View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 21:10

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Omvandling av 12VDC till plus 200VDC 
Author Message

Post Omvandling av 12VDC till plus 200VDC
Jag har fått en idé om att bygga en lite stärkare typ Orange Micro Terror med rörförsteg och transistor slutsteg. Orangen drivs på 15VDC vilket får mig att fundera på hur man egentligen använder 12AX7 röret i försteget, det verkar dock inte gå att hitta schema på Orange Micro Terror.

En tanke som då slog mig är att en gång då jag satt och slösurfade hittade jag nåt rörförsteg som drevs med (tror jag) 12VDC och sen fanns det nån IC-spänningsomvandlingskrets som ändrade spänningen från 12VDC till 200VDC eller om det var ännu högre. Dum som jag var sparade jag inte sidan i favoriter och nu hittar jag inte nåt om sån här spänningsomvandling och vet inte riktigt vad jag skall goggla på.

Min tanke med detta var om man med en sån där "spännigshöjarkrets" skulle kunna göra ett "riktigt" rörförsteg som drivs på högaspänningar och sen kombinera ihop det med ett transistordrivet slutsteg i ett kompaktbygge och att då använda en extern nätdel med den späningen som slutsteget skall ha eller driva stäkaren från ett bilbatteri.

Nån som har koll på detta och om det funkar? Vad kallas IC-grunkan som omvandlar spänningen uppåt och vad kan vara bra om man vill gå från 12-15VDC till ca 200-250VDC

06 Dec 2012, 10:34
Profile

Post Re: Omvandling av 12VDC till plus 200VDC
http://www.ledsales.com.au/kits/nixie_supply.pdf

06 Dec 2012, 14:12
Profile

Intressant tråd!

Den här pedalen bygger på samma idé:
http://www.kingsleyamplifiers.com/pedals/squire/

Jag tänker mig ett användningsområde där man har sitt vanliga pedalbord, med en dylik som sista pedal, kopplat in i effektloopen på en stärkare, alternativt in i ett separat slutsteg, rör eller transistor.
Jag har idag en Koch Pedaltone, men den är klumpig...

Låter det bra så är det antagligen bra...

06 Dec 2012, 17:40
Profile

En tanke bara är att ni måste ha en 12V matning som klarar ge rejält med ström om inte kretsen bara drar några mA i 200V.

Men nu vet jag ju inte hur mycket er krets skall dra, men det känns som att hela poängen med att mata den med 12V försvinner om man inte kan använda sin strömförsöjning till pedalbordet? Då kan man ju lika gärna sätta en 240-200V trafo i den eller liknande med en vanlig nätkabel rätt in.

06 Dec 2012, 19:06
Profile ICQ YIM WWW

Som jag tänkte använda en sån där koppling så måste jag ändå ha en rejäl strömförsörning om jag skall mata ett transistorslutsteg på hyfsad effekt och dessutom ha glöd till ett förstegsrör. Däremot känns det som en smidigare lösning med en separat adapter än att ha en trafo och likriktare.

Det man vinner i spänning bord man ju förlora i ström så om man ökar från 12V 20ggr till 240V så borde man ju teoretiskt kunna ta ut en 1/20 del av strömen, om man har 1A vid 12V borde man ju få ut ca 50mA 240V minus viss förlust. Tänker jag rätt?

En sak som jag funderar över är säkerheten om man använder en sån här omvandlare, får man ju höga spänningar men om man har en lös adapter och driver det hela med så har man ju ingen skyddsjord.

06 Dec 2012, 22:04
Profile

busse wrote:
Som jag tänkte använda en sån där koppling så måste jag ändå ha en rejäl strömförsörning om jag skall mata ett transistorslutsteg på hyfsad effekt och dessutom ha glöd till ett förstegsrör. Däremot känns det som en smidigare lösning med en separat adapter än att ha en trafo och likriktare.

Det man vinner i spänning bord man ju förlora i ström så om man ökar från 12V 20ggr till 240V så borde man ju teoretiskt kunna ta ut en 1/20 del av strömen, om man har 1A vid 12V borde man ju få ut ca 50mA 240V minus viss förlust. Tänker jag rätt?

