View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 12:36

Reply to topic  [ 30 posts ] 
SGM mot Zener 
Author Message

Post SGM mot Zener
Detta samtalsämne har ju kommit på tal ett par gånger. Testade sökfunktionen för att läsa om vad som sas, men kan inte hitta någonting helt konkret vilka Zenerdioder som ska användas.
Så kan någon skriva exakt vad som behövs? (Funderar att beställa från Mouser så utbudet är inte begränsat.)
Någon hade länkat till denna sida: http://www.electrokit.com/zenerdioder-5w.c349
..men vilken ska det vara?
..och det var 2st i serie per rör va? Gäller det även med 2st EL34 rör där SGM är 1K i nuläget?

24 Jul 2013, 19:49
Profile WWW

Post Re: SGM mot Zener
sätt 2 st i serie per rör ifall du kör el34 då dem drar mycket skärmgallerström
http://www.electrokit.com/1n5361b-do201-27v-5w.46824

av dessa om du ligger på ca 480 volt i anod... då hamnar SG på 54 volt under anoden..

anod mot skärmgaller, katod mot spänningsmatningen

24 Jul 2013, 20:41
Profile WWW

Nej, anodspänningen är på 375V i nuläget?
Vilket värde ska jag ha på dioderna då?

Quote:
anod mot skärmgaller, katod mot spänningsmatningen

Snackar du anod och katod på själva dioden nu? (I så fall, strecket mot pinne 4?)

24 Jul 2013, 20:57
Profile WWW

kör 2 st 15 volt zener då..... o ja jag menar zenerdiodens inkoppling

24 Jul 2013, 21:24
Profile WWW

"K" som i "Katod" och förenklad grafisk diodsymbol. Sträcket betecknar inte anoden, "K" ser inte ett uns som ett "A".

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

24 Jul 2013, 21:28
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
"K" som i "Katod" och förenklad grafisk diodsymbol. Sträcket betecknar inte anoden, "K" ser inte ett uns som ett "A".

Nu blev det snurrigt här. OK, jag fattar, symbolen ser ut som ett "K". Smart.
Men strecket på dioden är fortfarande strecket i symbolen.. Googlar lite:

Image

Så strecket mot spänningsmatningen och andra sidan mot pinne 4?

Typ denna då?
http://se.mouser.com/ProductDetail/ON-S ... pfYAdQ8%3d

24 Jul 2013, 21:48
Profile WWW

blir nog billigar att köpa här....
dem skickar i brevpåse mot brevporto...

http://www.electrokit.com/1n5352b-do201-15v-5w.49567

24 Jul 2013, 22:14
Profile WWW

David.
Övningen med zeners har inget självändamål.
Med den formen av B+ behöver du verkligen inte oroa dig. Välj en zener som bara garanterar att du alltid har anoden på högre potential än gallret..
Svårare än så e de fan inte.

25 Jul 2013, 01:27
Profile

zven wrote:
blir nog billigar att köpa här....
dem skickar i brevpåse mot brevporto...

http://www.electrokit.com/1n5352b-do201-15v-5w.49567

Jo, men jag ska beställa lite andra grejer och då blir det fort att deras sortiment inte räcker till.

25 Jul 2013, 16:29
Profile WWW

Intressant, måste nog prova detta på nån av mina förstärkare.
En kort fråga bara, kopplar ni ihop SG med anodmatning för att få detta att funka fullt ut eller tar ni fortfarande ut spänningen till SG efter dropresistorn(på B+ linan)??

25 Jul 2013, 19:53
Profile

Hej Grabbar
Det är väl så att Zenerdioderna skall sitta mellan B+ (eller annan hög "fast" spänning) och skärmgaller ?
(I diskussionen pratar man ibland om anodspänning, vilket ju inte riktigt är samma sak som B+)
Dvs man byter ut de vanliga skärmgaller motstånden (på t.ex. 1Kohm) mot Zenerdioder (med total Zenerspänning runt 50 V).
/Kalle

25 Jul 2013, 20:00
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej Grabbar
Det är väl så att Zenerdioderna skall sitta mellan B+ (eller annan hög "fast" spänning) och skärmgaller ?
(I diskussionen pratar man ibland om anodspänning, vilket ju inte riktigt är samma sak som B+)
Dvs man byter ut de vanliga skärmgaller motstånden (på t.ex. 1Kohm) mot Zenerdioder (med total Zenerspänning runt 50 V).
/Kalle

Jo precis men det jag undrade över var om det funkar bäst om anod och SG tas från samma punkt på B+ linan, då följs ju spänningarna åt.

