Groth wrote:
Det var mycket bråk om Becquerel då på våren 1986 minns jag, inte minst för oss i Gävle-trakten som fick en hel del av nedfallet. Sen gick åsikterna vitt isär om huruvida man kunde äta svamp, bär och fisk flera år efter katastrofen. Jag tror jag förvällde svampen lite noggrannare än vanligt, några bär blev inte plockade och den fisk man fick upp gick nog till kräftbete. Det lär väl för den delen ha varit minst lika mycket radioaktivitet i kräftorna sen i fisken, men det pratades det inte så mycket om...
Jadu, kommer ihåg var jag var och vad jag gjorde när jag fick höra om Tjernobyl. Lite undergångsstämning här och var.
Man ska ju komma ihåg att det fortfarande var ett reellt kärnvapenhot på den tiden och Sovjet slutet. Informationen om vad som faktiskt hänt dröjde och fick tas med en smula salt.
Jag bodde i Vaxholm då och lillsyrran var ihop med en Kille som var Fänrik på KA1. Dom låg ute och jagade Ubåtar i skärgården mest hela tiden.
Från flera håll har det antytts att man fick order om att inte skjuta skarpt när man hade chansen. Låter inte helt orimligt med tanke på läget och den så kallade "Svenska Neutralitetspolitiken"

!
H/
Bosse Ö