View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Sep 2026, 18:23

Reply to topic  [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 27  Next
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad 
Author Message

Post Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Vinyljunkie wrote:
"se över alternativen"...... det är ju bristen på det som är hela upprinnelsen till den här tråden!!

9 av 10 gitarrköpare tänker inte längre än skrythjärnan tillåter. De tänker: "mmm... det står Gibson på den gitarren, då måste den vara bra och så blir kusin Jonne impad av att jag köpt en äkta Gibson, den köper jag!"

fel, 9 av 10 gitarrköpare köper ngt annat märke än Gibson ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Aug 2013, 15:32
Profile WWW

26rednef wrote:
Hello.

Oj oj, här var det mycket ömma tår, det är helt klart.

Serietillverkade instrument av denna typ är inte gjorda av några höjdare till hantverkare det måste man förstå,
Klart kan man ha både tur och otur beroende på vilken nybörjare som gjort just det instrumentet, de som kan bygga
jobbar inte i serietillverkningen de gör custominstrument
.
Men som jag skrev det kanske inte har så stor betydelse hur insidan ser ut för de öppnas väldigt sällan och
oftast inte avd den som spelar på det utan av någon instrumentreparatör som bara gör sitt jobb.

Å så det som gjorde så väldigt ont i tårna.
När det gäller spelandet är det inte speciellt många som verkligen vet vad de håller på med musikaliskt.

26rednef

och det betyder då att de hantverkare som jobbar i serietillverkningen "ingen som helst aning om vad de håller på med" ? :roll:

09 Aug 2013, 15:42
Profile WWW

Hej Mike Leaf.

Jag har sett flera killar som aldrig byggt eller snickrat något som varit i närheten av elgitarr,
men på första försöket med rätt ledsagning gjort instreument, som har varit av klart bättre
kvalitet hantverksmässigt än det vi sett bilder på här, så där har du nog tyvärr fel. :wink:

Gå en byggkurs och du kommer att helt ändra inställning. 8) :D

Serietillverkade instrumenten är ofta inte bra tyvärr, spelbara men inte så mycket mer i de flästa fall. :cry:

Sedan anser jag att mitt musikaliiska kunnande är ointressant i sammanhanget. :!:
Tyvärr är det inte är speciellt många av dessa instruments ägare som har någon
avancerad eller grundläggande musikalisk bakgrund. :roll:

26rednef

09 Aug 2013, 15:49
Profile

26rednef wrote:
Serietillverkade instrumenten är ofta inte bra tyvärr, spelbara men inte så mycket mer i de flästa fall. :cry:

Jag undrar hur alla fantastiska musiker sen 50-talet lyckats frambringa musik på dessa usla instrument. Obegripligt.

09 Aug 2013, 15:56
Profile

26rednef wrote:
Hej Mike Leaf.

Jag har sett flera killar som aldrig byggt eller snickrat något som varit i närheten av elgitarr,
men på första försöket med rätt ledsagning gjort instreument, som har varit av klart bättre
kvalitet hantverksmässigt än det vi sett bilder på här, så där har du nog tyvärr fel. :wink:

Ska Du tillhandahålla den ledsagningen då , till de miljontals köpare som varje år skaffar en 'serietillverkad' gitarr?

Det Du sett på bild här är en 10 cm kant av plyfa som inte jämnats till efter den frästs, det behöver man inte gå en byggkurs för att fixa till.

Du kanske tillhandahåller såna kurser mot betalning?

Skulle ju förklara en hel del av dina inlägg.

Att bygga sin egen gitarr är i sig kanske ett alternativ för en promille av köparna därute (max) , att dessutom få det bättre än en serietillverkad Gibson tror jag få får till på första försöket.

Det är inte en realistisk inställning baserat på hur verkligheten ser ut , därför anser jag att det är fantasier.

Att skruva ihop några delar till från Gitarrdelar är en annan sak , det klarar min 10-åring säkert av.