25 Jul 2013, 20:09
Profile

Jo precis.

Sätt det i perspektiv. Alltid nyttigt.
Mao är frågan primärt,vad är uppgiften med övningen.? Fn har vi en ganska livlig debatt kring detta på ett engelsktalande plank där såväl tanke som idé kring det sågas vid fotknölarna ungefär.
Mycket,menar jag,pga brist på just perspektiv. Resultatmässigt kan belackarna i fallet gapa sig hesa vad mig beträffar. Jag har nu använt tekniken vid ngr tillfällen,och det är bara att konstatera att som vanligt har Alex koll på läget. Metoden fungerar,och den fungerar över förväntan. Punkt å slut.

Nåja.
Vi VILL att skärmarna skall dra ström men vi vill åxå kunna kontrollera till vilken grad. Ohms andra lag e i allra högsta grad applicerbar.
Å mkt riktigt anger datablad vad vidare e max angiven förlust för g2.
Motsatstanken i det är att vi upplever att resp rörs anod går negativ i potential vs skärmgallret. Å glöm nu för allt i världen inte delta perspektivet i detta.. Belastningen är INTE konstant.
Om vi sätter upp det per tidsaxel som fundering så vill vi alltså att skärmen ifråga alltid skall ha en negativ potential vs anoden som funktion av signalen röret ser. Om inte...så har vi till del vänt på steken och förvandlat skärmen till anod,å se det e den som tidigare påtalat allt annat än designad för varför röret både kan och kommer ta hejdlösa mängder stryk som effekt.
Bland annat därför anges i datablad vad max förlust i effekt räknat är för gallret ifråga.

Kan man med det sagt konstatera att behovet av spänningsfall över zener installationen är mer eller mindre konstant?
Nej.
Behovet av spänningsfall är där för att agera i balans med vad som sker via noderna på resp rör vs vilka behov som föreligger via g1. Bias ingången,om nu applicerbar,är med i ekvationen eftersom det styr rörets viloström,och viloströmmen kan som kanske bekant variera med individ. Ergo sum..
Påföljden e att zenerdiodens spänningsfall alltså "egentligen" skulle behöva matchas mot vad maskinen berättar för en rent praktiskt,men genom att applicera ett spänningsfall stort nog har vi enkelt kringgått det behovet. Vad vidare är så är ett ev behov av en zener alt ett SGM en funktion av hur maskinen ifråga ligger till vad avser spänningar.
Om vi som kontrast tex kikar på den DNS 120 jag leker med just nu så har den halveringstapp(I lika tex den Winston jag precis knåpat till-om än att den har en tapp som INTE är specifikt hälften). Medför att när jag har ca 465VDC på resp rörs anod i fallet med DNS´en så har jag via halveringstappen ut mot skärmgallerna i det här specifika fallet rätt exakt halva spänningen. Dvs kring 230VDC+.
Då föreligger ju inte ngt direkt behov av att styra spänningen mot gallerna,men som jag förstått det är det ur ett rent avstörningshänseende smart att addera en mindre resistor ut mot resp skärmgaller oavsett. Ngt som mkt riktigt åxå görs,och i fallet med DNS´en då till tonen av 120 Ohm.(Kolla gärna schemat i DNS tråden)

Poängen e som det länkats till tidigare att ge sig till att primärt förstå skärmgallrets olika uppgifter. Med den insikten i bakfickan blir det enklare att "se" vad en zener i fallet skall addera.
Går vi för långt tex..så tappar maskin effekt,men i det får jag åxå tillägga att det behöver föreligga ganska stora förändringar för att så skall bli fallet.
Mao,som vanligt finns det mer till detta än vad som möter ögat.
På det anser jag vad vidare är att...in the words of Ali G..keep it fuckin real. Om man genom att "spela fegt" via skärmgaller får en maskin som totalt ger 4 watt mindre...kom å berätta för mig rent praktiskt vilken gitarrist som skulle märka det på en 50w maskin eller däromkring. :roll:

