| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 förnuftets seger över fåfängan
Axfood har haft 5ton hästlasagne i ett lager i Sthlm sedan hästköttshärvan uppdagades. De kan inte sälja produkten och producenten i Frankrike vill inte ha lasgnen tillbaka, så nu har Axfood beslutat att ge bort maten till S:ta Klara Kyrka i Stockholm. S:ta Klara har ju en omfattande verksamhet i att ge hemlösa Stockholmare ett mål mat på dagarna och köerna ringlar långa varenda dag.
Skönt att det blev ngn nytta med lasagnen och klart mer sympatiskt än att göra biogas av den (som IKEA gjorde med sina köttbullar)
Tack Axfood!
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Mar 2013, 19:34 |
|
 |
|
Joshunznera
|
 Re: förnuftets seger över fåfängan
hoppas nu bara att denna tråd inte räknas som politik, det var inte meningen 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 19 Mar 2013, 19:36 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: Axfood har haft 5ton hästlasagne i ett lager i Sthlm sedan hästköttshärvan uppdagades. De kan inte sälja produkten och producenten i Frankrike vill inte ha lasgnen tillbaka, så nu har Axfood beslutat att ge bort maten till S:ta Klara Kyrka i Stockholm. S:ta Klara har ju en omfattande verksamhet i att ge hemlösa Stockholmare ett mål mat på dagarna och köerna ringlar långa varenda dag.
Skönt att det blev ngn nytta med lasagnen och klart mer sympatiskt än att göra biogas av den (som IKEA gjorde med sina köttbullar)
Tack Axfood! Visst är det bra att (felfri men felmärkt) mat inte kommer till spillo men visst har förfarandet en lite bitter eftersmak? Vem (som har ett val) hade köpt den lasagnen på rea i den lokala Icabutiken?  Ingen rusning gissar jag. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 19 Mar 2013, 19:49 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Underbart att den fina lasagnen kommer till nytta. Att kassera gelmärkt mat är en högst irriterande kapitalförstöring...
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 19 Mar 2013, 19:52 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: Axfood har haft 5ton hästlasagne i ett lager i Sthlm sedan hästköttshärvan uppdagades. De kan inte sälja produkten och producenten i Frankrike vill inte ha lasgnen tillbaka, så nu har Axfood beslutat att ge bort maten till S:ta Klara Kyrka i Stockholm. S:ta Klara har ju en omfattande verksamhet i att ge hemlösa Stockholmare ett mål mat på dagarna och köerna ringlar långa varenda dag.
Tack Axfood! Visst är det bra att (felfri men felmärkt) mat inte kommer till spillo men visst har förfarandet en lite bitter eftersmak? Vem (som har ett val) hade köpt den lasagnen på rea i den lokala Icabutiken?  Ingen rusning gissar jag. /R Många antar jag. Jag hade lätt köpt den om det enda "felet" var att det fanns hästkött i färsen. Dvs om jag nu hade varit en sån som köper färdigmat. Nu är jag ju inte den typen så jag är inte målgrupp för sån där mat. Oavsett pris. Själv gillar jag att laga lasagne. Inte så ofta numera dock pga mitt LCHFande, men lasagne på hästkött eller hästköttsblandning låter ju som en bra ide tycker jag 
|
| 19 Mar 2013, 19:57 |
|
 |
|
FenderBender
|
Nyhlens falukorv hade alltid varit min favvo. För en 15 år sedan uppdagades att de använde 10% åsnekött i körven. Det blev stor skandal och mediadrevet var inte nådigt. Nyhlens ändrade receptet - men falukörven blev inte sig lik... Den serveras aldrig av mig sedan dess...