09 Aug 2013, 15:59
Profile ICQ WWW

Makten wrote:
26rednef wrote:

Jag undrar hur alla fantastiska musiker sen 50-talet lyckats frambringa musik på dessa usla instrument. Obegripligt.

Dessutom samtliga 'outbildade' , det är ju sanslöst

09 Aug 2013, 16:00
Profile ICQ WWW

Hej Joshunznera.

Nej de gör vad de blir tillsgda och om de visste vad de höll på med skulle vi slippa se bilder som visats här eller hur. :roll: 8)

26rednef

09 Aug 2013, 16:00
Profile

Hur många gitarrer bygger en 'Custom byggare' av rang SJÄLV ? kan ju inte handla om mer än säg 20 - 30 per år?

Hur ska de sammantaget kunna försörja miljoner köpare , det är ju absurt

Dessutom ska varenda tonåring som vill spela gitarr spendera 50tkr+ för sin gitarr?

Det är fantasier , bygga själv (inte skruva ihop) och anlita gitarrbyggare är något som totalt sett kommer vara alternativ för inte ens en promille av köparna , så är det och kommer fortsätta vara.

09 Aug 2013, 16:04
Profile ICQ WWW

26rednef wrote:
Hej Joshunznera.

Nej de gör vad de blir tillsgda och om de visste vad de höll på med skulle vi slippa se bilder som visats här eller hur. :roll: 8)

26rednef

du har uppenbarligen ingen aning om hur arbetslivet i en verkstad i USA fungerar..

09 Aug 2013, 16:10
Profile WWW

Hej Mike Leaf.

Jo, visst och det är just det som är problemet, det får inte kosta något att producera och då blir det också bar skräp tyvärr.
Det är leksaker och det måste man förstå, tyvärr har man via branding och gamla meriter lyckats få tonåringarna att betala
alldeles för mycket i alla fall.

26rednef

09 Aug 2013, 16:11
Profile

hej Joshunznera.

Möjlig, har bara jobbat på Amerikanska Elektronik och data företag ej snickeri verkstad,
men det torde inte skilja speciellt mycket till dessa job tar man in billg arbetskraft från gatan
gjärna Mexikanska iligala invandrae de är billiga. .

26rednef

09 Aug 2013, 16:17
Profile

26rednef wrote:
Hej Mike Leaf.

Jo, visst och det är just det som är problemet, det får inte kosta något att producera och då blir det också bar skräp tyvärr.
Det är leksaker och det måste man förstå, tyvärr har man via branding och gamla meriter lyckats få tonåringarna att betala

26rednef

merparten av alla musiker som försörjer sig på sin musik i Sverige spelar på gitarrer som är "bara skräp" och "leksaker", visste du det? Dom klarar sig tydligen rätt bra ändå, men det kanske beror på att det inte bara är de som spelar som är okvalificerade, kanske vi lyssnare också är lika usla? I så fall är det ju inga problem :mrgreen:

Nu ska jag försöka hålla mig ifrån den här tråden. Jag har ju egentligen bara velat hävda att ett skägg som det vi sett i denna tråd inte spelar ngn roll för instrumentets funktion, ljud eller utseende och att man inte kan dissa en hel tillverkare för denna händelse. :)

09 Aug 2013, 16:20
Profile WWW

Folk är helt enkelt olika och blir provocerade av olika saker. Detta är ju fullt tillåtet. Vissa blir provocerade av särskrivningar. Andra blir provocerade av mjölkpriser, försurning av sjöar, färgglada slipsar, dåpligt bordsskick, Lady Gaga, börsbolagschefer, tiggare, svordomar, felstavningar, narkomaner, kriminella, skattesmitare, ja-sägare, nej-sägare, kanske-sägare, punkare, raggare, kommunister, moderater eller nåt annat.

Och en del blir uppenbarligen provocerade av Gibson. Och en del av serietillverkade gitarrer. Och det kan de väl få bli.

