View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 03:04

Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Semesterskål! 
Author Message

Post Semesterskål!
Semester sedan i tisdags, njuter i fulla drag trots nordanvinden här i Roslagen. Just nu parkerad i solstolen, med en iskall immande Gambrinus bredvid!

Skål!

21 Jul 2013, 16:34
Profile WWW

Post Re: Semesterskål!
skålar oxo ifrån Roslagen/Norrtälje ! med en Breznak :D

21 Jul 2013, 16:39
Profile

Ingen semester men sitter vid grillen och inmundigar en ale (jo, faktiskt!) i 'oasen mitt i stan' (vår innegård alltså 8) ). Roslagen förvänta till i augusti. :)

/R

21 Jul 2013, 17:14
Profile

hemma i staden just nu och laddar om lite. Ledigheten fortsätter och solskenet likaså. I afton blir det pizza på den lokala italienrestaurangen. Blir väl ngt gott rött till antar jag. Jag är svårt sugen på pizza, har inte ätit det sedan i höstas pga min stränga diet, men nu jävlar ska jag ta ett återfall :)

väntar med skålen ngn timme och önskar under tiden alla bojare en fortsatt trevlig semester!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Jul 2013, 18:32
Profile WWW

Sista dagen på semestern vilket helgas med en Stiegl Weisse, ett fynd från sommarens resa.

21 Jul 2013, 18:58
Profile

Skål på dig Kjelle! En Gambrinus Premium här också, men ska jobba en vecka till. Oddsen för att det blir lika bra väder i augusti minskar väl med hur länge det är sol nu, jag som valde sen semester för att juli senaste åren inte varit så bra. Har i alla fall haft pseudosemester i helgen, skönt det :D

/Mats

21 Jul 2013, 19:11
Profile

VIP wrote:

Vad skulle du säga är smakskillnaden mellan en Breznak och Gambrinus?

/Mats

21 Jul 2013, 19:12
Profile

Har äntligen upptäckt tjusningen med kajak. Ute hela dagen igår och nu bär det av igen :-) Måste nog ha en egen till höstrean, återkommer med frågor om det, kjelle

23 Jul 2013, 10:10
Profile WWW

Axewall wrote:
VIP wrote:

Vad skulle du säga är smakskillnaden mellan en Breznak och Gambrinus?

/Mats

hmmm ingen aning :o har inte testat Gambrinus :shock: !!

åker å inhandlar det vid nästa tillfälle :)

23 Jul 2013, 10:29
Profile

Joshunznera wrote:
Har äntligen upptäckt tjusningen med kajak. Ute hela dagen igår och nu bär det av igen :-) Måste nog ha en egen till höstrean, återkommer med frågor om det, kjelle

Bara att fråga på! Jag är ju mycket lagd åt motionshållet, men kan nog bidra med en del rent allmänt. Man kan njuta av alla varianter.

23 Jul 2013, 11:55
Profile WWW

Ikväll blir det mina specialburgare.....inhandlat grovmalen högrev med sidfläsk i på rulle...sen på med sellerisalt o peppar. Till det nybakade hamburgerbröd av Magnus Johanssons bageri insmorda i baconfett. Påläggen i burgaren blir bacon, ost, bbqsås, majonäs, tomat, sallad, jalapenos......

Till det dricker vi gambrinus o skumpa

23 Jul 2013, 16:00
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:
Ikväll blir det mina specialburgare.....inhandlat grovmalen högrev med sidfläsk i på rulle...sen på med sellerisalt o peppar. Till det nybakade hamburgerbröd av Magnus Johanssons bageri insmorda i baconfett. Påläggen i burgaren blir bacon, ost, bbqsås, majonäs, tomat, sallad, jalapenos......

Det vattnas :)

23 Jul 2013, 18:26
Profile WWW

jag skålar vidare med mina Breznak´s 8)

23 Jul 2013, 18:30
Profile

spindeln wrote:

Ja jävlar vad gott det lät.. men skumpa till burgare?

