|
| Author |
Message |
|
SlowDad
|
 Re: ja
haraldrigfattatnåt wrote: Sverige är alltså i stort sett sämst av alla utvecklade kunskapsnationer. Från att ha varit bland de bästa till bland de sämsta. För du jämför väl med jämförbara länder? .
och du snackar om indoktrinering när du själv papegojar vad vissa politiker med Björklund i spetsen vill få oss att tro/tycka... men du en fråga... När du säger att Sverige var på topp gällande utbildning en gång i tiden... När var det? Var det under 40-90 talet när sverige leddes av hemska "kommunister" och skolan numera betraktas som flum  för det var den skola som har skapat en massa fina framgångsrika människor i Sverige trots allt skit som sägs idag.
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 07 Jan 2013, 22:03 |
|
 |
|
Makten
|
Är det inte synnerligen märkligt att bry sig om VEM som gjort skolresultaten värdelösa, istället för att bry sig om ATT de blivit det och VARFÖR? Hur ideologiskt förstockad kan man egentligen bli? Vill vi ha en bra skola eller inte? För min del kan vem som helst från Vänsterpartiet till Svenskarnas parti få yttra sig och bestämma om de har en lösning på problemen. De lösningar som presenteras idag är bara en fortsättning på inslagen väg; alltså att flumma mer och idiotförklara fullt kapabla människor. Förekommer mobbing så är mobbaren ett offer som ska daltas med (skit i mobboffret!). Förs det oväsen i klassrummen så att skötsamma inte får ro så ska man gulla med skitungarna istället för att kasta ut dem. Är betygen för låga så sänker vi kraven. För det är ju de sämsta som ska sätta nivån, eller? Herrejävlar, hur har det kunnat bli såhär?
|
| 08 Jan 2013, 00:00 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Makten wrote: Förs det oväsen i klassrummen så att skötsamma inte får ro så ska man gulla med skitungarna istället för att kasta ut dem. Japp, att "kasta ut skitungarna" ur klassrummet är säkerligen det bästa sättet att se till att även "skitungarna" får så bra resultat som möjligt. För det är väl så du menar att vi ska höja resultaten i skolan? Eller räknas inte "skitungarna" i statistiken?
|
| 08 Jan 2013, 00:05 |
|
 |
|
Makten
|
ChronicTown wrote: Japp, att "kasta ut skitungarna" ur klassrummet är säkerligen det bästa sättet att se till att även "skitungarna" får så bra resultat som möjligt. För det är väl så du menar att vi ska höja resultaten i skolan? Eller räknas inte "skitungarna" i statistiken? Förutsatt att de flesta inte är skitungar så förstår jag inte varför dessa ska få besudla skolgången för övriga, för att skitungarna ska få så bra resultat som möjligt. Är det inte viktigare att icke skitungar får bra resultat? Det lär bli betydligt fler, med betydligt bättre total statistik. Jag vet inte vad du tror, men jag tror att skitungar förblir skitungar bara om de tillåts vara det. Sätter man gränser (vilket gjorts i alla tider) så markerar man att det inte är okej att bete sig som skit. Förklara gärna varför man ska sätta ribban efter bottenskrapet istället för tvärtom. Jag är säker på att 9 av 10 skitungar kan bli dugliga medborgare om man slutar dansa efter deras pipa. Det gäller såväl i skolan som på torget efter solnedgången. Varför tror du att kriminaliteten ökar trots att vi är snällare än någonsin emot de kriminella? Kan det måhända ha ett samband? Varför inte vara kriminell om det lönar sig? Samma sak som skitungar i skolan, fast lite senare i livet.
|
| 08 Jan 2013, 00:22 |
|
 |
|
SlowDad
|
Ah my God vad nivån på debatten är bedrövlig--- nån nämnde apberget och det tynger mig att inse att folk som borde ha ett öppet sinne (vlket krävs för att t.ex bli en bra musiker) kan vara så in i bomben fyrkantiga och vrånga
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 08 Jan 2013, 00:50 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Makten wrote: Förutsatt att de flesta inte är skitungar så förstår jag inte varför dessa ska få besudla skolgången för övriga, för att skitungarna ska få så bra resultat som möjligt. Är det inte viktigare att icke skitungar får bra resultat? Det lär bli betydligt fler, med betydligt bättre total statistik.
