View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Sep 2026, 09:39

Reply to topic  [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Next
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad 
Author Message

Post Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Hey man,thats a real cool sounding guitar you´ve got there! How come it sounds so good?
-Well,actually it´s a secret...But if you keep quiet about it I´ll let you in on it,ok..
-My lips are sealed!
-Not a word then! ok,Here we go.......Underneath the pickups it´s got BEARD!
-Wow,so simple and ingenious! Beard!...of course :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

10 Aug 2013, 23:37
Profile WWW

TRÄÄLG:
Lite off topic, men det är en intressant bild du har som avatar: Robert Johnsson med sin spelkompis Johnny Shines i mitten av 30-talet. För många år sedan (1969), såg jag ett band med idel blueslegender med Willie Dixon i spetsen. Johnny Shines spelade gitarr, och jag kom i samtal med honom efter konserten. Jag kände till Willie Dixon, men Shines var för mig ganska okänd. Så frågade jag honom vad han tyckte om Creams försök att spela bluesklassiker, som t ex Robert Johnsons Crossroads, och han svarade att han tyckte att det var bra. Och lade sen till att han ju spelat med Robert Johnson. Kanske det var lite för stort för mig att ta in, så jag svarade jaha, eller nåt. Johnny Shines gick sen på ett party med resten av bandet, och jag och några till stod och pratade med Willie Dixon i nån timme utanför Hedens hotell i Göteborg. Johnny Shines spelade förresten under konserten på en Teisco, en japansk surfgitarr. Här är den:
http://www.youtube.com/watch?v=OeHa2CYyn0U

11 Aug 2013, 07:51
Profile

Quote:
Wilmer wrote:
TRÄÄLG:
Lite off topic, men det är en intressant bild du har som avatar: Robert Johnsson med sin spelkompis Johnny Shines i mitten av 30-talet. För många år sedan (1969), såg jag ett band med idel blueslegender med Willie Dixon i spetsen. Johnny Shines spelade gitarr, och jag kom i samtal med honom efter konserten. Jag kände till Willie Dixon, men Shines var för mig ganska okänd. Så frågade jag honom vad han tyckte om Creams försök att spela bluesklassiker, som t ex Robert Johnsons Crossroads, och han svarade att han tyckte att det var bra. Och lade sen till att han ju spelat med Robert Johnson. Kanske det var lite för stort för mig att ta in, så jag svarade jaha, eller nåt. Johnny Shines gick sen på ett party med resten av bandet, och jag och några till stod och pratade med Willie Dixon i nån timme utanför Hedens hotell i Göteborg. Johnny Shines spelade förresten under konserten på en Teisco, en japansk surfgitarr. Här är den:
http://www.youtube.com/watch?v=OeHa2CYyn0U

Underbart Klipp! Nu snackar vi dessutom kvalitetsguror. Så skönt som den lät måste den haft helskägg(för att återknyta..) Blir alltid lite avis på sådana stories. Hur kommer det sig att du stod och pratade med Shines och Dixon bara så där?

11 Aug 2013, 12:36
Profile WWW

Det var efter en konsert på Lisebergs konserthus 1969. Mitt i sommaren och inte så mycket folk. Vi väntade på dem utanför och de blev nog lite överraskade av att se några vita killar i 13-14-årsåldern som var intresserade av att prata om blues och tydligen visste lite dessutom. Så vi slog följe till Hedens hotell som ligger en bit därifrån. Willie Dixon tyckte uppenbarligen att det var kul, han pratade med oss i en timme om bluesens historia. För nåt år sen, 43 år senare, råkade jag nämna att jag talat med Willie Dixon i en timme för frijazztrumslagaren Peeter Uuskyla, som jag spelat med ett tag, och han menade att det hade han också gjort. Det visade sig att han var en av de 4-5 killar som stod runt Willie Dixon, varav jag kände bara 2. Världen är ganska liten.

Jaha, tillbaka till tråden. Johnny Shines spelade ju på ganska många gitarrer. Här ser det ut som om han fått tag i en Gibson Trini Lopez (?), och kanske har den skägg?

http://www.youtube.com/watch?v=5fDJIxd0hv0

11 Aug 2013, 13:03
Profile

Makten wrote:
Racing wrote:
Jo. Faktiskt. De har det... :mrgreen:

Där ser man. I vilken prisklass är gitarren som du har?

Han har skrivit det ett antal gånger nu... ca 14 000:-

11 Aug 2013, 13:33
Profile

Wilmer wrote:
Angående Gibsons rykte som kvalitetsinstrument. För ett tag sen läste jag om Truman Capotes In Cold Blood som gavs ut i mitten av 60-talet. Som ägare av två Gibson av hög kvalitet förvånades jag över att Capote nånstans i boken råkar säga att en av huvudpersonerna hade en gitarr, men "inte någon fin, det var bara en Gibson" (!?). Under -50 och 60-talen var de flesta Gibson-gitarrer nog ganska billiga byggen av acceptabel kvalitet. Inte helt billiga, men ändå inga lyxinstrument

Det där stämmer inte alls, de var ledande på Jazzburkar udner hela 40-50-60 taklen , och även på solida under 50 och 60-talet.

