View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Jun 2026, 22:16

Reply to topic  [ 25 posts ] 
VHT Special 6 
Author Message

Post VHT Special 6
Jahapp.
Det har ju snackats mkt om lågwattare här på forumet å när det nu då dök upp en Special 6 till salu som topp å låda till en mkt rimlig peng här i stan så tänkte jag som så att -"varför inte"-?

Som en av dem som länge sagt att det med rörförstärkare å allt det medför inne i en lägenhet e rena tramset...så skall det iaf inte kunna påstås att jag inte ger det en chans.

Image

Maskinen som mötte mig kan kort sägas att det var i nyskick. Finished på denna maskin får sägas vara god,även om man på småsaker märker att det inte direkt e ihopplockat med kärlek.
Småsaker...som att man inte justerat tex hur djupt switcharna till on/off mm sitter.....de stack upp som ett par jävla fyrtorn ur chassiet,totalt utan anledning.
Men. Det sitter ihop iaf.

Nu e det som så att VHT Special 6 togs fram med såna som mig i tanke. Det påstogs att detta var "a DIY;ers delight",å att det hela var designat FÖR att moddas.

Image

Rörbestyckningen e enklast möjliga. Ett 6V6 samt ett AX7. Dvs att detta då e en 6watts enpetare. Men...glöm det. Den spelar isf skithögt för sina 6watt säger jag bara.
Den e omkopplingsbar mellan pentod å triod läge för slutröret,vilket fler tillverkare använder i segmentet,å visst..visst hoppar uteffekten ner ngt men problemet e inte det...problemet e ljudbilden....

Image

Inga märvärdigheter,inget special (namnet till trots)får man nog säga.

Image

Jaja. Trafona e iaf inte underdimensionerade. Verkligen inte,å jag skall återkomma till det....

Image

Å manöverpanelen e ung lika enkel som på tex en Fender Pro Jr. Enklast möjliga. Ton å volym. Den vänstra brytarn e on/off å den andra intill e "high/low power" samt i mittläget standby.
Som ni ser på volymvredet har den en "pull boost",å det e inget annat än att man via div resistorer minskar mängden signal som drar i backen.
Poängen e att man av ngn anledning gjort så att man kör ganska höga spänningar i maskin,å det kan man lugnt säga påverkar ljudbilden.
Disten i den i orört skick e inget kort på rent förfärlig.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/VHT_Special_6_Schematic_5-17-10.pdf

Schemat e verkligen allt annat än besvärligt eller svårt. Som synes har man lagt en keram det första man gjort i kedjan,å det där e ibland ett drag man tar till för att skapa en effekt ung som det "sag" som en rörlikriktare skapar.
Det åsido e den lika charmlöst uppsatt som mkt annan modern skit. Å problemet e att den förlitar sig till slutröret för att skapa distortion,vilket på ren svenska innebär att den e ÅT HELVETE för högljudd för att kunna få häng inne i en lägenhet,varför....min tes bevisas ånyo.
Men... :wink: ...häng med-som Aschberg brukar säga...

Image

Det hela e mkt enkelt byggt å man har då som "DYI tanke" (antar jag?) lagt det hela på en tagboard med KOPIÖST överdimensionerade komponenter! De e ju fan stora nog för att en BLIND skall kunna hitta dem!!

Vidare har man av ngn anledning lagt avkopplingslyten till katoden för slutröret (där det ligger typ 20VDC eller så) på 450VDC kapacitet.? Antar att det e för att man hade de 22uF;arna i bingen.?

Image

Som synes e det mkt "DYI" över pottar å jack mm åxå. Stora rejäla bitar tamigfan överallt.

Image

Elementet i den slutna 112 lådan får sägas att det känns rejält tilltaget. När man skruvat väck bakstycket visar sig denna jättepryl,men kromad korg å gud fan vet vad annars.

Image

Modda var det ja. Asså...om ni kollar schemat å ser ref spänningarna så ser ni att railen in mot preampen arbetar på 340VDC. Ok. Så har man lagt en sketen 10k ivägen innan novalen...å se med den förbrukning novalens två trioder har innebär det att där ligger ung 334-335VDC å det kan jag säga...att med de spänningarna in mot en tvåstegare SKALL det inte vika sig!!!
Dist?
Kort sagt,glöm det.

Därför la jag ytterligare en 10k i serie...åsså flyttade jag den där 450V lyten som låg över slutröret till den nya ingreppspunkten istället-som synes på bilden ovan.
Över katoden på slutröret las en lyt om 47uF å 63V. I sin tur bytte jag 1a triodens katodmotstånd till 3,3k varpå jag koppla in maskin igen.
Jodå. Nu distade det lite iaf men...jösses...det e LÅNGT LÅNGT LÅNGT LÅNGT ifrån vad jag anser behövs här. Skall det dista "gutt" e den fortfarande ÅT HELVETE för högljudd.

Ok.
Så vad göra då?

