View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 18:00



Reply to topic  [ 9 posts ] 
attenuator eller dämpa via fx loop? 
Author Message

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post attenuator eller dämpa via fx loop?
Osäker på om jag vill investera i en hot plate, så jag satte en dbx 266xl kompressor i fx loop på en mesa rectifier. Kompressor har ju volymkontrol så utvolymen går att dämpa 20db. Det går också att sänka "send" på fx loopen. dämpade på båda och drog på stärkaren och vips så lät det redan bättre i och med att rören jobbade hårdare.
Jag undrar om och hur mycket bättre ljudet skulle vara om man istället dämpade med hotplate?
Kan jag skada kompressorn eller stärkaren genom att göra så här?

I förväg tacksam för era erfarenheter.


22 Jun 2012, 09:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
Hur menar du nu? Det sitter ju en mastervolym efter loopen så du kan ju redan dämpa och låta rören jobba hårdare. Slutstegets rör jobbar dock inte hårdare vare sig genom att dämpa i loopen eller efter den. Vrider du ner mastern i stället så jobbar dock "ett" rörsteg hårdare än med din metod......det är väl detta du upplevde som bättre då...att ett rör arbetade mindre och inte hårdare.....

_________________
Johan Hansson


22 Jun 2012, 10:27
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
Är inte så kunnnig på området än, får jag tillägga!

Jag kopplade in kompressor på fx loopen då bara för volymdämpningsfunktionen, utan någon kompression. Sänkte utvolym på kompressorn.
Sedan sänkte jag "send" på fx loopen. Sedan drog jag på master på varje kanal och sedan drog jag på också huvudmastern som gäller alla tre kanaler. Jag trodde då att även slutstegen skulle jobba hårdare i och med att jag höjde huvudmastervolymen, vilket jag förståss vill åt.
Men det fungerar inte så menar du? Och tack för ditt svar!


22 Jun 2012, 11:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7517
Location: Uddevalla
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
Slutröret jobbar håradare ju högre volym du har. Och att ta ner signalen innan mastern för att sedan ta upp den igen ger ju ingen ökat pressning av slutsteget. Det du gör är att du minskar distortion i de rör runt loopen genom att mata in lägre signal i dessa. Denna nedtagning av signal är ju dock till stor del redan gjort i stärkaren för att inte övesrtyra det man kopplar in i loopen.

_________________
Johan Hansson


22 Jun 2012, 11:19
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
okaj :-(
jag trodde det fungerade som så att signalen från de enskilda kanalerna skickas till loopen, förminskas där, för att i sin tur färgas av rören(slutsteget) genom att man drar på "output" på huvudmastern. men det är inte så enkelt som jag trodde det borde vara.. :-)


22 Jun 2012, 14:00
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
Om det nu är så att det låter bättre med kompressorn i loopen, kan det vara så att kompressorn färgar ljudet lite grann även om den inte jobbar så den komprimerar.


23 Jun 2012, 19:44
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
hej Bosse,
det kan ju också vara som du säger att kompressor färgar ljudet på något sätt fast man inte använder dess kompressionsfunktion så att säga. I mitt fall var det nog också så att jag blev inställd i hjärnan på att det skulle låta bättre så att jag trodde skillnaden var större än vad den egentligen var. Jag har väldigt begränsade kunskaper som sagt!

Det blir nog en hot plate. Någon som vill sälja en till mig? 8 ohms variant? Betalar bra för fint exemplar.


24 Jun 2012, 15:23
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2743
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
forband wrote:
hej Bosse,
det kan ju också vara som du säger att kompressor färgar ljudet på något sätt fast man inte använder dess kompressionsfunktion så att säga. I mitt fall var det nog också så att jag blev inställd i hjärnan på att det skulle låta bättre så att jag trodde skillnaden var större än vad den egentligen var. Jag har väldigt begränsade kunskaper som sagt!

Det blir nog en hot plate. Någon som vill sälja en till mig? 8 ohms variant? Betalar bra för fint exemplar.

ligger en hot plate 8 Ohm på blocket.

_________________
http://www.voodooaudio.se


24 Jun 2012, 18:28
Profile

Joined: 22 Jun 2012, 09:25
Posts: 110
Post Re: attenuator eller dämpa via fx loop?
tack för ditt tips, men den blev såld!


24 Jun 2012, 20:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.