Det imperativa,det jag iaf anser vara "zener metodens" största tillgång,är att det kan användas att rädda maskiner från en svunnen tid som med dagens nätspänning helt enkelt inte överlever utan att man på ett rimligt sätt reducerat skärmgallerspänningen. I fallet med tex Dan Armstrong maskinen slutade det alltså med att jag installerade 3st 25V/5w zeners i serie mer sockel.
Ambitionen med det då att just reducera skärmgallerspänningen till rimliga nivåer så att maskinen skall kunna användas utan risker (nåja) även idag.
Vid dimensioneringen av zener metoden e alltså Ohms andra lag i allra högsta grad applicerbar. Mkt enkelt. P=U*I.

Från det har det sedan resonerats rätt friskt kring detta med zeners till ALLA applikationer,å när "folk som minsann vet" börjar öppna flabben om att hela zener idén e förkastlig eftersom vi har ett spänningssvikt som INTE relateras till från zenerns sida eftersom spänningen ut mot gallerna inte följer det svikt som finns vid resp rör å OT´ns inverkan avseende dess impedans osv....ja,då handlar det som jag ser det om att man inte riktigt tagit till sig momentant perspektivet.
Hur vi än vänder å vrider på det har vi en takt och en mottakt i en push/pull förstärkare,å den som nu tror att belastningen e konstant i de sammanhangen behöver nog läsa en stund till e jag rädd.

E man lite förslagen i sammanhanget skulle det som jag ser det gå alldeles utmärkt att installera ett "bias motstånd" om tex 1 Ohm i serie med zener setupen (efter zenerna) och på det sättet mkt enkelt kunna mäta och logga resp skärmgallers effektåtgång under dynamisk drift.
För den nogranne hade det kunnat vara ett effektivt sätt att tweaka fram tex det maximala man kan få ur röret med de befintliga förutsättningarna vad avser spänningar osv.

Så.
Rent praktiskt.
Följ det bla Alex skrivit i Dan Armstrong tråden. Det stämmer och det fungerar. Var medveten om vilka spänningsfall du ber om eftersom det till grad dikterar behovet av effekttålighet på zenern-a ifråga.

Detta funkar. Jag 100% garanterar,och det fungerar bra.

En bieffekt jag tyckt mig märka i de maskiner där jag gjort detta är ett generellt rappare slutsteg. Ni som testat själva..fyll gärna i vad avser den biten.

25 Jul 2013, 21:41
Profile

Nu vet jag inte vad som försegår riktigt men har jag skrivit något som du anser provocerande ber jag om ursäkt. Jag har inte följt några trådar vare sig här eller på utländska forum, jag tyckte bara iden med zener lät som ett intressant alternativ och var intresserad av vart ni som provat kopplar matningen till SG, vid anodmatningen eller efter ett ev. dropmotstånd.

25 Jul 2013, 22:17
Profile

Nej nej nej!!!
Isf e det jag som varit oklar minst sagt!! Nej nej,e ingen här som ifrågasatt varken det ena eller andra.
E bara jag,som uppenbarligen krångligt,presenterar detta med zeners.

Om ngn e det isf jag som skall be om ursäkt. :D

25 Jul 2013, 22:51
Profile

För att svara på din direkta fråga i sin tur.

Provat att köra det med droppmotstånd,med choke å..helt utan.
Choke å dropp sägs vara att föredra som jag tagit det till mig. Rent praktiskt e det dock fortfarande det ovan som e det intressanta.
Dvs att hålla skärmarna på annan potential än anoderna.

Läs gärna det jag skrev ovan som längre text igen. Ligger en del nyttigt däri.

25 Jul 2013, 22:54
Profile

Kort summerat är effekten av Zenermatning till skärmgaller den att den brutala komprimeringen av anslaget, som vanligen uppträder med SGM över några enstaka 100 Ohm, mildras drastiskt medan påföljande kompression och sustain består. Slutsteget svarar mer som en högkvalitativ kompressor med snabb attack och inte som en transientlimiter. Det blir mycket mindre squish och mera punch i ljudet.