Joooo se...nu kommer knorren.
Detta e som jag ser det en jävla snygg å prydlig lite topp å låda kombination. Smidigt..litet...å då föds ju tanken,varför inte använda det till sin yttersta fördel?
Som en maskin man DELS kan ha hemma....åsså dels slänga med snabbt till små pubgig eller vad det nu kan vara.
Så?
Mja...jag tänker addera två rör samt byta ut utgångstrafon.
Min tanke här e att jag adderar ett förstegsrör...åsså lägger jag det som en 2 stegare samt concertina. På så vis får jag med mig concertinans driversteg som kan addera till distbilden...åsså installerar jag en master mellan drivern å concertinan.
På det adderar vi ytterligare en octal sockel...å ett 6V6 åsså klappar vi den en enkel Hammond 125E...åsså får det bli som det blir så att säga.
Mao...18w....here i come.
Det som ev skulle kunna strula till det e ifall PT:n orkar med att driva två rörs glöd till men det tror jag faktiskt den gör. Trafona i denna lilla apparajt e rätt stöddiga.
Å tanken e givetvis att få till en push/pull maskin med ett par 6V6 som tål att andas ut vid behov. Kort sagt...bredda skiten enl ett i MITT tycke vettigare koncept.

Skall jag vara ärlig förstår jag inte ett skit av ur VHT tänkt med ursprungsmaskinen för...den e ALLT ALLT ALLT för högljudd som "småwattare" varför den diskar sig själv rakt av som hemma maskin,om man nu inte vill lira helt cleant,å den e för liten effektmässigt för att uträtta ngt mera vettigt med. Enkelt summerat e den som den står snygg som fan men totalt oanvändbar i min mening.

Å se det e DET vi skall ändra på här vad det lider... :twisted:

Tills vidare,för att det e enkelt å kvickt,kommer jag sänka spänningarna in mot preampen ytterligare tills den börjar vika sig å därmed bli något sånär användbar även hemmavid som den står.

01 Oct 2012, 19:34
Profile

Post Re: VHT Special 6
Dumpa den fasta tonstacken.
Låt tonkontrollen sitta där den är, /kolla i tråden om enkel tonkontroll, där visas ett bra exempel/ flytta volymen till efter preampen. För hemmabruk går det knappast utan ngn form av mastervolym eller power scaling.
Extra rör i den: PT kanske inte pallar för det.

Men, det här, Jesper, får mig undra över hur det egentligen står till i Universum...
"Som synes har man lagt en keram det första man gjort i kedjan,å det där e ibland ett drag man tar till för att skapa en effekt ung som det "sag" som en rörlikriktare skapar."
Nu tog du i lite väl friskt, eller har du andats in för mycket lödrök de senaste dagarna :?: :shock: :wink:
Hur kan 100nF keramisk kondensator parallelt med en stor elektrolyt ge någon spänningsvikt liknande effekt och det i ett klass A SE slutsteg där det aldrig är någon sag förrän den går i hård klippning (vilket i SE slutsget ofta låter ganska illa) med eller utan rörlikriktare. 100nF parallelt med PT sekundär HV lindning har med filtrering av transienta störningar att göra.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

01 Oct 2012, 20:50
Profile WWW

..å du har naturligtvis rätt :mrgreen: . Får skylla på ren skär trötthet...(De e fan mukke nu!!)

Mmm.
Såvitt jag läst mig till online pallar PT;n en hel del till. Samma PT skall enl uppgift sitta i Ultra (som har ett en extra noval) å i den enklare 12/20.
Å andra sidan...kan inte gärna bli mer än fel. Skall prova att skicka ett mail till VHT å be om specs på PT;n å dem om ngr borde ju veta.

01 Oct 2012, 21:04
Profile

Fö.
Måste ju rimligen vara NÅN annan Bojare som provat sladda i en sånhär.? Isf,stäm gärna upp. E alltid kul att jmfr noteringar.

01 Oct 2012, 21:38
Profile

Appropå det med filamenten.
Sökt vidare å tydligen anger VHT själva att det e ok att använda såväl 6550 som KT88 som slutrör (där man reserverar sig för utrymme i toppen-vs combon då)
Å om jag tolkat det rätt drar en 88a ikring 1.8A i glödström vid 6.3VAC.

Quote:
Thank you for your interest in VHT. Although the power transformer's heater-current capability is stressed with larger tubes like a 6550 or KT88, we have successfully thermal tested the Special 6 with a wide range of output tubes. (The socket wiring is not compatible with a 7027, please don't try!) Either of those tubes would be able to be used without needing to make any circuitry adjustments.

Att jmfrs med 6V6 0.45A vid samma märkspänning.
Mao borde det funka alldeles utmärkt att addera en noval samt en 6V6 å då tangerar man ju inte ens vad PT:n orkar.? Inte i närheten en ggn,men frågan e om det kan vara intelligent att kolla temp på PT:n med en IR mätare om man nu ändå e i farten?
Vars drar man isf gränsen?