En sak som jag funderar över är säkerheten om man använder en sån här omvandlare, får man ju höga spänningar men om man har en lös adapter och driver det hela med så har man ju ingen skyddsjord.

I ett hus eller en lokal så är ju chassit jordat till marken via väggen, men det blir ju inte din krets.
Jag antar att du får helt enkelt ha en chassi-terminal med en kabel ner i backen eller till någon jordpunkt (PE)? :D

Du har inte funderat på nåt sånt här annars?
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-w-p44017

07 Dec 2012, 01:03
Profile ICQ YIM WWW

måste du ha DC? Om du har en wallwart dvs en klump du omvandlar 230V ac till 12V Dc har du kanske (gäller ej switchade) redan en 12V AC INNAN likriktaren- dvs direkt på trafons sekundär. Där kan du enkelt som en plätt omvandla till vilken spänninge du vill.. en bakvänd 12Vs trafo ger över 300V DC - efter likriktning och glättning.
b

07 Dec 2012, 21:05
Profile

Han vill ju använda bilbatteri som strömkälla...

07 Dec 2012, 23:13
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
Han vill ju använda bilbatteri som strömkälla...

Precis, det är ju lite av poängen att om man vill ha möjligheten att driva stärkaren med bilbatteri om man vill det, annars så är det en switchad nätdel som gäller. Sen vill jag bygga det hela så kompakt som möjligt, helst inte större än en lite större effektpedal.

Jag har en 12VDC till 230V omvandlare så om jag vill kan jag ju ta med mig Vibro Champ bygget och driva den från ett bilbatteri då det är aktuellt, men grejen är som jag sagt tidigare att bygga ett så kompakt bygge som möjligt att använda med en lite 8 tums låda.

08 Dec 2012, 01:20
Profile

busse wrote:
ett så kompakt bygge som möjligt att använda med en lite 8 tums låda.

Jag använde en liknande variant av den krets som Tubis länkar till ovan i ett bygge som visades på gamla gmf-planket ca 2005/2006.
Man kan dock bara plocka ut en begränsad ström ur en sådan enkel lösning, men det räcker.
Alltsammans rymdes iaf i en mindre stombox 111,5 x 59,5 x 27 mm (en bic-tändare finns på en av bilderna för jämförelse). Utgångstrafon är en vanlig fender reverbtrafo single end och rören är subminatyrrör (som 6021 etc)

Image
Image
Image
Image

08 Dec 2012, 17:06
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
busse wrote:
ett så kompakt bygge som möjligt att använda med en lite 8 tums låda.

Jag använde en liknande variant av den krets som Tubis länkar till ovan i ett bygge som visades på gamla gmf-planket ca 2005/2006.
Man kan dock bara plocka ut en begränsad ström ur en sådan enkel lösning, men det räcker.
Alltsammans rymdes iaf i en mindre stombox 111,5 x 59,5 x 27 mm (en bic-tändare finns på en av bilderna för jämförelse). Utgångstrafon är en vanlig fender reverbtrafo single end och rören är subminatyrrör (som 6021 etc)

Image
Image
Image
Image

Intressant, har du nåt schema på ditt bygge, eller i alla fall över strömförsörjningen? Jag har tänkt mig att ha rörförsteg med ett 12AX7 och till det bör väl högspänningen räcka.

Är kylfläkten till för att kyla strömförsörjningen?

09 Dec 2012, 09:35
Profile

busse wrote:

Intressant, har du nåt schema på ditt bygge, eller i alla fall över strömförsörjningen? Jag har tänkt mig att ha rörförsteg med ett 12AX7 och till det bör väl högspänningen räcka.

Är kylfläkten till för att kyla strömförsörjningen?

