View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 19:18

Reply to topic  [ 7 posts ] 
bias tremolo på effektretursteget? 
Author Message

Post bias tremolo på effektretursteget?
Hej, skissat länge på den ultimata stärkaren, som jag dock inte har den elektriska grundkunskapen att ge mig på att göra själv. turen har kommit till att bestämma hur tremolot skall vara. eftersom jag har en fixed/cathodebiased switch, vill jag undvika ha biastremolot kopplat till slutsteget (andra anledningar att inte ha det kopplat till slutstegsrören, vore att de eventuellt slits i förtid, och att det kan få en att behöva kompromissa med bias), och funderar då att sätta det på ett av preamprören, som på en vibrochamp. valet faller på effektreturen, eftersom jag vill ha det efter eventuell kompressor i effektreturen, då jag inbillar mig kompressorns effekt skulle kunna förstöra effekten av tremolot annars. och vill inte heller ha det bland de första stegen för att det ev skulle störa gain etc (??) plus att jag nog vill ha tremolot efter dist.
jag kunde ju ha ett optokopplartremolo på samma ställe, (funkar inte efter reverb, som på en vibroking, eftersom reverbreturen går till andra ingången på fasvändaren, så det inte EN signal att koppla in tremolot på.)
vad tycker ni? försökte ladda upp schemat men sidan stödde inte formatet (quicktime)

17 Sep 2012, 01:29
Profile

Post Re: bias tremolo på effektretursteget?
Hej,
Jag har provat att låta tremolot bara jobba på det "torra" ljudet, och släppa förbi reverbreturen utanför tremolokretsen, och jag tycker det lät riktigt bra.

Absolut bästa tremololjudet mina öron nånsin har skådat är dual-band tremolot i Fender Brownface-familjen, t.ex. 6G12-A (Concert Amp). Till skillnad från alla lampa->resistor kretsar jag har hört på, så får man absolut ingen känsla av att ljudtrycket minskar i 6G12-A när man aktiverar tremolot, vilket man kan få av lampa->resistor. Detta kan även verifieras mätmässigt med testgenerator och oscilloskop. Istället för att bara dippa amplituden, så modulerar verkligen 6G12-A både upp och ner i amplitud, dessutom omväxlande för höga och låga frekvenser. Men det går ju åt 2½ 12AX7:or... :wink:

https://www.facebook.com/ahjelmamp

17 Sep 2012, 09:08
Profile

ok, bra poäng, detta med tremolo enbart på torra signalen.
prövade för övrigt en gammal ampeg med ett optokopplar tremolo, drivet av enbart ett halvt 12ax7, det lät helt ok! verkade kapa mindre hårt än vanliga opto kopplar tremolon med två steg.
2 1/2 steg för tremolot blir lite för mycket, har ju redan sju preamprör, två innan effektloop, två till reverbet etc.
vad tror du om idén med biastremolot på effektreturen då? vill du så skickar jag schemat. längst har jag jobbat på preampen, som har ett parallellkopplat steg som sista (andra/tredje) steg i crunch/lead, med separata katodmotstånd, där ett av dom är bypassed. som en gammal hiwatt jag sett!

17 Sep 2012, 12:39
Profile

Det är bra tänkt att ha tremolot efter effektloopen, så att det är den frärdigprocessade signalen som moduleras. Dock har jag ingen hands-on erfarenhet av att koppla in modulationssignalen på biasen till ett rör i signalvägen. Men i teorin kommer (förutom att gitarrsignalens amplitud blir modulerad) även själva modulationsfrekvensesn att finnas med efter effektreturen. Vad kan det bli, max upp till 10Hz eller så? Du får ha ett väl avpassat högpassfilter innan phase invertern, så att inte slutsteget behöver ta in denna signal (och högatalarelementet börjar fladdra). Har man en biaskopplad tremolo "lite tidigare" i preampen, hinner modulationsfrekvensen dämpas mer eftersom den ska genomlöpa lite fler kopplingskondingar mellan gain-stegen. Men återigen: teroretiseringar från min sida. Lycka till!

17 Sep 2012, 12:50
Profile

är lite nyfiken på det där tremolot du byggt in på torra signalen;alltså ett optokopplartremolo då ?något som sitter i en stärkare du säljer?

18 Sep 2012, 13:29
Profile

Torrsignalstremolot är faktisikt en helt vanlig Fender Concert Brownface -63:a :wink: där jag tappar av gitarrsignalen innan jag släpper in den i "vibrato"-kanalen, och kopplar denna signal till en liten reverbtanksdrivare. Reverbtankens utgång kopplar jag in till stärkarens "normal"-input. och ställer där volym/bas/diskant för reverbretur. Då jobbar tremolot bara på den torra signalen, och reverbet kommer från den andra kanalen. Låter bra, men lite opraktiskt med alla sladdar runt och hit och dit.

En egen lösning på tremolo som jag är nöjd med, och har byggt i stärkare, hittar du i detta schemat:
Attachment:
TremoloTwinAmp_ursakta_kvaliten.jpg
TremoloTwinAmp_ursakta_kvaliten.jpg [ 123.84 KiB | Viewed 935 times ]

Som vanligt: Använd på egen risk. Jag tar inget ansvar för saker som kan inträffa då någon bygger hela eller delar av detta schemat. Tar heller inte ansvar för vad man tycker om ljudet, o.s.v. Kort sagt, jag friskriver mig från allt. :)
Alla pre-amps är 12AX7 utom reverbdrivaren som är 12AT7

19 Sep 2012, 16:45
Profile

ok! inte alls som jag föreställde mig, får nog tänka lite till på hur detta skulle se ut på ett schema. själv var jag ju inne på att koppla reverbreturen till andra ingången på fasvändaren (typ matchless chieftain), så jag tänkte ju att tremolot var kopplat som på schemat du bifogade, men att reverbreturen som sagt aldrig förenades med torra signalen innan tremolot, utan gick förbi till fasvändare 2nd input. (inget mixrör då heller, istället två reverb recovery steg)
för övrigt kommer det nog inte hända att jag testar själv, jag har noll självförtroende på att bygga rörstärkare, pga tex all kunskap man måste ha om hur mkt spänning rör skall ha på olika in-och utgångar. skulle dock gärna gå med i en studiecirkel i bygga rörprylar, i göteborgstrakten! skall nog efterlysa en sådan här på forumet en dag!

19 Sep 2012, 21:44
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]