09 Aug 2013, 16:32
Profile

Hej Mike Leaf.

Du har helt rätt, det är den sorjliga sanningen, de borde ha bättre arbetsverktyg att tillgå för sina jobb, men man väljer själv vad man vill spela på.
Det finns bra byggare här i Sverige som för inte allför mycket högre pris kan bygga riktiga instrument åt dem, de är dessutom inte överhopade
av jobb i dag det vet jag.

Men man måste veta vad man vill ha och förstå vad man då får, kunna och förstå sitt jobb som musiker.
Ingen driven violinist skulle köpa en serietillverkad violin.

26rednef

09 Aug 2013, 16:35
Profile

Makten wrote:
26rednef wrote:

Det där har ju inte alls med topic att göra. Ingen har heller påstått motsatsen.

Var är "facepalmsmileyn" när den som mest behövs...

09 Aug 2013, 16:42
Profile

Kollade min gamla Yamaha SA2000. Inget frässkägg, men jätteslarvigt målad skärmfärg.
Helförvirrad nu. :|
Närå, spelar mest på min Gibson med vintage style frässkägg för den är bättre :-D

Image

09 Aug 2013, 16:52
Profile ICQ WWW

hawa wrote:
Kollade min gamla Yamaha SA2000. Inget frässkägg, men jätteslarvigt målad skärmfärg.
Närå, spelar mest på min Gibson med vintage style frässkägg för den är bättre :-D

Fin bild Hawa, men är det inte ett litet, litet skägg längst ner till vänster... :)

/Ulf

09 Aug 2013, 17:20
Profile

Mm.
Den biten får nog stå för Rednef.

@ Mike.
Ja.jag köper stora delar av ditt resonemang. Problemet,som jag ser och uppfattar det,är tvåfalt. Kunden e för det första vad som BÖR avgöra vad som är tillämpligt på en produkt och inte. Kanske framför allt vad anstår estetik och hantverk. Det andra är att du av någon outgrundlig anledning envist fortsätter att jämföra Gibsons produkter med Gibsons produkter.
Var är jag oklar?
Gibson är knappast konkurrent till sig själv eller?

Skall ta dem där bilderna framåt kvällen bara jag hinner med-för sakens skull. Ta den Korea tillverkade Voxen tex...

Image

Detta är då per definition en yxa som för det första e tillverkad i Korea och för det andra använder laminat samt för det tredje saknar mittstock.
Ok.
Var e flisorna?
Vidare e den billigare än en Gibba 335 standard. På det en i mitt tycke mkt mkt vacker gitarr. På det i sin tur med en precision på hardware å det som e löst som anstår prislappen.
Skallarna på stämskruvarna samt stallet e fanimig inget kort på serieproducerad porr sett ur hantverksperspektivet.

Kan det där i såväl ljud som spelkänsla som hantverk osv betraktas som ett okonventionellt alternativ till en 335 standard? I min mening e svaret på den frågan ett rungande JA.
Det som på engelska kallas "attention to detail" på dessa HDC-77´or står i mitt tycke inte efter nånting. Helt sanslöst välgjorda gitarrer är vad det är och vad vidare med en kvalitetssäkring från individ till individ där sedan länge,no offense,amerikanerna av ren kulturbakgrund inte ens e med på samma karta.

Bilder av div japaner får tyvärr anstå tills ikväll. De flesta av dem dock MED stock...men oavsett,bilder kommer..

09 Aug 2013, 17:48
Profile

Joshunznera wrote:
..... och att man inte kan dissa en hel tillverkare för denna händelse. :)

Says who? :wink:

09 Aug 2013, 17:52
Profile

Abe Normal wrote:
hawa wrote:

Fin bild Hawa, men är det inte ett litet, litet skägg längst ner till vänster... :)

/Ulf

Helvete :mrgreen:

09 Aug 2013, 17:53
Profile ICQ WWW

26rednef wrote:

Nej, det blir inte alls "bara skräp". Det är din gravt störda uppfattning, medan de flesta andra är nöjda med massproducerade gitarrer. Ditt resonemang är lika galet som att påstå att alla bilar under en halv miljon bara är skräp.