24 Jul 2013, 07:56
Profile

SÅ! Nu skålar jag med en Gambrinus! inte alls dum den :D

Last edited by VIP on 24 Jul 2013, 21:43, edited 1 time in total.

24 Jul 2013, 21:17
Profile

Skål från Väjern! Ett berg av räkor och en öl jag inte minns namnet på...skit samma-i rätt sällskap smakar allt gott!

Matte

24 Jul 2013, 21:38
Profile

Skål! (om några timmar iallafall)
För då börjar äntligen semestern. :D

26 Jul 2013, 12:08
Profile WWW

kjelle wrote:
Joshunznera wrote:

Bara att fråga på! Jag är ju mycket lagd åt motionshållet, men kan nog bidra med en del rent allmänt. Man kan njuta av alla varianter.

ett sånt här pansarskepp var det :oops: (undertecknad till höger)

Image

Ngn sorts en säsong gammal hyrkajak som svågern hade inhandlat i par. Helt ok, stadig nog för hustrun (själv har jag ju så grym balans att det inte spelar ngn roll ;)

Det jag inte gillade var att jag inte kunde få rätt avstånd till fotstöden. Antingen var det för långt eller så var det för kort. En inställningsfråga säkert, man kan ju laborera med inställningarna av sitsen också

Om jag ska ha en kajak kommer den att paddlas i spegelblanka vatten (insjöar och åar), jag vill troligen också ha ett packutrymme framför mig där jag kan skapa en bra plats för foxterriern. För övrigt har jag inga speciella krav

Nåväl, nu hemma från Öland igen för denna gång. Min sjö är mycket snyggare än Kalmarsund ;) och min öl (idag Adnams) är betydligt bättre än den lokala Ängsö IPA från Kalmar som jag har bjudits på i veckan (inte helt fel den heller faktiskt)

nog med surr, vad ska jag ha för kajak nu då?

önskemål:

Bra medelväg mellan balans och komfort. Inga rangel alltså.
Packutrymme framför förarplatsen
reptålig (inga blanka ytor som ska vaxas)
hyfsat lätt

26 Jul 2013, 18:46
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Image

Fy fanken, vilka axlar! Om tre dygn åker jag till Bangkok. Då börjar min semester.

Så det blir ett glas vitt så länge. Skål på er.

/Ulf

26 Jul 2013, 19:05
Profile

Abe Normal wrote:

Fy fanken, vilka axlar! Om tre dygn åker jag till Bangkok. Då börjar min semester.

Så det blir ett glas vitt så länge. Skål på er.

/Ulf

haha, eller hur !

Och bredare lär det ju bli om jag ska fortsätta i denna bana :mrgreen:

26 Jul 2013, 19:35
Profile WWW

Semesterskål 1 vecka kvar av semestern som är bådede skön och avkopplande.
Börjar få lite jobbångest så nu tar jag fram jägern :lol:
Nästa vecka får Dalarna visa vad svensk sommar har att bjuda på.

26 Jul 2013, 20:50
Profile WWW

leffje wrote:
Semesterskål 1 vecka kvar av semestern som är både skön och avkopplande.
Börjar få lite jobbångest så nu tar jag fram jägern :lol:
Nästa vecka får Dalarna visa vad svensk sommar har att bjuda på.

26 Jul 2013, 20:51
Profile WWW

Hur gick det där till -dubbelpost och quote samtidigt?? :roll:

26 Jul 2013, 20:53
Profile WWW

leffje wrote:
Hur gick det där till -dubbelpost och quote samtidigt?? :roll:

Image

:? :wink:

/R

26 Jul 2013, 21:56
Profile

Joshunznera wrote:

Ngn sorts en säsong gammal hyrkajak som svågern hade inhandlat i par. Helt ok, stadig nog för hustrun (själv har jag ju så grym balans att det inte spelar ngn roll ;)

Det jag inte gillade var att jag inte kunde få rätt avstånd till fotstöden. Antingen var det för långt eller så var det för kort. En inställningsfråga säkert, man kan ju laborera med inställningarna av sitsen också

