View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 10:49

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Kan någon förklara för mig? EQ 
Author Message

Post Kan någon förklara för mig? EQ
Ni kanske är bekant med Marshall 2061X, Lead & Bass, som den också heter.
En diskantkanal och en baskanal, som man sedan bryggkopplar enligt typiskt Marshall-maner och så låter det smaskens!

Men vad jag inte riktigt fattar är vad som gör t.ex. baskanalen basig.
Vi kan börja med en länk till schemat:
http://www.emnordic.se/img%5Cmanufactur ... _large.jpg

Detta schema är ju gammalt som gatan och stämmer inte riktigt med dagens 2061X-krets.
1, Det sitter t.ex. en omärkt konding över volymkontrollen på leadkanalen på schemat som inte finns där i dagens utgåva. Vad gör den?
2, Enligt schemat så är kondingarna från tonkontrollen till volymkontrollen båda på 500pf men i min är de på olika värden, 4700pf på diskantkanalen och 470pf på baskanalen.
Då tänker jag att det lägre värdet gör att denna kanal får en basig klang? Men vad hade då hänt om man kopplat enligt schemat? Hade det blivit 2st baskanaler? Eller är det den omärkta kondingen i fråga 1 som ändå gör denna till en diskantkanal?

Nu blev det många frågor här, men som ni förstår, det jag undrar i grund och botten är alltså: Vad är det som gör leadkanalen diskantig kontra baskanalen basig?
Tack.

11 Mar 2013, 13:35
Profile WWW

Post Re: Kan någon förklara för mig? EQ
40st läsare utan svar. Trodde inte min fråga var så svår..?

Efterforskat lite på egen hand. I detta schema på en JTM45 reissue (länk nedan) står det en anteckning av Ken Bran:
"Lead had a 500pf across the volume control and a 500pf across the 470K (220K och early models) on the same channel.
The Bass model just had the one 500pf across the 470K."

http://www.raw-sewage.net/images/jtm45ri-schm1.jpg

Nu blir det snurrigt som sjutton här, eftersom att ovanför denna text finns också en beskrivning på detta som visar tvärt om. Då är det kondingen över 470K som ska bort på basmodellen!?
Tittar jag på min 2061X så sitter bevisligen 500pf kondingen där över volymkontrollen, men jag ser att på motståndet efter som i mitt fall är på 220K så sitter ingen konding där över. Däremot gör det det på leadkanalen, men ingen 500pf utan en 4700pf (om jag avläser rätt från ett suddigt foto).
Kan det då vara så att det är denna konding som det handlar om?

11 Mar 2013, 20:31
Profile WWW

Nu är jag ingen expert men om man kollar på schemat så verkar det ju bara vara "treble bleed" kondingen på volymekontrollen som skiljer, den gör att man "läcker över" diskant och på så sätt får ett brightare ljud. Det är den kondingen som man kopplar in på Fender stärkare som har "brigth switch" i bright läget och på vissa av Fenders tweed stärkare är det den som är enda skillnade mellan normal och bright kanalen. Så om du har kopplat som schemat och plockar bort kondingen på volymen kommer kanalerna att bli likadana.

Som sagt är jag ingen expert och vill därför lägga in en liten reservation för att jag kan tänka fel. Om jag nu tänker rätt så borde en större konding på 4700pF istället för 500pF ge mer basigt ljud då den släpper igenom lägre frekvenser. 0.1uF kondingen läcker signalen till jord då poten närmar sig den så större värde där bör ge basigare ljud, kondingen på 500pF skickar diskanten direkt till 680K mixermotståndet då man har poten märmare den kondingen så större värde här bör sicka igenom mer bas.

Det är ju då troligt att trorts att om man har en större kondingen 4700pF istället för 500pF kan få brightare ljud om man samtidigt har en treble bleed konding på volymkontrollen. Detta borde även ge lite mer gain då man släpper igenom mer bas genom 4700pF kondingen och samtidigt släpper på mer diskant genom treble bleed kondingen på volymen.

Ett praktiskt test är ju att lossa ena benet på kondingen på volymkontrollen och lyssna, då har du ju svaret på dina frågor.

11 Mar 2013, 20:38
Profile

David Wikström wrote:
40st läsare utan svar. Trodde inte min fråga var så svår..?