Quote:

Jag får väl upprepa frågan IGEN: Vad finns det för alternativ till en Gibson ES 335 för under 20.000:- som känns bra, ser bra ut och låter bra?

Racing wrote:
Ta den Korea tillverkade Voxen tex...

/.../

Kan det där i såväl ljud som spelkänsla som hantverk osv betraktas som ett okonventionellt alternativ till en 335 standard? I min mening e svaret på den frågan ett rungande JA.

Och mitt svar är ett rungande NEJ. Kände faktiskt på en sån alldeles nyss, och den var inte rolig. Aptjock plastlack, konstig halsprofil, trist detaljarbete. Men helt klart prisvärd. Dock inte i närheten av lika välbyggd som en ES 335 STD. Och det kan man naturligtvis inte vänta sig för det priset eftersom Sydkorea inte är ett u-land.

09 Aug 2013, 18:18
Profile

Makten wrote:
Och mitt svar är ett rungande NEJ.

Å precis likadant känner jag inför en standard 335. Helt meningslös i jmfrls. Kort sagt? Våra åsikter går återigen isär,men imperativet handlade nu i trådens sammanhang inte om det.
(För sakens skull skall sägas att den enda nyare 335a som impat på mig e polarns CS,resten kan fan kvitta för min del-på allvar)

Tråden handlar som sagt om kvalitetstänk och vad som står att förvänta för 20 000 spänn,även om du nu vid ett antal tillfällen försökt att få dialogen att handla om ngt annat.
Makt eller inte :wink: :lol:

09 Aug 2013, 18:25
Profile

Makten!
För under 20 000 kan jag rekomendera Ibanez AS, om du bara bemödar dig med att prova utan att lägga in (gibson hype) känslor i det så kommer du upptäcka att de är minst lika bra som en es335 på alla områden men det står Ibanez, inte Gibson, på headstocken, bättre detaljkvalitet, känns mycket stabilare, bredare ton register, kostar 1/3 men återigen det står inte Gibson på headstocken.

Den senaste inkarnationen as153 har begåvats med Ebenholtzbräda och bensadel!

http://www.thomann.de/se/ibanez_as153_ays.htm

Våga prova och du blir överaskad, det blev jag.

09 Aug 2013, 18:36
Profile

Racing wrote:
Makten wrote:
Och mitt svar är ett rungande NEJ.

Å precis likadant känner jag inför en standard 335. Helt meningslös i jmfrls. Kort sagt? Våra åsikter går återigen isär,men imperativet handlade nu i trådens sammanhang inte om det.
(För sakens skull skall sägas att den enda nyare 335a som impat på mig e polarns CS,resten kan fan kvitta för min del-på allvar)

Tråden handlar som sagt om kvalitetstänk och vad som står att förvänta för 20 000 spänn,även om du nu vid ett antal tillfällen försökt att få dialogen att handla om ngt annat.
Makt eller inte :wink: :lol:

Alla halvakustiska Gibson görs i "CS" (Memphis, inte samma som den CS som gör t ex reissue Les Paul), så din polare har nog också skägg ska du se..

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

09 Aug 2013, 19:04
Profile WWW

Hej.

Här är något att tänka på när man öppnar sin gura och ser flisorna på insidan och den billiga plywooden i toppen.

För under 20000 kan man bygga i princip vilken gura som helst om man kan göra arbetet själv,
trä och övriga delar av högsta kvalitet landar för det mesta under halva det priset.

