| Author |
Message |
|
plowhand
Joined: 09 Dec 2009, 11:59 Posts: 445
|
 Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Har en sen 70-talare deluxe reverb, som jag upplever som ganska tung och kraftfull, (just nu sitter iofs en cannabis rex i). Spelar jag på en RI så låter det inte lika kul men den ger vika tidigare vilket jag upplevde även med orginalhögtalaren i min. Kan någon upplysa en totalt okunnig i fråga vad man kan ju göra åt detta om man vill "snälla till den"? Kan man byta trafo? Och vad gör trafot rent konkret? Det som sitter i denna verkar ju väga nåt enormt... 
|
| 17 Jun 2012, 10:50 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
plowhand wrote: Har en sen 70-talare deluxe reverb, som jag upplever som ganska tung och kraftfull, (just nu sitter iofs en cannabis rex i). Spelar jag på en RI så låter det inte lika kul men den ger vika tidigare vilket jag upplevde även med orginalhögtalaren i min. Kan någon upplysa en totalt okunnig i fråga vad man kan ju göra åt detta om man vill "snälla till den"? Kan man byta trafo? Och vad gör trafot rent konkret? Det som sitter i denna verkar ju väga nåt enormt...  Lät det bra med originalhögtalaren? Börja i så fall med det eller testa andra högtalare. Är förstärkaren frisk i övrigt? Om det inte har skett skulle jag gett den en översyn (den är trots allt +30 år gammal) innan jag funderade på något annat. Ett trafo-byte skulle ligga ganska långt ner på min åtgärdslista. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 17 Jun 2012, 12:00 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Trafostorleken är väl det som gör att man kan sätta in 6L6GC som slutrör istället (mera watt, mera headroom) på dessa.
På RI'n så kan man ju ändra NFB för att minska disteriet som uppstår nånstans på vol 4-6. Lätt att testa iaf. Men byt kondingar om det inte redan är gjort....
|
| 17 Jun 2012, 14:23 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Kolla vad du har för likriktarrör i stärkaren, när jag hade en sådan och ville få ner volyen har jag för mig att jag stoppade i ett 5Y3 likriktarrör (helst NOS nya levererar mer spänning), vill man att den ska gå optimalt får man justera Bias samtidigt.
Den blir softare, viker sig tidigare, lite mosigare i basen, inte samma attack. En del skyr det som pesten, jag har för mig att det i en del sammanhang var rätt trevligt.
|
| 17 Jun 2012, 16:52 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Vad menas med "tung" och "kraftfull" och vad menas med "snälla till den". Pratar vi om ljudvolym här?
_________________ Johan Hansson
|
| 17 Jun 2012, 17:52 |
|
 |
|
plowhand
Joined: 09 Dec 2009, 11:59 Posts: 445
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Tung menar jag helt enkelt att den väger som fan. Kratftull menar jag att den spelar starkt jämfört med då en RI. Snälla till den menar jag att få ner volym och attack.
|
| 17 Jun 2012, 21:16 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Du har en för stor stärkasre...införskaffa en mindre.....
