Har kollat över en EBS Fafner bas-stärk som var helt tyst. Gick över stärkaren med oscilloskop och smorde upp lite kontaktstycken och potar etc. och vips hade jag signal ändå ut på högtalarutgången.
Så långt var det bra, men nu skulle jag testa stärkaren igen och då hade jag ett vinande ljud i den och rökutveckling.
Ljudet (som jag tror var från dioden som fick en släng av feber) ökade när jag vred upp mastervolymen, vilket för mig tyder på att det skulle kunna ha med slutsteget att göra. Frågan är om någon trissa börjar dra för mycket ström. Men jag får inte ihop detta med hur dioderna sitter och fungerar i denna kretsen.
Om ni kollar bilden på schemat, så är det D48 som blivit rejält varm. Den lever inte längre kan man lugnt säga.
D48 och D47 sitter mellan chassisjord och det jag skulle kalla "signal-jord". Dock går denna till speaker + och får absolut inte jordas enligt manualen.
Resistans mellan chassisjord och signaljord är 10 ohm enligt R215 längst ner på bilden. Detta är kontrollmätt.
Så frågan är nu varför det har gått så mycket ström över D48 som dessutom sitter med anod mot signal-jord (speaker +).
Vad har dessa dioder för uppgift?
Skulle verkligen uppskatta om någon ville komma med något förslag på vad som möjligen sker här!