 |
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Soundcity 200+
Sedan tidigare har jag ju moddat levande skiten ur ett gammalt 100w Carlsboro PA till gitarrbruk,å inte helt utan merit. Så...när en av Bojens medlemmar gjorde ett fynd i form av en Soundcity 200 vart det ju inte mkt att orda om. Maskin togs isär å sågs över vad avser ren elsäkerhet,å man kan lite lugnt säga att det var si å så med den biten. Insatserna till säkringshållarna var väck,å det av en anledning... Allt ifrån att skyddjorden var spänd som en fiolsträng till lödningar som MILT sagt lämnade en del övrigt att önska till kabel vars bäst före datum hade passerats förra millenniumet. http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/soundcity200plus.pdf(Schema-i vanlig ordning)  Flaskorna visade sig vara allsköns blandning. Denna maskin har varit med om ett å annat varför båda PT å OT e bytt sedan tidigare å maskin ombyggd för att fixa 100w via en kvartett EL34 eller 5881/6L6. Slutrören var...passerade,å vad vidare e fanns bara 3 av dem....  PT:n vetti fan va de e? Någon av er Bojs kanske vet? E iaf märkt med en dekal från ngt vad det verkar västgöt´s företag.  OT:n i sin tur förefaller vara ngn generisk utbytesmodell till en Twin eller liknande.  ....å invändigt vart det halvt kaos. Isolerade kretsen till att bara hålla brygga samt första lytar...å mkt riktigt sköt den säkringar iaf. Å mkt riktigt visade det sig att decay;en av spänningen var mer eller mindre omedelbar när man mer eller mindre tvångsstyrde kretsen. Kort sagt var det överslag i de två silverfärgade kannorna. Dessa byttes därför,å med maskins så småningom nya uppgift i tanke ökades kapacitansen AVSEVÄRT till modiga 470uF. Lödningarna kring både nätswitch å standby friskades till å all kabel,som var sönderlödad i isolering mm,byttes. Åsså...på med strömmen igen. Överslag var bara förnamnet!! Blixtar FTW!!!  . Ett antal lödningar å modiga avstånd mellan benen för SGM å jord på tagboarden gjorde milt sagt sitt till...så det kirrades lite snabbt. Maskin lödades om....om än då med de andra lytarna fortfarande intakta. Till saken hör,om ni kollar schemat,att maskin ursprungligen arbetar med stackad PT. Nu gör den inte det iom det nya PT;n varför en del glättningskondningar kommer rationaliseras bort. Finns ingen mening med dem.  Gött e ´re!!!!  En omgång Sovtek 5881/6L6 monterades å katodanslutningen för resp slutrör försågs med ett 3W 1 Ohms motstånd. Bias kollades....å helt plötsligt nya blixtar!! FRÄNT!!! Visar sig då ett chassieanslutningen för ena slutröret har ngn övermodig Mr Handyman försökt värma....med lödpenna från Jula på 6W eller ngt liknande... Nåja. Den biten fixades till...å bias kontrollerades till 475 pinnar å 34mA. Med det gjort skeva jag igång skiten å testa...å jofan. Den låter iaf. Inte för ngr 100w på långa vägar när,men den låter iaf å utan att brumma en fördärvad. Min grundtanke nu e att följa det ägaren bett om med en kanal....åsså göra "min grej" med en nästa kanal. Flaskor å därmed trioder till att uträtta båda finns så det räcker å blir över iaf!!  Jomen. Tom cabben ser faktiskt hyggligt frisk ut.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 27 Jul 2012, 20:40 |
|
 |
|
Korvabengt
Joined: 19 Sep 2005, 15:53 Posts: 589 Location: Mariestad
|
 Re: Soundcity 200+
|
| 28 Jul 2012, 00:50 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Jomen Tomas. Den har talat i eftermiddags. Inte för ngr 100w på långa vägar när,men den har iaf talat.... Tomas. I fix. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jul 2012, 03:05 |
|
 |
|
boozter
Joined: 16 Dec 2003, 17:11 Posts: 893
|
 Re: Soundcity 200+
Jaha minsann, så det är detta underverk man ska få höra klangen av framöver. Snygg är den i alla fall!
