| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 Re: SDs tabbe på film
Vinyljunkie wrote: Ok, då ställer vi frågan igen - kan man alltså (enligt dig) vara nazist när man är jude? Svaret är ja. Allt är möjligt har vi ju både sett och hört. Men eftersom nazister är antisemiter, så förefaller det högst orimligt. Om man som jude/halvjude/deljude har nazistiska åsikter är vederbörande antingen galen eller obildad - eller båda. Adolf Hitler var själv halvjude (eller delvis) - och utifrån det får du själv dra dina egna slutsatser.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 13 Dec 2012, 16:32 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Man kan vara både nazist och jude då alltså.... och detta stämmer in på SD överlag....
Suck..
Nä, med det som argument undrar jag verkligen vad jag gör i denna tråd...
Ni känner till nazister mest är kända för judeutrotning va?
|
| 13 Dec 2012, 16:38 |
|
 |
|
FenderBender
|
Vinyljunkie wrote: Man kan vara både nazist och jude då alltså.... och detta stämmer in på SD överlag....
Suck..
Ni känner till nazister mest är kända för judeutrotning va? Just det faktum att Hitler själv var jude (mer eller mindre) gör hans/nazisternas handlingar än svårare att förstå. Hitler var dessutom fd straffånge, uteliggare, tiggare... Hur han kunde få totalitär makt är för de flesta fullständigt obegripligt.
|
| 13 Dec 2012, 16:44 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
FenderBender wrote: Vinyljunkie wrote: Man kan vara både nazist och jude då alltså.... och detta stämmer in på SD överlag....
Suck..
Ni känner till nazister mest är kända för judeutrotning va? Just det faktum att Hitler själv var jude (mer eller mindre) gör hans/nazisternas handlingar än svårare att förstå. Hitler var dessutom fd straffånge, uteliggare, tiggare... Hur han kunde få totalitär makt är för de flesta fullständigt obegripligt. Huruvidare Hitler var jude eller ej är diskussion i sig, i synnerhet som det aldrig har presenterats några konkreta bevis för det. Men att han var galen är vi nog överens om och i en sjuk hjärna kan man få för sig vad som helst. Hur han kunde få totalitär makt är inte alls konstigt (om man läser på  ). Bland annat så var han en (för tiden) karismatisk talare och god retoriker. Det är hur som helst ganska ointressant då resten av hans lakejer verkligen inte var judar. Men nazister var de. Frågan kvarstår. På vilket sätt är SD nazister och hur kan de vara det när de har judar i partitoppen?
|
| 13 Dec 2012, 17:00 |
|
 |
|
FenderBender
|
Vinyljunkie wrote: Huruvidare Hitler var jude eller ej är diskussion i sig, i synnerhet som det aldrig har presenterats några konkreta bevis för det. Åjo, att Hitler var jude är höjt över allt rimligt tvivel. Däremot har man aldrig kunnat fastslå till hur stor del.
|
| 13 Dec 2012, 17:06 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
FenderBender wrote: Vinyljunkie wrote: Huruvidare Hitler var jude eller ej är diskussion i sig, i synnerhet som det aldrig har presenterats några konkreta bevis för det. Åjo, att Hitler var jude är höjt över allt rimligt tvivel. Däremot har man aldrig kunnat fastslå till hur stor del. Vi säger väl det då, om det i sammanhanget spelar någon roll för dig. Vad som spelar roll, är mina frågor som du fortfarande inte svarat på? Är det för att du inte har några svar på dem? Ska jag då anta att du inte har något belägg för dina påståenden? Är du ett troll?
|
| 13 Dec 2012, 17:09 |
|
 |
|
holmis63
|
Ok, SD är inte nazister säger vi då.... Vart vill du komma med det? Är de inte rasister heller? Har de inte gjort och sagt det som visas i filmen? Har djävligt svårt för det här alltså, filmen är ju ett dokument som visar hur SDs toppolitiker tänker, talar och handlar, vad mer behövs för att visa hur illa ställt det är?
|
| 13 Dec 2012, 17:13 |
|
 |
|
Haraldrig
|
holmis63 wrote: Dom här försöken att lägga ut dimridåer är ju patetiska, kolla in filmen, däri ligger problemet med SD, det de visar upp där är ju rätt långt från det partiprogram filmstjärnorna var med att ta fram! Vad skulle placering på vänster-högerskalan ha med graden av främlingsfientlighet och könsdiskriminering att göra? S har minst 3 judehatare högt upp i partiet Är S ett antisemitiskt parti då?