Om jag ska ha en kajak kommer den att paddlas i spegelblanka vatten (insjöar och åar), jag vill troligen också ha ett packutrymme framför mig där jag kan skapa en bra plats för foxterriern. För övrigt har jag inga speciella krav

Nåväl, nu hemma från Öland igen för denna gång. Min sjö är mycket snyggare än Kalmarsund ;) och min öl (idag Adnams) är betydligt bättre än den lokala Ängsö IPA från Kalmar som jag har bjudits på i veckan (inte helt fel den heller faktiskt)

nog med surr, vad ska jag ha för kajak nu då?

önskemål:

Bra medelväg mellan balans och komfort. Inga rangel alltså.
Packutrymme framför förarplatsen
reptålig (inga blanka ytor som ska vaxas)
hyfsat lätt

Återkommer, fullt upp med semesterbestyr i dagarna, och en gammal mor som trillat omkull.

EDIT: De kajaker du paddlade på bilden är rätt tröga och tunga. Skrovformen kommer från Storbrittaniens havskajaker, och är riktigt bra för havsklimat med dyningar och styrning utan roder (man kantar kajaken motsatt det håll man ska svänga, och tar lämpliga styrtag. Det går också att paddla "hårdare" på motsatta sidan, men är inte lika effektivt). Mindre bra för lugna plattvatten, men dom funkar. Paddlar man tillräckligt långsamt funkar vad som helst.
En motsägelse har du i dina önskemål: Lätt OCH reptålig. Lätta kajaker är i regel byggda/handupplagda i fiberlaminat, och som vanligt dyrare ju lättare dom är. Min "blå" väger 10kg (honeycomb kolfiber/kevlar) och går lös på +30KSEK ny. Lätt, styv och ömtålig. En plastkajak (de reptåliga) väger i regel upp emot 30kg, glasfiber runt 25 eller lägre.

Ska du bara paddla i plattvatten rekommenderar jag en skrovtyp som var vanlig innan havskajakerna kom, den svenska "skrägårdskajaken". Den finns i modern tappning som VKV:s Lisa, och finns numera med packluckor (Fischers edition). Hyfsat lätt, d.v.s. 19-20kg tror jag. VKV säljer också en kinatillverkad lågprisserie, kolla deras hemsida, där du hitta några modeller som inte är alltför tungdrivna.
Glasfiberkajaker är lite ömtåligare, men tål en hel del, och det är inte så många som vaxar och putsar dom något överdrivet, eller inte alls. Får man en mindre skada, är det busenkelt att reparera, oftast bara att fylla i någon repa med gelcoat, lagat på en kvart, finputsat på mindre än en timme. En riktig laminatskada fixar man på några timmar, tiden beroende på hur fint man vill att det ska bli.

Plastkajakerna, det material som kajakerna på bilden är tillverkade av, hamnar ofta på ca 28-30kg, d.v.s. rätt tunga. Dom blir också lite mer trögdrivna. Paddlar du i långsam takt, märker du dock inte så stor skillnad. Point65, vid Pampas Marina, brukar ha rejäla höstreor på den typen av kajaker.
Om du faller för den typen, försök att hitta en som inte är alltför "bananformad", det blir bara mer tungpaddlat.

Det finns ett mellanting, gjuten plast som har en hår yta, och inte är så tung. Olika tillverkare har olika varunamn, se t-ex- Prijons Prilite serie. Dom har en som heter Barracuda, som är hyfsat snabb och inte alltför rank.

Sitsen brukar vara föremål för diskussion. Jag och andra motionsnördar föredrar en högre, rätt liten skålformad sits av racingtyp, utan någon som helst stoppning. Vi vill kunna glida ("roterat") på sitsen för att utnyttja hela kroppen i draget. Om man inte paddlat tidigare känns det kanske spartanskt, och många sneglar på väl stoppade, mjuka sitsar, vilket jag inte rekommenderar. Jämför med en cykelsadel av sportigare typ. Det handlar mer om rätt utformning än mjukhet för att kunna sitta en längre stund. Ryggstöd behöver man egentligen inte, sitsen ska vara designad för att paddla i och inte för att sitta still i. Racing/motionskajaker har ingen form av ryggstöd.
Det bästa är att provsitta och åtminstone paddla en 10-15 minuter.