|
| 28 Jul 2012, 10:21 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Får la se var det mynnar som sagt,men om en stund här drar jag ut te verkstan igen för å kolla varför den e såpass låg på effekt. Det,åsså blir det väl att pyssla till "Soundcity" kanalen antar jag.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jul 2012, 13:25 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Jo.....Mr Handyman har varit nere i denna gamla krigare. Helt klart. Sitter ngr motstånd lite varstans på trekvart,antagligen som sviter efter att man bytt nättrafon,å dessvärre....har man inte fått det helt rätt kanske man kan säga. Hittade ett motstånd vid 3e steg i spänningsdelarn mot gallret...som var modig. Fender liknande...47k. Där det "skall" vara 680k. Bort med det,så vart där iaf 100w kan jag säga. Problemen...ackumulerade dock. Med den nu funna effekten...så lät det sådär,å rent komponentmässigt fattade jag fan inte varför. Sen...sen började jag mäta spänningar. 460VDC in mot PI;n e....modigt. Å i sin tur 400 pinnar mot stegen e fan åxå redigt. In mot första flaskan ligger det då 385 pinnar. Mmmm...  Friska lytar som sagt. Å frisk kabel. Det vart lite si å så med elsäkerheten iom sönderlödad isolering lite diplomatiskt sagt.  Även om maskin hade fått en 50+50uF typisk "Marchall" burk så pensionerades denna...å den vi då ser e en annan jag hade liggande som fick ersätta en gammal mörkblå "Erie" om 200uF. Modiga kapacitanser iaf! Av ngn anledning satt denna i kort serie med ngn mörkgrön pryl om ytterligare 100uF...å allt placerat rakt ovanför ingångsflaskan. Som synes...placerades detta om. Tillika drogs kablaget till OT:n om.  SGM:ena e iofs bytta...men de svävar en del i DC kan man säga beroende på värme. Så...det blir nya det med i samband med måndag. Kommer nog göra så att jag drar om glöden med. Sen.? Grejen e att jag upplever kretsen som sitter som onödigt komplicerad får jag säga. I mitt tycke e det lite av att knulla ståendes på huvud i en kanot nerför en vild fors.... Så jag kommer nog att röja om kraftigt i de bitarna. Känns...som att det hela dock börjar med två saker. En mastervolym SAMT att dra ner spänningarna mot PI såväl som gainsteg...för det va änna rent ut sagt löjligt... 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jul 2012, 19:03 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Soundcity 200+
Tja, jämfört med mesiga 170V matning till ingångsteget i original så är 450V inte alls galet tänkt. Headroom=spänning. Får väl avindoktrinera dig i veckan medelst direkt demonstration hhmm, nudge-nudge, hhmmm.... och det inte utan en "hidden agenda" för jag vill gärna testa min nyinskaffade kondensatormikrofon med 1-tum membran, det kan bli ajöss til SM57 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Jul 2012, 19:42 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Näfan Alex. "If it´s to loud you´re to old!"
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jul 2012, 20:10 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Soundcity 200+
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Jul 2012, 20:15 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 Jul 2012, 00:01 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: Soundcity 200+
Jag kör ofta med ganska höga spänningar till PI och även till vissa steg i mina preampkretsar. Hade lite drygt 500 pinnar till PI i senaste bygget, men då var det närmare 610V på anoden också 
|
| 29 Jul 2012, 01:07 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Köper det. Poängen e att jag tycker jag hittat lite av ett gyllene medel när jag kan arbeta med 350VDC+ ung mot preampen. Där nånstans tycker jag att jag får med mig mjukhet nog för rocknroll å klarhet nog för att det inte nödvändigtvis skall bli gröt när man börjar krana in lite dist- give or take.
Att man tappar headroom samt att stegen viker sig mera snart med låga spänningar,som sagt 170VDC,e väl helt klart. Kika tex bara på en Pro Jr eller liknande. Poängen e att man överhuvudtaget inte kompenserat för bytet av nättrafo,där då originalet som sagt e en stackad historia. Kan säga som så att som den står låter den fan allt annat än snyggt iaf.