_________________ Corruptissima re publica plurimae leges
|
| 13 Dec 2012, 17:55 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
holmis63 wrote: Ok, SD är inte nazister säger vi då.... Vart vill du komma med det? Är de inte rasister heller? Har de inte gjort och sagt det som visas i filmen? Har djävligt svårt för det här alltså, filmen är ju ett dokument som visar hur SDs toppolitiker tänker, talar och handlar, vad mer behövs för att visa hur illa ställt det är? Men jag har ju redan skrivit att jag anser att personerna på filmen är rasister! Vart jag vill komma med att de inte är nazister? Jo, det får vara nån sans och balans när skärbrännaren går efter SD! Annars blir inte kritiken trovärdig.
|
| 13 Dec 2012, 17:57 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Haraldrig wrote: holmis63 wrote: Dom här försöken att lägga ut dimridåer är ju patetiska, kolla in filmen, däri ligger problemet med SD, det de visar upp där är ju rätt långt från det partiprogram filmstjärnorna var med att ta fram! Vad skulle placering på vänster-högerskalan ha med graden av främlingsfientlighet och könsdiskriminering att göra? S har minst 3 judehatare högt upp i partiet Är S ett antisemitiskt parti då? Enligt FenderBender och holmis63 är det högst troligt att dessa judehatare i S-toppen i själva verket är judar själva. Eftersom Hitler var det...... så har jag i alla fall fattat deras logik...
|
| 13 Dec 2012, 18:00 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: holmis63 wrote: Dom här försöken att lägga ut dimridåer är ju patetiska, kolla in filmen, däri ligger problemet med SD, det de visar upp där är ju rätt långt från det partiprogram filmstjärnorna var med att ta fram! Vad skulle placering på vänster-högerskalan ha med graden av främlingsfientlighet och könsdiskriminering att göra? S har minst 3 judehatare högt upp i partiet Är S ett antisemitiskt parti då? nej men de passar ju inte riktigt in i bilden av S då. Vilka är dessa hatare?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Dec 2012, 18:09 |
|
 |
|
Haraldrig
|
SlowDad wrote: Haraldrig wrote: Jodå, dessutom mycket mer restriktiv invandringspolitik än SD proklamerar.
Det som SD proklamerar... ja just det... Att placera Obama "på samma tåg" som SD är bara så slarvigt. SD vill betydligt mer än bara "en restriktiv invandring" de vill inte ha nån invandring överhuvudtaget att de sedan "proklamerar" detta i olika varianter, olika skepnader beroende på vem de pratar med och utnyttjar en populistisk ton är rätt uppfattat. Och detta har du belägg för? Eller är det vänsterhatet som flödar?
|
| 13 Dec 2012, 18:10 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: holmis63 wrote: Dom här försöken att lägga ut dimridåer är ju patetiska, kolla in filmen, däri ligger problemet med SD, det de visar upp där är ju rätt långt från det partiprogram filmstjärnorna var med att ta fram! Vad skulle placering på vänster-högerskalan ha med graden av främlingsfientlighet och könsdiskriminering att göra? S har minst 3 judehatare högt upp i partiet Är S ett antisemitiskt parti då? nej men de passar ju inte riktigt in i bilden av S då. Vilka är dessa hatare?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Dec 2012, 18:10 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: nej men de passar ju inte riktigt in i bilden av S då. Vilka är dessa hatare?
Dåren i Malmö, och de andra två dårarna som jag glömt namnet på just nu och är för lat att googla för stunden (två araber som uttalat sig väldigt nazistiskt om judar och att de ska gasas). Jag tolkar logiken som att S är ett judehatarparti helt enkelt och inte är öppet med sin nya moderna politiska agenda! Gör din plikt, kräv din rätt och gasa en jude som vi i S säger 
|
| 13 Dec 2012, 18:16 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Det som slår mig när jag läser bakåt i tråden är hur svartvitt analysen är kring SD. Jag tänker på textraden i en Imperiet-låt: "de som inte är med oss är emot".