(Fö. Drar en 6550 i samma härad som en 88a i glödström? Eller varför anger VHT dem ihop?)
Det jag INTE hade fattat var att man alltså försökt göra en maskin där man kan kasta in allt möjligt i aktern. Men där ser man...man lär så länge man lever.

Tankarna tar ju än mer form mot en mkt mkt kompakt liten 18 wattare här.?
En liten vanlig Hammond 125E...åsså flina å va gla?

01 Oct 2012, 23:28
Profile

Produktiv dag!
Bortsett från att jag fått röjt ngt alldeles överdjävligt ute i verkstan har det hunnits med en del med den lilla VHT;n åxå.

Jag har för avsikt att göra den P/P som sagt. Preampen i sin tur blir 2 pipor där jag tänkte balansera det som så att man via en enkel switch kan slå in två gainsteg emellan dem som arbetar just...2 stegat. Mao,med switchen aktiv blir det en 4 stegare å därmed highgain. Med switchen ur....2 stegare å avsevärt lugnare tempo. Tonstack på 1a anod...å i sin tur gainkontroll....ja,det vetti fan än så länge. I sin tur tänkte jag koppla en "boost" som jag precis gjorde på DNS;en jag färdigställde genom att ha en enkel microbrytare som slår i eller ur en katodavkoppling
Tror iaf jag gör så att jag handlar mig en vanlig,å enkel,Hammond 125E som utgångstrafo. Den har ju dessutom med sig dels det att den e ställbar för behov av impedans mot rören å vidare e den billig.

Image

Igår synades ju saker å ting av i all hast,det var så mkt annat på programmet. Å idag...gavs det en liten extra stund då. I samband med det såg jag att man hade dragit jordkablarna för glättningslytarna emellan bryggans minus å 1a lyt så detta flyttades,eller rättare sagt jag bytte kabel å hela helvete. Resultatet var mkt riktigt som förväntat,dvs att maskinen blev bra mkt tystare i tomgång.

Provade då att skoja vidare som kortast med preampen i ambition att få ut lite dist...å jorå. När man la sista resistorn i railen till 22k,för totalt då 32k,så började det hända grejer.
Då skall man ha klart för sig att där fortfarande var över 300VDC in på anodmotståndet. Dvs,det var rejält med spänning kvar där men å andra sidan e ju maskin uppsatt med 220k anodmotstånd så...
Jaja. Hur som. Det började iaf vika sig.
I den vevan bytte jag det sista motståndet i den fasta tonstacken från 68k till 150k....å se nu började det hända grejer när man drog i "boost" knappen. Tyckte fortfarande dock den lät lite märkligt,å se det fick sin naturliga förklaring....
Tyckte bla den sket på sig i botten vilket jag tillskrev att jag gick från 22uF till 47uF i avkoppling av slutrörets katodmotstånd men...se det var i 1a hand inte där problemet bestog.
Jag tog mig iaf för att byta den där sista 47nF kondningen ut mot slutröret....å det bokstavligt trillade i bitar å rämnade när jag tog i det!!!
Oavsett. Det byttes mot en axial 22nF istället....å se det gjorde gott. Frågan e bara vad som gav vad såhär i efterhand. Nåja.

Image

(Bry er nu inte om den fasansfullt fula installationen av glättningslyten. Den e totalt underordnad i sammanhanget å det hela e mkt mkt provisoriskt enbart för test.)

Med det gjort satte jag igång med den EGENTLIGA övningen för dagen å det var att prova olika typer av slutrör. Som jag läst mig till från VHT kan man ju skifta hur friskt som helst med innehållet i octalen...så sagt å gjort.
Provade allt från 6V6 till EL34 till 6L6 till 6550...å frågan e om jag inte skall hinna med att testa ett KT88 åxå. Om inte annat för att se vad som händer med glödspänningen.
Med de alternativ som anges ovan vart där iaf ingen fara,inte i nån ände.

Med 6V6 som slutis vart B+ på 363VDC...å med EL34 vart det nere på 358....med 6L6 ytterligare två...dvs 356...å med 6550 var vi nere på 351. Detta då med ett 470 Ohms katodmotstånd som e avkopplat med 47uF.
Mao har jag svårt att i nuläget se att PT;n inte skulle orka med varken glöd eller högspänningssidan med ett par 6V6 i arslet. Rätta mig gärna...om jag har fel.

I den vevan började jag kika mer ingående på hur man arbetat rent layoutmässigt...å det e ju rent löjligt hur illa använt utrymmet e under huven. Moddningsvänligt i all ära men det e ju fan som man förutsatt att det handlar om en gediget bakfull norrländsk skoggshuggare med fingrar som bättre yxskaft som skall in å peta i det! :lol:

Nu bär det sig inte bättre än att jag idag skrotat en gammal Burns transistor basförstärkare å då bla tagit tillvara på tagbordsen samt ....

Image

...de sanslöst ASCOOLA rattarna!!! Nu snackar vi fan -60tal!! Nummerskivan e alltså tänkt att limmas fast...åsså rör sig då den lättrade aluminiumknoppen.