Suttit å studerat schemat på morgonkvisten. Inser att man i grund å botten inte gjort ett förbannade dyft för att anpassa det lilla som tex skiljer mellan vad som behövs för KT88;or vs 5881/6L6. En grej i sammanhanget e att biaskretsen utan vidare har svep nog för att kunna hantera tex EL34;or med om det skulle falla på läppen nerför vägen.
Med kännedom om ägaren så kanske det kunde vara idé med att skapa en form av JMP klon,fast med en twist,av den ena kanalen.? Grejen e att jag tror jag skall börja med att sätta om fasvändarn faktiskt. E ändå inte mkt som skiljer mot en "vanlig" LTP å där vet man iaf vad man har rent signalmässigt. Sen. 460 pinnar in mot PI:n tycker jag ÄR mkt. Ser faktiskt inte riktigt vitsen-headroom kapacitet i all ära.
Uppepå det e det ytterligare en kraftig avvikelse från schemat. Maskin har inte 4st flaskor för preamp å PI utan 5. Detta då något som förefaller mig vara från fabrik. Visst,ingångssteget ser ut som att man kastat dit i jmfrls med hur turretboards e utformat för allt det andra som sitter där,men oavsett känns även den där "ditkastade" pipan original. Om inte annat kan man skäligt anta det på komponenterna kring pipan. Medför att det ju finns trioder nog att arbeta med iaf.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 Jul 2012, 09:23 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Soundcity 200+
Det här med att nättrafo och likriktarkonfigurastionen inte stämmer med originalschemat hänger nog ihop med att utgångstrafo gör det inte heller. Ser ut att vara ngt Fenderaktigt och då blir 5881/6L6GC beväpning mera rimlig. Verkar som slutsteget konverterades till ngt ala Fender Twin eller Showman mm. Men då borde rimligen även PI blivit Fenderiserad. Av storleken på nättrafo att döma skulle den inte mäkta med att pumpa tillräckligt med ström för full uteffekt med 2st KT88. Den typ av konvertering kallas "downsizing & outsourcing" dvs sparka kompetenta specialister och lägg ut jobbet på billiga konsulter, helst långt bortom horisonten.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 29 Jul 2012, 10:17 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: Soundcity 200+
Jag misstänker att OT'n är från en Fender Super Twin, Studio Bass eller liknande, alltså en med 6 x 6L6GC slutrör. I så fall är primärimpedansen knappast den optimala för fyra rör. Men det finns väl något modellnummer på den, så att du kan jämföra med scheman för klargörande.
|
| 29 Jul 2012, 10:30 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Soundcity 200+
För 3500 får du Hiwatt-201 trafos från TAD. Bygg en 201:a.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 29 Jul 2012, 11:26 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
 Någon som vet? Fick iaf satt om PI:n samt installerat en master. Helt klart ett fall framåt. Därefter la jag ett motstånd om 22k å 5w in mot matningen av PI:n. Spänningen la sig genast på lite mer sedata 400VDC. In på första flaskan har vi fortfarande knappt 300VDC...så det finns å ta av. Tonen förändrades märkbart till det bättre rakt av. Kommer nu göra så att jag separerar kanalerna mer enligt gängse tänk å lägger tonstacken med sin presence kontroll i slutet efter ett par mixerresistorer så att stacken alltså arbetar globalt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 29 Jul 2012, 19:21 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Soundcity 200+
Super Twin, UL-trafo, med 6x6L6GC vill ha 4 Ohm last. Fender körde med 500V B+. Det är bara skjuta från höftet med en Kalashnikoff: koppla loss trafo, anslut en t.ex. 50W 4 Ohm resistor till sekundären och kör in nätet in på primären. Mät spänning i nätet. Mät spänning över lastresistor. Du har nu omsättningen. Mät spänning mellan UL tapparna, kan vara kul att veta.