Nä, så är det inte, inte för mig. Så omogen är jag inte. Det finns både bra och dåliga sidor hos SD. Liksom med resten av landets partier. Därför blir det så svårt att diskutera med någon som målat in sig i ett hörn men som ändå är ute och klampar i färgen - och som dessutom anser att fötterna är torra...!
|
| 13 Dec 2012, 19:09 |
|
 |
|
holmis63
|
Jo men det är klart att det är trådens deltagare det är fel på! De är onyanserade och är helt ute och cycklar. Kostymnissarna i filmen däremot har uppträtt korrekt och bidragit till utvecklingen av vårt demokratiska synsätt här i landet på ett strålande sätt, det är ju bara att gratulera till en lysande tolkning av lite otydliga scener 
|
| 13 Dec 2012, 20:16 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Joshunznera wrote: nej men de passar ju inte riktigt in i bilden av S då. Vilka är dessa hatare?
Dåren i Malmö, och de andra två dårarna som jag glömt namnet på just nu och är för lat att googla för stunden (två araber som uttalat sig väldigt nazistiskt om judar och att de ska gasas). Jag tolkar logiken som att S är ett judehatarparti helt enkelt och inte är öppet med sin nya moderna politiska agenda! Gör din plikt, kräv din rätt och gasa en jude som vi i S säger  Det där var inte kul Haraldrig. Dessutom tvivlar jag på att du har rätt. Jag förutsätter att en politiker i ett riksdagsparti som uttrycker sig så som du skriver blir utsparkad ur partiet. Oavsett vilket part det gäller, nu när tom SD har blivit ordentliga pojkar Inte så viktigt med källorna längre? Fram med dom nu så ska jag personligen vb:a dessa till S-ledaren (vem det nu är denna vecka) och hjälpa dom sparka ut dessa hatare ur partitoppen
|
| 13 Dec 2012, 20:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Det där var inte kul Haraldrig. Dessutom tvivlar jag på att du har rätt. Jag förutsätter att en politiker i ett riksdagsparti som uttrycker sig så som du skriver blir utsparkad ur partiet. Oavsett vilket part det gäller, nu när tom SD har blivit ordentliga pojkar
Inte så viktigt med källorna längre? Fram med dom nu så ska jag personligen vb:a dessa till S-ledaren (vem det nu är denna vecka) och hjälpa dom sparka ut dessa hatare ur partitoppen
Att Reepalu är judehatare vet väl till och med du! De andra två har jag glömt namnet på men jag ska leta upp artiklarna när jag har tid. Det finns några tusen judar i Sverige men en halv miljon muslimer, gissa varför man är tolerant med judehatet! Inte behöver du VB'a det till S. USA har redan gjort det och skickat en delegation för att prata med judehatarna.
Last edited by Haraldrig on 13 Dec 2012, 20:38, edited 1 time in total.
|
| 13 Dec 2012, 20:33 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Intressant artikel om vad en sjundedel av världens befolkning tycker http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 752902.svd
|
| 13 Dec 2012, 20:36 |
|
 |
|
holmis63
|
Haraldrig, om du nu orkade leta upp den där artikeln orkar du väl leta upp artiklarna om judehatarna i S eller?
|
| 13 Dec 2012, 20:38 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Ännu mer intressant hur en påstått intelligent och välutbildad kvarsittare som Haraldrig kan dra slutsatser av den kalibern via denna artikel men ett underhållande troll är du ju, det får jag ge dig, även om dina inlägg blir lite väl osmakliga emellanåt 
|
| 13 Dec 2012, 20:48 |
|
 |
|
Haraldrig
|
holmis63 wrote: Haraldrig, om du nu orkade leta upp den där artikeln orkar du väl leta upp artiklarna om judehatarna i S eller? Den var i nyheterna jag läser nu. En sak i taget.
|
| 13 Dec 2012, 20:49 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Ännu mer intressant hur en påstått intelligent och välutbildad kvarsittare som Haraldrig kan dra slutsatser av den kalibern via denna artikel men ett underhållande troll är du ju, det får jag ge dig, även om dina inlägg blir lite väl osmakliga emellanåt  Din eurocentrism lyser igenom. Edit: min tanke var att någon kanske skulle tänka till och reflektera över innehållet i artikeln.
