
Re: OT Nättrafo högspänning sökes
Michael wrote:
Ok, tack för tipset. Hur blir det med volymen i den stärkaren du har med 2 KT88or?
Det hade ju kanske varit en väg att gå, med KT88or och lite lägre spänning.
Jag har kört den i repan med 1x15" och live med 4x10" med vårt soulband och det har räckt till. Möjligen
spricker den upp lite på E-strängen när jag ska hänga på med 1x15". Det är väl ingen rigg för nedstämd
dödsmetall, men för soul o rockcovers funkar det. Det ideala för KT88 vore väl en nättrafo som man kan köra
700V på anoden och 400-500V på skärmgallret, men då ska man nog ha flera sekundärlindningar så att man
kan köra "dual-rail"
Du skulle ju ex. kunna ta den trafon som jag beställde till mitt Hiwatt DR201-bygge:
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Tr ... om_200_120och bygga en nätdel enligt Hiwatt 201:
hiwatt.org/Schematics/DR_200wPS.gif
med ännu mera filtrering och sen köra 2 KT88:or med en utgångstrafo anpassad för det. Hiwatt-trafon från Tyskland blev inte mycket dyrare än Sunn-trafon från Triode när frakt, tull o moms var betald. Den kommer inte att funka med 6550, spänningarna blir lite för höga.