För 4st 6L6GC bör Raa vara kring 2,5k med 500V B+ i rak PP AB1 utan UL, med omsättningstalet räknar du ut baklänges vilken last på sekundären den skall ha för att få 4st 6L6GC att trivas. OM du skall köra med UL så är proceduren i det här fallet enklare: 4 Ohm med 6 flaskor så vill den ha 6 Ohm med 4st. Ta en 4x12 med 4st 16 ohm trattar, koppla bort en, kortslut dess spole och koppla 3st parallelt. Det blir en 5.3 Ohm 3x12 låda med en sorts bromsad basport. Det går även bra att installera en brytare med vilken man kortsluter/öppnar den från kvarteten sparkade medlemen.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
Last edited by VacuumVoodoo on 30 Jul 2012, 00:56, edited 1 time in total.
|
| 29 Jul 2012, 20:08 |
|
 |
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 947 Location: Bollnäs
|
 Re: Soundcity 200+
VacuumVoodoo wrote: Tja, jämfört med mesiga 170V matning till ingångsteget i original så är 450V inte alls galet tänkt. Headroom=spänning. Får väl avindoktrinera dig i veckan medelst direkt demonstration hhmm, nudge-nudge, hhmmm.... och det inte utan en "hidden agenda" för jag vill gärna testa min nyinskaffade kondensatormikrofon med 1-tum membran, det kan bli ajöss til SM57  Men Alex... Jag som trodde att du va' en riktig man! Sådana bygger man ju själv, och med rörförstärkning förståss. Här är min: 
_________________ Hasse.
|
| 29 Jul 2012, 21:07 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Soundcity 200+
Jomenvisst, men jag har prutat en AKG Perception 100 i obruten förpackning ner till 500SEK. Den blir ju en ganska skaplig platform att utgå från, eller hur? Speciellt när det ligger några roliga pentoder i skokartongen på vinden..och några NOS äkta Pearl miktrafos med.  Kanske en liten shoot out när jag blir klar med den Har du tillverkad kapseln också?
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 29 Jul 2012, 21:32 |
|
 |
|
HasseA
Joined: 16 Dec 2005, 23:50 Posts: 947 Location: Bollnäs
|
 Re: Soundcity 200+
Jo, allt är tillverkat här hemma eller på jobbet. Just den där är tillverkad av råmaterial till ett avgasrör  En annan jag har är tillverkad av ett kopparrör. Upphängningen är min den med. Trafo, kapsel och rör har jag varit tvungen att köpa 
_________________ Hasse.
|
| 29 Jul 2012, 21:44 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Som sagts ovan e det liv i maskinen. Problemet e att soundet ur den e trasigt i ljudbild i brist på bättre beskrivning å den biten förefaller LUGNT sagt komma från preampen. Som man kan se på en av bilderna ovan e detta alltså en MkIV. Medför att schemat jag länkat till ovan INTE stämmer utan denna maskinen har en aktiv EQ. En aktiv EQ som i sin tur definitivt inte gör sitt jobb,eftersom som sagt ljudet trasar till sig med ökande påställ. Vis av tidigare erfarenhet vet jag att detta bla kan bero på taskiga pottar,å mkt riktigt e potentiometrarna i den fulla av allsköns oxider.... Schemat jag kommit närmast med i jakten på vad som verkligen gäller e till MkIV modellen av 120 wattarn. Såvitt jag kunnat bedöma stämmer det fram tom fasvändarn ungefär,sånär som på ngr få detaljer. http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/soundcity_mod.pdfNu e det samtidigt så att iom den aktiva EQ används ett antal trioder till just den biten vilket ärligt talat känns lite detrimentalt vs vad som e tanken med maskinen. Iom det provade jag att helt resolut bypassa den aktiva EQ;n å göra om ena kanalen till en av mina 4 stegare,fast utan EQ då,i all hast å mkt riktigt försvann alla tendenser till att ljudet vart trasigt. Nåja. Ärligt sagt har vi i detta fallet mer behov av arbetande trioder vad avser förstärkning än vad vi har