View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 05:17

Reply to topic  [ 10 posts ] 
EBS Fafner problem 
Author Message

Har kollat över en EBS Fafner bas-stärk som var helt tyst. Gick över stärkaren med oscilloskop och smorde upp lite kontaktstycken och potar etc. och vips hade jag signal ändå ut på högtalarutgången.
Så långt var det bra, men nu skulle jag testa stärkaren igen och då hade jag ett vinande ljud i den och rökutveckling. :shock:
Ljudet (som jag tror var från dioden som fick en släng av feber) ökade när jag vred upp mastervolymen, vilket för mig tyder på att det skulle kunna ha med slutsteget att göra. Frågan är om någon trissa börjar dra för mycket ström. Men jag får inte ihop detta med hur dioderna sitter och fungerar i denna kretsen.
Om ni kollar bilden på schemat, så är det D48 som blivit rejält varm. Den lever inte längre kan man lugnt säga. :D
D48 och D47 sitter mellan chassisjord och det jag skulle kalla "signal-jord". Dock går denna till speaker + och får absolut inte jordas enligt manualen.
Resistans mellan chassisjord och signaljord är 10 ohm enligt R215 längst ner på bilden. Detta är kontrollmätt.

Så frågan är nu varför det har gått så mycket ström över D48 som dessutom sitter med anod mot signal-jord (speaker +).
Vad har dessa dioder för uppgift?
Skulle verkligen uppskatta om någon ville komma med något förslag på vad som möjligen sker här!

Image

30 Jul 2013, 12:16
Profile ICQ YIM WWW

Vad jag inte får ihop I min hjärna just nu är varför det går så mycket ström just genom den dioden.
Om något drar för mycket ström längre fram I kretsen skulle väl inte den dioden påverkas av det?
Den är ju kopplad mot chassis-jord!?

30 Jul 2013, 19:43
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: EBS Fafner problem
hmm tror du har brott nån stans så det drar en massa ström från fel ställe

30 Jul 2013, 20:24
Profile WWW

Märkligt. Borde inte resistorn snott tilräckligt med ström för att dioden inte skulle överbelastats? Iom att reistor fortfarande verkar hel? Det som jag tror hänt dock är att det blivit en väldigt hög neagtiv spänning på signaljord relativt till chassijord som fått mycket ström att rusa genom D48.

30 Jul 2013, 22:11
Profile

På den tiden jag höll på med transistoriserade stärkare så finns det många knep.
Problemet är att många kopplingar är självförstörande, är någonting trasigt så drar det med sig mycket annat,
missar man att byta en trasig trissa så ryker de andra igen.

Men , om man kör stärkaren via en vridtrafo och har ett ampeterinstrument i stället för säkringen på sekundären
så kan man dra på sakta och sluta när man uppnår t.ex. 3A ( då har man fortfarande problem). Man kan även
ägna sig åt begränsad mätning i slutsteget med denna reducerde spänning.

När man kan dra upp vridtrafon till nominell spänning har man förhoppningsvis hittat alla brunna trissor.
Jag hade 2 billiga instrument med anslutningarna lödda på en (trasig) säkring, så det var bara att plugga dit den.
Praktiskt även när man ställde tomgångsströmmen på de som hade jsuterbar dito.

30 Jul 2013, 22:35
Profile WWW

peterh wrote:
På den tiden jag höll på med transistoriserade stärkare så finns det många knep.
Problemet är att många kopplingar är självförstörande, är någonting trasigt så drar det med sig mycket annat,
missar man att byta en trasig trissa så ryker de andra igen.

Men , om man kör stärkaren via en vridtrafo och har ett ampeterinstrument i stället för säkringen på sekundären
så kan man dra på sakta och sluta när man uppnår t.ex. 3A ( då har man fortfarande problem). Man kan även
ägna sig åt begränsad mätning i slutsteget med denna reducerde spänning.

När man kan dra upp vridtrafon till nominell spänning har man förhoppningsvis hittat alla brunna trissor.
Jag hade 2 billiga instrument med anslutningarna lödda på en (trasig) säkring, så det var bara att plugga dit den.
Praktiskt även när man ställde tomgångsströmmen på de som hade jsuterbar dito.

Jag har länge funderat på att skaffa just en vridtrafo.
Har dock inte hittat nåt bra ställe att införskaffa en!

zven: Tänker du då "brott" som I glapp eller dålig lödning som orsakar högre strömuttag?

Tubis: Resistorn är hel. Just nu försöker jag klura ut var jag ska börja felsökningen.

Funderar på att börja med att utesluta sluttrissorna och lyfa F1 resp. F2 för att se om detta har något med saken att göra.

Ber om ursäkt för bildkvaliten. Hittar ej schemat på nätet så jag kan ej länka.

Image

31 Jul 2013, 16:33
Profile ICQ YIM WWW

Frasen "vridtrafo säljes " fungerar. Gäller bara att hitta annonser från detta årtionde :-)

http://www.dx-radio.se/enskild.php?annonsid=45962

31 Jul 2013, 19:02
Profile WWW

Jaaa, jag har sökt en del, men som du sager är ju de flesta annonser gamla.

Tack för länken dock! Har mailat honom, får se om den finns kvar. :D

31 Jul 2013, 19:18
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Tubis: Resistorn är hel. Just nu försöker jag klura ut var jag ska börja felsökningen.

Mät potentialen mellan chassijord och signaljord. Vilken spänning får du, vilken polarietet? Koppla bort den brända didoen först för det kan u vara kortis i den och då får du noll i mätningen.

31 Jul 2013, 20:14
Profile

Jag hittade detta på nåt forum:
The reason for using the diodes (as opposed to simply lifting the ground from the chassis or using an RC network, etc.) is to allow an extra margin of safety.

If the hot lead of the AC line happens to contact the signal ground, the diodes would kick in and provide a low impedance path to the chassis, which if the chassis is safety grounded, a low impedance path back to the service panel.

The high current rating would allow sufficient current to flow to trip the circuit breaker without the diode blowing up and becoming an open circuit in which case you're back to square one.

Jag ska göra lite mätningar och återkomma Tubis, men jag funderar på om jag ska göra mätningarna utan D48 som du säger?
Sätter jag dit nya kommer ju D48 sannolikt att gå samma öde till mötes. Men risken är kanske att någon annan komponent tar stryk istället, utan dioden där dvs?

I alla fall. Efter som D48 pajat, som sitter med anod mot signaljord, så blir jag inte förvånad om jag ser en negativ spänning där när jag mäter. Det gör ju i alla fall att jag kan isolera ut vissa delar att börja felsökningen.
Jag börjar med att koppla bort preamp-kortet och gör mätningar på endast slutsteg/Power supply-kortet.
Fasen nu skulle jag haft en vridtrafo så hade det kännts mycket mer behagligt att spänningssätta kortet.

Fick i alla fall svar av en trevlig herre i annonsen som Peterh länkade till!'
Den fanns kvar och jag kniper nog den. Den var okapslad dock så jag måste bygga in den och ordna med lite panelinstrument etc. Kan bli ett kul sidoprojekt bara det. :D

01 Aug 2013, 15:50
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]