View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:40

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Windows home eller call center, scamsamtal?! 
Author Message

Post Windows home eller call center, scamsamtal?!
En kvinna talande dåligt engelska ringde under dagen hem till mig när jag var på jobbet, påstod enligt sambon att hon ringde från windows home eller call-center och sa att hon antingen var inne eller ville komma in på vår dator och ville tala med dator ägaren, min sambo sa då att jag var på jobbet och kommer hem ikväll, då lade kvinnan på direkt utan kommentar eller avslut :shock: :?:

Nån som varit med om nåt liknande, och finns det nåt som heter windows home eller call center?
Sambon fick panik efter allt som står i tidningarna om dataintrång och identitetsstölder osv, stängde av wiifin och drog ur kablar ur stationära datorer.
Nu tror jag ju att det var nån skummis som vill ha inloggningsuppgifter för att kunna hijacka datorn, men lite orolig blir man när sånt här händer :?

22 Aug 2013, 16:34
Profile

Post Re: Windows home eller call center, scamsamtal?!
jorå, flera gånger. En gång satt jag och jobbade vid datorn. Jag satte på högtalaren på telefonen och lade den vid sidan. Uppehöll människan från "MS" med dumma frågor och fiktiva omstarter av min dator i ca 30 minuter innan jag berättade att jag bara uppehöll henne för att hon inte skulle kunna ringa fler under den tiden. Hon blev skitsur.. :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

22 Aug 2013, 16:42
Profile WWW

Var inte orolig. Klassisk bluff sen flera år. Det ringde en man till mig för några sen från något utrikiskt nummer och förklarade på halvknackig engelska att han ringde från Microsoft och att det var fel på min dator. Jag svarade att det inte var något som helst fel på min dator, och sen precis när jag var på väg att börja berätta vänligt för honom varför man hade mer att vinna på att vara hederlig och ärlig istället för att lura folk, så la han tyvärr på.

De är ute efter att kapa datorn genom att lura sig till lösenord eller liknande. Kanske går någon på det.

Man behöver inte dra ur några kablar, men man ska förstås inte ge dem inloggningsuppgifter eller något annat.

22 Aug 2013, 16:42
Profile

jag löpte ju linan ut och lyssnade på vad jag skulle göra. Det handlade om att de hade hittat virus i min dator som de så vänligt ville hjälpa mig att rensa. Detta skedde genom att stänga av virusprogram och öppna brandväggar på lite bakdörrslistiga sätt så man inte skulle ana oråd :) Jag hade henne på tråden i en halvtimme innan jag tröttnade. På varje fråga spelade jag idiotdum och trög, så allt tog sin tid. Att starta om datorn (som hon ville att jag skulle göra ett par gånger) tog minst 5 minuter per gång :)

Så det är mitt tips, gör livet svårare för dessa idioter. Om du har tid alltså

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

22 Aug 2013, 16:48
Profile WWW

Ja, det var väl det jag trodde, det är ändå skönt på nåt sätt att höra andra som varit med om samma sak, och man är ju ingen hacker direkt :D

22 Aug 2013, 16:48
Profile

Här är några länkar i ämnet. Du är inte den första:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/nya-r ... ch-windows

http://allehanda.se/blaljus/brott/1.607 ... luffsamtal

http://www.bt.se/nyheter/nya-varningar- ... 7477%29.gm

22 Aug 2013, 17:26
Profile

Tack för det lpstd, får väl se om dom ringer igen, men då väljer jag nog att bara lägga på som det rekommenderas i artiklarna, djävla skurkar som inte kan låta bli andras egendom :evil:

22 Aug 2013, 17:41
Profile

Varför svarar man övht på okända nummer?

22 Aug 2013, 18:50
Profile WWW

Forsman wrote:
Varför svarar man övht på okända nummer?

Vi har ingen nummerpresentatör i vår fasta telefon och vi är så frimodiga så vi bara svarar i telefonen, känns inte som om det moderna digitala samhället vore värt priset om man inte kunde svara i telefonen utan att känna ångest eller måste kontrollera först, så det tänker vi fortsätta med, nån måtta får det vara :wink:

22 Aug 2013, 18:58
Profile

Dom är jobbiga , ringde typ 10 ggr om dan under en vecka till mitt fasta nr ,
fick stänga av telefon helt.

'Calling from the windows company' på 'birdy nam nam' dialekt, jo tjena!

Finns tydligen 2 varianter en där dom fjärrstyr din pc och sätter in en trojan, den andra varianten är att Du ska betala dom 200$ efter att dom rensat ditt påstådda virus.

23 Aug 2013, 12:21
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]