ALLA de största gitarristerna spelade på Gibson under den perioden.

Dyra var dom också, med undantag av Juniors , Melody makers och andra 3/4 'student guitars'

Vet inte vad det där citatet syftar på.

11 Aug 2013, 16:07
Profile ICQ WWW

Vet nog inte riktigt vad ni menar när ni säger att man inte får Gibson top of the line för 20'. Jag betalade 18' för min R8 ny i känd butik här i Stockholm. Det är ju ändå CS och skall vara top of the line. Nåt slarv har jag trots isärskruvning dock inte hittat :)

11 Aug 2013, 16:19
Profile

1. Racing blir arg över frässkägg i en ny 335.
2. Det kommer fram i tråden att Gibson har haft samma frässkägg i 335 sedan tidigt 60-tal.
3. Racing gillar dock en kompis Custom Shop 335.

Är inte risken rejält överhängande att även Custom Shop 335:an har samma frässkägg?
Den ska väl vara så lik de gamla 335:orna som möjligt kan man tänka?

Själv har jag ganska taskig skäggväxt men det kanske inte hör hit? :?

11 Aug 2013, 17:19
Profile

Mike Leaf: Truman Capote talar om en akustisk gitarr, och förmodligen jämför han t ex mot en Martin. Jazzburkar som ansågs "finare" än Gibsons ES175a gjordes av D´aquisto, D´Angelico och Stromberg, plus Gibsons top of line som L5 osv, och de var förstås dyra. Men jag vill inte föra resonemanget för långt, bara peka på att många av Gibsons gitarrer blev populära kanske framförallt för att de var hållbara och någorlunda rimligt prissatta, så att de gick att ta med på turné.

Edit: jag råkade nu snuppla över en tråd på belgiska jazzguitar som jag tyckte var intressant. Det talas om originalpriserna på fina jazzburkar under 30-talet:
"D´Angelico guitars were priced equivalently with their Gibson counterparts, so $275 for an L-5 from '23 until the war."
Och vidare: "An early (1935) brochure show D´Angelico´s three models (Style A, Style B and Excel) at $150, $200 and $275 respectively. $275 in 1935 US$ apparently converts to $4390 now. The late '30's New Yorker was priced at $400 (about $6200 now)."
Det blir lite egendomligt att då jämföra 30-talets priser för D´Angelico och Gibsons L5, med Gibson ES175 som kostade just 175 dollar när den introducerades i slutet av 40-talet, eftersom den inte hade lock av handslipad björk, utan av formpressat laminat. ES175an var ju inte heller direkt billig, men en bit under de finare modellerna, och sen var den bra och stryktålig. Och det är väl egentligen ES175 som blivit synonymt med jazzgitarr?
Jaja, jag tror ni förstår hur jag menar... :(

Last edited by Wilmer on 12 Aug 2013, 19:01, edited 1 time in total.

11 Aug 2013, 17:30
Profile

Va fan! Den där Johnny Shines låter ju bra oavsett gitarr, hur bär han sig åt? :D

11 Aug 2013, 18:10
Profile

Det är mycket OT här nu. Håll er till trådämnet, annars bannar jag er. :mrgreen:

Minnen diskuteras i Oldies but Goldies-tråden för er som är över 60.

Seså, schas! :idea:

11 Aug 2013, 21:09
Profile WWW

Jag har aldrig gillat poliser!
Forsman wrote:
Det är mycket OT här nu. Håll er till trådämnet, annars bannar jag er. :mrgreen:

Seså, schas! :idea:

Konstapel Forsmans inlägg vinner f.ö. OT-priset! Ämnet är ju rakapparater!!!

12 Aug 2013, 00:08
Profile WWW

Om jag äger en Gibson ES335 med frässkägg som jag tar bort, när jag sen ska sälja den kan jag räkna den som original eller det ett skruvat lik nu?

12 Aug 2013, 10:50
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Om jag äger en Gibson ES335 med frässkägg som jag tar bort, när jag sen ska sälja den kan jag räkna den som original eller det ett skruvat lik nu?

Den blir totalt värdelös, men du kan sälja skägget som orginaldel som kompensation. 8)

12 Aug 2013, 11:14
Profile WWW

Urban wrote:
1. Racing blir arg över frässkägg i en ny 335.
2. Det kommer fram i tråden att Gibson har haft samma frässkägg i 335 sedan tidigt 60-tal.
3. Racing gillar dock en kompis Custom Shop 335.

Är inte risken rejält överhängande att även Custom Shop 335:an har samma frässkägg?
Den ska väl vara så lik de gamla 335:orna som möjligt kan man tänka?

Själv har jag ganska taskig skäggväxt men det kanske inte hör hit? :?

4. Gibson fortsätter sälja alldeles för dyra gitarrer i säkert 50 år till. Då finns bara Swedish House Mafia kvar i det allmänna musikutbudet och ingen bryr sig om gitarrer.