Nä, nu hänger jag inte med. Om de flesta är skitungar då, då gäller inte principen, eftersom den då skulle påverka den där så viktiga statistiken, eller vad? Jag är övertygad om att majoriteten i min gamla högstadieklass setts som "skitungar" i dina ögon, på vilket sätt skulle skolans resultat förbättrats om alla de kastats ut ur klassrummet? Och varför är det viktigare att "icke-skitungar" får bra resultat? Är det inte större chans att de skulle klarat sig hyfsat ändå, och det bästa vore om man fick skitungarna att nå hyfsade resultat? Varför ska förresten det ena utesluta det andra? Quote: Jag vet inte vad du tror, men jag tror att skitungar förblir skitungar bara om de tillåts vara det. Sätter man gränser (vilket gjorts i alla tider) så markerar man att det inte är okej att bete sig som skit. Förklara gärna varför man ska sätta ribban efter bottenskrapet istället för tvärtom. Jag är säker på att 9 av 10 skitungar kan bli dugliga medborgare om man slutar dansa efter deras pipa.
OK, och hur tänker du att de ska magiskt ska sluta vara skitungar om de kastas ut ur klassrummet, eftersom en "gräns" då satts? Och hur ska de bli "dugliga medborgare" om de inte alls får nån utbildning, eftersom de kastats ut ur klassrummet? Quote: Varför inte vara kriminell om det lönar sig? Samma sak som skitungar i skolan, fast lite senare i livet. Vad tror du att "skitungarna" vill då - vara kvar i klassrummet eller slippa? Vad i det som du tror sker i klassrummen idag menar du "lönar sig för skitungarna"? (När var du själv senast i ett högstadieklassrum förresten, eftersom du har så bra koll på vad som händer där?)
|
| 08 Jan 2013, 01:12 |
|
 |
|
Haraldrig
|
SlowDad wrote: haraldrigfattatnåt wrote: Sverige är alltså i stort sett sämst av alla utvecklade kunskapsnationer. Från att ha varit bland de bästa till bland de sämsta. För du jämför väl med jämförbara länder? .
och du snackar om indoktrinering när du själv papegojar vad vissa politiker med Björklund i spetsen vill få oss att tro/tycka... men du en fråga... När du säger att Sverige var på topp gällande utbildning en gång i tiden... När var det? Var det under 40-90 talet när sverige leddes av hemska "kommunister" och skolan numera betraktas som flum  för det var den skola som har skapat en massa fina framgångsrika människor i Sverige trots allt skit som sägs idag. Nä, synen på svensk skolas förfall delas faktiskt av alla partier (och alla har därmed lösningar på problemet ironiskt nog). Sverige var som bäst ungefär fram till för ca 15 år sedan. Det vi ser idag är resultatet av de som gått hela sin skolgång i den kommunala skolan. Dvs, det du fiskar efter är absurt eftersom det är nu Sverige "skördar" frukterna av Göran Perssons hårda arbete. Men fortsätt gärna tro att svensk skola är bra. Dina barnbarn kan få arbeta billigt i mina barns låglönefabriker i Sverige, det bekommer inte mig.
