View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 17:59



Reply to topic  [ 7 posts ] 
OT Nättrafo högspänning sökes 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post OT Nättrafo högspänning sökes
Tänkte kolla om någon har en nättrafo för sådär en likriktad anodspänning på ca 600V ska användas till ett par 6550rör + förstegsrör i en basstärkare ska ha en utgångstrafo med men det kanske löser sig,


Den här frågan är postad på köpes med, men det är väl här som de som kan tänkas ha dessa saker hänger?


10 Jun 2012, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: OT Nättrafo högspänning sökes
Den här modellen beställde jag till min Weber 6S100:

http://www.triodeelectronics.com/p782sexp.html

ca 520 V med fullvågslikriktare blir det, jag kör med 2 st KT88:or så jag kan då ha samma spänning på
skärmgallren. Ska du ner till 400V på skärmgallren på 6550 så kanske den inte är idealisk, men 6S100:an
funkar bra till bas. Triode har utgångstrafo och choke också.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


10 Jun 2012, 21:49
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: OT Nättrafo högspänning sökes
Ok, tack för tipset. Hur blir det med volymen i den stärkaren du har med 2 KT88or?
Det hade ju kanske varit en väg att gå, med KT88or och lite lägre spänning.


11 Jun 2012, 08:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: OT Nättrafo högspänning sökes
Michael wrote:
Ok, tack för tipset. Hur blir det med volymen i den stärkaren du har med 2 KT88or?
Det hade ju kanske varit en väg att gå, med KT88or och lite lägre spänning.


Jag har kört den i repan med 1x15" och live med 4x10" med vårt soulband och det har räckt till. Möjligen
spricker den upp lite på E-strängen när jag ska hänga på med 1x15". Det är väl ingen rigg för nedstämd
dödsmetall, men för soul o rockcovers funkar det. Det ideala för KT88 vore väl en nättrafo som man kan köra
700V på anoden och 400-500V på skärmgallret, men då ska man nog ha flera sekundärlindningar så att man
kan köra "dual-rail"

Du skulle ju ex. kunna ta den trafon som jag beställde till mitt Hiwatt DR201-bygge:

http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Tr ... om_200_120

och bygga en nätdel enligt Hiwatt 201:

hiwatt.org/Schematics/DR_200wPS.gif

med ännu mera filtrering och sen köra 2 KT88:or med en utgångstrafo anpassad för det. Hiwatt-trafon från Tyskland blev inte mycket dyrare än Sunn-trafon från Triode när frakt, tull o moms var betald. Den kommer inte att funka med 6550, spänningarna blir lite för höga.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


11 Jun 2012, 10:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 651
Post Re: OT Nättrafo högspänning sökes
Jag har några toroider som vart felspecade...

Lämnar 360V vid 500mA...d.v.s lite mer ca 380 innan full belastning.
Har för mig att man hamnade på 520V ungefär!

2st stackade kan ju vara ett alternativ ?

PM:a vid intresse!

Billigt :wink:

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


11 Jun 2012, 12:25
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2176
Location: Blekinge
Post Re: OT Nättrafo högspänning sökes
bb5000 wrote:
Den här modellen beställde jag till min Weber 6S100:

http://www.triodeelectronics.com/p782sexp.html

ca 520 V med fullvågslikriktare blir det, jag kör med 2 st KT88:or så jag kan då ha samma spänning på
skärmgallren. Ska du ner till 400V på skärmgallren på 6550 så kanske den inte är idealisk, men 6S100:an
funkar bra till bas. Triode har utgångstrafo och choke också.


Jag kollade på denna men ger inte den mer än 520 volt till anoderna?

Undersöker lite vidare för att hamna rätt volymmässigt.


11 Jun 2012, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 857
Location: Sundsvall
Post Re: OT Nättrafo högspänning sökes
Michael wrote:
bb5000 wrote:
Den här modellen beställde jag till min Weber 6S100:

http://www.triodeelectronics.com/p782sexp.html

ca 520 V med fullvågslikriktare blir det, jag kör med 2 st KT88:or så jag kan då ha samma spänning på
skärmgallren. Ska du ner till 400V på skärmgallren på 6550 så kanske den inte är idealisk, men 6S100:an
funkar bra till bas. Triode har utgångstrafo och choke också.


Jag kollade på denna men ger inte den mer än 520 volt till anoderna?

Undersöker lite vidare för att hamna rätt volymmässigt.



Om du isolerar bort centertappen och gör en likriktarbrygga så borde den ge 700+

_________________
/Lasse

LF Audioservice


11 Jun 2012, 15:49
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.