Jaha?
Ja jo.
Asså...

jag har tänkt att skrota dels lowinput ingången...å dels high/low power (pentod/triod) omkopplaren å det frigör ju ngr hål i faceplaten. Min tanke e därför nu att det blir;
Gain.
Volym
Ton
Master

Enkelt å grejt,å det jag grunnar på i sammanhanget e att sätta tonkontrollen som en Garnet. Ngt jag använt tidigare å som jag tyckt funkar vettigt i ljuset av sin enkelhet.

Å där står vi ni!
En Hammond 125E e beställd...socklar,pottar å rör har jag så det räcker å blir över å nu då även fullt användbara,MYCKET MER,kompakta tagboards att arbeta med.
Det innebär alltså att jag i princip kommer skrota det som sitter invändigt å....

Som principlayouten e på maskin idag sitter PT;N (AC) i ena änden av det lilla chassiet...åsså sitter utgångstrafon i den andra. Slutröret sitter närmast PT;n å preamp röret direkt intill OT;n.
Min tanke e att flytta OT:n så långt det bara går ut i chassiets sida...åsså installera allt som e AC som en liten separat tagboard uppepå PT;n inne i själva chassiet.
Preamp tagboarden blir en separat del jag installerar ovanför OT;n...å så e PI;n komponenter installerade på en annan,mindre,tagboard i sin tur. Mao e det lite tänkt som en form av modulsystem eller vad man väljer att kalla det,å den tanken e naturligtvis för att enkelt kunna flytta runt resp tagboard i händelse av missljud eller annat.

02 Oct 2012, 21:18
Profile

Jo fan för övrigt!
Jag provade lådan mot en Orange Rockverb 50 åxå å...jodå. Lite lite burkigt intryck kanske,men inget man inte kan krana sig runt. Kollade effekttåligheten på det där elementet å VHT anger dem till 60w.
Å visst fan svarar lådan bra på en modern Orange sätt att skapa ljud. Inte tu tal om saken.
Kort sagt,lådan stannar.

02 Oct 2012, 21:32
Profile

Image

Image

Så. En stycke bräda med en 4stegad preamp monterad. Å det till på köpet på avsevärt mindre utrymme än VHT använde för en 2 stegare..
Mukke mojo nu....brädan e tydligt stämplad "made in England" inunder å e klart å tydligt från -60talet. Mao,som med engelska bilar va...
"Any parts falling off this vehicle is of finest british engineering"....

Men mojon va...ni fattar ju själva!!

Hå-hå,ja-ja....

Image

Dödligt coola jue!!!

03 Oct 2012, 21:54
Profile

Jaha mina herrar. Idag blir det installation av ett antal rörsocklar samt mer kabeldragning osv.
Tonstacken har jag tänkt planka tidiga Orange variant av James som en utgångspunkt. Iom mängden dist maskinen kommer vara KAPABEL till kan det kanske vara vettigt att tänka efter före på den punkten för helt klart kan en James beroende på hur den e uppsatt ha problem med att hantera övertoner.

Grunnar vidare på att dels addera en boostswitch som sagt,å mer än så ngr varianter av i å ur kopplingsbara filter. Känns som det kunde vara ide för att "stötta" James stacken i sitt arbete.
Hoppas iaf komma så långt att jag får strömsatt rören idag. Hade varit gött.

Appropå det med glöd...kan nämna att jag nu ersätter originalkabeln som var extremt klen får jag säga. Single strand,å en uppskattning e att vi snackar under 0.2mm. Iom att antalet socklar går upp..ja. Ni hajar resten själva. Det ironiska e att det som kommer ur trafon e lediga 1.5kvad....

Jo! Lagt en blänkare under köpes men tar det här med...om ngn har en OT liggande som passar för ett par 6V6 i P/P så säg till. Tänkte denna lilla maskin kunde vara en utmärkt "bänk" att prova lite olika varianter i. Jag jagar alltså OT;s i olika former med ung 6500 Ohm i impedans-eller därikring. Mao Fender Deluxe osv territorie.

04 Oct 2012, 11:55
Profile

Lämpliga toroid OT finns på lager, både 8k och 6.6k i 30W utförande. Skall den burken bli ordentligt "fucked up" så vad passar bättre än OT med ett hål i mitten?

Zagray! - test & review

04 Oct 2012, 12:41
Profile WWW

Svinbra Alex! Då ringer jag,å kikar förbi,imorgon!!

Jaja...det har allt jobbats vidare lite idag. Eller,rätt mkt faktiskt. Idag...har det borrats många hål i det lilla chassiet...det e ett som e säkert,så nu sitter alla 5 rören där.(Konborr is da shit!!)

Image

Efter att ha måttat en hel del fram å tebax kring faktumen var dels det "andra" preampröret skulle sitta å i sin tur fasvändarn då...så bidde det såhär. Mao har även PI;n fått sig en helt egen (lika mojofylld! :lol: ) tagboard. Har med sig det att i det närmaste e nu maskinen byggd som "moduler",eller vad man skall kalla det. Mao blir det ingen större affär att tex vrida PI kortet 90grad om det skulle visa sig behövas pga magnetfält eller nått annat korkat.