av en aktiv EQ...så den får helt enkelt stryka på foten å då till förmån för en modell jag använt tidigare med bra svep som till vardags finns att återfinna i lite äldre Peaveys jag jobbat med. Att sitta å felsöka den där aktiva EQ;n när det ändå skall byggas om såpass kraftigt som det e tänkt känns i fallet som ganska missriktad energi för å vara ärlig. Tanken blir därför nu två separerade kanaler med en global EQ samt master. Lurar på att ev utvinna stabbad 12 eller 24VDC i nån form å driva ett relä för att isf installera dubbla masters,vilket ju alltid kan vara användbart för en gigande gitarrist,vilket alltså Tomas e. Vad sen avser tonstacken så iom att den kommer "sist" i preamp kedjan lurar jag på om man skulle sätta dit ett recoverysteg ISTÄLLET för att harva med katodföljare osv. Poängen som jag ser det kunde vara att man i det även hade kunnat massera dit en loop.? Isf med både driver å recovery för att på så sätt kunna säkerställa signalmängd även i "fredstid",dvs med loopen inaktiv. Master har jag hängt dit en lite temporärt i samband med att jag byggde om PI:n till mer konventionella värden å det verkar funka bra. Mustarderna som sitter i tänker jag återanvända i mesta möjliga mån medans div framför allt anodresistorer mm får bli nytt i ljuset av ålder. Ja...den brusar en del som 4 stegare... Som synes enl schemat sitter där ju totalt 6st jack å 2 av dem e för "normalt" bruk mer eller mindre bara add-ons man hängt dit för att man kunde i min mening. De hålen jag kan använda till BRA mycket mer produktiva uppgifter i min mening! Får se var det tar vägen med den biten. Det som kallas "reverb in" å "reverb out" e sedan tidigare demonterat av ngn anledning. Vidare e det som resultat inte många av värdena kring V4 som stämmer med schemat.. Jaja..blir väl tids nog. Som den står verkar spänningarna hamnat lite mer där de skall i min mening. Som den ljudet fn så har den en ganska vettigt avvägd spelattack mot vad den presterar. Inte hård...men fortfarande ganska "rapp" i sin respons.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 31 Jul 2012, 02:12 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Inget e som väntans tider som det heter. Efter en del strulande med VISA av ngn outgrundlig anledning inväntas nu en rejäl dos grejer från TT i Tyskland. Därefter...blir det tänkarmysse å möe lödrök vill jag mena.
Skall bli intressant som fan att uppleva vad som trillar ur påsen med denna. Ett e säkert å det e att den aktiva EQ;n,som ju annars e ganska typisk Soundcity,skrotas iaf. Ser ingen som helst anledning till den faktiskt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 02 Aug 2012, 13:12 |
|
 |
|
Korvabengt
Joined: 19 Sep 2005, 15:53 Posts: 589 Location: Mariestad
|
 Re: Soundcity 200+
|
| 24 Aug 2012, 18:27 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Jopp Tomas. Det har kommit grejer... Smedjan e i full gång....
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 24 Aug 2012, 20:57 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Så har denna maskin fått lite uppmärksamhet igen. Efter att ha velat lite fram å tebax kring gröten så enades jag med mitt schizofrena jag att det var lika bra å göra soprent. Sagt å gjort,å tur var väl det för det har tidigare lödats såpass kring dessa turrets att det vi snackar nu vart rena stalaktiterna.  