Fotstödet är viktigt. Jag skulle rekommendera en roderstyrd kajak med pedalstyrning, med en del av pedalen som är fast för bra mothåll. Benen skall vara lätt böjda vid paddling, och man sträcker benet på dragsidan lite för ett bra paddeltag.

Paddeln, så lätt som du tycker att du har råd med! Jag paddlar 100% en s.k. vingpaddel, samma som racingpaddlarna använder. Den s.k. plattpaddeln är tidigare vanligast. En smaksak. Vill du paddla mycket och så effektivt som möjligt, är vingpaddel ett bra val, men kräver några gångers tillvänjning. För andra ändamål funkar plattpaddlar ungefär lika bra, och är lite mer allround för mer avancerade styrtag.

Det är en djungel med modeller, material och alla tillval. Pröva någon på Svima eller Point65, och kom med frågor efter det.

Paddla lugnt!

Last edited by kjelle on 28 Jul 2013, 12:02, edited 1 time in total.

27 Jul 2013, 09:32
Profile WWW

Ja, skål! 10:25 igår fredag stämplade jag ut efter att ha ställt för han som börjar jobba V32. Men det är väl först nå'n gång i mitten på nästa vecka jag börjar fatta att DET ÄR SEMESTER NU :D I alla fall så sitter jag här med en Oppigårds Amarillo, den är god och humlig!

/Mats

27 Jul 2013, 17:22
Profile

kjelle wrote:

EDIT: De kajaker du paddlade på bilden är rätt tröga och tunga. Skrovformen kommer från Storbrittaniens havskajaker, och är riktigt bra för havsklimat med dyningar och styrning utan roder (man kantar kajaken motsatt det håll man ska svänga, och tar lämpliga styrtag. Det går också att paddla "hårdare" på motsatta sidan, men är inte lika effektivt).
En motsägelse har du i dina önskemål: Lätt OCH reptålig. Lätta kajaker är i regel byggda/handupplagda i fiberlaminat, och som vanligt dyrare ju lättare dom är. Min "blå" väger 10kg (honeycomb kolfiber/kevlar) och går lös på +30KSEK ny. Lätt, styv och ömtålig.

Ska du bara paddla i plattvatten rekommenderar jag en skrovtyp som var vanlig innan havskajakerna kom, den svenska "skrägårdskajaken". Den finns i modern tappning som VKV:s Lisa, och finns numera med packluckor (Fischers edition). Hyfsat lätt, d.v.s. 19-20kg tror jag. VKV säljer också en kinatillverkad lågprisserie, kolla deras hemsida, där du hitta några modeller som inte är alltför tungdrivna.
Göasfiberkajaker är lite ömtåligare, men tål en hel del, och det är inte så många som vaxar och putsar dom något överdrivet, eller inte alls. Får man en mindre skada, är det busenkelt att reparera, oftast bara att fylla i någon repa med gelcoat, lagat på en kvart, finputsat på mindre än en timme. En riktig laminatskada fixar man på några timmar, tiden beroende på hur fint man vill att det ska bli.

Plastkajakerna, det material som kajakerna på bilden är tillverkade av, hamnar ofta på ca 28kg, d.v.s. rätt tunga. Dom blir också lite mer trögdrivna. Paddlar du i långsam takt, märker du dock inte så stor skillnad. Point65, vid Pampas Marina, brukar ha rejäla höstreor på den typen av kajaker.
Om du faller för den typen, försök att hitta en som inte är alltför "bananformad", deet blir bara mer tungpaddlat.

Det finns ett mellanting, gjuten plast som har en hår yta, och inte är så tung. Olika tillverkare har olika varunamn, se t-ex- Prijons Prilite serie. Dom har en som heter Barracuda, som är hyfsat snabb och inte alltför rank.