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 08 Jan 2013, 01:47 |
|
 |
|
SlowDad
|
Haraldrig wrote: SlowDad wrote: och du snackar om indoktrinering när du själv papegojar vad vissa politiker med Björklund i spetsen vill få oss att tro/tycka... men du en fråga... När du säger att Sverige var på topp gällande utbildning en gång i tiden... När var det? Var det under 40-90 talet när sverige leddes av hemska "kommunister" och skolan numera betraktas som flum  för det var den skola som har skapat en massa fina framgångsrika människor i Sverige trots allt skit som sägs idag. Nä, synen på svensk skolas förfall delas faktiskt av alla partier (och alla har därmed lösningar på problemet ironiskt nog). Sverige var som bäst ungefär fram till för ca 15 år sedan. Det vi ser idag är resultatet av de som gått hela sin skolgång i den kommunala skolan. Dvs, det du fiskar efter är absurt eftersom det är nu Sverige "skördar" frukterna av Göran Perssons hårda arbete. Men fortsätt gärna tro att svensk skola är bra. Dina barnbarn kan få arbeta billigt i mina barns låglönefabriker i Sverige, det bekommer inte mig. Snacka om indoktrinerad snubbe. och så lägger du till att i din värld kommer dina barn att ha uppfostrats till att starta företag som anlitar underbetalda människor. Jag förstår en sak iallafall... i den skola du gick sov du på lektionerna när man skulle prata moral o etik... Det som du längre upp föraktfullt understryker i skolagen nämligen ordet "värden" sociala humanistiska värden... stanna gärna i din pseudovärld o grubbla du 
|
| 08 Jan 2013, 09:16 |
|
 |
|
Haraldrig
|
SlowDad wrote: Snacka om indoktrinerad snubbe. och så lägger du till att i din värld kommer dina barn att ha uppfostrats till att starta företag som anlitar underbetalda människor. Jag förstår en sak iallafall... i den skola du gick sov du på lektionerna när man skulle prata moral o etik... Det som du längre upp föraktfullt understryker i skolagen nämligen ordet "värden" sociala humanistiska värden... stanna gärna i din pseudovärld o grubbla du  Jag har inte föraktat de värden du talar om. Däremot anser jag inte att det är staten som ska bestämma vilka värden som är de rätta eller ha rätten att förmedla dessa. Dessutom är begreppet värde arbiträrt då det är kontextbundet.
|
| 08 Jan 2013, 10:51 |
|
 |
|
SlowDad
|
Haraldrig wrote: SlowDad wrote: Snacka om indoktrinerad snubbe. och så lägger du till att i din värld kommer dina barn att ha uppfostrats till att starta företag som anlitar underbetalda människor. Jag förstår en sak iallafall... i den skola du gick sov du på lektionerna när man skulle prata moral o etik... Det som du längre upp föraktfullt understryker i skolagen nämligen ordet "värden" sociala humanistiska värden... stanna gärna i din pseudovärld o grubbla du  Jag har inte föraktat de värden du talar om. Däremot anser jag inte att det är staten som ska bestämma vilka värden som är de rätta eller ha rätten att förmedla dessa. Dessutom är begreppet värde arbiträrt då det är kontextbundet. pojken... varför krånglar du till ditt språk i onödan.... "Dessutom är begreppet värde arbiträrt då det är kontextbundet."... och som svar på tydlig svenska... jo det är inget fel att ett samhälle (för staten det är vi alla i våra demokratier) har normer man ska förhålla sig till och det är det som kallas demokrati, att man tillsammans bygger en ram av värderingar som man tycker att folk ska gärna ta till sig, man ska inte mörda, inte tjuva, inte kissa på grannens brevlåda osv... sedan har man lite mer längre ut mot det filosofiska. I sverige tvingar man inte på människor nån ideologi eller religion men det är absolut inte bara upp till föräldrarna att ensamt få lov att påverka ungdomar i en eller annan riktning. Tvärtom så behöver unga människor en tydlig vägvisning i vad vi som samhälle tycker, annars kan du likaväl söka dig till nån obskyr sekt nånstans i nevadaöknen...
|
| 08 Jan 2013, 10:57 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Haraldrig wrote: Däremot anser jag inte att det är staten som ska bestämma vilka värden som är de rätta eller ha rätten att förmedla dessa.