Följdriktigt lödades hela kortet av å rent.tvättades dels med sprit å dels med rengöringsmedel innan det halvdryga arbetet med att börjar göra preamp av det igen påbörjades. Maskin hade en extra noval inkastad lite på trekvart med komponenterna i samma anda,så den novalen skrotades å komponenter återvanns. Därefter lades de två kanalerna ut. En "clean" å en lead,å jag får nog säga att det hela flöt på smidigt nog iaf. De gamla studsen till kortet skrotades till förmån för friska bitar där med. Samma med kablage. Nytt. Glättningen ändrades i sin tur,å originalvärdena från SS en ggn i tiden...jaja. Blir nog väl. Nu e den mer "Marshalleresk",eller vad fan vi skall kalla det,på den punkten. Lär räcka till ändå.  Iom att jag lade ut preampen som jag gjorde så åt det upp såpass med plats på kortet att pinalerna till PI:n nu var tvungna att hamna någon annan plats i chassiet. Nu råkade det vara så att likriktning mm,som då sitter på ett kort motsatt sida novalerna,milt sagt inte var speciellt kompakt gjort så därför tog jag beslutet att helt resolut flytta likriktningen till ung där mains switchen sitter. Det hela monterades på vanliga lödstöd,å...ptja.? Va fan skall jag säga? Finessen med det,bortsett från MYCKET mer plats på 2a kortet,e att nu kunde vad vidare e all AC kabel tvinnas mer fördelaktigt. Uppepå det i sin tur kommer jag skrota det med den gamla nätkabel lösningen å installera ett vanligt aggregat jack med inbyggd primärsäkring. Poängen e att baktill sitter det dels kvar en gammal växelspänningsväljare som inte uträttar ett förbannade skit,å det hålet hade jag tänkt modda lite för å rymma just jacket,å i andra änden av baksidan så att säga sitter det en impedansväljare som inte heller den används mer. Poängen i sammanhanget e nu...den blir alltså tvåkanalig,å det på gammalt maner med mixerresistorer mm. Allt för att hålla det enkelt,å därmed att lita på oavsett mängden roddande. Mängden utrymme för pottar e ju begränsat,men min tanke där e att rationalisera bort en jävla massa av alla de där inputjacken maskin hade från början. Ser ingen som helst anledning till mer än 2 jack ärligt sagt. Det i sig lämnar ju en massa hål,å de hade jag nu då tänkt utnyttja till att sätta pottar i. Innebär på gott å ont att det får bli nya rattar med,men det e vad det e. Clean har jag tänkt mig som en form av rip-off av en kombination av Meks å Fender Twin. Bara det att tonstacken,som jag då iofs placerar på 1a anod,får en midpott åxå. Lead i sin tur...blir "mitt" recept å vad vidare e med tonstacken från Peavey Triumph. En lösning jag använt ett antal gånger nu å som jag verkligen trivs med. Till lead blir det givetvis gain,volym,bas,mid å diskant. På det har jag installerat avkopplingar för katoderna på steg 2 å 3 i serie med större resistorer,å tanken e att dessa skall läggas mot switchar som "boosters". Om Tomas kommer till att använda de eller inte återstår att se,men grejen e att jag tänkt lägga båda två via ett stereojack baktill så dessa kan fotmanövreras vid behov. På det får maskin dels en master å dels en konventionell presence kontroll. Men...än återstår en del "städande". Innan jag gick hem ikväll togs andra kortet ur i ambition att sanera det med. Lika samma skall en del komponentvärden ändras. Sen skall göras plats för spänningsdelare samt fasvändarens komponenter å uppepå det i sin tur...bias.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 24 Oct 2012, 23:09 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Soundcity 200+
"Tvätta med sprit"....det är JD då va ?? 
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 25 Oct 2012, 09:12 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Har provat med Finlandia. Det sket sig totalt. Gick fan inte å få nått annat än finsk "Oompa" ur maskin efter det hur jag än ratta å vred. Jag menar,kan du nånsin ens tänka dig konceptet finsk dist?
Renat...samma resa,fast bara med dansband som knorr.
Har lärt mig läxan. När man gör maskiner för råkkänråll duger bara en sak...