26rednef

09 Aug 2013, 19:18
Profile

Jag är pedant i vissa hänseenden och har aldrig förstått hur en del kan tycka att slarv är ok oavsett om det syns, påverkar ljudet etc. Hur många går och köper en ny bil med repig lack, stora revor i sätena mm och tycker det är ok eftersom det ändå inte påverkar komforten, körandet etc. Jag tror dessutom att slarvar man med vissa saker eftersom de inte syns eller påverkar ljudet så kommer man medvetet eller omedvetet att förr eller senare börja slarva med det som faktiskt syns eller påverkar ljudet också.

Gällande om 20 000 kr är mycket eller ej för en gitarr så tycker jag att det är relativt mycket pengar och att man skall förvänta sig ett riktigt bra instrument för de pengarna. Att det ligger i den lägre prisklassen hos Gibson säger mer om att de kan ta väldigt bra betalt för sitt märke. Samma sak med Fender. Jag hade gärna köpt en Custom shop i vintagestil men ingen av de jag har testat har ens varit i närheten av att vara värd pengarna. Istället har man stått och undrat vad det är man betalar för. I något enstaka fall har det varit bra men då har det varit en Masterbuilt för 60 000 kr, dvs mer än dubbelt vad jag tycker är rimligt.

Jag gillar kvalité, att saker är mer eller mindre perfekt tillverkade in i minsta detalj av företag och människor som verkligen bryr sig och känner stolthet för sina produkter. Detta har gjort att jag sedan många år håller mig till märken som Tom Anderson, Suhr, Tyler, Collings mm. Jag kan dock acceptera sämre tillverkade ting också men då måste ju prislappen vara därefter också, dvs väsentligt lägre.

09 Aug 2013, 19:46
Profile

magnus wrote:
Jag är pedant i vissa hänseenden och har aldrig förstått hur en del kan tycka att slarv är ok oavsett om det syns, påverkar ljudet etc. Hur många går och köper en ny bil med repig lack, stora revor i sätena mm och tycker det är ok eftersom det ändå inte påverkar komforten, körandet etc. Jag tror dessutom att slarvar man med vissa saker eftersom de inte syns eller påverkar ljudet så kommer man medvetet eller omedvetet att förr eller senare börja slarva med det som faktiskt syns eller påverkar ljudet också.

Gällande om 20 000 kr är mycket eller ej för en gitarr så tycker jag att det är relativt mycket pengar och att man skall förvänta sig ett riktigt bra instrument för de pengarna. Att det ligger i den lägre prisklassen hos Gibson säger mer om att de kan ta väldigt bra betalt för sitt märke. Samma sak med Fender. Jag hade gärna köpt en Custom shop i vintagestil men ingen av de jag har testat har ens varit i närheten av att vara värd pengarna. Istället har man stått och undrat vad det är man betalar för. I något enstaka fall har det varit bra men då har det varit en Masterbuilt för 60 000 kr, dvs mer än dubbelt vad jag tycker är rimligt.

Jag gillar kvalité, att saker är mer eller mindre perfekt tillverkade in i minsta detalj av företag och människor som verkligen bryr sig och känner stolthet för sina produkter. Detta har gjort att jag sedan många år håller mig till märken som Tom Anderson, Suhr, Tyler, Collings mm. Jag kan dock acceptera sämre tillverkade ting också men då måste ju prislappen vara därefter också, dvs väsentligt lägre.

att jämföra med att köpa en ny bil med repig lack är väl ändå att ta i.. Jämför istället med att köpa en ny bil där du efter att ha öppnat dörrsidan ser att rostskyddslagret har en ful rinning inne i dörren.. :wink:

09 Aug 2013, 20:05
Profile WWW

Joshunznera wrote:
magnus wrote:

att jämföra med att köpa en ny bil med repig lack är väl ändå att ta i.. Jämför istället med att köpa en ny bil där du efter att ha öppnat dörrsidan ser att rostskyddslagret har en ful rinning inne i dörren.. :wink:

