View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 20:08

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Till vad är denna moddad. 
Author Message

Post Till vad är denna moddad.
Hej jag köpte en Marshall Superbass 100 för ett tag sedan, inte i det bästa skick men fungerande, makalöst trevligt ljud med bas.
Enligt serienummer så är den tillverkad 69-70 och på testcertet inuti så är den testad 29-9-69.
Den är helt klart moddad då antal förförstärkarrör inte är tre utan fem.
Det är även utbytt logga till den stora vilket är det minsta problemet.

Den har även tre utgångar, det har jag även sett på andra tidiga superbass, fast det låter rimliga med två eller fyra
vilket också förekommer.
Sedan så har en tidigare ägare lagt ihop low och high ingångar för att "slippa" använda en patchkapel på framsidan.

Jag vet att en tidig ägare körde gitarr i den i en metalgrupp vilket inte var helt ovanligt.
Det som är tydligt är att den behöver till att börja med en rejäl rengöring :D
Det jag funderar på är: vad är den moddad till?

Här bilder på toppen http://s1352.beta.photobucket.com/user/ ... 1/library/

Tack på förhand.

27 Dec 2012, 03:05
Profile WWW

Post Re: Till vad är denna moddad.
det är för dåliga bilder på innanmätet.... gör om o kör med makro....

27 Dec 2012, 11:54
Profile WWW

Grattis till köpet!
Av bilderna att döma verkar det vara ett extra rör...? Normalt ska det väl vara två försteg, ett fasvändar och fyra slutsteg. Originalrören är de som har skyddscylindrar. Sen verkar det sitta ett extra mindre rör före dem, men det är litet dåligt med bilder från den ändan av schassit.
Inifrån verkar det som att extraröret har "egen" krets utanför kortet. Hade varit intressant med närbilder av det också. Ser ut att sitta en trimpot där också?
Det finns väl två anledningar att lägga till rör i en sån här: likriktare eller extra gainsteg. Här lutar det åt det senare.

EDIT: Ja, som Zven säger, om det ska gå att dra några egentliga slutsatser.

27 Dec 2012, 11:57
Profile

Tack för svar från er, jag ordnar bättre närbilder senare idag.

27 Dec 2012, 15:22
Profile WWW

wassis wrote:
Hej jag köpte en Marshall Superbass 100 för ett tag sedan, inte i det bästa skick men fungerande, makalöst trevligt ljud med bas.
Enligt serienummer så är den tillverkad 69-70 och på testcertet inuti så är den testad 29-9-69.
Den är helt klart moddad då antal förförstärkarrör inte är tre utan fem.
Det är även utbytt logga till den stora vilket är det minsta problemet.

Den har även tre utgångar, det har jag även sett på andra tidiga superbass, fast det låter rimliga med två eller fyra
vilket också förekommer.
Sedan så har en tidigare ägare lagt ihop low och high ingångar för att "slippa" använda en patchkapel på framsidan.

Jag vet att en tidig ägare körde gitarr i den i en metalgrupp vilket inte var helt ovanligt.
Det som är tydligt är att den behöver till att börja med en rejäl rengöring :D
Det jag funderar på är: vad är den moddad till?

Här bilder på toppen http://s1352.beta.photobucket.com/user/ ... 1/library/

Tack på förhand.

Ser ut som en tidig T,Folkeson Class-A Mod eller att någon annan tänkt i samma banor.
Även om bilderna inte är dom bästa så ser man en reverbtrafo brevid dom två extra rören.

Det där med lagt ihop low och high ingångar , verkar ju lite märkligt, då detta inte är samma som att använda patchkapel.

Ta mer bilder just där input och dom nya rören sitter.

27 Dec 2012, 19:23
Profile

Det ska bli, Folkesson mod är intressant.

27 Dec 2012, 19:45
Profile WWW

Ser ju ut som ytterligare ett rör innanför det yttersta så jag får stryka vad jag skrev ovan... Vad går class a modden ut på om man får fråga?

27 Dec 2012, 20:13
Profile

Lynxtrap wrote:
Ser ju ut som ytterligare ett rör innanför det yttersta så jag får stryka vad jag skrev ovan... Vad går class a modden ut på om man får fråga?

Det är två extra rör på denna modden.

Class A mod innebär att man använder en trafo och kör signalen igenom och då får ett ljud som påminner lite av en stärkare där slutsteget går på fullt.
Iden' kommer ursprunligen (har jag hört) från personer som körde med patchkapel istället för reverbtank på fendrar med reverb.

27 Dec 2012, 20:23
Profile

Amp Healer wrote:
Class A mod innebär att man använder en trafo och kör signalen igenom och då får ett ljud som påminner lite av en stärkare där slutsteget går på fullt.
Iden' kommer ursprunligen (har jag hört) från personer som körde med patchkapel istället för reverbtank på fendrar med reverb.