Image

Glödströmmen "ut" i maskin(dvs efter kablaget upp från PT;n) vart ju av rent löjligt å hårresande klen dimension så all glöd e nu omdragen med 0.75kvadrat. Overkill....men hellre det än motsatsen. Vikt e lagd vid att samma fas går till samma pinne på de olika novalsocklarna. Mao...e tanken att ev förse glöden med en trimpott mot jord. Återstår att se.
Isf blir det sannolikt en enkel 100-500 Ohmare...inte mer med det,å det vet vi sedan tidigare vilka positiva effekter det kan ha med sig.

Image

Runt slutrören återstår då en del jobb. Så långt e katoderna ihopkopplade med var sitt 1 Ohms motstånd (ni som e insatta hajar varför),glöden e dragen å skärmgallermotstånden e på plats. 5w e kanske iofs overkill för ett par 6V6;or men nu var det de jag hade...å hellre det än motsatsen.

Image

Åsså "the visual side of things". Som sagt en jävla skog av rör kontra vad som sitter där från början. PI;n då ngt förskjuten mot "andra röret" i preampen,å detta av rent praktiska skäl (få plats med PI kortet invändigt bla)

Image

Å ta mig fan om jag inte fått krängt dit en choke på 3H med!!!! Mao...no dropresistor for this little guy...

Image

Detta e då insidan av alla de där pottarna. Tonstacken,som e plankad ifrån tidiga Orange mer eller mindre rakt av,sitter monterad å säkrad rätt på pottarna. Därav e bla motstånden av bra mkt grövre kvalisort än nödvändigt (hejdlöst mkt grövre rent av) iom att det får med sig strukturellt mkt kraftigare ben...som då utgör förankringspunkt för div andra komponenter som kondningar,kablage osv.

Det som återstår nu e i grunden ngr enklare punkter. För det första att installera en push/pull OT. Har fortfarande inte fått den jag beställt,som e till en Fender Deluxe reverb,ifrån Tyskland...så...fuck it. Har en liten 20w OT liggande jag puttar dit tv istället(Edit-näfan. Jag har en Alex. Alex fix!! :mrgreen: :mrgreen: ). På det har jag förhoppningen att få hem lite olika OT;s med olika impedanser.
Poängen e att mängden förstärkning å därmed rörkaraktär hänger ihop en del med den biten,å jag hoppas kunna testa vad som gör vad i denna lilla killen här....
Sammaledes...så går den alltså UTAN negativ feedback koppling i nuläget,å förhoppningen med det e dels...effekt,men kanske framför allt det att få fram olika karaktärer på utgångstrafos. Skall bli både roligt å intressant att lattja med kan jag säga!

Sen..återstår det med "kraftkortet". Dvs det kort som skall installeras där vi hänger dit likriktning,de första glättningslytarna osv osv osv,inkoppling å likriktning av utgång för kontrollampa mm.
Får se vad som hinns med imorgon.

Uppstart sen tror jag att jag gör i "steg". Dvs som första utan att ha släppt på ngt mot högspänningsdelen,utan bara med glöd...för att se ev spänningsfall...
Därefter med högspänning till slutrör å PI...samt till sist hela maskin-om allt går bra.

Så långt får jag säga att det flutit på rent löjligt bra. Saker har hamnat där det hamnat på ett ganska självklart vis...å det har getts plats trots att konstruktionen e hyggligt kompakt.
Detta e inget JMP chassie direkt serni.... :lol:

Får säga att detta så långt varit både intressant,kul å lärorikt. Tog en del erfarenheter från den Roland Bolt jag gjorde...den vart åxå hyggligt kompakt byggd...å sanningen e att det går som jag ser det att göra än mer kompakt med tagboards i sinne om man vill. E inte där skon klämmer så långt.

Börjar bli riktigt nyfiken på va som kommer trilla ur påsen här får jag säga.

05 Oct 2012, 00:04
Profile

Imponerad av din kunskap och vilja att testa olika lösning helt hämningslöst! :D

Mvh Thomas

05 Oct 2012, 08:07
Profile

Jahapp....åkte till Alex jag å hämta en toroid. Därefter raka spåret ut till verkstan,dagens motorjobb vart liksom klart så det var bara att sätta sig med lödpennan det.
Men...det e fredag,å fredag brukar betyda en högre omsättning på folk i verkstan å så mkt riktigt denna fredag med.
Hur som fick jag till sist en stund för mig själv,å som tidigare rann saker å ting på får man säga.

Image

Efter en del pysslande så fick jag tom med plats med toroiden utan ngr större men. Inte så dumt faktiskt..