Ja om man jämför med frässkägget så kanske det inte är jämförbart, så vida man inte tänker sig en mindre enstaka repa vilket säkert de flesta inte skulle tycka vara ok på en ny bil. Jag ville dock exemplifiera rent allmänt och resonera om att jag har inte förståelse för att slarv är ok bara för att det inte påverkar en funktion eller ens syns.
Det är som med bromsspår i kalsonger, det syns inte när man har brallorna på sig och det känns förhoppningsvis inte heller. Dock är det inget som jag, och förhoppningsvis ingen annan här, tycker att det känns ok att gå omkring med :wink:

09 Aug 2013, 20:20
Profile

magnus wrote:

Ja om man jämför med frässkägget så kanske det inte är jämförbart, så vida man inte tänker sig en mindre enstaka repa vilket säkert de flesta inte skulle tycka vara ok på en ny bil. Jag ville dock exemplifiera rent allmänt och resonera om att jag har inte förståelse för att slarv är ok bara för att det inte påverkar en funktion eller ens syns.
Det är som med bromsspår i kalsonger, det syns inte när man har brallorna på sig och det känns förhoppningsvis inte heller. Dock är det inget som jag, och förhoppningsvis ingen annan här, tycker att det känns ok att gå omkring med :wink:

fair enough. Hur är det med dina skor, köper du hos Din Sko eller hos skomakaren i Northampton? Och hur är det med kläderna? H&M, Dressman eller bespoke? Vad har du för bil förresten? Volvo eller Merca är det inte såklart, men vad? ;) ;)

Jag gillar också kvalitet, make no mistake, men jag är också pragmatiker och inser att man inte kan få 100% om man inte betalar hutlöst mycket pengar. Då snackar vi inte Suhr utan betydligt vassare saker. Mina Gibsons är helt ok och prisvärda, mina skor och kostymer är ännu bättre. Men visst finns det bättre..

09 Aug 2013, 20:37
Profile WWW

Joshunznera wrote:
magnus wrote:

fair enough. Hur är det med dina skor, köper du hos Din Sko eller hos skomakaren i Northampton? Och hur är det med kläderna? H&M, Dressman eller bespoke? Vad har du för bil förresten? Volvo eller Merca är det inte såklart, men vad? ;) ;)

Jag gillar också kvalitet, make no mistake, men jag är också pragmatiker och inser att man inte kan få 100% om man inte betalar hutlöst mycket pengar. Då snackar vi inte Suhr utan betydligt vassare saker. Mina Gibsons är helt ok och prisvärda, mina skor och kostymer är ännu bättre. Men visst finns det bättre..

Som jag skrev så är jag i vissa hänseenden pedant och vill gärna ha kvalitet. Det gäller dock definitivt inte allt, det har jag varken intresse eller ekonomi för (det tror jag dessutom att oerhört få människor i världen har eftersom i princip varenda produkt som finns i ett hem kan tillåtas att kosta hur mycket om helst). Jag kan handla kläder på både H&M eller dyrare butiker även om jag garanterat inte har något utpräglat klädintresse. Är totalt ointresserad av bilar och vill bara att det funkar, ungefär som en diskmaskin, och kör en Volvo. Oavsett vad jag köper så tycker jag dock att prislappen skall avspegla sig i det man får för pengarna. Köper jag en skjorta på H&M för 99 kr så har jag lägre förväntningar än om jag köper en för 2000 kr. Sedan är det ju upp till var och en att ha en uppfattning om vad man skall få för pengarna. Köper man en gitarr för 20 000 kr så tycker jag dock att man skall förvänta sig ganska mycket, inte nödvändigtvis 100 %, då får man kliva upp en del i prisklass, men som sagt jag tycker man skall förvänta sig ganska mycket.

Utan att förvandla detta till en Suhr-tråd så är jag intresserad av vilka tillverkare av solida elgitarrer som är betydligt vassare än Suhr. Jag menar då inte exklusivare utan rent objektivt kvalitetsmässigt.

09 Aug 2013, 21:11
Profile
Reply to topic   [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 27  Next