Det med återkoppling,det lilla jag labbat samt läst mig till,e milt sagt ett mer invecklat ämne. Som sagt bär ett UL steg med sig en grad av intern feedback,men det innebär inte att det e utan merit.
Säger det igen Henric,å eg mest för att jag fått uppfattningen att du som jag till en grad e på en läroresa å att utvecklingen av kunskap kring ämnet från ggn till annan e det primära...
Prova att koppla UL. Enda sättet att eg veta vad du tycker e som jag ser det att prova,å att testa e liksom inte att bygga om halva stärkaren.
Jag kan kort konstatera att jag gillar det UL kan ge. Utan minsta tvivel,vilket då till DEL bottnar i att jag e allergisk mot "dist gröt". Därav blir många fabriksbyggda alster inte min grej. Jag har kommit dit att jag iaf försöker jaga sträng,ton,häng å separation. Ibland mer lyckat..ibland mindre,men eftersom det e min arbetsbeskrivning innebär det som jag ser det att tex UL kan fås att jobba FÖR mig i det att nå målen.
I det att jag labbat med det har jag åxå stämt av med "the wise men of Acron" å det de delgett mig i sammanhanget har varit sparkar i som jag ser det rätt riktning. Å det ovan med skit in= skit ut stämmer verkligen i fallet med UL kopplade slutsteg.
Nu e det ju samtidigt så att intern feedback eller inte så bär de Fender maskiner jag labbat med detta i även en extern NFB krets. Mao har du som jag ser det fortfarande all möjlighet i världen att skapa den formen av feedback setup du uppenbarligen har preferens för. Det ena utesluter som jag ser det INTE det andra i detta fallet.
Totalt å generellt sett får jag säga att jag har svårt att förstå dem som belackar UL kopplade steg. Att de skulle låta dåligt avfärdar jag i egen erfarenhet,om än begränsad som sagt,som rent skitprat. Isf e det inte helt orimligt att konstatera att man belackar det man inte förstår eller äger förmögenhet att utmana rent ljudmässigt.
Däremot säger jag inte heller att de e bättre. Inte alls,jag konstaterar bara för min egen del att de e annorlunda.
Poängen e att jag inom det absolut sista gjort två maskiner som e varandras ytterlighet ur det perspektivet. Dels den Fender75 du kan läsa om å dels den gamla Vox AC-50 som du åxå kan läsa om i varsin tråd.
Ytterligheter i det att där Fendern arbetar UL med feedback original så arbetar Voxen utan ens återkoppling-alls. Vidare skiljer det ju genom att Fendern använder 6L6 å Vox;en EL34.
Preamparna jag skapat till dem har däremot ganska stora likheter rent tonalt,vilket skulle bevisas av att på rimliga ljudnivåer (innan slutrören i Vox;en börjar saturera på riktigt) så har de helt klart tonala likheter. Så långt skall sägas utan tvekan till Fenderns fördel.
Ena bättre eller sämre än den andra?
Näfan. Annorlunda. Vox;en förlåter utan ett uns av tvekan mer i mitt spel medans Fendern å andra sidan besitter en annan form av dynamik.
Där Vox;en e 4steg samt katodfäljare e Fender 4 steg samt 2 katodföljare,där förvisso katodföljarna e uppsatta med katodresistor.
Oavsett.
Fendern känns än så länge för MIG som den mer tonalt "färdiga" (blir ens alster nånsin det?

) maskinen.
Nöjd e jag dock så långt verkligen med båda två.
Säger det igen Henric. Var inte så snabb med att såga UL principen. Tror utan minsta uns av tvivel att den kan ha MYCKET merit för det du sysslar med.
Prova. vad e det värsta som kan hända? Att du isolerar ett par tappar å drar ny tåt ink effektresistorer till skärmgallrena....
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.