|
| 19 Mar 2013, 20:07 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Visst är det bra att (felfri men felmärkt) mat inte kommer till spillo men visst har förfarandet en lite bitter eftersmak? Vem (som har ett val) hade köpt den lasagnen på rea i den lokala Icabutiken?  Ingen rusning gissar jag. /R Många antar jag. Jag hade lätt köpt den om det enda "felet" var att det fanns hästkött i färsen. Dvs om jag nu hade varit en sån som köper färdigmat. Nu är jag ju inte den typen så jag är inte målgrupp för sån där mat. Oavsett pris. Själv gillar jag att laga lasagne. Inte så ofta numera dock pga mitt LCHFande, men lasagne på hästkött eller hästköttsblandning låter ju som en bra ide tycker jag  Då får du tro det.  Lasagnen skänktes ju bort för att den inte kunde säljas! /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 19 Mar 2013, 20:22 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Då får du tro det.  Lasagnen skänktes ju bort för att den inte kunde säljas! /R Nej, lasagnen skänktes bort för att den var felmärkt och då faktiskt inte får säljas 
|
| 19 Mar 2013, 20:27 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: Jag hade lätt köpt den om det enda "felet" var att det fanns hästkött i färsen. Jag med! Fattar inte detta jävla tramsande. Sen när är hästkött sämre än gris och nöt? 
|
| 19 Mar 2013, 20:48 |
|
 |
|
FenderBender
|
Det handlar om ärlighet. Jag kan förstå att folk inte vill äts hästkött. Men åsna??? Jag har perdonligen ätit Skippy i Holland - och njöt i fulla drag. Whats the problem? Så länge man vet vad man äter är det väl inga problem?
|
| 19 Mar 2013, 21:07 |
|
 |
|
Renegade
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Då får du tro det.  Lasagnen skänktes ju bort för att den inte kunde säljas! /R Nej, lasagnen skänktes bort för att den var felmärkt och då faktiskt inte får säljas  Det fanns inget i lasagnen som gjorde att den inte fick säljas utan bristen låg i märkningen. Det hade varit en enkel match att sätta på en korrekt märkning men jag tror inte Icahandlarna sedan skulle stoå i kö för att köpa den. Men det är vad jag tror.  Den som är sugen på en hästlasagne kan väl gå till S:ta Klara och fråga efter en förpackning. Inte för att det är fel på hästkött men med den debatt som varit blir det lite fadd smak i munnen. Jag kan upplysa om att många färdiga hamburgare innehåller (innehöll?) späck men det räknades av tillverkaren som kött. Späck är tillåtet att blanda i halvfabrikat men det är inte kött per definition. /R
|
| 19 Mar 2013, 23:57 |
|
 |
|
Cabretta
|
Det har i årtionden importerats åsnekött till Sverige utan att någon brytt sej om hur detta sålts vidare. Gissar på att nyhetsvärdet denna gång mest låg i att det var stora och kända aktörer typ Findus och Ikea. Allt man hade behövt göra var i princip att skaffa en stämpel med "hästkött" och låtit stämpla förpackningarna. Man hade lätt kunna sälja dem för halva priset, förmodligen mer. Om man testat hästköttet och inte funnit en massa konstiga kemikalier och skit i det så hade jag lätt köpt. Det fanns ju på ett tidigt stadium en småländsk affärsman som ville köpa hela partiet, så svårsålt tror jag inte alls att det var. Typiskt tidningsdrev. Sen när blev hästkött något dåligt? Och förmodligen har de flesta hästar levt ett roligare liv än de flesta kalvar eller grisar. Men man ska naturligtvis vara öppen med vad det är man säljer. En rätt skön story var att man på Island i samband med detta gjorde ett test på nån djupfryst maträtt med kött för att se vad det var för slags kött. Det visade sej att det inte innehöll något kött alls  . Där skulle jag verkligen känna mej lurad.
|
| 19 Mar 2013, 23:59 |
|
 |
|
dimman
|
Det går alldeles utmärkt att göra skit av hästkött också... 