Sitsen brukar vara föremål för diskussion. Jag och andra motionsnördar föredrar en högre, rätt liten skålformad sits av racingtyp, utan någon som helst stoppning. Vi vill kunna glida ("roterat") på sitsen för att utnyttja hela kroppen i draget. Om man inte paddlat tidigare känns det kanske spartanskt, och många sneglar på väl stoppade, mjuka sitsar, vilket jag inte rekommenderar. Jämför med en cykelsadel av sportigare typ. Det handlar mer om rätt utformning än mjukhet för att kunna sitta en längre stund. Ryggstöd behöver man egentligen inte, sitsen ska vara designad för att paddla i och inte för att sitta still i. Racing/motionskajaker har ingen form av ryggstöd.
Det bästa är att provsitta och åtminstone paddla en 10-15 minuter.

Fotstödet är viktigt. JAg skulle rekommendera en roderstyrd kajak med pedalstyrning, med en del av pedalen som är fast för bra mothåll. Benen skall vara lätt böjda vid paddling, och man sträcker benet på dragsidan lite för ett bra paddeltag.

PAddeln, så lätt som du tycker att du har råd med! Jag paddlar 100% en s.k. vingpaddel, samma som racingpaddlarna använder. Den s.k. plattpaddeln är tidigare vanligast. En smaksak. Vill du paddla mycket och så effektivt som möjligt, är det ett bra val, men kräver några gånders tillvänjning. För andra ändamål funkar plattpaddlar ungefär lika bra, och lite mer allround för mer avancerade styrtag.

Det är en djungel med modeller, material och alla tillval. Pröva någon på Svima eller Point65, och kom med frågor efter det.

Paddla lugnt!

grymt uttömmande, tack!

jo det där med sitsen märkte jag. Mjuk sits är inget jag prioriterar, har ägnat mig rätt mycket åt motionscykling på racercykel och vet att en mjuk sadel inte är så bra i längden :) Jag satt faktiskt "skräddare" i min kajak när vi var ute i veckan. Gick bra så länge man inte behövde ta i och spjärna emot med benen, men vi var ju bara ute på finpaddling i kvällssolen som du ser

Betr. vikten är nog lätt för dig inte samma som lätt för mig. Allt under 25 kg tycker jag är lätt :D

Pampas känner jag ju till väl, äter lunch där regelbundet. Ska kolla in och provköra lite. Blir ju perfekt att köpa kajaken nu till hösten och ligga i startgroparna i april. Våtdräkt och yllemössa har jag ju redan så man borde ju kunna börja paddla redan i början på april så snart isen har gått

Tack igen och ta hand om morsan din!

För att inte tråden ska tappa fokus, skålar jag i en fådd Ocean IPA från Oceanbryggeriet i Gbg, Göteborgarna kan uppenbarligen dom också :)

27 Jul 2013, 17:50
Profile WWW

Fortsätter med semesterskålandet ! Ett stycke Gambrinus :-)

27 Jul 2013, 18:11
Profile

Hittade Oppigårds Single Hop på systemet i Kungshamn, löjligt god men knappast en ale, väl?

Träffade bojare Monk med liten son idag på byn, en trevlig prick som strax får ett pm!

Skål på er alla goa bojare!

Matte

27 Jul 2013, 20:13
Profile

Skönt att fler än jag har semester. Vädret styr ju mycket. Rätt ostadigt idag, med mycket åskmuller, så det blev varken wakeboard eller kajak. Inte ens lokala gokartbanan lyckades vi övertala att hålla öppet p.g.a. Lite vatten på banan!
Som tur var blev kvällen kanon med grillning, och därefter vederlade bastu vid stranden med sönerna. Rena och fina imponerades vi av solnedgången med varsin Zlatopramen i handen. Tillfället gjorde att det var riktigt gott!

28 Jul 2013, 01:05
Profile WWW
Reply to topic   [ 68 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next