Racing wrote:
Jo precis.Fn har vi en ganska livlig debatt kring detta på ett engelsktalande plank där såväl tanke som idé kring det sågas vid fotknölarna ungefär.
Vem, var? Adressen tack! Känner ett akut behov att ställa hela världen till rätta, kan lika gärna börja där.Image

Zagray! - test & review

25 Jul 2013, 23:48
Profile WWW

Sir.
As they say...you´ve got a PM...
:mrgreen: :mrgreen:

26 Jul 2013, 00:03
Profile

En viktig följdfråga:
Att använda Zener istället för SGM fungerar med fixed bias såväl som katodbias va?
Stärkaren jag funderar på att göra detta ingrepp på kan nämligen köra båda typer av bias..

26 Jul 2013, 19:36
Profile WWW

(harkel) bump..

David Wikström wrote:
En viktig följdfråga:
Att använda Zener istället för SGM fungerar med fixed bias såväl som katodbias va?
Stärkaren jag funderar på att göra detta ingrepp på kan nämligen köra båda typer av bias..

27 Jul 2013, 10:44
Profile WWW

Ja.

27 Jul 2013, 10:47
Profile

Tack Jesper. :)

27 Jul 2013, 11:18
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Kort summerat är effekten av Zenermatning till skärmgaller den att den brutala komprimeringen av anslaget, som vanligen uppträder med SGM över några enstaka 100 Ohm, mildras drastiskt medan påföljande kompression och sustain består. Slutsteget svarar mer som en högkvalitativ kompressor med snabb attack och inte som en transientlimiter. Det blir mycket mindre squish och mera punch i ljudet.

Gäller detta vid höga utnivåer när slutsteget börjar gå i kompression o börjar dista ?
Eller gäller också vid lägre ljudnivåer när slutsteget går mer linjärt.
/Kalle

28 Jul 2013, 15:54
Profile WWW

Skillnaden som blir med Zenerdioder blir större ju mer sag i B+ man har från början. Men det märks även i gitarr-rent ljud utan att man försöker spränga slutrören. Det blir inte lika påtagligt med styvt B+.

Zagray! - test & review

28 Jul 2013, 16:24
Profile WWW

Har läst igenom denna intressanta tråd, en sak som slår mig med tanke på många av frågorna, är att tänk så mycket lättare det varit om någon hade ritat upp hur det skulle se ut i praktiken :)

31 Jul 2013, 08:41
Profile

Amp Healer wrote:
Har läst igenom denna intressanta tråd, en sak som slår mig med tanke på många av frågorna, är att tänk så mycket lättare det varit om någon hade ritat upp hur det skulle se ut i praktiken :)

sen kan man lägga ex 56 ohm 2-5 watt I serie mellan zenerdiod o o anslutning till rörhållaren o vid samma punkt lägga dit en elektrolyt på 500 volt o 8-22 uf
då jädrar rockar det o röret mår prima..

Image

31 Jul 2013, 10:15
Profile WWW

Kan man på något sätt mäta med multimetern eller något och se att Zenerdioderna inte dog under processen att montera dem? :oops:
Känns lite vågat att bara slå igång maskinen nu och hoppas att det funkar..

Edit:
Har multimetern på summern och displayen visar 1.295 och 1.298. Ingen aning vad det kan betyda, men det verkar som att dioderna överlevde operationen iaf. Då återstår väl bara att slå på strömmen och invänta explosionen! :shock: :oops:

31 Jul 2013, 20:22
Profile WWW

David
Hur gick det ?
Exploderade förstärkaren :D
/Kalle

01 Aug 2013, 18:21
Profile WWW

Nej, den lever!
Vet inte ifall jag kan påstå att jag hör någon skillnad dock.

Däremot hade katodmotståndet på 150 ohm satt sina spår. Det var inte mycket kvar av JJ loggan. Satte dit ett på 250 ohm nu istället.

01 Aug 2013, 20:51
Profile WWW

David Wikström wrote:
Nej, den lever!
Vet inte ifall jag kan påstå att jag hör någon skillnad dock.

Däremot hade katodmotståndet på 150 ohm satt sina spår. Det var inte mycket kvar av JJ loggan. Satte dit ett på 250 ohm nu istället.

:shock: :D

01 Aug 2013, 21:13
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]