_________________ Play it again Sam.......
|
| 20 Mar 2013, 00:11 |
|
 |
|
Cabretta
|
dimman wrote: Det går alldeles utmärkt att göra skit av hästkött också...  Gillar du inte lasagne  ?
|
| 20 Mar 2013, 00:12 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Det fanns inget i lasagnen som gjorde att den inte fick säljas utan bristen låg i märkningen. Det hade varit en enkel match att sätta på en korrekt märkning men jag tror inte Icahandlarna sedan skulle stoå i kö för att köpa den. Men det är vad jag tror.  Den som är sugen på en hästlasagne kan väl gå till S:ta Klara och fråga efter en förpackning. Inte för att det är fel på hästkött men med den debatt som varit blir det lite fadd smak i munnen. Jag kan upplysa om att många färdiga hamburgare innehåller (innehöll?) späck men det räknades av tillverkaren som kött. Späck är tillåtet att blanda i halvfabrikat men det är inte kött per definition./R som sagt  och alla som lagar mat vet att en hamburgare på 100 % nötkött inte blir ngn bra hamburgare. Inblandning av späck eller fett är nödvändig för att få rätt konsistens (precis som när man gör korv) Det kan man åstadkomma genom att använda kött eller en del av köttet med hög fetthalt. Eller tillsätta fett. Eller späck. Inga problem med det, bara märkningen är ok. I Tyskland äter man mycket späck, där skriver man dessutom i menyn att det är fråga om späck, gott i rätt sammanhang  och åter till hästen: I min ICA-butik finns en ovanligt kompetent köttdisk, där har man sålt hästkött i många år. Hästfile och hästentrecote tex. förekommer regelbundet på undertecknads middagsbord, gott kött tycker jag. Jag tror iofs att den här "hästköttskandalen" har öppnat ögonen hos de svenskar som inte visste att hästkött går att äta och nu förhoppningsvis upptäcker att det är ett gott alternativ till nötkött Fast det godaste däggdjursköttet kommer ju från lammet 
|
| 20 Mar 2013, 06:29 |
|
 |
|
abarth
|
För att gå tillbaka till ämnet: det var hedersvärt gjort av Axfood 
|
| 20 Mar 2013, 09:17 |
|
 |
|
ramjac
Joined: 05 May 2007, 22:30 Posts: 763 Location: mitt i småland
|
Jag tycker det blev intressant när findus påbörjade spårningen av köttråvaran de köpt in. Fritt ur minnet såg "förädlingskedjan" ut så här, (fast baklänges); Sverige, Frankrike, Holland, Cypern, Polen, Rumänien. Det är alltså kött vi talar om. Internationell mat i all ära men den här historien satte definitivt stopp för mitt eget fuskande med processade halvfabrikat. Jag äter nu bara hästar som pratar småländska 
_________________ \_..,,,;;:::oo00OOfairieswearbootsOO00oo:::;;,,,..._/
|
| 20 Mar 2013, 09:21 |
|
 |
|
holmis63
|
ramjac wrote: Jag tycker det blev intressant när findus påbörjade spårningen av köttråvaran de köpt in. Fritt ur minnet såg "förädlingskedjan" ut så här, (fast baklänges); Sverige, Frankrike, Holland, Cypern, Polen, Rumänien. Det är alltså kött vi talar om. Internationell mat i all ära men den här historien satte definitivt stopp för mitt eget fuskande med processade halvfabrikat. Jag äter nu bara hästar som pratar småländska  Det är ju det verkligt förnuftiga som kan komma ut av det här! Oavsett hur man behandlar djuren och vilket art det är så vill i alla fall inte jag äta mat som har det "ursprunget", och det kanske kan få upp ögonen hos folk? Va fan, vi har ju bönder runt hörnet varför inte köpa mat direkt från dom eller åtminstone se till att de får leverera till närmaste stormarknader och handlare.
|
| 20 Mar 2013, 10:49 |
|
 |
|
Thomas
|
Tillverkarna av mat måste köpa in kött och andra produkter, de hittar en underleverantör som kan leverera kött till ett bra pris. (priset på slutprodukten ska ju locka, större delen av folket köper ju för att det är ett bra pris). Underleverantören har ju i sin tur en underleverantör. För inte köper matpruducenten kött från lokalt slakteri. Det skulle kosta enorma summor, då skulle "Karins lasange" inte kosta 30 kronor utan kanske 60 kronor och uppåt.
