View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 00:19

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Överhettad Vox AC30 
Author Message

Min kompis hade tidigare en Vox AC30 1966 som han (av en anledning som jag inte minns) bytt nättrafo på för typ 10 år sen. För några år sedan fick jag titta på den eftersom trafon började brumma rent mekaniskt, det gick att få tyst på oljudet genom att pressa ner kopparfolien runt trafon så jag antog att det var det som var problemet. Och eftersom förstärkaren inte uppvisade några andra problem bytte jag trafon till en Hammond 290NX.
Precis när jag bytt märkte jag av en slump att en avglödtrådarna var jordad vid en av socklarna, klart och tydligt fabriksfel! Jag tänkte att detta kanske var orsaken till det hela men vi beslutade att inte byta tillbaks trafon. Allting verkade nu vara frid och fröjd.

För ett tag sedan bytte min kompis bort förstärkaren till en kille i Göteborg som i sin tur sålde den till en kille i Malmö. Och i helgen ringde göteborgaren och berättade att den nya ägaren upplevt att förstärkaren stendör efter ett tag, t.o.m. pilotlampan slocknar. Efter en kvarts vila går förstärkaren igång igen som om inget hade hänt. Samma symptom finns beskrivet i den här tråden: http://www.el34world.com/Forum/index.php?topic=9795.0

Bara för skojs skull slängde jag ett öga på Hammonds produktblad, http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB290NX.pdf och råkade se att det faktiskt verkar sitta ett termiskt skydd som löser vid 90 grader.

Hursomhelst; till saken! Jag befarar att det blir jag som får ta tag i saken och jag tror ju inte att det är fel på trafon. Även om AC30 blir varma så är det här inte normalt. Frågan är vad som kan vara troliga orsaker. Idéer? Jag har några men vill höra era först ;-)

15 Oct 2012, 16:40
Profile ICQ WWW

Post Re: Överhettad Vox AC30
Anledningen till värmen och härdsmälta i gamla AC30 är 33/33/33% beroende på taskig design/ventilation, för höga spänningar och fel värde på det gemensamma katodmotståndet på slutrören.

Rören går så hett att vaxet i trafon smälter. Been there, seen that. Nu har du en trafo som dessutom har en limiter, så....

Billiga botemedel:
a) justera katodmotståndet så att rören går kallare. En del AC30 har 47 ohm om jag minns rätt, andra har 100..att köra dom kallare gör inget för klangen, den sitter ändå i designen och till 90% i högtalarna.
Där tjänar du kanske 10 grader. Och 50% längre livslängd på rören.
b) Se till att ventilationsgallren är fria från skräp. Eventuellt får du ta bort plastgrejorna som hindrar flödet o köra med nakna springor.
c) montera en stående PC-fläkt nära slutrören. Mata den med helvågslikriktad o kanske glättad (50uF) glöd, det borde ge precis lagom kylning och tyst drift.

15 Oct 2012, 18:21
Profile

Större katodmotstånd avhandlas ju i länken jag refererade till. Men där pratar man om ökning från 47 till 56 och 68... förekommer alltså 100 Ohm i orginal?

Gallrena är fria från skräp. Har hört om folk som tagit upp större hål. Men grundproblemet i konstruktionen är väl ändå att den inte tar in luft underifrån (om jag inte minns fel så finns det inga större öppningar).

PC-fläkten är ju en klassiker (även om jag inte sett det i verkligheten) men det känns som att en fläkt inte skulle förmå att hålla en 90-gradig järnklump i schack.

I så fall är det kanske bättre att satsa på ett byte av katodmotstånd. Och/eller sätta tillbaks den gamla trafon så att den inte löser ut.

Men i övrigt? Kan det vara nåt annat som belastar nätdelen? Likriktarrör? Filterkonding? Det var sånt jag spånade på.

15 Oct 2012, 21:59
Profile ICQ WWW

Post Re: Överhettad Vox AC30
Har varit nere med skallen i ngr AC-30 jag med å kan bara skriva under på det som redan sagts.

Katodmotstånds modden stämmer bra den med å vad vidare e får du ju som naturlig effekt inte bara ner mängden värme utan även lasten på PT;n. Mao bara vinster i den högen med lotter..

15 Oct 2012, 22:48
Profile

Eftersom det är jag som är killen i GBG så kanske vi skall ha ett avslut på det hela. stärkaren kom aldrig till awe pga att det hela löste sig på detmest enklaste sättet man kan tänka :D

Killen fick rådet att beställa el34 rör som går på 30% mindre av nånting(ja jag e inte direkt nån expert) som resulterade i att den inte gick varmt längre på samma sätt och kunde användas mer en en timme :lol: , och eftersom han inte har hört av sig mer så verkar det ju funka bra med de nya svagare rören.....

Men ovanstående lösning e ju bra att veta ifall att den hamnar hos mig ingen, då kan vi ju rätta till detta. för man vill ju kunna slänga i en quad telefunken sixties när man känner för det :wink:

sådär, nu blev det ett avslut på historien :mrgreen:

06 Jan 2013, 23:13
Profile ICQ WWW

Vad bra att det löste sig! Hade helt och hållet glömt av att han skulle kontakta mig.

Allt väl annars, rag?

06 Jan 2013, 23:23
Profile ICQ WWW

awe wrote:
Vad bra att det löste sig! Hade helt och hållet glömt av att han skulle kontakta mig.

Allt väl annars, rag?

Allt väl här......

06 Jan 2013, 23:28
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]