Image

I det fick jag vevat igång maskin på bänken å kollat att det inte exploderade,rök eller att alarmet utlöstes på Barsebäck...å se.. :shock: ..no worries. Det var fan all systems go...
Så bort till den lilla 112;an...å i med sladden liksom... Å...näfan? NÄ NÄ NÄ NÄ....de e fan ingen 1 wattare jag byggt!!! :shock: . Se DETTA e fan inte helt rätt! Icke!
Kliade mig i skallen en BRA stund...tills jag insåg min lapsus... :lol:
Jo serni...det låter MYCKET mer om man kopplar signalkablarna ner till fasvändarn! Jag lovar!!! :lol:

Åtgärdades fort,men...visst steg volymen,men då rakt inte till ngr ca 20watt inte. Mer klia mjäll....å till slut börja ifrågasätta saker.
Till slut visade det sig att antingen har jag missat Alex instruktioner eller så e lappen som sitter på OT:n felmärkt...för på primärsidan sitter det en blå,en vit å en gul kabel.
Den blå uppfattade jag enl texten som CT...men se så var det inte,vilket visade sig snabbt nog i samband med att jag DC mätte OT:n.
Allt annat funkade ju. Kollade bla signalmängden in till PI:n...jorå. Rent av allt för mkt,så det skall hanteras,kollade signal ut från PI:n..no worries.
Men. Den lät inte för ngr ca 20w.

Så. DC mätningen av primärsidan på OT:n gav för handen att vit var CT å blå samt gul resp sida då...så det åtgärdades,å än en gång satte vi i sladden...
Å se NU jävlar ja!!

Kollade bias å med det 120 Ohms motstånd jag installerat över katoden vart där väl styva 16VDC i fall. Provade nu ett 150,men sanningen att säga blir det till att fixa ett 180 imorgon.

B+ under last/tomgång ligger på styva 320 pinnar...å det känns vettigt tycker jag.

Nu skall där till lite tweakande,men generellt taget tycker jag den lilla mkt mkt kompakta VHT;n ryter på bra. Riktigt bra rent av.
Som sagt,lite tweakande i form av dels signalnivåer,men även av mängden botten jag släpper på. Den huvudsakliga spärren "neråt" ligger ut från andra steg i form av 3300pF,å helt klart orkar maskinen mer än så. Kommer börja med att testa 10n så får vi se var det landar tids nog.
2a å 3e steg har avkopplat anodmotstånd,men även där...mja...skall nog tämja diskant lite mer än så tror jag.

AC spänningen för glöden fö,det som snackats om lite i tråden,landar på 6,15VAC under last å det får jag nog säga att jag tycker e ok.
Efter att ha lirat levande skiten ur maskin i ca 30min så kan man utan vidare fortfarande hålla handen rakt på PT:n. Inga konstigheter alls.
Toroiden i arslet i sin tur e sval som ett kylskåp å verkar skita fullständigt i vilket... :lol:

Image

Detta e alltså,för de som inte e med i svängarna,en väldigt kompakt liten grej. Iom att jag nu satt mkt av disten i preampen så skall sägas att tanken e som sagt tvenne....
Till att börja med att det e en maskin man kan ha hemma i ett vardagsrum i en lägenhet...den e liten å "söt" å går därför hem hos sambon å iom att den har hjul å e lätt....så samlar man snart än fler poäng hos sagda sambo...lätt att flytta på när det städas.
Den andra tanken å ambitionen med den e att den skall vara kraftfull å kompetent nog att ta med till enklare gig,å visst e den det. Utan minsta tvivel en gång.
Disten i den i sin tur e mkt karaktärsfylld å denna maskinen e kanske,än så länge iaf,inte riktigt lika midfokuserad som en del av de andra jag gjort.
Nu har den precis "talat" för första gången å att tro att allt skall vara 101% från första anslag e att vara bra naiv...så arbete följer,men totalt sett e jag EXTREMT nöjd med utfallet å kan inget annat än varmt rekommendera andra att följa samma väg om man som sagt...vill ha en liten,smidig rigg som e kraftfull nog att både repa å giga med.

Tummen upp helt enkelt.

Å ha en sak i tanke. Denna riggen e LITEN. Som i SKITLITEN. Mao...definitivt ngt att ha hemma....å lika fulla fast kraftfull nog att giga med. Hm....å RENT rördriven. Inte en massa tjafs å skit ivägen för signalen,utan här e det BARA rören som talar. Bra där.

Å med det sagt. Alex. SUPERTACK för hjälpen idag!! *bockar*

Nu..nu blir det whisky.... :shock: :shock: :mrgreen:

05 Oct 2012, 21:24
Profile

Skoj projekt!!!

Ljudklipp!!!!!!

06 Oct 2012, 18:07
Profile

Jafan!!
:mrgreen: :mrgreen:
We fix.

06 Oct 2012, 21:45
Profile

Så fick sig den lille VHT;n en vända till,å nu så börjar vi närma oss nån form av sanning iaf.

En sak i sänder dock!

Image

Där ser man hur trångt om saligheten det e i den här numer. Toroiden från Alex ser ni att den kom att passa rätt bra. Choke osv fick sina naturliga platser får man väl säga.