Det är väl inte staten som bestämmer skolplanen? Vad jag vet är det riksdagen, som består av representanter för dig och mig från hela landet. Det kallas demokrati - om du hört talas om det begreppet? Och vem ska annars bestämma skolplanen och värderingar? Du??? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 08 Jan 2013, 14:48 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: Haraldrig wrote: Däremot anser jag inte att det är staten som ska bestämma vilka värden som är de rätta eller ha rätten att förmedla dessa.
Det är väl inte staten som bestämmer skolplanen? Vad jag vet är det riksdagen, som består av representanter för dig och mig från hela landet. Det kallas demokrati - om du hört talas om det begreppet? Och vem ska annars bestämma skolplanen och värderingar? Du???  Det är faktiskt representativ demokrati. De som har implementerat senaste skollagen hade inte stöd av ens 50% av de röstberättigade. Var och en bestämmer sina egna värderingar och allt ska baseras på frivillighet samt överenskommelser mellan människor som vill ha med varandra att göra.
|
| 08 Jan 2013, 20:24 |
|
 |
|
Haraldrig
|
SlowDad wrote: pojken... varför krånglar du till ditt språk i onödan.... "Dessutom är begreppet värde arbiträrt då det är kontextbundet."... och som svar på tydlig svenska... jo det är inget fel att ett samhälle (för staten det är vi alla i våra demokratier) har normer man ska förhålla sig till och det är det som kallas demokrati, att man tillsammans bygger en ram av värderingar som man tycker att folk ska gärna ta till sig, man ska inte mörda, inte tjuva, inte kissa på grannens brevlåda osv... sedan har man lite mer längre ut mot det filosofiska. I sverige tvingar man inte på människor nån ideologi eller religion men det är absolut inte bara upp till föräldrarna att ensamt få lov att påverka ungdomar i en eller annan riktning. Tvärtom så behöver unga människor en tydlig vägvisning i vad vi som samhälle tycker, annars kan du likaväl söka dig till nån obskyr sekt nånstans i nevadaöknen...
Inget krångligt språk. Det är det bästa sättet att beskriva hur jag tänker kring ämnet. Normer skall alltid baseras på individens fria vilja och önskemål samt rätten att ingå frivilliga avtal med andra människor. "värden" baseras utifrån individernas önskemål och fria vilja. Det känns ganska ynkligt och nästan slavaktigt att behöva ge upp sin fria vilja och människans inneboende förmågor till förmån för politikerbestämmande. Vad vi som samhälle tycker? He he, jodå så att....Den du.... I sverige tvingas barn visst det in i religioner och politiska ideologier. Men det krävs förstås att man vill se det för att förstå det.
|
| 08 Jan 2013, 20:56 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Haraldrig wrote: SlowDad wrote: pojken... varför krånglar du till ditt språk i onödan.... "Dessutom är begreppet värde arbiträrt då det är kontextbundet."... och som svar på tydlig svenska... jo det är inget fel att ett samhälle (för staten det är vi alla i våra demokratier) har normer man ska förhålla sig till och det är det som kallas demokrati, att man tillsammans bygger en ram av värderingar som man tycker att folk ska gärna ta till sig, man ska inte mörda, inte tjuva, inte kissa på grannens brevlåda osv... sedan har man lite mer längre ut mot det filosofiska. I sverige tvingar man inte på människor nån ideologi eller religion men det är absolut inte bara upp till föräldrarna att ensamt få lov att påverka ungdomar i en eller annan riktning. Tvärtom så behöver unga människor en tydlig vägvisning i vad vi som samhälle tycker, annars kan du likaväl söka dig till nån obskyr sekt nånstans i nevadaöknen...