12 Aug 2013, 12:00
Profile

Frässkägg går bort.

:thumbdown: på Ganson

12 Aug 2013, 12:57
Profile

kjelle wrote:
rifle wrote:

Den blir totalt värdelös, men du kan sälja skägget som orginaldel som kompensation. 8)

Med andra ord så kommer det snart finnas NOS frässkägg till salu på Ebay.
"Om din 335:a är helt original förutom avsaknaden av frässkägg så har jag nu till salu 1983 årsmodell av frässkägg för ES335, men passar även andra ESmodeller utan mittstock"

:arrow: :mrgreen:

12 Aug 2013, 13:58
Profile ICQ WWW

Ska det inte ligga på säljes? Passar det i japanska 335-style guror också. Det hade liksom blivit kronan på verket :wink:

Med andra ord så kommer det snart finnas NOS frässkägg till salu på Ebay.
"Om din 335:a är helt original förutom avsaknaden av frässkägg så har jag nu till salu 1983 årsmodell av frässkägg för ES335, men passar även andra ESmodeller utan mittstock"

:arrow: :mrgreen:[/quote]

12 Aug 2013, 15:24
Profile WWW

I TOO have the routing beard!!

skulle byta strängar på min es-337a och kunde ju inte låta bli att glo lite därinne, Till min stora glädje upptäcker jag att jag har vintageskägg även i denna underbara gitarr. Gitarren blir ju därmed ännu mer värdefull för mig :)

Och UBHDIH som ni vet, sä här kommer bildbevis:

Attachment:
beard.JPG
beard.JPG [ 142.43 KiB | Viewed 9532 times ]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

12 Aug 2013, 15:40
Profile WWW

Lemon oil till greppbrädan och kanske detta till frässkägget:

http://www.mrbearfamily.com/store/p/mustasch-och-sk%C3%A4gg-160203/beard-brew-citrus-169493

12 Aug 2013, 16:14
Profile

Joshunznera wrote:
I TOO have the routing beard!!

Till min stora glädje upptäcker jag att jag har vintageskägg även i denna underbara gitarr.

Den där är ju äkta vara...nu får jag gåshud.

/Ulf

12 Aug 2013, 16:16
Profile

Värt att notera i hela den här skäggbataljen är ju att (såvitt jag kan se) de gitarrer som uppvisar skägg inte gör det i plyfatoppen utan i den spårade mellandelen som är gjord av gran som är väldigt mjukt. Inte så konstigt om det fransar till sig lite när man fräser även om man har skarpa frässtål, speciellt då granen i förväg är spårad så där. De japanska gitarrer som visats upp har inte nån sån gran i sig vad jag kan se. Sen kan man naturligtvis tycka att de med lätthet skulle kunna ta bort skägget... Vad kan det ta, en halv minut?

12 Aug 2013, 16:40
Profile ICQ YIM WWW

Tänkte egentligen inte skriva, men har lackeraren C dykt upp?

12 Aug 2013, 16:43
Profile WWW

Skägg på Gibsons semihollow-gitarrer är väl i överensstämmelse med mustaschstall på deras akustiska?

12 Aug 2013, 17:03
Profile

"Det är mycket OT här nu. Håll er till trådämnet, annars bannar jag er. :mrgreen:

Seså, schas! :idea:"

Tyckte bara att det var en intressant avatar som TRÄÄLG hade. Men du behöver inte banna mig, jag kan bara sluta att posta här. Snorunge.

12 Aug 2013, 19:06
Profile

Wilmer wrote:
Tyckte bara att det var en intressant avatar som TRÄÄLG hade. Men du behöver inte banna mig, jag kan bara sluta att posta här. Snorunge.

gör inte det, vi får hoppas att snorungen växer upp istället. De flesta gör ju trots allt det :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

12 Aug 2013, 19:10
Profile WWW

Lite mer OT, har unge herr Forsman befordrats till moderator eller är han privatdeckare med särskilda befogenheter?
Han hotar ju att banna folk både till höger & vänster!
Eller har han möjligtvis lagt till med skägg, som han fräser kan man ju tro det i alla fall :wink:

12 Aug 2013, 19:27
Profile

.

Last edited by Mmannen on 07 Jan 2014, 17:16, edited 1 time in total.

13 Aug 2013, 22:44
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:
Lite mer OT, har unge herr Forsman befordrats till moderator eller är han privatdeckare med särskilda befogenheter?
Eller har han möjligtvis lagt till med skägg, som han fräser kan man ju tro det i alla fall :wink:

Han är inte moderator. Läs mellan raderna, han tramsar bara :)

14 Aug 2013, 00:11
Profile WWW

Oakman wrote:
holmis63 wrote:

Han är inte moderator. Läs mellan raderna, han tramsar bara :)

Jo, jag förstod detta, ville tramsa lite jag med, ganska tramsig tråd överhuvudtaget om man läser igenom den :oops:

14 Aug 2013, 07:34
Profile
Reply to topic   [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Next