Hej
Nja, den stationära datorn med filer från den tiden är rätt död sedan länge.
Dessa minirör är dock inte mer komplicerade att använda än andra trioder mer än att benen är tunna och mjuka. De bockades till för att passa runda flerbens IC/transistor-socklar.
Det fanns emuleringsmodell för subminirören som jag använde med en gratisversion av circuitmaker. Databladen hade en del grundkomponentförslag och Zachary Vex (zvex)delade med sig en del av nanoampens topologi på något forum.
För första labversionen som gjordes på en större träplatta så använde jag nixiesupplyet (tubis länk) rakt av fast med annan FET och diod etc som jag hade till handa.
På den tiden fanns fortfarande ELFA på min ort :cry: så det var lätt att hitta delar till det mesta.
Nixiesupplyet fungerar faktiskt utmärkt som det är och räcker till ett par 12ax7.
Jag använde dock nätadapter sedan så jag behövde bl a filtrera lite bättre för att få det brumfritt och tyst.
Med bilbatteri eller helt rippelfri nätadapter så kan du säkert använda Tubis länk rakt av.
Utan kylning sjönk spänningen sakta för mig efter en stund. Om det berodde på värme i induktorn eller "fel" för temperaturkänslig typ av frekvensbestämmande kondensator vet jag inte. Särskilt varmt blev det iaf inte men det kan hänga ihop med att jag plockar ut lite för mycket ström med något underdimensionerade komponeter.
När jag var nöjd med ljudet på prototypträplattan så använde jag gratisversionen av Eagle PCB, etsade och borrade för att förminska in allt i en låda :wink: :D .

09 Dec 2012, 12:20
Profile ICQ WWW

Har du ac kan du höja spänningen med en stege av zenerdioder och ellyter, kommer inte ihåg vad en sån kallas. Kör så i min rörprovare, funkar bra. Ska du köra dc måste spänningen hackas upp först, blir väl switchat aggregat då som påpekats redan

Edit, spänningspump heter det

15 Dec 2012, 20:53
Profile

Finns ju flera stompboxar (bla seymour Duncans) som användre rör och med ingång på 16-17 VAC (ca 1 amp) Men det är ju bara förstegsrören iofs, typ mini.

16 Dec 2012, 18:38
Profile

Jag vill som sagt hålla mig till DC-spänningsmatning just för att enkelt kunna använda det stärkaren från ett bilbatteri i husvagn eller stugan.

Har bygget en ministärk där jag har fettransistorer i försteget och en TDA1519 slutstegsmodul och tänkte använda mig av samma modul till slutsteget i detta bygge. Min ministärkare är ett ganska kul bygge låter okej och spelar riktigt högt om man pluggar in den i en 2X12 låda med V30 elemet, är ganska övertygad att volymresurserna skulle räcka till för att kunna använda mig av den som backup live om riktiga stärkaren skulle ge upp.

Testade först min ministärkare med ett försteg med ett 12AU7 men den lät inget vidare med 12-15V anodspänning till 12AU7 röret och så det fick bli transistorer tillslut.

17 Dec 2012, 10:11
Profile

Frequencycentral's Murder One har en lösning:

http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=2&t=4848

Den hamnade på runt 80 volt om jag minns rätt, men man kan nog öka på antalet steg för högre spänning.

17 Dec 2012, 10:29
Profile

En sån här kanske?

http://www.recom-international.com/pdf/ ... /Rxx-B.pdf

Jag har inte hittat nåt bra ställe att handla på men den som heter Recom R12-150B måste jag testa.

21 Dec 2012, 11:20
Profile ICQ WWW

Roger wrote:
En sån här kanske?

http://www.recom-international.com/pdf/ ... /Rxx-B.pdf

Jag har inte hittat nåt bra ställe att handla på men den som heter Recom R12-150B måste jag testa.

Den där grunkan verkar ju väldigt enkel att använda, borde ju också bli en väldigt kompakt konstruktion. Hittar du nåt ställe att handla ifrån får du gärna höra av dig.

21 Dec 2012, 11:57
Profile

Den är dyr:
http://se.rs-online.com/web/p/isolated- ... s/7331118/

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

21 Dec 2012, 15:27
Profile WWW

Ja ha då var det det priset som var haken i det hela, alltid skall det vara nåt.

21 Dec 2012, 22:14
Profile

Det borde gå att hitta billigare.

http://www.digikey.se/scripts/DkSearch/ ... 0b&x=9&y=6

Vi får jaga vidare och kanske kolla ett samköp?

22 Dec 2012, 10:52
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]