Inget krångligt språk. Det är det bästa sättet att beskriva hur jag tänker kring ämnet. Fast att "...begreppet värde betyder olika saker beroende på vilket sammanhang..." inte används är ju lite "signifikativt", tycker du inte?
|
| 08 Jan 2013, 21:40 |
|
 |
|
Haraldrig
|
danix wrote: Haraldrig wrote: Inget krångligt språk. Det är det bästa sättet att beskriva hur jag tänker kring ämnet. Fast att "...begreppet värde betyder olika saker beroende på vilket sammanhang..." inte används är ju lite "signifikativt", tycker du inte? Nä, jag tänker förvisso inte med ord men det är de ord som sedan kommer ut när jag vill formulera mig. Du kanske istället borde ha använt betecknande eller betydelsefull?
|
| 08 Jan 2013, 21:52 |
|
 |
|
SlowDad
|
Haraldrig wrote: Nä, jag tänker förvisso inte med ord men det är de ord som sedan kommer ut när jag vill formulera mig. Du kanske istället borde ha använt betecknande eller betydelsefull?
anyway... du impar inte på mig som har pluggat latin  och du använder ett påklistrat språkbruk som blir till mundiarré. Självfallet är det så att vår egen "frihet" ligger inom normer som samhället bestämmer... Du har ingen frihet att till exempel gå ut o mörda folk, det är inte din egen vilja som gäller där om du nu skulle ha en sån vilja. Att tro att man lever helt fritt och individuellt i vårt samhälle är en sjuklig chimär du har isåfall. Och med tanke på all snack du o andra här haft om invandring och behovet av att anpassa sig till svenska normer så är det lustigt att du tycker dig ha rätt att själv inte ingå i den regeln 
Last edited by SlowDad on 08 Jan 2013, 23:12, edited 1 time in total.
|
| 08 Jan 2013, 23:10 |
|
 |
|
Makten
|
SlowDad wrote: Ah my God vad nivån på debatten är bedrövlig--- nån nämnde apberget och det tynger mig att inse att folk som borde ha ett öppet sinne (vlket krävs för att t.ex bli en bra musiker) kan vara så in i bomben fyrkantiga och vrånga Ja, så fort du kommer in i bilden så drar du ner nivån avsevärt eftersom du aldrig skriver något konkret eller med substans. Jag tror faktiskt att om du sett "apberget" jag avsåg så hade du förstått betydligt mer av det jag skriver. Och om det glädjer dig så såg jag härom dagen ett lite mindre apberg bestående av bara etniska svenskar i Alvik, precis där jag bor. Hoppas verkligen du fattar att detta inte har något med etnicitet att göra. ChronicTown wrote: Nä, nu hänger jag inte med. Om de flesta är skitungar då, då gäller inte principen, eftersom den då skulle påverka den där så viktiga statistiken, eller vad? Jag är övertygad om att majoriteten i min gamla högstadieklass setts som "skitungar" i dina ögon, på vilket sätt skulle skolans resultat förbättrats om alla de kastats ut ur klassrummet?
Och varför är det viktigare att "icke-skitungar" får bra resultat? Är det inte större chans att de skulle klarat sig hyfsat ändå, och det bästa vore om man fick skitungarna att nå hyfsade resultat?
Varför ska förresten det ena utesluta det andra?
/.../
OK, och hur tänker du att de ska magiskt ska sluta vara skitungar om de kastas ut ur klassrummet, eftersom en "gräns" då satts? Och hur ska de bli "dugliga medborgare" om de inte alls får nån utbildning, eftersom de kastats ut ur klassrummet?