Att leverans kedjan är så lång och slutar i Rumänien är inget som på något sätt förvånar mig. Att vi ätit felmärkt kött förvånar inte heller.
Ju fler kockar, ju färre vet vad som är i soppan.
En gång i tiden hade vi lokala mjölkbönder, köttproducenter, fiskare. Det fanns lokala småaffärer där man gick in och handlade över disk där man fick se varorna man köpte. "var kommer den här kotletten ifrån?" "det är slaktare Olsson nere på näset".... Men i takt att det öppnades storköp på 60 talet som kunde sänka priserna så vart småbutikerna tvungna att slå igen eftersom folk slutade handla där. Samma med bönder och sånt, storbruken tog över och konkurrerade ut de små mer personliga bruken. Det vart broiler fabriker i stället. Mat från lokala småbruk kallas nu ekologiskt och närproducerat. Men priserna är betydligt högre, då lockar storförpackningar med bra pris mer. Visst vi vill ha kvalitet och är beredda att betala för det. Men alla har inte det. Så länge det finns efterfrågan finns det tillgång av billiga alternativ.
Frågan är vad mer än häst har vi tryckt i oss och sagt att det är gott?
_________________Jag sponsrar LjudbojenThe Rocketmen Sampletons
|
| 20 Mar 2013, 12:24 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Utan att rikta mig till någon i denna tråd så vill jag opponera mig mot påståendet att det är för dyrt att välja närproducerat eller ekologiskt. Möjligtvis kräver det mer planering och tanke bakom inköpen men det går absolut att i större utsträckning köpa bättre kvalitet utan att ruinera sig.
Vi gjorde ett val för en tid sedan och köper nu i största möjligaste mån de alternativ som är närproducerade eller ekologiska. Det gäller särskilt kött och frukt/grönsaker. Bor på en mindre ort med bara en ICA butik, men de går att påverka till inköp av ekologiska alternativ. Sen gäller det att fundera på om man behöver äta 300 gram kött en fredagskväll...dansk fläskfilé för 59.90 låter ju billigt, men efter du har putsat bort allt fett så blir det betydligt mindre kvar än på den svenska filén som kanske kostar 150 kr kilot. Köper hellre en mindre bit, smakar dessutom så mycket bättre!
Härnäst står vi inför att köpa nötkött från en lokal bonde, tror vi får betala runt 60 kr/kg för en halv ko. De som köpt tidigare vill aldrig handla kött från affären längre...
För att knyta an till topic, bra gjort Axfood! Också bra om denna mediala hausse medför en större medvetenhet hos gemene man om vad vi väljer i butiken och att vi ställer krav på dessa!
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 20 Mar 2013, 12:47 |
|
 |
|
holmis63
|
clapton71 wrote: Utan att rikta mig till någon i denna tråd så vill jag opponera mig mot påståendet att det är för dyrt att välja närproducerat eller ekologiskt. Möjligtvis kräver det mer planering och tanke bakom inköpen men det går absolut att i större utsträckning köpa bättre kvalitet utan att ruinera sig.
Vi gjorde ett val för en tid sedan och köper nu i största möjligaste mån de alternativ som är närproducerade eller ekologiska. Det gäller särskilt kött och frukt/grönsaker. Bor på en mindre ort med bara en ICA butik, men de går att påverka till inköp av ekologiska alternativ. Sen gäller det att fundera på om man behöver äta 300 gram kött en fredagskväll...dansk fläskfilé för 59.90 låter ju billigt, men efter du har putsat bort allt fett så blir det betydligt mindre kvar än på den svenska filén som kanske kostar 150 kr kilot. Köper hellre en mindre bit, smakar dessutom så mycket bättre!