_________________ Johan Hansson
|
| 17 Jun 2012, 21:20 |
|
 |
|
Michael
Joined: 28 Dec 2007, 00:49 Posts: 2176 Location: Blekinge
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
plowhand wrote: Tung menar jag helt enkelt att den väger som fan. Kratftull menar jag att den spelar starkt jämfört med då en RI. Snälla till den menar jag att få ner volym och attack. Tror att ett byte av likriktarrören löser det mesta utom vikten
|
| 17 Jun 2012, 21:45 |
|
 |
|
rudmark
Joined: 27 Dec 2007, 21:55 Posts: 2892 Location: Uppsala
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Michael wrote: plowhand wrote: Tung menar jag helt enkelt att den väger som fan. Kratftull menar jag att den spelar starkt jämfört med då en RI. Snälla till den menar jag att få ner volym och attack. Tror att ett byte av likriktarrören löser det mesta utom vikten Greja med NFB då, får ner volym (trodde du ville ha upp den) "The final modification I performed to the reissue amp was to decrease the negative feedback. Looking into the chassis from the rear of the amp you will see a small gray wire from the speaker output jack to the main circuit board. There is a 820ohm resistor on the main circuit board that limits the amount of negative feedback from the output jack back into the phase inverter circuitry. Reducing the negative feedback (by INCREASING the resistor value) gives the amp a little more harmonic richness. Some people prefer no negative feedback. To eliminate the negative feedback entirely simply cut the gray wire and insulate the ends to prevent shorting. The elimination of negative feedback can be a problem in some cases. Parasitic oscillation can result causing uncontrolled feedback, squealing, and in some cases apparent shutdown. I did not eliminate the negative feedback circuit from amps. I prefer to install a small 2Kohm trimpot in series with the original resistor. My past experience has shown that most Deluxe Reverbs sound best with approximately 1500ohm of feedback circuit resistance. This effectively cuts the stock negative feedback in half. By using a trimpot I can adjust the resistance to get the best sound. Once adjusted, I typically leave the setting alone. I cut the gray wire in the middle and solder the ends to the lugs of the trimpot. I use a small dab of clear silicone to attach the trimpot to the bottom of the chassis. DO NOT push the trimpot down into the silicon so the connection comes in contact with the chassis. The silicon will hold the trimpot in position and keep it from moving about and shorting other electrical components. To match the sound of the original 1965 amp the trimpot was turned up about 1⁄4 to 1⁄2. This should be giving a final resistance of 350ohm to 1000ohm + the original 820ohm = 1170ohm to 1820ohm. The final adjustment to this pot is made with all the circuit boards, connections, and tubes reinstalled. The adjustment is not an exact science. I adjust the pot with more concern for the overall tone of the amp rather than the exact resistance value of the feedback circuit. Reinstall all the main circuit board in the amp and connect the three ribbon cable connectors to the control circuit board. Bolt the bias pot onto the chassis. Use a new straplock to connect the control and main circuit boards together. Slide the chassis into the cabinet and connect the speaker cable and reverb tank cables to the chassis. Reinstall the tubes. DO NOT bolt the chassis to the cabinet at this time. You will need access to the negative feedback trimpot while playing the amp. Adjust the trimpot for the best sound. Once you’ve dialed in the negative feedback setting, bolt the chassis back into the cabinet
|
| 17 Jun 2012, 21:55 |
|
 |
|
Sustain
Joined: 02 Mar 2003, 23:01 Posts: 1934 Location: Bollnäs
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Jag förstår inte riktigt hur en Deluxe Reverb kan upplevas så tung och "våldsam"? Inte har de någon jättetrafo heller, såvida det inte är en USA-modell med extra mellantrafo? Annars om man jämför en sen 70-talare med en äldre förstärkare, så väger säkert kabinettet en del mer.
För att få ner uteffekten och mjuka till den, så är väl rekommendationen att byta likriktarrör det enklaste. Byt till 5U4G.
|
| 18 Jun 2012, 09:06 |
|
 |
|
woodstock
Joined: 27 Dec 2007, 15:10 Posts: 3871 Location:
|
 Re: Nybörjarfråga ang Deluxe reverb SF och trafo
Senare silverface Deluxe Reverb har de typiska silverfacevärdena i fasvändaren = mer headroom. Helt andra trafon i Deluxe Reverb ca 1977 och frammåt. Fetare kärna och högre spänningar på högspänningstapparna ger inte sällan en vilolikspänning på över 450 volt, också beroende på sånt som bias. Mer järn i kärnan på nättrafot ger mindre spänningsvikt vid belastning = högre headroom. Lägg till högre utspänning och man har mycket högre headroom. Det större nättrafot är bortom all hjälp om man vill att det skall låta "blackface". Så trafobyte är inte helt irrelevant här. Lägg till en ändring av fasvändaren till blackface/AB763 spec och man ändrar karaktären avsevärt. Även utgångstrafot kan vara större i sena silverface; i princip samma som i Vibrolux Reverb; samma sak med det som med nättrafot. 5U4G(B) är original likriktarrör i senare silverface. Det ger ungefär samma spänningsreducering i vila med 5Y3-likriktare. Skillnaden är att 5Y3 komprimerar mer på högre volymer. 5AR4/GZ34 som sitter i tidigare årgångar och RI funkar inte alls här.
|
| 20 Jun 2012, 23:51 |
|
|