Åsså finns de dem som säger att mojo e utan värde?!? Hrmpf... *ser trumpen ut*
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 25 Oct 2012, 12:18 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Som sagt,sanering å omrumstering står på programmet. Preamp boarden e ju rengjord å klar i så måtto,det som saknas där e dragning av kablage ToF socklar samt pottar...  Sen vart det ju det med kortet mot slutsteget då.... Jag gjorde samma resa. Ut med skiten bara å sanera..som synes...har det brunnit friskt.  Coolt!. De e fan fränt när det smäller!  Hamen! Där satt de spänningsdelande motstånden ut mot preamp osv. Stalaktitformeringen inunder...var fan inte vacker så det såg liknande ut i chassiet. Hur som...  Avlödning,sprit å tvättmedel samt massor av vatten is da shit va. Sådär trevligt kan ett tom 40år gammalt turretboard se ut om man bara vill! Vart ju en ren fröjd att arbeta med,så även om detta som projekt sett nu blir den långa vägen runt så såg jag ärligt sagt ingen annan lösning. Iaf inte om elsäkerhet osv skulle kunna garanteras. Av ngn anledning sitter hela biaskretsen mitt på detta kort original. Dvs att biaslindningens AC dras hela vägen till mitt på kortet. I sin tur e glöden inte tvinnad över slutrören original,å eftersom jag nu har flyttat likriktningen av HT till annan plats så gavs det ju helt plötsligt en jävla massa utrymme. Inte bara det,utan av ngn anledning har ngn tidigare "moddare" installerat en 5*20 glassäkringshållare för bias,å jag antar att det skett i samband med att man bytt PT,men..man har helt skitit i säkring till glöd.? Öhh...? Jaja. Bias får nu klara sig helt själv...  Om ni kikar på schemat ovan så ser ni att bias i sin tur e lite annorlunda kopplat än vad vi e vana vid. Hur som..det som saknas nu e trimpottarna ut mot resp slutrörspar samt 4.7k motståndet mot jord. Blir nog väl,å gott om plats har vi.  Såpass gott om plats så att tom skärmgallermotstånden hamnar på kortet. Som synes e glöden nu omdragen med styggt tvinnad kabel. Mkt riktigt e OT:n en Fender Bassman UL historia. Iom det har kablarna till skärmarna på flaskorna isolerats,men de har inte tagits bort. Finessen e ju den att skulle man känna för det...så går de alldeles utmärkt att prova sätta upp maskin som UL med.. PI:n e som ni ser satt. Den blir som jag sagt tidigare en form av korsning mellan Marshall å Fender. Tanken e att kunna svepa den styggt via en presence pott..vi får se var det tar vägen. Bortsett från det? Ptja..har fått byta ngr socklar som helt enkelt varit misshandlade såpass att lödöronen gått av....å kvarstår gör att när korten e helt klara kliva efter chassiet i sig invändigt mer sprit å pensel. Blir nog väl,å med lite flyt å god vilja skall vi väl se om det inte går att skaka liv i denna maskin redan i helgen.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 25 Oct 2012, 20:59 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Soundcity 200+
Har inte BARA varit en gammal Twin...inte BARA...  Asså...det e ju som så att maskin kommer bli tvåkanalig. En 2 stegare som blir uppsatt att "vika sig" i bortre änden av volympottens utslag. Å...mängden hål i chassiet e begränsat. Nu e det samtidigt som så att meningslöst nog finns det 4 ingångar..samt som synes på de 2 slavingångar. Detta har nu rumsterats om så att där enbart finns en ingång per kanal...å resten av utrymmet har jag använt till att fylla med pottar med lilla kroppen (dvs 16mm). Funkar.. Där e tänkt att där skall sitta volym samt bas/mellan/diskant för den "snälla" kanalen. I sin tur blir master samt presence globala. Presence hamnar baktill å i det hålet som utgör presence original hamnar mastern.  All glöd har nu dragits om. Efter kontroll av kablaget,som e enkardel,så visade det sig uppvisa ett antal tidigare skador ifrån ngn hugad fan med en lödpenna...å då jag personligen helst vad vidare e ser flerkardel...så byttes detta. Detta e då PI sockeln som ni säkert ser,å mkt riktigt då med skärmad signalkabel,som i sin tur e försedd med små bitar krympslang i sina ändar för att inte riskera att det går i jord även om maskin roddas hårt ute på nått gig. Vidare e original nätkabeln nu bortrationaliserad å ersatt med aggregatkabel uttag med huvudsäkringshållare. Känns...som vi närmar oss. Har börjat lägga kablaget till preamp rören...skall dutta dit biaspottarna (sitter två i dessa). Jo...det tar sig. Sakta men säkert.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 30 Oct 2012, 22:39 |
|
 |
|
epa
Joined: 03 Jul 2012, 18:49 Posts: 38
|
 Re: Soundcity 200+
Jävlar vilket jobb du gör!!
Jag har en Sound City 120, hur svårt tror du det är att bypassa EQn och göra en Hiwatt EQ och sätta i hålen som du gjort?
|
| 01 Nov 2012, 11:57 |
|
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |