| Author |
Message |
|
lastchild
Joined: 14 Jul 2012, 19:14 Posts: 11
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Tack för alla svaren!
Det blev en madamp 15-wattare då 2-kanaler med EQ kändes bäst.. Har suttit och mekat hela dagen och halva bygget är klart! "Bara" kabeldragningen kvar nu...
Tycker dock det är långsamt att löda blyfritt med 48watt-lödstationen från conrad... Lite sent att byta lod nu kanske, men men..
Får se om ett par dagar ifall det låter något.
|
| 28 Jul 2012, 22:20 |
|
 |
|
lastchild
Joined: 14 Jul 2012, 19:14 Posts: 11
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Så där, nu var det klart! Tog 3 dagars lödande, runt 20-25h totalt... Har aldrig lött något mer avancerat än gitarrmickar tidigare men det var inga problem att få ihop det bara man har lite fingerfärdighet och bra verktyg. Provkörde den genom en hifi-högtalare på test, ska bli kul att höra den genom vintage 30 högtalare. Utvärdering av madamp-kittet: Instruktionerna var tydliga, men hade kunnat vara bättre, följde man layout-ritningen noga så var det inga problem förutom några småsaker: Jag fick "cliff-jacks" som in- och output jack - instruktionerna hade en annan typ av jack, så det var lite lurigt för en total nybörjare som mig, men det löste sig! Sen passade inte det ena trafot riktigt med borrhålen i chassit men det gick att fixa. Råkade även löda sönder en switch till kanalväljaren, plockade istället en annan switch som gick till "fat"-kretsen på clean.. (får köra utan den tills jag fixat en ny) Överlag så var det en extremt lärorik och ROLIG upplevelse, även fast jag inte begriper hur allt fungerar på komponentnivå. =) Det rekommenderas starkt att prova på detta med att löda ett förstärkar-kit så länge man har koll på elsäkerhet. Här finns lite bilder från bygget: http://imageshack.us/g/32/img20120730213226.jpg/
|
| 30 Jul 2012, 22:07 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Grattis!!! Nu skulle jag gissa att det följer en tid,vad det lider,av nyfikenhet kring vad som gör vad å varför i större vidd. En massa småtweaks kring vad som händer när man ändrar saker å ting,å se den biten e RIKTIGT rolig! Att börja begripa hur saker påverkar varandra i en röris.... Än en gång grattis. Bra jobbat!! 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 30 Jul 2012, 23:30 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Grattis!!! Kul att det gick bra!
En synpunkt, bättre tvinnade kablar till glöden är att rekomendera (tystare, vanligtvis) och detta gäller per-amp rören med , då slutrör inte är lika känsliga för AC brum.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 30 Jul 2012, 23:49 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
lastchild wrote: Tycker dock det är långsamt att löda blyfritt med 48watt-lödstationen från conrad... Lite sent att byta lod nu kanske, men men..
Jo det är ju därför jag tjatat om hur mycker roligare och bättre det blir om man skaffar sig någorlunda bra grejor från början. När det går långsamt överför du massor med värme med till komponenterna och det finns maxvärme och tid för olika komponenter vad de tål. Brukar stå i datablad. Man kan tom kvadda potarna mer eller mindre om man matar för länge på dessas lödöron. Tex släpet kan bränna hårt in i kolbanan för det når snabbt samma temp som lödkolven. Effekten på lödstationen säger dock inte vad spetsen når för temp. Min station är med på 48W men jag byter spets till 420grader för blyfritt och 370grader för blyat. Jag vet inte hur den som övriga här pratar om från claes ohlsson är men jag är tveksam och tippar att de kör blyat och matar länge med värme.
_________________ Johan Hansson
|
| 31 Jul 2012, 11:42 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
För kall lödspets och blyfritt = porösa dåliga lödningar. Som tidigare påpekats, köp en riktig lödkolv och lödflussvätska och smält om alla lödningar. Är man snål så betalar man 2 gånger. Ta lärdom av detta så blir elektronikhobby mycket roligare framöver.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 31 Jul 2012, 12:04 |
|
 |
|
lastchild
Joined: 14 Jul 2012, 19:14 Posts: 11
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Tack för gratulationerna och synpunkterna! Amp Healer: Fasen att man inte visste det med tvinningen tidigare då, detta får bli en punkstärkare.  VacuumVoodooo: Pajar det i framtiden så gör jag som du säger, men tills dess undviker jag att laga saker som inte är trasiga 
|
| 31 Jul 2012, 13:48 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
lastchild wrote: Amp Healer: Fasen att man inte visste det med tvinningen tidigare då, detta får bli en punkstärkare.  Fast det borde stått tydligt i din byggmanual Sen kan du ja ha tur med att den inte brummar Fast jag tycker väl det är en smal sak o löda loss o göra rätt 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 31 Jul 2012, 14:13 |
|
 |
|
lastchild
Joined: 14 Jul 2012, 19:14 Posts: 11
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Är det möjligt att koppla ihop den rena och distkanalen för att få en kanal med mer dist, och hur görs det enklast? Koppla bort kanal-switchen?
|
| 31 Jul 2012, 17:43 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
lastchild wrote: Är det möjligt att koppla ihop den rena och distkanalen för att få en kanal med mer dist, och hur görs det enklast? Koppla bort kanal-switchen? Hur tänkte du att vi skulle kunna svara på det utan schema 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 31 Jul 2012, 18:13 |
|
 |
|
lastchild
Joined: 14 Jul 2012, 19:14 Posts: 11
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Jag provade att koppla ihop bägge kanalerna med en sladd men det gjorde ingen skillnad.. Hörde en på youtube som kopplat ihop bägge kanalerna i serie lika som på en JCM 800 enligt honom
Last edited by lastchild on 31 Jul 2012, 23:54, edited 1 time in total.
|
| 31 Jul 2012, 18:20 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Om du först tittar på Clean och går till volym då har du en tåt som går till kanal-switchen, lossa den från switchen och koppla den till hitsidan av R6, fast innan du löder dit den så tar du bort tåten som redan sitter där.
nu kommer Clean bli första steget i stärkan innan den går vidare till crunch kanalen, det kommer även innebära att du får två gain rattar, som inte är helt fel många gånger.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 31 Jul 2012, 18:46 |
|
 |
|
lastchild
Joined: 14 Jul 2012, 19:14 Posts: 11
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Tack för ditt svar! Men jag förstår inte riktigt vart kabeln ska lödas, är det på 2ans pin på rörsockeln där R6 sitter? edit: nu fixade det sig! vilken skillnad! tusen tack Vet du vad man ska byta för att få mer bas?
|
| 31 Jul 2012, 18:58 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Rörförstärkarbyggsatser Till Gitarr (tex MADAMP)
Jo det vet jag  Du kan börja med att pröva lyfta C8 och kolla om du gillar det. Annas så är C15 ,16 och 17 rätt små värden, dom första två kan du öka till 22n eller mer, C17 kan du öka till 47n eller 100n.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 02 Aug 2012, 18:01 |
|
|