/.../
Vad tror du att "skitungarna" vill då - vara kvar i klassrummet eller slippa? Vad i det som du tror sker i klassrummen idag menar du "lönar sig för skitungarna"? (När var du själv senast i ett högstadieklassrum förresten, eftersom du har så bra koll på vad som händer där?) Alltså, jag vill ju att så många som möjligt ska ha det så bra som möjligt. Man kan tycka att uttrycket "skitungar" är provocerande och kanske inte särskilt konstruktivt, men jag menar egentligen inget illa med det. Jag delar inte in folk i grupper, utan vill helst att man ska ta varje individ för vad den är (eller helst vad den KAN vara). Om det nu är så att det idag är fler skolbarn som beter sig illa och ställer till det för andra skötsamma barn, samt tar upp lärarnas tid; varför ska vi inte se till att få bukt med det? Naturligtvis menar jag inte att "skitungarna" ska sparkas ut ur klassrummet och sen förbli utanför! Jag menar dock att vi måste sätta gränser för hur man får bete sig och ge repressalier till dem som överträder dessa gränser. Exempelvis genom att bli utslängd när man inte kan hålla käften. Den tiden kan man sen få sitta kvar i klassrummet på gammalt vis. Det viktigaste av allt är att vuxenvärlden måste visa ynglingarna att det INTE lönar sig att vara en skit. Därmed inte sagt att man ska isoleras, för det ger ju bara ännu större anledningar att förbli en skit. Jag tror inte att man löser några som helst problem genom att tycka synd om människor som beter sig illa. Då blir det bara värre och konsekvenserna av just detta ser vi överallt idag. Det är ju helt sjukt att man på vissa platser börjat dela ut hörselskydd till eleverna för att de ska kunna läsa i ro.  Hur vore det att istället tysta dem som skränar? Liberalism är en trevlig ideologi tycker jag. Den innebär att man tillåts göra det mesta, men att man också får ta konsekvenserna av sitt handlande utifrån de normer som finns. Socialliberalism däremot, som vi anamamar idag, innebär att man tillåts göra det mesta utan att behöva ta konsekvenserna. Man kan bete sig som en idiot och förstöra för sin omgivning, och därtill anses vara ett offer. Har man riktig tur så kan man sen leva på bidrag för att man inte ville anpassa sig. Detta är en utmärkt grogrund för stora motsättningar i samhället med missnöjespartier och annat som ingen egentligen vill ha. För, varför ska jag betala för den som inte följer normerna, när jag gör det? Jag anser att dagens skolväsende vittnar om en jävligt rutten människosyn. En syn som verkar göra gällande att folk som beter sig illa inte kan eller behöver bättra sig. Det är tydligen vi andra som ska anpassa oss till problemkällan istället för tvärtom.
|
| 08 Jan 2013, 23:11 |
|
 |
|
Haraldrig
|
SlowDad wrote: Haraldrig wrote: Nä, jag tänker förvisso inte med ord men det är de ord som sedan kommer ut när jag vill formulera mig. Du kanske istället borde ha använt betecknande eller betydelsefull?
anyway... du impar inte på mig som har pluggat latin  och du använder ett påklistrat språkbruk som blir till mundiarré. Självfallet är det så att vår egen "frihet" ligger inom normer som samhället bestämmer... Du har ingen frihet att till exempel gå ut o mörda folk, det är inte din egen vilja som gäller där om du nu skulle ha en sån vilja. Att tro att man lever helt fritt och individuellt i vårt samhälle är en sjuklig chimär du har isåfall. Och med tanke på all snack du o andra här haft om invandring och behovet av att anpassa sig till svenska normer så är det lustigt att du tycker dig ha rätt att själv inte ingå i den regeln  Var har jag proklamerat anpassning till svenska normer? Varför är det mundiarré att använda alla de möjligheter som finns i språket? Om du verkligen tycker att frihet är en chimär så måste jag säga att jag tycker synd om dig. Ytterst tolkar jag det som att du anser att människan inte är en fri varelse och att hon inte har förstånd att leva ett gott liv med goda relationer till sina medmänniskor? Tror du att människan är naturligt ond och därför måste kontrolleras?
|
| 08 Jan 2013, 23:37 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Makten wrote: Alltså, jag vill ju att så många som möjligt ska ha det så bra som möjligt.
