|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Barry
|
 Datortrubbel...
Min laptop har börjat krångla, fast så vitt jag kan minnas har den uppträtt likadant ända sedan jag köpte den för några år sedan. Problemet är att den stänger av sig efter 5 minuters inaktivitet, sen går den inte att starta igen genom att trycka på någon tangent, eller att röra musen. Ett snabbt tryck på av/på-knappen gör att den startar om, men visar då endast en svart skärm med en liten vit blinkande linje längst upp till vänster. Den går inte att starta nu heller, utan jag får stänga av den genom ett lååångt tryck på av/på-knappen. När den sedan startar, så vill den göra systemåterställningar därför att datorn inte stängdes av korrekt....
Jag har ställt in strömsparläge och viloläge på "aldrig", men det hjälper inte. Någon som har några tips? Datorn är en laptop med msi cr-500 moderkort. Och som sagt, jag tror att den krånglade redan från start, fast jag brydde mig inte om det då, för jag trodde att det var en simpel grej att fixa, så nu har garantin gått ut...
|
| 07 Mar 2013, 11:15 |
|
 |
|
lpstd
|
 Re: Datortrubbel...
Kolla om du har någon knapp som heter ECO Quick Launch. För varje gång du trycker på den ändrar du Power Saving Mode. Ett av de fem lägena är Power Saving Mode=Off. (Källa: nedanstående manual på sidan 3.2) http://www.manualowl.com/swfviewer/view ... on=easeOut
|
| 07 Mar 2013, 12:22 |
|
 |
|
Barry
|
lpstd wrote: Kolla om du har någon knapp som heter ECO Quick Launch. För varje gång du trycker på den ändrar du Power Saving Mode. Ett av de fem lägena är Power Saving Mode=Off. (Källa: nedanstående manual på sidan 3.2) http://www.manualowl.com/swfviewer/view ... on=easeOutTack för tipset! Hittade dock ingen Ecofunktion på min dator. Det enda som jag hittar som påverkar när datorn stängs av, tycks vara "energisparläge", och där har jag alla inställningarna på "aldrig"!
|
| 07 Mar 2013, 14:26 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
beter den sig likadant oavsett om du kör på sladd eller batteri?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Mar 2013, 18:50 |
|
 |
|
Barry
|
Joshunznera wrote: beter den sig likadant oavsett om du kör på sladd eller batteri? Ja, dessvärre!
|
| 08 Mar 2013, 19:49 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Barry wrote: Joshunznera wrote: beter den sig likadant oavsett om du kör på sladd eller batteri? Ja, dessvärre! Har du kollat i BIOS-inställningarna så att det inte finns ngn energisparfunktion där som står fel?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Mar 2013, 20:36 |
|
 |
|
Barry
|
Har du kollat i BIOS-inställningarna så att det inte finns ngn energisparfunktion där som står fel?[/quote]
Skall kolla upp detta! Tack för tipset!
|
| 08 Mar 2013, 22:40 |
|
 |
|
Barry
|
Har du kollat i BIOS-inställningarna så att det inte finns ngn energisparfunktion där som står fel?[/quote]
Har kollat bios-inställningarna nu, och det fanns inget konstigt där verkar det som! Skall kanske sägas att det är win 7 jag har problem med!
|
| 09 Mar 2013, 18:14 |
|
 |
|
Barry
|
lpstd wrote: Kolla om du har någon knapp som heter ECO Quick Launch. För varje gång du trycker på den ändrar du Power Saving Mode. Ett av de fem lägena är Power Saving Mode=Off. (Källa: nedanstående manual på sidan 3.2) http://www.manualowl.com/swfviewer/view ... on=easeOutHeureka!!! Jag har hittat "Eco"-knappen! Har stängt av "eco"-läget nu, återstår att se om datorn fortfarande slocknar efter 5 minuter! Tack för tipset!
|
| 10 Mar 2013, 14:42 |
|
 |
|
lpstd
|
Barry wrote: lpstd wrote: Kolla om du har någon knapp som heter ECO Quick Launch. För varje gång du trycker på den ändrar du Power Saving Mode. Ett av de fem lägena är Power Saving Mode=Off. (Källa: nedanstående manual på sidan 3.2) http://www.manualowl.com/swfviewer/view ... on=easeOutHeureka!!! Jag har hittat "Eco"-knappen! Har stängt av "eco"-läget nu, återstår att se om datorn fortfarande slocknar efter 5 minuter! Tack för tipset!
|
| 10 Mar 2013, 15:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 10 posts ] |
|