:idea: Det hade jag aldrig hört talas om! I stort sett en vanlig reverb-krets utan reverb alltså...? Då framstår det ju logiskt hur trådarna ser ut att vara dragna på bilderna också, och att det är två rör.

27 Dec 2012, 21:00
Profile

Lynxtrap wrote:
Amp Healer wrote:

:idea: Det hade jag aldrig hört talas om! I stort sett en vanlig reverb-krets utan reverb alltså...? Då framstår det ju logiskt hur trådarna ser ut att vara dragna på bilderna också, och att det är två rör.

Det är ett jättegammalt trix från tidigt 70:tal, japp.
Garnet var nog först med produkt på detta konseptet:
http://www.webphix.com/schematic%20heav ... _h-zog.pdf

27 Dec 2012, 21:30
Profile

Mycket intressant, här finns nu makrobilder, fattas något så säg till, så ordnar jag det.
http://s1352.photobucket.com/albums/q653/bgmw0381/

27 Dec 2012, 21:38
Profile WWW

wassis wrote:
Mycket intressant, här finns nu makrobilder, fattas något så säg till, så ordnar jag det.
http://s1352.photobucket.com/albums/q653/bgmw0381/

Well, nu gav dom bilderna inte så mycket mer svar än att det var ETT extra pre-amprör och det jag tyckte såg ut som nummer två var en trimpot.

Nu förstår jag att det inte är så lätt för en oinvigd att veta hur man ska ta bilder, men ska hjälp dig lite på traven.

Din fråga var ju:" till vad är denna moddad?" Well, då ska du focusera på just det som är moddat, så nättrafos,burkkondingar dioder, slutrör mm är ju inte så intressant, för att svara din fråga :wink:

Utan bilder på området som är moddat är det.
Sen är närbilder bra,men då måste man även ta en bild lite längre från så man kan se vart vilka tåtar går till vad.
Sen är bilder runt input och pottar intressant för att se hur tåtarna går där.
Sen är det svårt o se om den lilla extra trafon är inkopplad, verkar som en tåt hänger i luften?

Hoppas detta hjälpte dig !?

27 Dec 2012, 23:24
Profile

Jodå det hjälpte till, tåtarna vid transformatorn är en fulskarvning med eltejp.
Jag ska fixa nya bilder. Tack.

27 Dec 2012, 23:32
Profile WWW

wassis wrote:
Jodå det hjälpte till, tåtarna vid transformatorn är en fulskarvning med eltejp.
Jag ska fixa nya bilder. Tack.

Bra :D
Ja det är inte bara fulskarvning med eltejp som jag reagerar över, mitt råd till dig om du gillar hur den låter (?), är att lämna den till någon som har koll på kabeldragning o jordning, för moddarbetet är varken det "vakrast" eller så korekt gjort.

27 Dec 2012, 23:45
Profile

Ja det ser lite slappt ut.

27 Dec 2012, 23:54
Profile WWW

Amp Healer wrote:
Well, nu gav dom bilderna inte så mycket mer svar än att det var ETT extra pre-amprör och det jag tyckte såg ut som nummer två var en trimpot.

Flera bilder säger mindre än ett ord, eller hur var det nu igen...? :wink:

Jag tyckte först också att det var bara ett extra rör, men enligt min uppfattning sitter det röret i linje med övriga rör samt har en trimpot ovanpå sockeln inuti schassit. Senare tyckte jag mig se ett rör till längre in mot fronten intill tagstrippen. Vi har alltså sett varsitt rör. Och i första inlägget hette det ju att det var två extra rör.
Klart besked på den punkten torde ju wassis kunna ge skriftligt utan bilder, liksom vilken rörtyp som sitter där.

En bild av hela schassits undersida hade heller inte skadat (den sida där rör och trafon sitter). De bilderna verkar skurna just där modden vidtar.

Healer, har du testat att ladda ned bilderna och förstora dem i datorns visningsprogram? Det hjälper en del.

Förövrig finns det ju layout till en någorlunda original variant av förstärkaren: http://ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/SuperBass100.jpg

28 Dec 2012, 00:07
Profile

Fin skiss, jo allt som allt fem st förstegsrör om det är rätt benämning. Förutom de tre som ska vara där från början så är det ett rör Phillips ECC83 till vänster om originalen och i linje med dem.
Sedan sitter det ett rör uppe vid den lilla transformatorn bakom det andra extra röret, Mullard ECC83.

28 Dec 2012, 00:22
Profile WWW

Här kan du se hela underdelen http://s1352.photobucket.com/albums/q65 ... ent=18.jpg

28 Dec 2012, 00:25
Profile WWW

Jag har tagit mig friheten att rita in de extra rören på schemat och vilken typ.
http://s1352.photobucket.com/albums/q65 ... ass100.jpg

28 Dec 2012, 00:36
Profile WWW
Reply to topic   [ 19 posts ]