Härnäst står vi inför att köpa nötkött från en lokal bonde, tror vi får betala runt 60 kr/kg för en halv ko. De som köpt tidigare vill aldrig handla kött från affären längre...
Matte Jag har inte räknat så noga på det men när jag handlar på saluhallen så upplever jag att det inte är ett dugg dyrare än om jag handlar på ICA, och så får man ju personlig service, information om vad djuren ätit, vart de tillbringat sitt liv och under vilka betingelser! Sällan jag köper kött på storvaruhusen numera då man upplever en ofantlig skillnad på t.ex malet kött, inte en gnutta vatten i saluhallsvarianten medans det är hälften vatten i ICA köttet. Bara det gör ju att det verkliga kilopriset ökar med volumen vatten i ICA köttet, bluff där också för att tjäna pengar.
|
| 20 Mar 2013, 13:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
att köpa närproducerat är tyvärr inte tillräckligt. Vi har en övertro på att det är just svenska kor grisar och kycklingar som mår bäst. Så är det naturligtvis inte alls även om Sveriges grisproduktion är ngt mindre grisig än den danska.. "frigående" kycklingar går fritt i stora hallar och fångas upp av maskinborstar inte helt olika de man borstar vägarna med på våren. Kycklingarna lever ett eländigt liv och dör en kvalfylld död. Kronfågel var namnet. Sedan finns det privata hönserier i liten skala med manuellt nackade kycklingar, men dom hittar du sällan i affärerna utan då gäller det att känna ngn bonde
Biffkorna mår nog generellt bättre än grisar och kycklingar i Sverige, men RIKTIGT bra kokött kan du även få från USA tex.
Håller med clapton71 ang mängden kött. Köp en god gris eller god kossa så behöver du inte äta så förtvivlat mycket. En entrecote-skiva på 300 gr räcker till 2 pers i vårt hushåll. Då kan man köpa en välhängd och välskött entrecote för 500:-/kg. Gott som faan är det till skillnad från den massproducerade entrecote som ligger på plankan nere på kvarterspizzerian
Ät mindre men bättre är mitt tips. Matkontot ökar inte pga av detta, men djuren mår bättre och ditt eget magomfång minskar.
|
| 20 Mar 2013, 15:38 |
|
 |
|
jasså
|
En ICAhandlare i norrbotten annonserade ut ett stort parti hästkött för någon vecka sedan -sålde som bara den.
|
| 20 Mar 2013, 15:52 |
|
 |
|
FenderBender
|
jasså wrote: En ICAhandlare i norrbotten annonserade ut ett stort parti hästkött för någon vecka sedan -sålde som bara den. Visst, men hade han märkt köttet som nötkött så hade det tagit hus i helsike. Där har du sensmoralen i det hela. 
|
| 20 Mar 2013, 15:54 |
|
 |
|
holmis63
|
Joshunznera wrote: att köpa närproducerat är tyvärr inte tillräckligt. Vi har en övertro på att det är just svenska kor grisar och kycklingar som mår bäst. Så är det naturligtvis inte alls även om Sveriges grisproduktion är ngt mindre grisig än den danska.. "frigående" kycklingar går fritt i stora hallar och fångas upp av maskinborstar inte helt olika de man borstar vägarna med på våren. Kycklingarna lever ett eländigt liv och dör en kvalfylld död. Kronfågel var namnet. Sedan finns det privata hönserier i liten skala med manuellt nackade kycklingar, men dom hittar du sällan i affärerna utan då gäller det att känna ngn bonde
Biffkorna mår nog generellt bättre än grisar och kycklingar i Sverige, men RIKTIGT bra kokött kan du även få från USA tex.
