vaknat.

--Bosse

18 Sep 2013, 15:53
Profile ICQ YIM WWW

:wink:
Joo...... Kommer fler tillfällen Bosse.

Kommer nån bild om en liten stund. Knegat vidare lite..

18 Sep 2013, 19:30
Profile

Image

Så.Trots vingklippet att jag dragit på mig ett ryggskott :( ,så blir det NÅTT gjort iaf. PT´n e som synes på plats igen och summerat kan bara sägas att det inte e den enklaste av uppgifter att få rent det tygisolerade kablaget från gammal färg resp det där gucket.
Men men...det kommer sig iaf. Så nu e PT på plats ihop med OT samt choke..

18 Sep 2013, 19:40
Profile

Racing wrote:

Min fråga e hur som ifall dessa MASSOR av den där bruna geggan ändå kan vara Fender original?

Maskinen i sig kommer i stort att orignalrenoveras fö-med tillägget av en PPIMV pot.

Jag har också en 76:a och det är tack och lov ingen alls av den där geggan i den.

Har testat PPIMV med någon vanlig standard fender krets (brun vibroverb var det väl) och där kändes mastern helt meningslös (eller jag gillade den inte alls), men du kanske testat tidigare eller gör fler ändringar I kretsen så det funkar.

18 Sep 2013, 19:59
Profile ICQ WWW

PPIMV post pi mastervolym måste enligt mig samköras med en Pre Pi master volym... så man kan välja hur hårt PI skall dista med i kretsen...

gjorde en sån modd i Burners V/M blev riktigt bra...

18 Sep 2013, 20:35
Profile WWW

Enig,å mkt riktigt har denna maskinen en konventionell master redan i original.

18 Sep 2013, 20:37
Profile

Image

Börjar ju komma nån vart iaf tycker jag. Iom att jag rev allt som jag gjorde tog jag ju ett antal fotografier av hur det såg ut innan vilket underlättade avsevärt när nu allt skulle ihop igen.
På det hittade jag en smidig ritad layout online som vart till stor hjälp med,så detta har varit enklare än jag först föresatte mig. Dvs att få tillbaka allt på plats igen.

Image

Vad avser AC är nu såväl glöd draget nytt som att inkommande är tvinnat det med. Resten av det,borta i "näthörnet" har jag låtit vara som det är. Rengjort med uppstädat. I det längsta har enligt önskemål originalkablage behållits.

Image

Nu e bilden lite mörk,men det som faktiskt varit djävligast att få rent har varit potentiometrarna. Gugget sitter ju precis överallt,och att få rent pottarna in såväl som utvändigt har varit omständigt. Det går,men satan va tid det tar i anspråk. Samtidigt e det sagt att det av originalbitarna som kan återanvändas skall återanvändas..så..e bara att ta skeden i vacker mun det.

20 Sep 2013, 10:31
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]