View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 17:30



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg? 
Author Message
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Hej!

Någon som törs dela med sig av sina erfarenheter av parallellkoppplat ingångssteg.

Påverkas spelkänslan tycker Ni?
Påverkas ljudet negativt?

Skall göra ett nytt bygga och vill prova detta mest p.g.a av brus....men är lite rädd för vad jag kommer att tycka :roll:

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


06 Sep 2012, 09:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Det är inget att tveka om. Jag satte 4 st parallellt och det fungerade som en dans. Lite brunare ljud möjligen men det har ingen med tinnitus lidit av.....

_________________
Johan Hansson


06 Sep 2012, 10:52
Profile

Joined: 09 Jul 2008, 15:51
Posts: 1162
Location:
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Hur ser ett sånnhäringa steg ut egentligen?

exempel-schema någon?


06 Sep 2012, 12:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Har gjort det på två stärkare o båda lät bättre. Den första kunde switchas mellan single/parallell men stod i parallell alltid. Den 18-watter jag leker med för tillfället har ist en parallell/cascade-switch o båda läge är mkt användbara. Kör de två stegen på olika inställning så får du mer "3d-ljud", bredare spektrum av övertoner. Har själv 2k7 i steg 1 o 680ohm steg 2, katod-resistorer alltså, o tycker det funkar bra.


Last edited by Stefan_E on 06 Sep 2012, 13:53, edited 1 time in total.



06 Sep 2012, 13:49
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Sen finns det de som svär vid cascode-kopplade steg, att de ska låta "bäst". Har inte testat själv :?:


06 Sep 2012, 13:52
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
farbrortäpp wrote:
Skall göra ett nytt bygga och vill prova detta mest p.g.a av brus....men är lite rädd för vad jag kommer att tycka :roll:
/Hasse

Sorry, sista inlägget på en stund sen ska jag sluta spamma tråden :oops:

Metallfilmsmotstånd som gridstopper på v1 kan ha en fantastisk inverkan på brus, hade en förstärkare med en hel del brus som tystnade helt efter byte.


06 Sep 2012, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Stefan_E wrote:
Har gjort det på två stärkare o båda lät bättre. Den första kunde switchas mellan single/parallell men stod i parallell alltid. Den 18-watter jag leker med för tillfället har ist en parallell/cascade-switch o båda läge är mkt användbara. Kör de två stegen på olika inställning så får du mer "3d-ljud", bredare spektrum av övertoner. Har själv 2k7 i steg 1 o 680ohm steg 2, katod-resistorer alltså, o tycker det funkar bra.


Ja att bland lite på katoderna är jag inne på ....

Vad har du för gemensam anodresistor för dessa steg?

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


06 Sep 2012, 14:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2621
Location: Eskilstuna
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Prova o bygg ingången med triodmixer.... gemensam anod men skilda katoder o separata galler motstånd på ingången.... blir gött mos då..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 Sep 2012, 14:34
Profile WWW

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
farbrortäpp wrote:
Vad har du för gemensam anodresistor för dessa steg?

120k


06 Sep 2012, 15:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Var det inte så att stegen ska vara så lika som möjligt för brusreducering därav allt gemensamt?
När jag körde 4st så körde jag helt enketl 4ggr mindre anod, katod och gallerstoppresistorer än vanligt.

_________________
Johan Hansson


06 Sep 2012, 17:29
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Kör med det i flera stärkare. Men då vanliga low gain. Har t.ex en JTM45 med 6v6. Kör 100k anod o 820r/22uf katod. Men på grid måste jag gå ned till 10-20k för att inte tappa briljans. Stärkaren känns väldigt njuk och behaglig i responsen.
//Gunnar


06 Sep 2012, 21:30
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Kör ni alltid gemensamt anodmotstånd? Testade precis med separata o tyckte nästan det lät mer "organiskt", men det kan vara ren inbillning också, lillan sover som vanligt vid den här tiden o volymen är därefter...


06 Sep 2012, 21:43
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Nu är jag kanske ute o cyklar, men... har testat o tycker faktiskt det låter bättre med separata plate-motstånd, separat tap efter respektive steg som mixas ihop med två 470k-motstånd på nästa steg. Mer liv o driv, mer "chime".

Enda parallella är alltså ingångarna på V1, resten separata steg med separat volym. Iom att stegen har så olika arbetspunkter kan man förändra karaktären lite med de separata volymerna.

Vad säger ni? Izzy? Missar jag nåt väsentligt med parallella steg så här?


07 Sep 2012, 15:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Det är väl en viss skillnad på att uppnå en ljudeffekt genom att blanda två steg och att parallellkoppla två rörsteg för att reducera signal till brusförhållandet.
Två olika utgångspunkter.

_________________
Johan Hansson


07 Sep 2012, 16:38
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Tubis wrote:
Det är väl en viss skillnad på att uppnå en ljudeffekt genom att blanda två steg och att parallellkoppla två rörsteg för att reducera signal till brusförhållandet.
Två olika utgångspunkter.

Absolut, och sorry för att jag snodde tråden :roll:

Tänkte bara på att parallella steg är väldigt vanligt i 18-wattare och där eftersträvas chime


07 Sep 2012, 18:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Stefan_E wrote:

Tänkte bara på att parallella steg är väldigt vanligt i 18-wattare och där eftersträvas chime
Egentligen så är det ju två förstärkare som man blandar ihop när man gör på det viset. Man skulle ju även kunna testa att blanda efter två efterförljande steg för ännu mer ljudupplevelser.....

_________________
Johan Hansson


07 Sep 2012, 18:50
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 743
Location: Åstorp
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Hej farbror täpp, såg lite av vad du sysslar med. Helsike vilka grejor, skäms storligen att jag ens svarar på en fråga från en guru som dig :oops: Ska bums gå o spanka mig i källaren med nåt rostigt mög


07 Sep 2012, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Stefan_E wrote:
Hej farbror täpp, såg lite av vad du sysslar med. Helsike vilka grejor, skäms storligen att jag ens svarar på en fråga från en guru som dig :oops: Ska bums gå o spanka mig i källaren med nåt rostigt mög


Haha...jag är ingen Guru, (det kan jag lova)...jag är supertacksam för din input :D ...vilken du skall fortsätta med!
Jag har som sagt aldrig provat det...och responsen i ingångsteget är viktig tycker jag så därför denna fråga.

Tubis och Izzy har övertygad mig om att jag måste sätta upp detta och testa.
Tack farbröder!

Använda detta steg på rent ljud...hur funkar det :roll:

Rapport om bra eller an*s kommer :wink:

/Hasse

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


08 Sep 2012, 09:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 16:05
Posts: 57
Location:
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Hej Hasse

Parallellt ecc83 som ingångssteg, galler 68k, anod 82-120k, katod 1,5-1,8 ,allt paralellt och ingen katodavloppling, där börjar jag som regel när jag jollrar med "nya" kretsar.
Utgångsimpedansen blir nära nog att inte behöva justera en efterföljande tonstack och dessutom tycker mina skadade öron att det händer nåt i övertonsspektrat när man kopplar av katoderna.

_________________
/Roger


08 Sep 2012, 09:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: Erfarenheter - parallellkopplade ingångssteg?
Jag har inte labbat så mycket med det men överlag så tycker jag upplevd "respons" har att göra med inställning med anod katodresistorer och inte att man parallellar i sig. På rent ljud om man nu vill ha überrent så är väl en bortkoppling av katodavkoppling en bra ide vid kanalbyte.....annars blir det ju alltid lite morr i tonen speciellt med fet humbucker.

_________________
Johan Hansson


08 Sep 2012, 10:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.