Efterforskat lite på egen hand. I detta schema på en JTM45 reissue (länk nedan) står det en anteckning av Ken Bran:
"Lead had a 500pf across the volume control and a 500pf across the 470K (220K och early models) on the same channel.
The Bass model just had the one 500pf across the 470K."

http://www.raw-sewage.net/images/jtm45ri-schm1.jpg

Nu blir det snurrigt som sjutton här, eftersom att ovanför denna text finns också en beskrivning på detta som visar tvärt om. Då är det kondingen över 470K som ska bort på basmodellen!?
Tittar jag på min 2061X så sitter bevisligen 500pf kondingen där över volymkontrollen, men jag ser att på motståndet efter som i mitt fall är på 220K så sitter ingen konding där över. Däremot gör det det på leadkanalen, men ingen 500pf utan en 4700pf (om jag avläser rätt från ett suddigt foto).
Kan det då vara så att det är denna konding som det handlar om?

470K motståndet i JTM-schemat är väl mixermotståndet där kanalerna mixas ihop och om du sätter en 500pF konding över det kommer diskanten att lättare släppas fram får du en "treble bleed" på precis samma sätt som "treble bleed" kondingen på volymkontrollen. På det schema som du länkat till först är det 680K som mixermotstånd och det är över detta som kondingen i sånt fall skulle placeras.

Du snackar om ett 220K motstånd var hittar du det? Är motståndet i din stärkare på 220K istället för 680K som på schemat? Om det är så och du har en 4700pF konding över det motståndet så bidrar den kondingen till att brighta till ljudet, minskar du den kommer ljudet att bli ännu brightare då frekvensen på vad som kommer att släppas igenom och höjs, ökar du värdet kommer så sänker du frekvensområdet på vad som släpps fram och ge basigare ljud och förmodligen också lite mer signal.

11 Mar 2013, 20:53
Profile

busse wrote:
Du snackar om ett 220K motstånd var hittar du det? Är motståndet i din stärkare på 220K istället för 680K som på schemat?

Exakt så är det.

busse wrote:
Om det är så och du har en 4700pF konding över det motståndet så bidrar den kondingen till att brighta till ljudet, minskar du den kommer ljudet att bli ännu brightare då frekvensen på vad som kommer att släppas igenom och höjs, ökar du värdet kommer så sänker du frekvensområdet på vad som släpps fram och ge basigare ljud och förmodligen också lite mer signal.

Ja, men då är det så som jag börjar ana då. Det är den som gör det.
Orkar du svara på följdfrågan då?
Om jag skulle öka mixermotståndet till 680K enligt schemat, skulle det ge mindre signal och blir ännu basigare då?

busse wrote:
Ett praktiskt test är ju att lossa ena benet på kondingen på volymkontrollen och lyssna, då har du ju svaret på dina frågor.

Ja, jo, visst är det så. Detta handlar ju bara om lathet. :oops: Dessutom ska jag bygga en preampkrets från scratch så jag ville helst slippa krångla och bara göra rätt från början. Lathet..

PS: Råkade ljuga tidigare. Det sitter ingen treble bleed på någon av volymkontrollerna..

11 Mar 2013, 21:13
Profile WWW

Quote:
Ja, men då är det så som jag börjar ana då. Det är den som gör det.
Orkar du svara på följdfrågan då?
Om jag skulle öka mixermotståndet till 680K enligt schemat, skulle det ge mindre signal och blir ännu basigare då?

Alternativ 1. Om du har 4700pF kondingen parallelt med i ditt fall 220K motståndet och ökar det till 680K kommer du nog att få mer diskantigt ljud då du kommer att "bromsa" signalen mer via 680K motståndet men släppa förbi lika mycket diskant via 4700pF kondingen, hoppas du förstår hur jag menar.

Alternativ 2. Om du bara har 220K mixermotståndet och ökar det till 680K bör du få lite basigare ljud då motståndet "snor lite diskant" och lite lägre signal. Dock så är det inte säkert att man hör någon större på skillnad och då det gäller signalenstyrkan då det är små strömmar det rör sig om så det blir som inget späningsfall, i de kopplingar jag har testat är det enligt mitt tycke väldigt små skillnader.

11 Mar 2013, 22:04
Profile

OK, jag fattar. Det låter logiskt! :D
Tack för hjälpen.

11 Mar 2013, 22:12
Profile WWW

Kolla även denna tråd viewtopic.php?f=24&t=72794&hilit=vad+kallas+detta+filter här finns tips på hur man kan använda TSC för att se vad som händer.

12 Mar 2013, 08:29
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]