|
| 13 Dec 2012, 20:49 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Din eurocentrism lyser igenom. Edit: min tanke var att någon kanske skulle tänka till och reflektera över innehållet i artikeln. Självmål igen! Vilket blir rätt tydligt i dessa inlägg search.php?keywords=mellan%C3%B6stern&terms=all&author=haraldrig&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=Search
|
| 13 Dec 2012, 21:08 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Din eurocentrism lyser igenom. Edit: min tanke var att någon kanske skulle tänka till och reflektera över innehållet i artikeln. Självmål igen! Vilket blir rätt tydligt i dessa inlägg http://www.ljudbojen.com/search.php?key ... mit=SearchSjälvmål? Att du ser allt ur ett vitt kolonialt och europeiskt perspektiv? Nä, knappast. Däremot borde du reflektera över innehållet i artikeln och fundera på hur det korrelaterar till debatter om ismer i Sverige.
|
| 13 Dec 2012, 21:13 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Självmål? Att du ser allt ur ett vitt kolonialt och europeiskt perspektiv? Nä, knappast.
Däremot borde du reflektera över innehållet i artikeln och fundera på hur det korrelaterar till debatter om ismer i Sverige. näe nu tappar du bort mig med dina svåra ord igen, får ja och kolla Böda Camping på 5an istället Under tiden kan du ju klicka på min länk och fundera på varför jag tycker att just Haraldrig ser allt ur ett "vitt kolonialt och europeiskt perspektiv" 
|
| 13 Dec 2012, 21:17 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Självmål? Att du ser allt ur ett vitt kolonialt och europeiskt perspektiv? Nä, knappast.
Däremot borde du reflektera över innehållet i artikeln och fundera på hur det korrelaterar till debatter om ismer i Sverige. näe nu tappar du bort mig med dina svåra ord igen, får ja och kolla Böda Camping på 5an istället Under tiden kan du ju klicka på min länk och fundera på varför jag tycker att just Haraldrig ser allt ur ett "vitt kolonialt och europeiskt perspektiv"  Förstår du inte på riktigt eller? Kan du inte relatera artikelns innehåll till din egen/vår kontext?
|
| 13 Dec 2012, 21:20 |
|
 |
|
SlowDad
|
Haraldrig wrote:
Självmål? Att du ser allt ur ett vitt kolonialt och europeiskt perspektiv? Nä, knappast.
Däremot borde du reflektera över innehållet i artikeln och fundera på hur det korrelaterar till debatter om ismer i Sverige.
haha vilken sjuk snubbe. det poppar upp grodor ur munnen på dig hela tiden. nu hatarna inom S som finns fast du kommer inte ihåg vilka... jo vänta den dära xxx vet ju alla eller hur och därför är det rätt att hata araber istället... vilken lysande logik... briljant
_________________When creating Art Never decide rules for what is right and wrong never follow the given way Just follow your soul. http://www.swedenblue.com
|
| 13 Dec 2012, 21:22 |
|
 |
|
Haraldrig
|
SlowDad wrote: Haraldrig wrote:
Självmål? Att du ser allt ur ett vitt kolonialt och europeiskt perspektiv? Nä, knappast.
Däremot borde du reflektera över innehållet i artikeln och fundera på hur det korrelaterar till debatter om ismer i Sverige.
haha vilken sjuk snubbe. det poppar upp grodor ur munnen på dig hela tiden. nu hatarna inom S som finns fast du kommer inte ihåg vilka... jo vänta den dära xxx vet ju alla eller hur och därför är det rätt att hata araber istället... vilken lysande logik... briljant Förstår du inte vad som är intressant i artikeln? Ställ innehållet mot din egen kontext och dra en slutsats!
|
| 13 Dec 2012, 21:25 |
|
 |
|
holmis63
|
Nä, Haraldrig vi hänger inte med din överlägsna inteligens, men hur var det med dom där Judehatarna i S toppen?
|
| 13 Dec 2012, 21:30 |
|
|