| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Nytt och gammalt ämne - klockor (armbandsur)
Det finns flera Bojare som är intresserade av klassiska armbandsur. Jag är tillhör inte riktigt den gruppen ännu men när rätt objekt dyker upp ska jag köpa mig en bättre kvalitetsklocka.  Nå, till frågan. Min fru fyller jämnt nästa år och jag tänkte att ett armbandsur skulle kunna vara ett uppslag till present men var hittar man damur, nytt eller begagnat, till bästa pris/kvalitet? Köper man i butik på Biblioteksgatan, på nätet eller reser man till Genève? Kan man lita på auktioner på Tradera/eBay/Kaplans och vad ska man passa sig för (utöver det uppenbara)? Jag hade tänkt mig ett klassiskt ur med ljus urtavla och metalllänk utan bling-bling - en enklare Rolex eller Omega i stil även om just dessa troligtvis ligger över budget. Så bäste Bojare - när köpte du ett armbandsur till din fru senast och var köpte du den? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 29 Jul 2013, 09:09 |
|
 |
|
Metamatic
|
 Re: Nytt och gammalt ämne - klockor (armbandsur)
Min älskar Swatchklockor så det fick bli en sån i Berlin för två veckor sedan när jag och dottern var och såg Muse.
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 29 Jul 2013, 13:16 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
jag köper alla klockor på Chrono 24 http://www.chrono24.com/Lite som ett klockornas Amazon kan man kanske säga. Här säljer främst urmakare men även privatpersoner. Ibland kan man pruta med oftast är det fast priser. Nya klockor kostar i regel minst 30% mindre hos urhandlarna på kontinenten än hos handlaren på fina gatan i Stockholm Jag köper fler klockor än gitarrer och oftast blir det automatiska märkesur i lagomprissegmentet. Senast varsin badklocka; en Longines Hydro Conquest till mig själv och en Omega Seamaster till hustrun Bara bra erfarenheter av den siten. Köper du dessutom inom Europa så bir det ju inga påslag heller  Vad du ska köpa till hustrun beor ju helt på vilken typ av klocka hon vill ha. Förhoppningsvis vill hon ha alla typer av klockor, sånt ska man ju ha mycket av  Men köp en automatisk, batterier är ute, krångligt och miljöfientligt
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 29 Jul 2013, 16:49 |
|
 |
|
Renegade
|
Metamatic wrote: Min älskar Swatchklockor så det fick bli en sån i Berlin för två veckor sedan när jag och dottern var och såg Muse. Jag har fru - check Jag åker till Berlin om två veckor - check Swatch!? - fail Jag gillar Swatchklockor men tänkte mig något annat till frun i 50-årspresent.  Tänkte? Man kan ju ändra sig. Joshunznera wrote: jag köper alla klockor på Chrono 24 http://www.chrono24.com/Lite som ett klockornas Amazon kan man kanske säga. Här säljer främst urmakare men även privatpersoner. Ibland kan man pruta med oftast är det fast priser. Nya klockor kostar i regel minst 30% mindre hos urhandlarna på kontinenten än hos handlaren på fina gatan i Stockholm Jag köper fler klockor än gitarrer och oftast blir det automatiska märkesur i lagomprissegmentet. Senast varsin badklocka; en Longines Hydro Conquest till mig själv och en Omega Seamaster till hustrun Bara bra erfarenheter av den siten. Köper du dessutom inom Europa så bir det ju inga påslag heller  Vad du ska köpa till hustrun beor ju helt på vilken typ av klocka hon vill ha. Förhoppningsvis vill hon ha alla typer av klockor, sånt ska man ju ha mycket av  Men köp en automatisk, batterier är ute, krångligt och miljöfientligt Intressant site och vad mycket klockor!  Kul att 'browsa' för jag vet utseendemässigt vad jag är ute efter (det vet nog inte min fru utan jag är stilpolis i det avseendet  ). Att det blir ett quartzur finns inte på min karta (möjligen fruns  ) så visst ska det bli en automatisk. En allmän fråga om klockor som är 'refurbished' eller 'reconditioned' dvs. uppsnyggade och i bästa fall genomgången av fackman. Är det som en skinande Merca hos bilnasaren och något man ska passa sig för?  De uren kan vara en motsvarighet till en HPD-strata - hur bra eller dålig som helst. På Chrono24 är de väsentligt billigare så någon effekt på priset tycks det ha. Är de helt enkelt ett big no-no eller har ni Bojare tips på vad man ska undvika? /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 30 Jul 2013, 09:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