Håller med clapton71 ang mängden kött. Köp en god gris eller god kossa så behöver du inte äta så förtvivlat mycket. En entrecote-skiva på 300 gr räcker till 2 pers i vårt hushåll. Då kan man köpa en välhängd och välskött entrecote för 500:-/kg. Gott som faan är det till skillnad från den massproducerade entrecote som ligger på plankan nere på kvarterspizzerian
Ät mindre men bättre är mitt tips. Matkontot ökar inte pga av detta, men djuren mår bättre och ditt eget magomfång minskar. Man gör ju ändå världen en tjänst om man köper närproducerat med tanke på minskade transporter osv! Och nog känns det bättre om man kan fråga den man handlar av om t.ex vad djuren har ätit, hur de har levt osv. Alla små strån som leder bort från Fabriksmetoder och världsomsegling är väl värdefulla?
|
| 20 Mar 2013, 16:36 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Joshunznera wrote: att köpa närproducerat är tyvärr inte tillräckligt. Vi har en övertro på att det är just svenska kor grisar och kycklingar som mår bäst. Så är det naturligtvis inte alls även om Sveriges grisproduktion är ngt mindre grisig än den danska.. "frigående" kycklingar går fritt i stora hallar och fångas upp av maskinborstar inte helt olika de man borstar vägarna med på våren. Kycklingarna lever ett eländigt liv och dör en kvalfylld död. Kronfågel var namnet. Sedan finns det privata hönserier i liten skala med manuellt nackade kycklingar, men dom hittar du sällan i affärerna utan då gäller det att känna ngn bonde
Ät mindre men bättre är mitt tips. Matkontot ökar inte pga av detta, men djuren mår bättre och ditt eget magomfång minskar. Man gör ju ändå världen en tjänst om man köper närproducerat med tanke på minskade transporter osv! Och nog känns det bättre om man kan fråga den man handlar av om t.ex vad djuren har ätit, hur de har levt osv.Alla små strån som leder bort från Fabriksmetoder och världsomsegling är väl värdefulla? absolut, visst är det så, jag bara påpekade att närproducerat inte alltid är så bra som en del tycks tro Jag köper hellre en glad amerikansk oxe än en närproducerad och plågad kyckling. Transporten står jag ut med, dom åker ju i alla fall båt, fileerna  I närheten av mitt lantställe finns riktigt närproducerat kött. Lamm, lammkorv, kyckling, rooster och ägg. Jag ser löpande hur djuren lever och vet vad jag får. Tyvärr har vi ingen oxodlare i grannskapet så jag köper amerikanskt så länge På sommaren köps det grönsaker etc på "bondens marknad" i närheten. Gott och trevligt. ICA-tomater går bort helt för mig, då är jag hellre utan tills sommaren kommer eller till nästa Greklandsresa Nu ska jag iväg på AWB med käk, det blir säkert inte så närproducerat men det är ju happy hour och lite får man offra 
|
| 20 Mar 2013, 17:15 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: Jag köper hellre en glad amerikansk oxe än en närproducerad och plågad kyckling. Jag med, men man får inte glömma att vi faktiskt har rätt så vettiga djurskyddslagar i Sverige. Att det sen är möjligt att bryta dem gör ju inte mitt val lättare, men det är faktiskt inte mitt moraliska dilemma. Jag kan rimligen inte se till att köttproducenten gör som den ska. Däremot kan jag välja kött som jag tror kommer från djur som haft det bra, och jag tror att den sannolikheten är större för svenskt kött än för kött från en rad andra länder (USA vete fasen, men det går bort på grund av flygtransporten som jag anser helt förkastlig ur ett miljöperspektiv). För övrigt är prisdiskussionen intressant. Vi lägger extremt mycket mindre på mat idag i förhållande till inkomst, än vad vi gjort tidigare. Att vi "inte har råd" beror mest på att vi prioriterar annat. Tål att tänkas på.
|
| 20 Mar 2013, 21:23 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
EU-definitionen på 'närproducerat' är väl inom 50 mil eller hur?
| 21 Mar 2013, 10:13 |
|
|