Image

Å såhär blir det med locket på. Finns ngr grejer att ta fortfarande ur rent elsäkerhetsperspektiv. Bla vill jag få draget rejält med isolerande massa över de ledande polerna på choken...lika samma e där ett ca 10mm hål efter det demonterade jacket till fotswitchen,som ju numer e pensionerad.

Image

I ett försök att fånga riggens litenhet...sen vette fan om jag direkt lyckades med den ambitionen,men hur som...paketet e litet. Riktigt litet i ljuset av kapacitet.

Image

Jomen! :lol:

Image

Åsså då på plats i dess nya primära hemvist. Bra skit.

Toroiderna från Alex kan jag bara rekommendera fö. Funkar svinbra.

07 Oct 2012, 19:16
Profile

Ser ut att bli ännu en trevlig stärkare från Racingfabriken. Bara en liten fundering. Går det inte att skohorna in en PT som kan ge ström till två EL34or, hade blivit ännu mer ulv i fårakläder. Uttrafon har ju kapacitet.

08 Oct 2012, 10:12
Profile

Jo.det tror jag nog skulle funka. Eller..."mind over matter.They don´t mind and we don´t matter"....du vet. Frågan e om det kunde vara idé?
Å andra sidan skall sägas att jag e hyggligt nöjd med den lilla maskinen som den e nu. Har som sagt tänkt kasta lite "finesser" efter den i måtto av div filter samt boostar osv.
Den ena boosten gör jag nog så att den kan slutas både av switch å av footswitch. På så vis blir jag enkelt av med det elsäkerhetsproblem hålet utgör samtidigt.
Vad vidare e har jag tänkt leka vidare med värdena kring James stacken ännu mer. Den funkar förvisso redan som det e men jag hade velat kunna skapa en riktig midhump,som i överdriven mid,för att...ptja...KUNNA göra det.

Som sagt,de där katodbias styrda 6V6;orna ger en ganska egen karaktär till soppan,å iom att maskinen står i avsaknad av NFB e såväl dem som PI:n snart nog med på banan å bidrar till ljudbild när man börjar dra på. Uttryckt på ett annat sätt känns kombinationen av maskin mot original 112 lådan ganska balanserad.

Men ja. Även jag tycker detta har varit ett lärorikt litet projekt. Ligger ju en del i det där att när man e en av de som gigar själv ibland uppskattar man snart nog att prylarna runt omkring inte väger som lasten från ett tåg..å detta e utan tvivel ett steg i den riktningen. Sen skall sägas att jag gillar karaktären i 6V6. Kanske framför allt när de serveras överstyrning av mått ifrån en preamp.

08 Oct 2012, 11:17
Profile

Racing wrote:
Vad vidare e har jag tänkt leka vidare med värdena kring James stacken ännu mer. Den funkar förvisso redan som det e men jag hade velat kunna skapa en riktig midhump,som i överdriven mid,för att...ptja...KUNNA göra det.

Bas & Diskant på 0. Sedan justera värdet på separationsresistorn efter smak och tycke.
Den midkontroll som ibland sätts i nedre grenen av basreglaget minskar bara middip när bas och diskant ställs båda över kl.12.
Den toroid du fick är inte lämplig för 2st EL34 men jobbar alldeles förträffligt med 2xKT66 med katodbias och 450V B+. Man får drygt 30st riktigt kraftfulla "äkta rörwatt".

Zagray! - test & review

08 Oct 2012, 12:01
Profile WWW

Jo,rent impedans mässigt förstår jag åxå det,men sanningen att säga känns den formen av idéer inte allt för aktuella. Målet jag satte e uppfyllt med råge så där e ingen ko på isen i nån form.

Som sagt,det som skall till nu e lite "finesser" i form av div switchar mm. Sen e re bra. E mer än nöjd med utfallet av den lille krabaten.

08 Oct 2012, 12:19
Profile

De var ämnade att sparas för framtida bruk om lusten skulle infinna sig...

Zagray! - test & review

08 Oct 2012, 13:00
Profile WWW

Ah... :D

Idag har varit en...märklig dag. Fick pyttsat till det med ngr switchar som aktiverar katodavkoppling på steg 2 resp 3.

Image

Då stegen ligger där de ligger i kedjan å har de motståndsvärden de har får jag säga att det hela fungerar som förväntat,eller mer därtill rent av.

Image

Hängde dit jacket igen å återanvänder du original footswitchen. Problemet e att det e ett monojack varför man i nuläget enbart kan aktivera ena boosten,men det räcker en bra stund det med. Poängen e att det hela blir lite "solo boost" i brist på bättre beskrivning. Man ökar mängden övertoner å mängden "häng",vilket jag antar står till reson.