Där är vi överens. Utifrån det målet tyckte jag att idén om att "kasta ut skitungarna" kändes rätt kontraproduktiv och i linje med sedvanligt gastande om hårdare tag skolan från folk som troligen inte varit i ett klassrum på många år. (Det har inte jag heller, men bland annat därför är jag ganska försiktigt med åsikter om hur lärare idag hanterar sin elever.) Förstår dock något bättre vad du menar efter ditt utvecklade resonemang.
|
| 09 Jan 2013, 00:00 |
|
 |
|
danix
|
Haraldrig wrote: Var har jag proklamerat anpassning till svenska normer? Varför är det mundiarré att använda alla de möjligheter som finns i språket?
Men finns det en adekvat inhemsk vokabulär så bör man väl använda den, eller?
|
| 09 Jan 2013, 00:15 |
|
 |
|
Haraldrig
|
danix wrote: Haraldrig wrote: Var har jag proklamerat anpassning till svenska normer? Varför är det mundiarré att använda alla de möjligheter som finns i språket?
Men finns det en adekvat inhemsk vokabulär så bör man väl använda den, eller? Eller inte. Det är väl upp till var och en att avgöra.
|
| 09 Jan 2013, 00:23 |
|
 |
|
SlowDad
|
danix wrote: Haraldrig wrote: Var har jag proklamerat anpassning till svenska normer? Varför är det mundiarré att använda alla de möjligheter som finns i språket?
Men finns det en adekvat inhemsk vokabulär så bör man väl använda den, eller? hehe jo så tycker jag med. men till Harald: kanske jag kan göra som på den gamla goda tider då kungar pratade franska.. det brukar impa på folk också. för det är det du tror att du gör nämligen när du klär intetsägande svar i, för gemene man, märkliga fraser. Att du har en signatur på latin är av samma ursprung... nån värdekomplex?? jag har pluggat språk o latin och jag fattar dina konstruktioner och de säger oftast inget... det är ditt sätt att svara med en egen variant av goddag yxskaft 
|
| 09 Jan 2013, 00:28 |
|
 |
|
danix
|
Haraldrig wrote: danix wrote: Men finns det en adekvat inhemsk vokabulär så bör man väl använda den, eller? Eller inte. Det är väl upp till var och en att avgöra. Anpissning i revir är ett satans otyg. Tyget sträcker, och spricker, men har man behandlat innan så vet man att inget kan rubba sömmarna. Så. Det var de ord jag valde: Sa jag något vettigt eller inte? 
|
| 09 Jan 2013, 00:33 |
|
 |
|
SlowDad
|
danix wrote: Anpissning i revir är ett satans otyg. Tyget sträcker, och spricker, men har man behandlat innan så vet man att inget kan rubba sömmarna. Så. Det var de ord jag valde: Sa jag något vettigt eller inte?  hehe... jag fattar direkt 
|
| 09 Jan 2013, 00:37 |
|
 |
|
Haraldrig
|
SlowDad wrote: hehe jo så tycker jag med. men till Harald: kanske jag kan göra som på den gamla goda tider då kungar pratade franska.. det brukar impa på folk också. för det är det du tror att du gör nämligen när du klär intetsägande svar i, för gemene man, märkliga fraser. Att du har en signatur på latin är av samma ursprung... nån värdekomplex?? jag har pluggat språk o latin och jag fattar dina konstruktioner och de säger oftast inget... det är ditt sätt att svara med en egen variant av goddag yxskaft  Du är väldigt duktig på att tillskriva dina motdebattörer diverse åsikter, handlingar och sedan dra fullständigt vansinniga slutsatser. Det jag har skrivit är fullt begripligt. Dock kan jag inte hjälpa om resonomangen eller idéerna inte är begripliga för dig. Men, om det är så att du inte förstår resonomanget är det inte svårare än att du ber om förenklingar. Citat skall citeras korrekt och eftersom det berömda citatet jag använder kommer från en romare som talade latin skall det också vara på latin. Innan jag bytte hade jag ett på engelska.
|
| 09 Jan 2013, 00:39 |
|
|