köp en klocka i skick 1 (mycket gott skick) och som är genomgången. Köp av en urmakare och ställ frågor om det inte redan redogörs för dessa i säljtexten
Köp heller inte från Indien, det finns enligt uppgift många där borta som slaktar klockor och bygger ihop HPD
Om du läser på lite innan kan du också kolla märkningarna inne i klockan, så får du en bra indikation på om det är the real deal eller hopplock. Det senare behöver ju inte vara dåligt men en klocka med känd historik är väl ändå att föredra
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 30 Jul 2013, 13:25 |
|
 |
|
faellman
|
En liten passning till JOSH - Jag har störst !! Mitt senaste nyförvärv, ett riktigt monster på 225 gram: 
|
| 30 Jul 2013, 13:32 |
|
 |
|
faellman
|
Så här ser den ut på armen (för att förstå storleken): 
|
| 30 Jul 2013, 13:35 |
|
 |
|
Joshunznera
|
faellman wrote: Så här ser den ut på armen (för att förstå storleken):  Bah! Meet my Invicta Force, 20 mm tjock och 220g (med läderarmband)  (nej, denna använder jag normalt inte. Mest på maskerader, haha) Här bredvid dagens vardagsklocka (vanlig herrstorlek) för storleksjämförelsens skull 
|
| 30 Jul 2013, 14:32 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: köp en klocka i skick 1 (mycket gott skick) och som är genomgången. Köp av en urmakare och ställ frågor om det inte redan redogörs för dessa i säljtexten
Köp heller inte från Indien, det finns enligt uppgift många där borta som slaktar klockor och bygger ihop HPD
Om du läser på lite innan kan du också kolla märkningarna inne i klockan, så får du en bra indikation på om det är the real deal eller hopplock. Det senare behöver ju inte vara dåligt men en klocka med känd historik är väl ändå att föredra Jag har begränsat sökningarna till norra Europa - så fördomsfull är jag.  Nej, det är mest för att begränsa träffarna och sedan ev. gå vidare. Men nu är tärningen kastad - jag är tvungen att nörda ner mig i klockornas värld.  Faktorer som märke, utformning, material, skick m.m. påverkar naturligtvis värdet men jag tänkte börja 'inifrån', under huven så att säga. Någon som har tips på hemsidor eller nördforum där man kan lära sig basics om urverk och märkningar etc. så ska jag så småningom ta mig an utsidan (ohh, alla dessa modeller!  ). Joshunznera wrote: faellman wrote: Så här ser den ut på armen (för att förstå storleken):
Bah! Meet my Invicta Force, 20 mm tjock och 220g (med läderarmband)  (nej, denna använder jag normalt inte. Mest på maskerader, haha) Här bredvid dagens vardagsklocka (vanlig herrstorlek) för storleksjämförelsens skull Ni kommer att bli vältränade, Bojs! /R
Last edited by Renegade on 31 Jul 2013, 11:16, edited 1 time in total.
|
| 31 Jul 2013, 01:07 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Hur stort är en 'vanlig herrklocka' 46 mm? och hur stora är dessa monster?
| 31 Jul 2013, 08:35 |
|
 |
|
faellman
|
Mike Leaf wrote: Hur stort är en 'vanlig herrklocka' 46 mm? 35-40 diamm känns nog mer normalt eller? "Ringen" på min järnklump mäter 55 diamm och är 15mm tjock. JOSH: Tror du vinner på tjockleken men jag borde vinna på diamm 
|
| 31 Jul 2013, 10:47 |
|
 |
|
Renegade
|
faellman wrote: Mike Leaf wrote: Hur stort är en 'vanlig herrklocka' 46 mm? 35-40 diamm känns nog mer normalt eller? "Ringen" på min järnklump mäter 55 diamm och är 15mm tjock. JOSH: Tror du vinner på tjockleken men jag borde vinna på diamm  Det är väl klockor ni mäter? /R
|
| 31 Jul 2013, 11:18 |
|
 |
|
faellman
|
RENEGADE: Köp taxfree på en flygplats utanför EU Eller 1. Ta dig till Sturegatan i Sthlm. Medtag en kompis som bor i ett land utanför EU. 2. Kompisen "köper" den jättedyra märkesklockan du vill ha och får den "sealed" i butiken. 3. Du betalar kompisen klockans pris MINUS svensk moms. 4. Kompisen tar med sig klockan vid hemfärd och får tillbaka momsen efter incheckning på Arlanda. Nästa gång kompisen dyker upp finns klockan i dennes bagage. 
|
| 31 Jul 2013, 12:15 |
|
|