Image

Så vart det dags.. :lol: :lol: :mrgreen:

Men. Har ett litet annat problem. Eller...problem,jag vet inte. E som så att jag tycker jag får in en del störningar med gitarr inkopplad å givetvis har jag letat jordloop men jag hittar då rakt inget. Det hela e vad värre e högst sumblimt,men när man nu e medveten om hur tysta maskiner KAN vara när man gör det rätt...ja då vet man med sig att ngt tar in störningar i den lilla maskinen. Helt klart ett växelbrum,å det tilltar i styrka när man aktiverar boost i nån form (ena eller andra steget..samma samma..)
Poängen e att jag vet med mig att jag har hela preampen "flytande" vad avser chassiejord. Samtliga lödöron på pottar som vätter mot jord..ligger i slinga som tillsammans med jackets minus leder ner mot preampens tagboard.
Därifrån leder minuskabeln bort till en gemensam punkt där dels preamp å dels fasvändarkortet går i chassiet gemensamt.

Kollade med Fluken å om jag har ena proben i chassiet...å håller i den andra åsså tar jag på chassiet får jag en potentialskillnad på ung 3-400mV. Nånting e galet här å jag frågar mig själv vad.?

Mellan bryggans minus å jordning av första lyt existerar inget annat. Jordning av lyten direkt efter choken sitter i sin tur tillsammans med jordning av glödens centrum ung 15mm därifrån. Provat att flytta detta utan resultat. Provat byta 1a lyt utan resultat.
Försökt att mäta mig fram till ev annan potentialskillnad men...nope. Å missförstå mig inte...det e inte mkt till brum,men det FINNS där.
Så frågan e vad det kan vara jag missar?

08 Oct 2012, 20:49
Profile

Efter avstämning med Alex tidigare idag tog jag ett nappatag i den lilla apparajten å gjorde ett test i det att jag lade ut nätswitchen utanför maskin...å brummet avtog. Som sagt,inte mkt till brum till att börja med,men det vart bättre.

Summa summarum borrade jag ett nytt hål för switchen så långt ner å ut till kanten jag kunde...å jorå. Det vart bättre.
Men.
Med den läxan i färskt minne kommer den lilla apparajten få sig en vända till i måtto att ALL kabel som går till å från PT:n kommer tvinnas. Inte mer med det,å vad vidare e kommer jag installera skärm mellan den delen av maskin å "likspänningsdelen" i måtto av plåtar.

Vidare skärmade jag cabben invändigt...å det verkar ha varit en bra grej det med.

De flesta av de här sista små frågetecken som jag adresserat tillskriver jag till del det mkt kompakta formatet får jag säga. E nog vad det e,men man kan iaf göra sitt bästa för att minimera effekterna av det.

Den har oavsett följt med hem igen...för så bra låter den nu,varför den Dynacord Twen jag använt här hemmavid ihop dels med det inbyggda Blackpowder elementet samt en Marshall 410 med Celestion gold i...helt enkelt pensioneras nu.
Det blir att sätta dem bitarna till salu.

VHT maskinen har många likartade egenskaper skall erkännas,men har åxå ett bra mkt trevligare format tycker jag (Å icke minst kvinnan här hemma).
Fortsatt mkt mkt nöjd med utfallet.

09 Oct 2012, 22:09
Profile

Den sista tiden har denna lilla godbit fått tjänstgöra med ett Eminence Cannabis Rex. Får säga att även om "lyftet" definitivt uteblev,å det e mer en kvittens av hur bra originalelementet låter,så får CR elementet sitta. Det ÄR bättre i min mening.

Annars?
Ja,annars fan bara rullar å går den lilla maskinen.

Skrev ju ett mail till VHT där jag frågade vad VA angivelsen var på nättrafon. Jo....jo...å ojdå ojdå. Fick ett mail i retur,länkade till lite bilder av bygget,där de menade att de var skitimpade...å deras take på VA var... "just remember to turn the amp off when not in use and don´t use it hours at end. If it gets hot enough not to touch...then let it rest for a while."
Uttömmande!!!
...eller....inte...

Jaja. Fuck it. Maskin fungerar å låter bra. Lämnar inga svampmoln eller skottar säkringar. So...fuck it. Om PT;n kastar in,med det ENORMT uttömmande å professionella svaret från VHT i tanke,så..ja då får jag la klappa dit en annan då.
Bra låter den iaf å det räcker en bra stund för mig. E rent ut sagt skitglad för utfallet av hur bra detta blev. :D

25 Oct 2012, 00:20
Profile

Denna har ju rullat å gått här hemmavid.
Det sista har den då utvecklat en förmåga att mata på diskant som faeeen...å jag tog därför med den ut till verkstan idag för att lista ut varför.
Signalgenerator å skåp is da shit va!! :lol:

Efter en del letande å en del mekande,ihop med den gode Stompe no less,så visade det sig till sist vara så att gainpotten av alla tänkbara fel vart vajsing!!
Efter lite trampande med den...så vart maskin tebax i sin forna skrud,å även om nu minnen förbleknar vetti faen om den inte låter bättre än nånsin.
Å som Stompe bla konstaterade...den låter SVINHÖGT för sin lilla storlek.
Jo.
Kan bara skriva under.

Men...himla märkligt fel tycker jag. :?:

07 Dec 2012, 00:32
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]